Gå til innhold

Ned i vekt uten å slutte med cola

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg vil ned i vekt. Slutter med alt usunt men drikker 1 class cola 2 ganger om dagen. Klarer jeg å gå ned i vekt uten å slutte med cola?

Anonymkode: b1496...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du beregner det inn i kalori regnskapet for dagen så bør du klare det.

Anonymkode: a941b...208

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei.

jeg vil ned i vekt. Slutter med alt usunt men drikker 1 class cola 2 ganger om dagen. Klarer jeg å gå ned i vekt uten å slutte med cola?

Ett glass er 2,5 dl og to glass er 5 dl. En 5 dl flaske har 200 kalorier. Det er ikke så veldig mye da, om du prioriterer :) 

Anonymkode: d07b9...a4d

• Liker 2
Skrevet

Kunne sukkerfri cola vært ett alternativ?

Anonymkode: 8be6c...a17

Skrevet

Du kan drikke en liter om du vil, hvis du kutter tilsvarende i annet inntak med tanke på kalorier.

Det vil jo ikke anbefales da, fordi du går glipp av en del næringsstoffer i mat, men i teorien så kan man det!

Anonymkode: 35416...bd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei.

Det er ca 40 kcal i en dl cola. Altså ikke imponerende mye. Kutter du ut juice, melk, kaffedrikker tilsatt smak, energibarer, godteri, halvfabrikata eller junkfood så har du lett «spart inn» kaloriene.

For sunt og kalorifattig er ikke sammenfallende enheter. En her over nevner brus med kunstig søtstoff. Et klassisk eksempel på noe som både er usunt, og uten kalorier. Nøtter er det motsatte - stappa fult av kalorier og sunt, samtidig.

Derfor er ikke å spise i kaloribalanse en øvelse i justering av «sunt» eller «usunt». Det er en justering av kosthold og livsstil. 

Anonymkode: abdf9...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ca 40 kcal i en dl cola. Altså ikke imponerende mye. Kutter du ut juice, melk, kaffedrikker tilsatt smak, energibarer, godteri, halvfabrikata eller junkfood så har du lett «spart inn» kaloriene.

For sunt og kalorifattig er ikke sammenfallende enheter. En her over nevner brus med kunstig søtstoff. Et klassisk eksempel på noe som både er usunt, og uten kalorier. Nøtter er det motsatte - stappa fult av kalorier og sunt, samtidig.

Derfor er ikke å spise i kaloribalanse en øvelse i justering av «sunt» eller «usunt». Det er en justering av kosthold og livsstil. 

Her lærte jeg masse av deg.

kan man drikke et glass appelsinjuice om dagen?

jeg har endret mye av det jeg spiser nå, sluttet med det snacks som godteri, potetgull, kjeks osv. har erstattet det med blant annet epler. 

Skrevet
Queen94 skrev (1 time siden):

jeg har endret mye av det jeg spiser nå, sluttet med det snacks som godteri, potetgull, kjeks osv. har erstattet det med blant annet epler. 

Man kan spise og drikke hva man vil, så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner.

• Liker 3
Skrevet

Er jo så mange alternativer uten sukker hvis det er denne colaen du drikker som velter lasset for deg. Cola uten sukker er jo et naturlig alternativ for deg.

Anonymkode: b1a40...4e5

Skrevet

Ja det kan du. 

Jeg lever utelukkende på cola og kaker. Spiser kun det. 

Er det sunt? Nei. 

Har jeg gått ned 20 kg snart? Ja.

Anonymkode: 4344f...2ed

Skrevet

Det er faktisk flere kalorier i appelsinjuice enn i cola.

Anonymkode: 66d50...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så rart Hvordan du tenker at 40 kalorier per desiliter IKKE er mye. 1400 ekstra kalorier på en uke. 5600 ekstra kalorier i en mnd. For ett år må jeg frem med kalkulator, men mye! 

Kaffedrikker er selvsagt ikke nødvendig, og mye juice og melk er kaloririkt ja. I motsetning til cola har de jo vitaminer, men det være nødvendig å begrense det. Og i hvert fall ikke erstatte kaloriene i et glass juice med cola. 

Å gå i kaloriunderskudd når man samtidig drikker 200 tomme kalorier. Jaja, hver sin smak bokstavelig talt. 

Anonymkode: 5b5b3...ec5

Skrevet

Har gått ned 6 kg den siste måneden. Kuttet ut sukker, drikker vann og kaffe. Fokus på grønnsaker og rent kjøtt. Spiser brødskive eller knekkebrød innimellom. Mindre sulten, mindre fysen. Ikke like lyst på cheeseburger, milkshake og nuggets lenger. Lever fint med å sulte litt.

Anonymkode: da7ae...06d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har gått ned 6 kg den siste måneden. Kuttet ut sukker, drikker vann og kaffe. Fokus på grønnsaker og rent kjøtt. Spiser brødskive eller knekkebrød innimellom. Mindre sulten, mindre fysen. Ikke like lyst på cheeseburger, milkshake og nuggets lenger. Lever fint med å sulte litt.

Anonymkode: da7ae...06d

Hvor mange måltider per dag spiser du?

jeg har prøvd en skive med egg et glass juice 

ris, kylling med litt saus 1 Glass cola

eple

1 brødskive med egg

Er redd jeg gjør feil, men føler meg sulten 

Skrevet
Queen94 skrev (13 timer siden):

Epler har lav kaloritetthet, og gir i tillegg metthetsfølelse (fiber). Pluss alle de viktige næringsstoffene.

Appelsinjuice ser også ut til å ha lav kaloritetthet, men du får antakelig ikke i deg fiber da. Men det har jo også mange viktige næringsstoffer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mange måltider per dag spiser du?

jeg har prøvd en skive med egg et glass juice 

ris, kylling med litt saus 1 Glass cola

eple

1 brødskive med egg

Er redd jeg gjør feil, men føler meg sulten 

Hvis du er sulten så har du kanskje ikke spist nok. Eventuelt kan du prøve å spise mat med mer fiber. Fiber og protein er en kombinasjon som kan gi god metthetsfølelse.

Hvis du spiser brød, sørg for at det er grovt, eller har høyt fiberinnhold.

Egg er vel en fin kilde til protein og annet.

Eple er veldig fint! Fiber og masse bra næringsstoffer.

Men en skive med egg og juice? Høres lite ut. Jeg hadde aldri blitt mett av det.

Skrevet

Epler kan gjøre at man føler seg mer sulten, så prøv å bytt ut eple med en annen frukt eller grønnsak.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er så dårlig på å forstår fiber og sånt.

prøver å spise sunt, men skal man ikke gå sulten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 9.44):

Epler kan gjøre at man føler seg mer sulten, så prøv å bytt ut eple med en annen frukt eller grønnsak.

Hvorfor skulle epler gjøre at man føler seg mer sulten? Epler har fiber, som bidrar til metthetsfølelse.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 13.36):

Jeg er så dårlig på å forstår fiber og sånt.

prøver å spise sunt, men skal man ikke gå sulten?

Hva mener du med skal ikke gå sulten? Det er ikke farlig å være sulten av og til, men du skal jo ikke gå rundt og sulte deg heller. Ideelt sett bør du klare å spise deg mett, og holde deg slik til neste måltid begynner å nærme seg. Det er jo greit å være sulten igjen til neste måltid.

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...