Gå til innhold

Pris hos tannlegen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at tannlegen min tar ekstra betalt for «hygienetiltak». Jeg skjønner ikke hva jeg betaler for, men har heller ikke spurt. Under corona måtte jeg skylle med hydrogenperoksid, men det gjør jeg ikke nå. Jeg har ingen smittsomme sykdommer som gjør at tannlegen må passe ekstra på. Munnbind og hansker og sånt må jo være vanlig forbruksmateriell i en tannlegepraksis, synes det er rart om de legger ekstra utgift på pasienten for det, men kanskje det er vanlig. Jeg har ikke gått til så mange tannleger. Noen som vet om dette er en vanlig ting å ta betalt for?

Anonymkode: d1586...b5f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det innbefatter hansker og munnbind og annen engangsutstyr som brukes. På min faktura fra tannlegen er hele 450 kroner "hygienetillegg. Bruk av engangsutstyr".

Anonymkode: 03f15...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det innbefatter hansker og munnbind og annen engangsutstyr som brukes. På min faktura fra tannlegen er hele 450 kroner "hygienetillegg. Bruk av engangsutstyr".

Aha, takk! Min tannlege tar ikke så mye, så da skal jeg ikke klage :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting. Hvorfor ikke bake det inn i prisene, det er stort sett helt standard utstyr som brukes og det er ikke en kostnad pasienten kan velge bort. Og engangsutstyret, hansker, munnbind og desinfeksjonssprit koster ikke mange hundre kroner i innkjøp ved en helt vanlig undersøkelse eller tannfylling. Under pandemien var det forsterkede smitteverntiltak og prisen på smittevernutstyr gikk opp (og var til tider leveranseproblemer på), men til vanlig ser jeg ingen grunn å ta dette gebyret.

Hilsen tannlege.

Anonymkode: 25511...b1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så då heller la tannlegen bruke hanskar og munnbind som eg tar med meg heimefrå? 

#Coronastash :P 

Anonymkode: 593d5...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 21.54):

Jeg har lagt merke til at tannlegen min tar ekstra betalt for «hygienetiltak». Jeg skjønner ikke hva jeg betaler for, men har heller ikke spurt. Under corona måtte jeg skylle med hydrogenperoksid, men det gjør jeg ikke nå. Jeg har ingen smittsomme sykdommer som gjør at tannlegen må passe ekstra på. Munnbind og hansker og sånt må jo være vanlig forbruksmateriell i en tannlegepraksis, synes det er rart om de legger ekstra utgift på pasienten for det, men kanskje det er vanlig. Jeg har ikke gått til så mange tannleger. Noen som vet om dette er en vanlig ting å ta betalt for?

Om noe heter hygienetiltakene eller forbruksmateriell så er det omtrent samme sak i denne sammenhengen. Tannlegen skal kjøpe inn munnbind, papirsmekken du har rundt halsen, spyttsugernes del som er i munnen din, vasking og sterilisering av utstyr og tannlegestolen og utstyret de bruker.  Alt dette er utgifter for tannlegen som du må betale for på tannlegekontoret. De samme tingene koster og hos leger, men der får legene dekning fra kommunen og Folketrygden for sine utgifter. 
Forskjellen handler om at tenner ikke er helse, mens resten av kroppen er helse.  :dåne: 

Kr. 370 tar min tannlege, regner med beløpet er det samme hos andre, fordi prisene fremforhandles av tannlegeforeningen og er veiledende beløp for alle tannleger. 

Anonymkode: c1a08...d01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jo, 3-4 hundre kroner er jo penger selvfølgelig. Men når en har sittet i stolen en time og betaler 12 000kr så er det ikke akkurat de 3-4 hundre kronene som bekymrer meg. Er ikke akkurat det som «drar lasset», men alle bekker små…

Hadde nesten blitt komisk hvis jeg hadde stått der å argumentert på hygiene tiltak når regningens time var kommet. Det er en unødvendighet å ta seg betalt for slik i det hele tatt. Tannlegene blir ikke ruinert for de usle små 10 kroningene dette koster.

Anonymkode: dc17a...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om noe heter hygienetiltakene eller forbruksmateriell så er det omtrent samme sak i denne sammenhengen. Tannlegen skal kjøpe inn munnbind, papirsmekken du har rundt halsen, spyttsugernes del som er i munnen din, vasking og sterilisering av utstyr og tannlegestolen og utstyret de bruker.  Alt dette er utgifter for tannlegen som du må betale for på tannlegekontoret. De samme tingene koster og hos leger, men der får legene dekning fra kommunen og Folketrygden for sine utgifter. 
Forskjellen handler om at tenner ikke er helse, mens resten av kroppen er helse.  :dåne: 

Kr. 370 tar min tannlege, regner med beløpet er det samme hos andre, fordi prisene fremforhandles av tannlegeforeningen og er veiledende beløp for alle tannleger. 

Anonymkode: c1a08...d01

Tannleger har fri prisfastsettelse, så jeg aner ikke hva du mener NTF «fremforhandler». Slett ikke alle private tannleger tar dette gebyret, ei heller den offentlige tannhelsetjenesten, og tannleger som gjør det står helt fritt til å prise dette tillegget. 

Anonymkode: 25511...b1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...