Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 #1 Skrevet 7. oktober 2024 Vi har noen utfordringer med nettverk i bedriften, og derfor har vi blitt fortalt at de kommer til å stenge i julen for å prøve å rydde opp i dette. De som har mer ferie har blitt bedt om å ta ut ferien… skjønner ikke hvorfor egentlig da vi har timelønn og ikke fast lønn, dvs vi får ikke betalt for de dagene vi ikke er på jobb uansett, feriepengene er betalt ut i juni. Og de som ikke har mer feriedager igjen da? For meg er jo dette same same..? ferie eller ikke ferie, betalt får vi ikke. Men en av lederne har sagt at de rød dagene skal vi få betalt, hvorfor i så fall akkurat de og ikke de andre (hadde jo vært billigere å betalt oss for de andre?) Har de lov til dette? Står ikke noe i våres kontakt om dette, vet noen bedrifter har dette i kontrakt, finner heller ikke noe i tariffen. Tillitsvalgte ser ikke ut til å bry seg no særlig, hun skal jo reise bort uansett, men det er verre for oss med barn også midt i jula! leser at de må ha et grunnlag for dette, hva vil det egentlig si? Har vi krav på betalt eller ikke? setter pris på alle svar, tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Skrevet 7. oktober 2024 Spør fagforeningen. Anonymkode: 71a34...88b
Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2024 Er ikke medlem i fagforening, har vært det tidligere og aldri fått hjelp.. så derfor er jeg ikke interessert i å betale rundt 1000,- i mnd for det.. forsikringer får man billig andre steder også. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Skrevet 7. oktober 2024 Olla99 skrev (5 minutter siden): Er ikke medlem i fagforening, har vært det tidligere og aldri fått hjelp.. så derfor er jeg ikke interessert i å betale rundt 1000,- i mnd for det.. forsikringer får man billig andre steder også. Hvordan kan du ha tillitsvalgt om du ikke er med i en fagforening? Anonymkode: 6a61a...9df 5 1
Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2024 Det er fagforening på huset, men man kan selv velge å være medlem eller ikke. Man trenger heller ikke å være medlem i den klubben som er på huset heller. Fritt valg i Norge 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Skrevet 7. oktober 2024 Olla99 skrev (10 minutter siden): Er ikke medlem i fagforening, har vært det tidligere og aldri fått hjelp.. så derfor er jeg ikke interessert i å betale rundt 1000,- i mnd for det.. forsikringer får man billig andre steder også. Er du ikke medlem, får du heller ikke hjelp. Og det koster ikke 1000kr/mnd. Jeg er medlem i en skikkelig dyr fagforening (liten), jeg betaler 770kr i måneden, og det er før skattefradrag. Anonymkode: 71a34...88b 5
PhilosopherSe7en Skrevet 7. oktober 2024 #7 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan kan du ha tillitsvalgt om du ikke er med i en fagforening? Anonymkode: 6a61a...9df Det er da vanlig med tillitsvalg i bedrifter uavhengig av om en er fagorganisert eller ikke 1 1
Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2024 Hvorfor gidde å diskutere dette? Jeg sier har har vært medlem før og fikk ikke hjelp og vil derfor ikke betale den 1000 lappen. Får heller ikke hjelp om du ikke er medlem.. hadde jeg bare fått hjelp så hadde jeg kanskje goddi.. Man betaler en viss prosent av hva man tjener så det er forskjellig for alle det også. hvis du ikke har noe svar til det jeg spør om her så hvorfor gidder du å dra den? 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #9 Skrevet 7. oktober 2024 Vet der sønnen min jobber der er bedriften stengt fra 22 des til 3 januar. Kun mekanikere som evnt er innom for branntakst osv. Anonymkode: f2ac2...0df
endo Skrevet 7. oktober 2024 #10 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er du ikke medlem, får du heller ikke hjelp. Og det koster ikke 1000kr/mnd. Jeg er medlem i en skikkelig dyr fagforening (liten), jeg betaler 770kr i måneden, og det er før skattefradrag. Anonymkode: 71a34...88b Vel, jeg var medlem i norges nest største fagforening og betalte 1200 i mnd,- så jo det er så dyrt for de som har prosenttrekk
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Skrevet 7. oktober 2024 Olla99 skrev (3 minutter siden): Hvorfor gidde å diskutere dette? Jeg sier har har vært medlem før og fikk ikke hjelp og vil derfor ikke betale den 1000 lappen. Får heller ikke hjelp om du ikke er medlem.. hadde jeg bare fått hjelp så hadde jeg kanskje goddi.. Man betaler en viss prosent av hva man tjener så det er forskjellig for alle det også. hvis du ikke har noe svar til det jeg spør om her så hvorfor gidder du å dra den? Nei du betaler ikke kontingent i prosent av lønn. Anonymkode: c44de...82c 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Skrevet 7. oktober 2024 Olla99 skrev (8 minutter siden): Det er fagforening på huset, men man kan selv velge å være medlem eller ikke. Man trenger heller ikke å være medlem i den klubben som er på huset heller. Fritt valg i Norge PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden): Det er da vanlig med tillitsvalg i bedrifter uavhengig av om en er fagorganisert eller ikke En bedrift kan ha mange fagforeninger, og hver fagforening har en eller flere tillitsvalgte. Om jeg er tillitsvalgt for Fagforbundet for eksempel, så er jeg bare tillitsvalgt for medlemmer i Fagforbundet. Da er jeg ikke tillitsvalgt for uorganiserte eller Deltamedlemmer. TS, om du har forsøkt å få hjelp fra en tillitsvalgt fra et annet forbund enn det du har vært organisert i, så kan det være derfor du ikke har fått så god hjelp. Ellers, så er det vel arbeidsmiljøloven og ferieloven som kan svare på spørsmålene dine. Anonymkode: 6a61a...9df 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Skrevet 7. oktober 2024 Ville spurt en advokat. Anonymkode: 557c3...c2a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Skrevet 7. oktober 2024 Ja, de kan det, så lenge de varsler 14 dager før. Nå er dere varslet i god tid og kan legge løpet der etter. Ikke uvanlig at bedrifter stenger ned i ulike perioder og setter staben i "tvangsferie" Anonymkode: a5d42...bfd 1
Hareena Skrevet 7. oktober 2024 #15 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei du betaler ikke kontingent i prosent av lønn. Anonymkode: c44de...82c Jo, jeg gjør: 1,47 % av bruttolønn Maks kr 692 per måned inklusive advokatforsikring 2 1
PhilosopherSe7en Skrevet 7. oktober 2024 #16 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En bedrift kan ha mange fagforeninger, og hver fagforening har en eller flere tillitsvalgte. Om jeg er tillitsvalgt for Fagforbundet for eksempel, så er jeg bare tillitsvalgt for medlemmer i Fagforbundet. Da er jeg ikke tillitsvalgt for uorganiserte eller Deltamedlemmer. TS, om du har forsøkt å få hjelp fra en tillitsvalgt fra et annet forbund enn det du har vært organisert i, så kan det være derfor du ikke har fått så god hjelp. Ellers, så er det vel arbeidsmiljøloven og ferieloven som kan svare på spørsmålene dine. Anonymkode: 6a61a...9df En tillitsvalgt kan også være en samlende person på arbeidsplassen som de ansatte i fellesskap har valgt for å representere dem overfor ledelsen. Dette kan være tilfeller der de ansatte ikke er organisert i en fagforening, men at arbeidsgiver og de ansatte sammen blir enige om en tillitsvalgtordning. I andre tilfeller vil verneombudet være den som også fungerer som tillitsvalgt. https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/tillitsvalgte/ 1
Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 Forfatter #17 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En bedrift kan ha mange fagforeninger, og hver fagforening har en eller flere tillitsvalgte. Om jeg er tillitsvalgt for Fagforbundet for eksempel, så er jeg bare tillitsvalgt for medlemmer i Fagforbundet. Da er jeg ikke tillitsvalgt for uorganiserte eller Deltamedlemmer. TS, om du har forsøkt å få hjelp fra en tillitsvalgt fra et annet forbund enn det du har vært organisert i, så kan det være derfor du ikke har fått så god hjelp. Ellers, så er det vel arbeidsmiljøloven og ferieloven som kan svare på spørsmålene dine. Anonymkode: 6a61a...9df Ser ikke ut som tillitsvalgt vil hjelpe hverken medlemmer eller ikke medlemmer. Noen vil være tillitsvalgte for å ha den ekstra beskyttelsen. Skal vell litt til å sparke en tillitsvalgte.. finner ikke noe spesielt i verken arb miljø loven eller ferie loven, bare at de må ha grunnlag for det.. 1
Olla99 Skrevet 7. oktober 2024 Forfatter #18 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, de kan det, så lenge de varsler 14 dager før. Nå er dere varslet i god tid og kan legge løpet der etter. Ikke uvanlig at bedrifter stenger ned i ulike perioder og setter staben i "tvangsferie" Anonymkode: a5d42...bfd Må ikke dette stå i kontrakt?
LadyGrey Skrevet 7. oktober 2024 #19 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei du betaler ikke kontingent i prosent av lønn. Anonymkode: c44de...82c Jo? Jeg gjør det.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #20 Skrevet 7. oktober 2024 LadyGrey skrev (3 minutter siden): Jo? Jeg gjør det. Jeg gjør også det. Anonymkode: e7070...ceb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå