AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Skrevet 7. oktober 2024 er det noen som har vært igjennom lignende og funnet ut av det? Det blir bare verre og verre dette med jernnivået hos meg. Jeg fikk infusjoner (tre i tallet) i mars-april i år. Men det holdt altså noen skarve måneder. Jeg er har mangel igjen! Fatter ikke det der altså! Jeg vet godt at mange sier at det ikke har noe å si, men for meg har det faktisk det. Når jeg har mangel er jeg anpusten av den minste antrengelse og jeg blir lettere depressiv. Livskvaliteten lider. Men hva i alle himmelens navn og rike er det som gjør at jeg ikke klarer å holde på eller ta til meg jern? Er det noen som har funnet ut av det? Jeg er ikke vegetarianer, jeg drikker sjelden alkohol, jeg driver ikke ekstremsport, jeg blør ikke mer enn normalt. Men jeg HAR tarmer som ikke er helt greie og jeg har cøliaki. Jeg må vel ta meg en tur til en internist (eller hva de nå heter) ☹️ Anonymkode: b46b4...c23
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Skrevet 7. oktober 2024 Det er flere grunner til at man ikke tar opp jern, og det kan være alt fra tarm i ubalanse til andre ting. Spiser du ultraprosessert mat, slutt med det. Rødt kjøtt er den beste kilden til jern, ikke kylling og fisk. Kjøttet bør være ubehandlet. Spis det med mat som er rik på c vitamin, f.eks rød paprika. Dette øker opptaket. Cøliaki er jo en veldig viktig grunn til dårlig næringsopptak og mangel på bl.a jern og b12. Holder du deg unna alt gluten, og har gjort dette over lengre tid? Anonymkode: 65a91...1c8 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #3 Skrevet 7. oktober 2024 I tillegg til det 1c8 skriver, så kan kobbermangel eller mer komplekse kobberubalanser også gjøre at man ikke tar opp jern. (Få sjekket sink, ceruloplasmin og kobber i samme prøve.) Personer som har cøliaki har dessuten 9 ganger større risiko for å få betennelsessykdommer i tarmen som ulcerøs kolitt og Mb. Chrons - så dette bør også utredes! Anonymkode: 8fbca...323 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Skrevet 7. oktober 2024 Sliter også med opptak av jern (og folsyre), og i mitt tilfelle skyldes det mangel på enzym som deltar i fordøyelsen. Kroppen klarer ikke spalte jern og folsyre fra maten jeg spiser, og klarer derfor ikke å ta det opp. Har også hatt mye problemer med å få jerntilskudd til å fungere fordi jeg har et enzym i leveren som ikke fungerer som det skal. Dette med tilskudd løste seg når vi fant et tilskudd som ikke påvirkes av det enzymet. Har dette blitt snakket om eller sjekket opp i? Det sjekkes med blodprøver, men er usikker på om fastleger kan ta dem. Jeg ble testet på sykehuset. Anonymkode: f38dd...298 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): er det noen som har vært igjennom lignende og funnet ut av det? Det blir bare verre og verre dette med jernnivået hos meg. Jeg fikk infusjoner (tre i tallet) i mars-april i år. Men det holdt altså noen skarve måneder. Jeg er har mangel igjen! Fatter ikke det der altså! Jeg vet godt at mange sier at det ikke har noe å si, men for meg har det faktisk det. Når jeg har mangel er jeg anpusten av den minste antrengelse og jeg blir lettere depressiv. Livskvaliteten lider. Men hva i alle himmelens navn og rike er det som gjør at jeg ikke klarer å holde på eller ta til meg jern? Er det noen som har funnet ut av det? Jeg er ikke vegetarianer, jeg drikker sjelden alkohol, jeg driver ikke ekstremsport, jeg blør ikke mer enn normalt. Men jeg HAR tarmer som ikke er helt greie og jeg har cøliaki. Jeg må vel ta meg en tur til en internist (eller hva de nå heter) ☹️ Anonymkode: b46b4...c23 Forklaringen kom tilslutt, du har Cøliaki, dermed fungerer ikke tarmene dine slik som tarmene hos folk uten Cøliaki. Blodoverføringer er nødløsninger og du faller raskt igjen, av naturlige årsaker. Her må fastlegen din henvise deg til spesialist om du ikke alt har en du følges opp av, og su bør få hjelp av ernæringsfysiolog eller lignende. Anonymkode: f3c56...7f8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 Takk for tilbakemelding alle samme! Her har jeg fått en del innspill som jeg (eller legen) ikke har tenkt på tidligere: Kobbermangel? Det skal jeg sjekke opp omkring. Sinkmangel har jeg visstnok, ja, så der har jeg blitt satt på en kur. Enzym med mangler; det har heller ingen tenkt på å undersøke Det er vel bare å insistere videre på å finne ut av det. Men kanskje er det bare noe man må leve med når man har cøliaki? Holder meg selvsagt strikt til glutenfritt og har gjort det i mange mange år. Likevel funker bare ikke tarmene som hos normale mennesker ☹️ Anonymkode: b46b4...c23
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for tilbakemelding alle samme! Her har jeg fått en del innspill som jeg (eller legen) ikke har tenkt på tidligere: Kobbermangel? Det skal jeg sjekke opp omkring. Sinkmangel har jeg visstnok, ja, så der har jeg blitt satt på en kur. Enzym med mangler; det har heller ingen tenkt på å undersøke Det er vel bare å insistere videre på å finne ut av det. Men kanskje er det bare noe man må leve med når man har cøliaki? Holder meg selvsagt strikt til glutenfritt og har gjort det i mange mange år. Likevel funker bare ikke tarmene som hos normale mennesker ☹️ Anonymkode: b46b4...c23 Som noen andre påpekte så kan det være at du har tilleggsproblemer pga cøliaki, som bør utredes med koloskopi og avføringsprøver. Jeg har ikke cøliaki, men jeg har kraftig IBS. Det gjør at jeg må holde meg unna alt av korn og bønner/linser, og en del frukt/grønt som irriterer. Så det som gjenstår å spise da, er mye kjøtt, fisk, egg, osv. Jeg spiser fortsatt noe frukt, så det blir ikke helt keto. Jeg merker stor forskjell på energi fordi både opptaket av næringsstoffer er bedre når tarmen slipper å jobbe seg i hjel med feil mat, og det at animalsk har den beste næringen. Det du også må tenke på er at lang tid med dårlig næringsopptak (særlig hvis du har hatt diare) også forstyrrer elektrolyttbalansen - som igjen er kjempeviktig for fordøyelsen. Dette ble aldri fanget opp på prøver som mangel hos meg, selv om det ble testet mange ganger over tid. Men langvarige kramper, smerter og forstoppelse ga seg etter et par mnd med pulver fra helsekosten. Anonymkode: 65a91...1c8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er flere grunner til at man ikke tar opp jern, og det kan være alt fra tarm i ubalanse til andre ting. Spiser du ultraprosessert mat, slutt med det. Rødt kjøtt er den beste kilden til jern, ikke kylling og fisk. Kjøttet bør være ubehandlet. Spis det med mat som er rik på c vitamin, f.eks rød paprika. Dette øker opptaket. Cøliaki er jo en veldig viktig grunn til dårlig næringsopptak og mangel på bl.a jern og b12. Holder du deg unna alt gluten, og har gjort dette over lengre tid? Anonymkode: 65a91...1c8 C-vitamin øker ikke opptak av jern fra kjøtt (hem-jern), kun fra ikke-hemjern (jern fra ikke-animalsk mat, eks. grovt brød, belgvekster etc.). Anonymkode: 4d127...2e7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): C-vitamin øker ikke opptak av jern fra kjøtt (hem-jern), kun fra ikke-hemjern (jern fra ikke-animalsk mat, eks. grovt brød, belgvekster etc.). Anonymkode: 4d127...2e7 Stemmer det. Men uansett greit å slenge på ekstra c vitamin for å øke opptaket fra plantejern i tillegg når man slikter med opptak i så stor grad. Anonymkode: 65a91...1c8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg fikk hormonspiral. Hadde tomme jernlagre i årevis. Så sa en svensk barnelege: Du får aldri normale jernlagre om du ikke får stoppet mensen. Det stemte. Også migrenen min forsvant som en bivirkning. Jeg må ta jern hele året, det blir bare tomt. Flytende jern er bedre enn tabletter. Plantejern tas opp bedre enn animalsk av meg. Mat med jern er veldig viktig Anonymkode: 6dd8a...681
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 En hematolog sa til meg at det var viktig å ta jern med helt ujevne mellomrom ikke fast hver dag. Tar du det fast blir kroppen lat og tar dårligere opp Anonymkode: 6dd8a...681 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for tilbakemelding alle samme! Her har jeg fått en del innspill som jeg (eller legen) ikke har tenkt på tidligere: Kobbermangel? Det skal jeg sjekke opp omkring. Sinkmangel har jeg visstnok, ja, så der har jeg blitt satt på en kur. Enzym med mangler; det har heller ingen tenkt på å undersøke Det er vel bare å insistere videre på å finne ut av det. Men kanskje er det bare noe man må leve med når man har cøliaki? Holder meg selvsagt strikt til glutenfritt og har gjort det i mange mange år. Likevel funker bare ikke tarmene som hos normale mennesker ☹️ Anonymkode: b46b4...c23 Siden du vet at du har sinkmangel, så er det veldig viktig at legen ikke bare tester sink og kobber, men også ceruloplasmin! Disse må ses i sammenheng, og legen må sette seg inn i hvordan regne ut såkalt fritt kobber (det er det få leger som kan). Husk også det med at man med cøliaki har ni ganger høyere risiko for tarmsykdommer som ulcerøs kolitt og mb chrons - så det bør også utredes! Anonymkode: 8fbca...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå