Gå til innhold

Innspill til hva jeg skal si til legen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt meg time til fastlegen. Har i periodevis over dem siste året hatt en del symptom. Har nå begynt sette dem i sammenheng, med at symptomene oftest kommer samtidlig. 

symptomene jeg har

hyppige uvi, 2 ganger har det utviklet seg til nyrebekken-betennelse med innleggelse på sykehus. Sist gang ble det også oppdaget en cyste på ene nyren. 

periodevis utslett i ansiktet, over nesa å under øynene. Ser ut som jeg konstant går med solbrille-skillle. Kan også få tørre flekker rundt om kring i ansiktet å over øynene som er hovne og flasser av. 

opplever ofte at både hende og armer dovner bort, kan bli blå-lilla. (tidligere operert begge håndledd for carpal tunnel). 

Periodevis høy hvilepuls, brystsmerter og  lite energi. Tok ekg for litt siden pga høy puls, tok også blodprøver som viste jernmangel

Periodevis ekstrem hodepine, synsforstyrrelser og minimalt med energi. 

Hovne ankler, leddsmerter i fingrene.

Det jeg nå har begynt å tenke over er at det her opptrer ofte Samtidlig. Innimellom er jeg som alle andre, sprek, går på fjellet og fungerer 100% på jobb og hjem. 

Jeg begynner å merke at disse periodene blir verre, og symptomene har blitt mer fremtredende. Har også begynt å ta bilder, så kommer til å vise legen min bilder av utslettene, fargeforandringer på bein og fingrene osv.. Er redd for å bli stemplet som hypokonder, da jeg har slitt en del med psyken før. 

Noen som vet hva typ blodprøver jeg kansje kan be om evt?

Anonymkode: 28b4b...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk for Lupus. Test for antifosfolipidsyndrom, test nyrefunksjon mm. gir utslett og hudforandringer i fjes. Går ut over organene i kroppen, nyrer og lunger. Gir symptomer i ledd, muskler osv. masse forskjellige symptomer, påvirker også psyken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes du skal ta med et notat sånn at du husker hva du skal si, det du skrev her er kjempefint 😊 Du høres ikke ut som en hypokonder, det er bare bra at du tar opp alt du lurer på så kan legen se om de har sammenheng osv. Du er en god pasient sånn sett. 

Anonymkode: 64852...f8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt det var greit å få utelukket SLE (lupus) med de symptomene du beskriver. Men ikke alle leger er så glad i å få foreslått diagnoser. Du kan jo eventuelt beskrive det som sommerfuglutslett og se om det ringer noen bjeller.

Anonymkode: 3f633...c00

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du ikke trenger å be om ulike typer blodprøver. Det er legen som sitter med kunnskapen og skal vite hvilke blodprøver som er aktuelle.

Anonymkode: a13c2...8be

• Liker 3
Skrevet

Du ramser opp alt du skriver her, og spør om hva legen tenker om det at det har en sammenheng, og om du kan utredes for blant annet lupus (SLE)

Anonymkode: e39ae...b90

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du skal fortelle alt til legen slik du opplever det. Det er legens plikt å ta deg på alvor, og det er legens jobb som høyt utdannet fagperson, og ikke din jobb, å vite hvilke prøver som bør tas og hva som bør være veien videre i forhold til ytterligere undersøkelser.

Anonymkode: 6055f...3df

• Liker 1
Skrevet

det du skriver er en veldig god start ts, sammen med som du sier bilder osv tenker jeg at om det er noe tess i legen din skjønner denne tegningen og utreder deg ❤️  hvis ikke dra til en annen lege. 
En gang dro min fastlege gjennom mange år "og ellers, hvordan står det til med psyken?" spørsmålet når jeg var der for vond rygg, det viste seg etter MR at jeg hadde prolaps på begge sider av en skive og flere skadde virvler 😝 så når legen evt spør eller vinkler det dit spør "så tolker jeg deg riktig om du mener at man opereres i hendene, legges inn med nyrebekkenbetennelse g får utslett som dette (biler) pga psykisk helse? og se på han, lenge uten å si noe.. 

Anonymkode: 56127...c41

Skrevet

Takk for svar. Skal sjekke litt mer opp om lupus. Jeg har jo tidligere tenkt at alle symptomene kommer jo for en grunn. Utslettene pga tørr hud, smertene og sovingen i armene pga at kansje nerver i klem igjen, plagene pga øynene for at synet kansje er i ferd med å bli dårlig osv… 

Men, nå som jeg har begynt å kartlagt litt så er symptomene mye mer hissig, på samme tid. Å brystsmerter og den høye pulsen har jeg kun når utslettet er på sitt verste osv.. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har bestilt meg time til fastlegen. Har i periodevis over dem siste året hatt en del symptom. Har nå begynt sette dem i sammenheng, med at symptomene oftest kommer samtidlig. 

symptomene jeg har

hyppige uvi, 2 ganger har det utviklet seg til nyrebekken-betennelse med innleggelse på sykehus. Sist gang ble det også oppdaget en cyste på ene nyren. 

periodevis utslett i ansiktet, over nesa å under øynene. Ser ut som jeg konstant går med solbrille-skillle. Kan også få tørre flekker rundt om kring i ansiktet å over øynene som er hovne og flasser av. 

opplever ofte at både hende og armer dovner bort, kan bli blå-lilla. (tidligere operert begge håndledd for carpal tunnel). 

Periodevis høy hvilepuls, brystsmerter og  lite energi. Tok ekg for litt siden pga høy puls, tok også blodprøver som viste jernmangel

Det jeg nå har begynt å tenke over er at det her opptrer ofte Samtidlig. Innimellom er jeg som alle andre, sprek, går på fjellet og fungerer 100% på jobb og hjem. 

Jeg begynner å merke at disse periodene blir verre, og symptomene har blitt mer fremtredende. Har også begynt å ta bilder, så kommer til å vise legen min bilder av utslettene, fargeforandringer på bein og fingrene osv.. Er redd for å bli stemplet som hypokonder, da jeg har slitt en del med psyken før. 

Det er jo ikke slik at man selv skal komme fram til hva det er man tenker at man har før man går til legen - det er derfor man får til legen. Det du gjør er å legge fram alle de symptomene du har og hvordan de arter seg i forhold til hverandre - så bestemmer legen hva som er riktig vei  å gå videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

symptomene jeg har

Skal legen forstå deg og dine plager så er første bud å si sannheten. 
Ta utskrift av det du har skrevet her, og vis legen. 

Anonymkode: fe2af...5c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skriv ned symptomene dine,slik at du ikke glemmer noe! 

Anonymkode: a2bc5...954

• Liker 1
Skrevet

Bare les opp dette ☺️ Hilsen ei som går til fastlegen min sikkert annenhver måned for stort og smått, og har et veldig godt forhold til henne 💕 Fint å ha en lege som kjenner en over tid og slik bedre kan tolke symptomer i en sammenheng og vite din historikk. 

Husk at du er en av 1000 for dem. På godt og vondt. Dette er jobben deres. De bryr seg og samtidig ikke, så ikke tenk på hvordan du fremstår eller sånt tull. Sørg for å få best mulig hjelp til deg selv.

Anonymkode: b721c...872

• Nyttig 1
Skrevet

Utslettet i ansiktet kan også være Rosacea. Mye av det du skriver høres ut som dysautonomi; altså at kroppen ikke greier å regulere seg selv på enkelte områder. Tror som flere at det beste er å legge frem symptomene hos legen og ta det derfra. Det er vanlig å starte en utredning med de(t) symptomet/ symptomene som er mest alvorlig, og så ser man om man får hengt videre symptomer på det/ dem. For meg høres det ut som at du kan ha en autoimmun sykdom. Lupus er jo ett av eksemplene på det, og den kan opptre sammen med andre autoimmune og/ eller revmatiske sykdommer. 

Vært der selv. Fastlegen jeg hadde mente at jeg bare skulle begynne å gå fjellturer, så skulle jeg se at jeg ble bra. Byttet fastlege, og fikk en autoimmun sykdom som diagnose. 

Masse lykke til. 🧡

Anonymkode: 8d5a1...c32

Skrevet

Les opp det du skrev her til legen. Aå tror jeg det holder. 

Anonymkode: 0c9bc...b1b

Skrevet

Du behøver ikke be om blodprøver eller ha noen mistanke selv om hva det kan være på forhånd, bare fortell eller vis frem den listen du har med symptomer. Jeg tenkte også litt på Lupus pga. det du sier om ledd, sliten og utslett, men det må absolutt ikke være det.

Vær forberedt på at du kanskje må tilbake til legen flere ganger, at legen vi se det litt an om det blir bedre, verre eller uendret over tid. Du behøver ikke føle deg dum dersom det skjer, det er bare sånn gangen i det er av og til.

Anonymkode: 045e4...cc8

Skrevet

Jeg tenkte også lupus da jeg leste HI. Du må definitivt be om å bli utredet for dette!

Anonymkode: b8c6b...855

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...