Gå til innhold

Tips til glutenfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mye problemer med huden, og det er lite hudlegen kan gjøre utover den behandlingen jeg får nå, så derfor har jeg tenkt å prøve glutenfritt. Bare for å virkelig ha prøvd alt! Jeg er helt desperat... Noen som har noen ide om hvor lenge jeg må holde på før jeg kan forvente å se resultater(om dette i det hele tatt er problemet)?

Jeg har altså ikke erfaring med å spise glutenfritt, og det er sikkert ting jeg ikke tenker på mtp. kontaminering. Hører en kollega med glutenallergi må ha egen skjærefjøl, for mannen hennes kan ikke skjære vanlig brød på samme skjærefjøl. Noen typiske nybegynnerfeil?

Og for oss som er vant med å spise gluten så smaker jo gjerne glutenfritt brød osv. ikke så veldig godt... Noen som kan tipse om noe som er mest mulig likt vanlig brød på smak? Da tenker jeg både på vanlige brødskiver, knekkebrød, hamburgerbrød, tortillalefser.... I første omgang vil jeg ikke bake selv.

Smaker glutenfri havregryn likt som vanlig havregryn? For jeg er svært glad havregryn med melk eller yoghurt, så det er jo et fint alternativ.

Anonymkode: 7db20...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trenger du ikke styre med å prøve ut. Glutenfritt er uhyre vanskelig å leve, du skal sette sammen et kosthold som gjør at du ikke får mangler, og glutenfri mat har ofte langt høyere kaloritetthet enn vanlig mat. 
Hadde glutenfritt kosthold hatt noe for seg på hud, så hadde hudleger verden over kjent til dette og bedt pasientene å prøve det ut. 
Det finnes ingen forskning som underbygger sammenhengen, så ikke ta deg bryet med å teste ut noe som ikke virker. Uansett hva folk måtte mene på nettet. 

Anonymkode: a6aa9...556

• Nyttig 1
Skrevet

Det er stor forskjell på å leve glutenredusert (som det virker som du skal) fremfor glutenfritt. En med cøliaki har ikke noe valg og får en massiv betennelse i tynntarmen sin bare pga en smule med brød f.eks. Havre er glutenfritt i utgangspunktet, men for en cøliaker blir de trøbbel om det har vært hvete på naboåkeren og innhøstingen har gitt små mengder hvete, bygg eller rug. Om det er pga huden du vil spise mindre gluten er vel mer naturlig glutenfritt mer å anbefale, rene råvarer, kjøtt, fisk, frukt og grønt. Å spise brød og knekkebrød laget av rismel og maismel er ikke å anbefale, spes ikke for huden. Pass på å ikke misbruke «glutenfritt», er en haug med misforståelser der ute når en person sier at de lever glutenfritt men at «det går bra» med samme skjærefjøl og lignende. For en cøliaker er det helt krise om noen tar «lett på det». Man spiser ikke glutenFRITT uten at man absolutt må. Spis taco med skjell i stedet for lefse, spis mindre karbohydrater og la de glutenfri alternativene være for de som faktisk MÅ. 

Anonymkode: 5e3c2...2dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger du ikke styre med å prøve ut. Glutenfritt er uhyre vanskelig å leve, du skal sette sammen et kosthold som gjør at du ikke får mangler, og glutenfri mat har ofte langt høyere kaloritetthet enn vanlig mat. 
Hadde glutenfritt kosthold hatt noe for seg på hud, så hadde hudleger verden over kjent til dette og bedt pasientene å prøve det ut. 
Det finnes ingen forskning som underbygger sammenhengen, så ikke ta deg bryet med å teste ut noe som ikke virker. Uansett hva folk måtte mene på nettet. 

Dette er bare vås. Jeg lever helt fint og friskt på glutenfritt kosthold. Jeg har cøliaki, så har ikke noe valg. 

Jeg anbefaler at du leser deg opp på ulike matvarer og hva de inneholder, TS. Cøliakiforeningen har mange gode ressurser på nett. 
Kontaminering trenger du ikke å bekymre deg for i første omgang, det er viktigst for oss som blir skamdårlige av gluten. 

Jeg spiser ikke brød (er dyrt og smaker vondt), holder meg til knekkebrød og havregryn i ulike former. Se opp for ferdigprodukter med mye stivelse, 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal prøve å få bedre hud hadde jeg heller prøvd meg på å spise karbohydratredusert, rene råvarer og mest mulig mat laget fra bunnen framfor glutenfrie ferdigprodukter som jeg ikke helt ser hvordan skal hjelpe deg.

Anonymkode: 091ca...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes en hudsykdom som er knyttet til gluten/cøliaki, dermatitis herpetiformis (DH), og behandlingen er glutenfritt og jodredusert kosthold.

Hveteallergi, og kryssallergi, kan også gi eksem og problemhud.

Jeg vet også av smertefull erfaring at det er mange leger (også hudleger) som avfeier disse uten videre!  Selv fikk jeg diagnostisert, og ble behandlet for, både elveblest og eksem av hudleger før en gastro-lege fant ut at jeg måtte få tatt en biopsi av huden, som altså viste DH.

Det blir derfor feil å uten videre avvise at det er en sammenheng mellom gluten og hudproblemer, uten at jeg skal si at dette gjelder for TS.

Til TS

Jeg er på generelt grunnlag skeptisk til å oppfordre noen å prøve glutenfritt uten at det først er avklart om det foreligger en diagnose som gjør glutenfritt kosthold nødvendig. 
Grunnen er at det kan bli veldig vanskelig å finne eventuelle bakenforliggende årsaker til problemet hvis det glutenfri kostholdet på forhånd har bidratt til å kamuflere et problem.

Så før du begynner på glutenfritt kosthold anbefaler jeg at du sjekker deg for cøliaki først. ( Ved DH er ofte blodprøver mot cøliaki (hos meg IgG) positive, men tarmbiopsi negativ)

Men hvis du vil prøve glutenfritt likevel...

Som andre sier, glutenfri havre er lik vanlig havre, men er bare dyrket og prosessert i glutenfri omgivelser, det er eneste forskjellen.

Glutenfri kjøpebrød er ofte ikke særlig gode, og veldig ofte fulle av raske karbohydrater og lite næringsrike.  Siden du ikke vil bake selv er det best å spise andre ting enn brød. 

Som noen nevnte tidligere i tråden er det kanskje best for deg å tenke "naturlig glutenfritt" nå i begynnelsen, for å se om det hjelper deg.

Du bør også tenke på at gluten kan du finne i alt!  Krydderblandinger, godteri, snacks, marinader osv.  Hvis du tenker å leve helt glutenfritt, ikke bare glutenredusert, må du lese alle innholdsfortegnelser. 

Anonymkode: fa2a0...d95

Skrevet

Det skader ikke å prøve glutenfritt. Men det er to ting jeg tenker er verdt å huske på: glitenfrie brød har ofte ekstremt lange innholdslister med ting du aldri ville finne på å spise i "naturlig tilstand." Jeg ville ikke ta for gitt at de greiene er sunnere enn glutenholdige kornsorter. Det andre er at korn generelt ikke er bra mat for mennesker i det hele tatt, gluten eller ei.

Vi er mange som har fått bedre helse av steinalderkost, og det skulle ikke forundre meg om mye av det er fordi vi kutter ut korn og sukker.

Anonymkode: 5b476...152

Skrevet

og husk at øl inneholder gluten om du drikker det.. 

Anonymkode: 66ea9...352

Skrevet

Jeg har cøliaki, og lager proteinrundstykker av 3 egg, en pk cottage cheese (miks sammen med stavmikser), ha oppi 2 ts bakepulver, 1 ts salt og 300 g glutenfrie havregryn. Rør sammen, og form til rundstykker, stek på 225 grader i 20 minutter. Det blir ikke som en deig, men lar seg forme lett. Veldig enkelt å lage.  Smaker som brød, men har ingen stivelse eller annen møkk som det er mye av i glutenfrie ferdigprodukter. Datteren min som tåler gluten liker også disse veldig godt. Fryser ned, tiner litt i mikroen og putter dem i glutenfri brødrister. 

Har levd glutenfritt i 18 mnd, men dessverre ikke fått bedre hud. 

Anonymkode: 23bf4...d4f

• Nyttig 1
Skrevet

Kan starte med å klarifisere hvor ille huden min faktisk er for det kommer ikke helt frem. Jeg snakker ikke om litt kviser eller rosacea, huden min BRENNER, den er laget av napalm. Det svir, er sårt og klør, selv fullstappet av antihistaminer og injeksjoner. Jeg er i ferd med å bli ufør pga huden min for jeg kan ikke en gang fungere på hjemmekontor. Og da har jeg ikke en gang snakket om hvordan jeg ser ut tent estetisk...

Jeg har prøvd alt mulig diettmessig allerede, og funker ikke glutenfritt blir jeg å prøve low fodmap. Jeg har absolutt null å tape. Om jeg spiser glutenfritt/tilnærmet glutenfritt, og går på dette i 3mnd og ikke opplever bedring, så er jo ikke gluten problemet.

Jeg er så desperat at om noen sier det hjelper å jodle musevisa mens jeg danser hula på torget utkledd i drag, så gjør jeg det.

Nåh.

Om det enkleste er å bare unngå alt av brødmat, så gjør jeg kanskje det. Men som andre sier, det kan jo være gluten i alt mulig. Min mann er ikke norsk så vi spiser lite halv/ferdig fabrikat, men hender seg vi spiser ferdig panert fisk/fiskekaker/ol. Og Krydder blandinger. Så det utgår jo. 

Anonymkode: 08317...a4c

• Hjerte 2
Skrevet

Det er litt jobb å finne ut av det med en gang, men etter hvert går det på autopilot. Veldig bra at dere ikke spiser halvfabrikat, da blir det enklere. Lykke til, håper det hjelper deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan starte med å klarifisere hvor ille huden min faktisk er for det kommer ikke helt frem. Jeg snakker ikke om litt kviser eller rosacea, huden min BRENNER, den er laget av napalm. Det svir, er sårt og klør, selv fullstappet av antihistaminer og injeksjoner.

Anonymkode: 08317...a4c

Det er slik huden min var før jeg begynte på glutenfritt/jodredusert kosthold, og det er slik den er når jeg har utbrudd av DH (dermatitis herpetiformis).
DH er klassifisert som cøliaki, og med denne diagnosen har du også rett på grunnstønad til glutenfri kost.

Hvis huden din er full av knøttsmå ekstremt kløende vannfylte blemmer, som brister med en gang du tar på dem og blir til sår, kan dette være en mulighet for deg også.

https://nhi.no/sykdommer/hud/kloende-lidelser/dermatitis-herpetiformis

Her står det litt om sykdommen, men bildet som blir brukt til illustrasjon er ikke realistisk.

Min hud var knall rød, hoven, brennende og kløende, akkurat som om jeg hadde 10 000 små vannblemmer som det hadde gått hull på, når det sto på som verst.  Spesielt ille var fingrene og ryggen.

Snakk med hudlegen din om biopsi av huden.

Det krever litt å få en god nok prøve, for huden må være "uklødd, og med hele blemmer", men det er ikke umulig å få det til.

Hvis det er dette du har vil ikke bare glutenfritt kosthold hjelpe, men det er den livslange behandlingen du trenger.

Anonymkode: fa2a0...d95

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er virkelig ikke vanskelig å leve glutenfritt. Havregryn kan man lage så mangt av. 

Og nei, hudleger har filla peiling og null fokus på hvordan både næringsstoffer og mat påvirker huden. 

TS, mat helt klart det viktigste for sunn hud. Om glutenfritt vil fungere for deg, vet jeg ikke. Det er ofte sammensatt hva som fungerer for den enkelte. Det lureste er å kutte ut ultraprosessert mat, sukker, frityrmat, og fokusere på rene råvarer med god næring. Visse vitaminer og mineraler er veldig viktig for sunn hud, så det er ikke bare det vi skal eliminere, men også det vi må tilføre. A vitamin retinol og d vitamin fra fet fisk og egg, b vitaminer fra rødt kjøtt, omega fettsyrer, sånn for å nevne noe. 
Hydrere godt. 

Jeg har aldri slitt med akne, men har hatt veldig gusten, tørr og nuppete hud med mye linjer. Huden er en helt annen med kostholdsomlegging. 

Anonymkode: 1df91...8b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...