Thomas04 Skrevet 7. oktober 2024 #1 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg har en del penger til overs som jeg ønsker å investere i en sekundærbolig. Jeg har lett i godt over et år og har nå kommet over et litt merkelig objekt, som jeg likevel tror har mye potensiale. Boligen har fire boenheter (loft og kjeller er ikke godkjent). Jeg ser at naboen med nærmest identisk planløsning har seksjonert boligen og fått loft som godkjent utleiedel til leilighet i 2. etg, mens kjelleren er en del av leilighet i 1 etg (tv stue + soverom) Jeg ville i utgangspunktet aldri gått inn i et slik prosjekt med slike omfattende behov for bruksendring, boligen har ikke i nærheten av samme verdi om leieinntektene ikke er på plass. Boligen ligger i et ganske belastet område, så å pusse opp for å selge til en familie eller noen med god råd vil være uaktuelt med mindre de selv ønsker å investere med i sekundærbolig. De som driver med eiendom snakker om at utleie er historisk ulønnsomt, og derfor kan vel dette også derfor være et kupp? (ved seksjonering) Boligen ble lagt ut for salg før sommerferien, uten hell. Boligen ble annonsert igjen i august, da var jeg på visning. Det har stått stille siden.. Boligen er i relativt grei standard, kun en TG3 merking med estimert reparasjonskostnad 50-100 tusen i følge takstmann. Noen som muligens ser en betydende variabel som jeg har oversett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2024 #2 Del Skrevet 8. oktober 2024 Et bygg som har to etasjer beregnet for bolig plasseres i brannklasse 1. Får bygget 4 tellende etasjer (U+1+2+loft) hopper bygget opp i brannklasse 2. Det gir litt endrede branntekniske krav, hvor hovedutfordringen er kravet til brannmotstand på bæresystem øker fra R30 til R60. Det kan være særdeles kostnadskrevende Rømningsvei fra øverste plan kan også være en utfordring, siden det ikke er forsvarlig å hoppe 6-7 meter. Skal man ha stige på veggen kan det ikke være åpningsbare vinduer i etasjene under. Så er det antagelig noen søknader til kommune for bruksendring, dispensasjon fra tomteutnyttelse, krav i reguleringsplanen angående antall parkeringsplasser osv. Snakk med noen som kan det, så slipper du å kjøpe en kostnadsbombe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå