Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes - hvordan foregår vekstkontroll i uke 36?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en (godt) kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, og skal derfor på vekstkontroll denne uken - 36+0. Målingene mine tilsier vel egentlig at jeg ikke har svangerskapsdiabetes, men, men. Det er en annen diskusjon.

Hva foregår på denne timen? Jeg forstår at det er lege som gjennomfører den aktuelle ultralyden, men har ellers fått lite informasjon.

Jeg er ikke interessert i induksjon, og håper at dette er basert på høyst individuelle vurderinger? 

Anonymkode: a2d18...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det første vekstkontroll?

Legen tar ultralyd med målinger av baby. Ellers ikke noe spesielt som jeg kan huske.

Jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes og da er det standard med igangsetting. Jeg ble innkalt til fødsels-/igangsettingssamtale i uke 38. 

Her kan du lese de nasjonale retningslinjene for oppfølging ved svangerskapsdiabetes:

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/behandling-av-svangerskapsdiabetes/ultralyd-og-planlegging-av-fodsel-ved-svangerskapsdiabetes#kvinner-med-svangerskapsdiabetes-foreslas-henvist-til-fodepoliklinikk-ved-uke-36-for-ultralyd-og-planlegging-av-fodsel

Anonymkode: b19ea...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kriteriene på sv.diabetes er vel ganske klare hvis du har tatt glukosebelastning?

Anonymkode: 7c535...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min vekstkontroll tok vi ultralyd på sykehuset, og han målte bare magen og estimerte vekt ut fra det. Bommet relativt grovt da, men det er ikke så lett ut fra det jeg har skjønt. Hadde også "såvidt" svangerskapsdiabetes med normalt fastende og 9,0 etter drikken, og var kostholdsregulert (kunne spise omtrent hva som helst). Syntes nå uansett det var greit med den ekstra oppfølgingen diagnosen ga.

Anonymkode: 4894e...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan forøvrig nevne at jeg ikke fikk igangsettelse, og tror ikke det er vanlig at de gjør det med de som er kostholdsregulert. Får du insulin er det standard å bli satt i gang tidligere.

Anonymkode: 4894e...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjedde ikke noe spesielt annet enn ultralyd og samtale med lege da jeg var på kontroll i uke 36. Fikk beskjed om å komme tilbake 2 uker senere for ny måling og konsultasjon. 

Slik jeg har skjønt det så har en enkelt måling ikke så veldig stor verdi, da det er lett å måle feil, mens en ny måling gir mer data. 

Anonymkode: 41d71...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er bare en ultralyd hvor de estimerer vekten. Jeg var kostholdsregulert med normalvektig baby i magen. Ønsket igangsatt fødsel selv, og fikk innvilget dette uke 38. Fikk rutinemessig estimering av vekt den dagen jeg ble igangsatt også, som stemte på grammet 👌🏼

Anonymkode: 48d11...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er bare en ultralyd hvor de estimerer vekten. Jeg var kostholdsregulert med normalvektig baby i magen. Ønsket igangsatt fødsel selv, og fikk innvilget dette uke 38. Fikk rutinemessig estimering av vekt den dagen jeg ble igangsatt også, som stemte på grammet 👌🏼

Anonymkode: 48d11...060

Ok.

Men hvorfor ønsket du igangsettelse, dersom helt normale forhold? Det beste er vel at naturen får gå sin gang. Mange får langtrukne fødsler ved induksjon?

Anonymkode: a2d18...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...