Gå til innhold

Bare jeg som synes at dette «gutta gutta gutta» opplegget er umodent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke bit på!

Dette er enten snakk om en mann som ikke fikk ha venner i det hele tatt, og dermed en helt annen situasjon enn HI.

Eller så er det snakk om en mann som ikke fikk bruke omtrent all tid på kompiser og nedprioritere resten av familien, og dermed er det helt på sin plass.

Offerrolle er det uansett, og denne mannen bruker trådstarter sin tråd på å synes synd på seg selv og ynke seg over seg selv!

Ikke bit på!

Anonymkode: b028f...52f

Merkelig du skulle være så redd for at folk skal "bite på" som du utrykker det.

Nei, jeg føler meg ikke som noe offer, og om så skulle være så er det jeg selv som har skyld i det, av den grunn av at jeg ikke tok kampen når jeg burde gjøre det. Jo jeg kunne selvsagt ha venner, men det ble sett på som noe negativt som gikk utover parforholdet. Jeg innrettet meg deretter og havnet i situasjonen som jeg beskrev.

Mitt innlegg er ment til yngre par som står i en sånn konflikt, hvor jeg håper min erfaring kan gi innspill til refleksjon over temaet.

Prøver absolutt ikke å kapre tråden til TS, men å dele erfaringer med henne også, så hun får et mer balansert syn på saken.

Vet ikke hvilken rolle du selv har tatt, men det virker som du klarer å lese alt i værste mening. Du har ihvertfall tatt helgardering angående hvem som er personen bak, med at du sier han enten er den ene ytterkanten eller den andre ytterkanten, altså det finnes ikke noe alternativ imellom. Ellers må jeg si at innlegget ditt tilførte veldig lite til denne debatten.

Anonymkode: 3f887...20c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å være helt ærlig så synes jeg ofte at de som er veldig på gutta (eller girlsa for den sags skyld) etter mid 30, ofte virker som de egentlig ikke har funnet seg selv som individer. De må liksom fortsatt ha gjengen for å vite hvem de er og føle seg komfortable. Klarer ikke ha det gøy uten gjengen. Klarer ikke finne på noe nytt selv. Flokkdyr.

Dette er generelt sett folk jeg føler jeg ikke passer sammen med, så skjønner deg veldig godt ts. Hadde vært ekstremt turn-off for meg å være med en mann som fortsatt prioriterte gutta over parforhold i en alder av 39. Føler det hører 20-årene til og jeg hadde hatt problemer med å respektere en mann som fortsatt diltet etter gutta i den alderen.

Når man kommer inn i begynnelsen av 40 føler jeg det mer naturlig med mest fokus på parforhold/familie og karriere/purpose. Men det virker som det er ganske mange som aldri kommer dit at de går sin egen vei vekk fra gjengen. Så det blir vel mer å finne ut hvem man passer sammen med. Forstår deg i alle fall godt, men jeg er også litt rar og annerledes.

Anonymkode: cb9d1...a97

Oi, så bitter for at du ikke har fått være med i gjengen.

Btw, jeg fant ikke gjengen før etter jeg ble 30 år og har hatt masse gøy uten gjengen. Syns det er trist med folk som mener man ikke skal ha det gøy etter man har bikket 30 år.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Jeg gjør faktisk ikke det, det er virkelig maks et par ganger i året. 

Her snakker vi også om at det ene erstatter noe annet. Han foreslår ikke en tur til Svalbard med meg, men med gutta er det helt aktuelt, feks. Bare et eksempel da.

Anonymkode: 16726...b85

Hadde ikke den opplevelsen i forholdet, men da det ble slutt var han plutserlig kjempe villig til å reise på konserter og turer, null problem. Uansett hvem som spurte, så klart er han med, på byen og hva enn annet gøy.

Når vi var sammen var disse tingene uaktuelle, og en av grunnene til at det ble slutt var fordi vi aldri fant på noe gøy sammen, ingen kjæreste stemning, ingen planer, ingen turer på byen. Toppen er å se film sammen, eller kanskje gå oss en tur og det var det. 

Føler med deg, det er trist å se noen ville dele øyeblikk med andre, men ikke med deg.

Anonymkode: f4536...c3d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38år. Sammen med en fyr som er 39. Han er for all del en bra kjæreste, men det er en ting som plager meg. Guttastemning, gutteturer osv. Dette påvirker ikke hvordan han er som kjæreste utenom disse guttegreiene, bare så det er sagt. 

Jeg skjønner at dette er helt vanlig blant menn nå til dags, men jeg synes altså det er et merkelig og nok så umodent opplegg.

Menn med familie og barn, menn uten barn og alt som er, alle som en og en som alle MÅ på alt dette guttaopplegget.

Gutte;

- blåturer

- hytteturer

- grillings

- ut på byen 

- hobbyting

- konserter

- julebord

- helgeturer 

Ja listen er lang! Og det skjer med alltid med «gutta». Det er sjeldent noe paropplegg. Man skjønner jo også at de har det vesentlig mye morsommere uten kjærestene sine, ellers hadde det jo ikke vært aktuelt.

Vi har vært sammen et år og jeg må bare helt ærlig si at jeg tidvis på mange måter føler meg - litt «nedprioritert»?! Altså han reiser jo ikke på slikt med meg, svært lite.

Jeg har i grunn ikke noe i mot at han henger med venner og finner på morsomme ting, men det investeres ikke på samme måte i forholdet. Både økonomisk og «oppfinsomhetsmessig».

Jeg føler dette er gjennomsyret blant menn nå til dags. Kan ikke huske at pappa og vennene hans holdt på sånn på 90 tallet.

Jeg er også gjerne med venner, men bare ikke på samme måte. Jeg vil feks også kanskje heller nå som vi er såpass nyforelsket og «nye», gjerne reist en helg til Danmark med han - foran venninner.

Derimot føles det som om det er helt omvendt for hans del.

Hva er dere andres tanker om dette evige gutte «racet»?

La mannen kose seg. Det er ikke så mange som du tror som får kose seg med gutta.

Jeg ser mye mer av jentekvelder blandt folk rundt meg i alle tenkelige situasjoner.

Her for min del blir det bare hjemme, hjemme, hjemme. Nå er jeg alene med barn da. Men hjemme, hjemme, hjemme startet da jeg traff ekskona for 20 år siden. Jeg orket ikke planlegge noe som helst da hun skulle henge på som en klegg uansett hva det var. Sur og grinete hvis jeg insisterte på å finne på noe uten henne. Gud forby om jeg skulle ta et par øl med gutta, da var det stor frykt for at jeg skulle bli alkoholiker.

Selv skulle hun ut (og drikke) med venninnen i alle mulige settinger uten meg. Ganske deilig egentlig, for da fikk jeg tid for meg selv.

Så la mannen kose seg. Alt med måte selvsagt. Forholdet deres vil tjene på det.

Anonymkode: 54ac3...823

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg og venninene mine gjør mye på TS sin liste, men etter hvert som det har dukket opp kjærester og sammboere så blir jo de også invitert med. Er ikke alle aktivitetene som er likke intresange for mennene, så de får lov å takke nei om de ikke vil være med. Men inviterer jeg til film kveld, kino, midag eller ferie, så inviterer jeg altidt også (seriøse) partnerene til de venninene jeg inviterer. Er da bare koselig om de har lyst til å være med? Jeg synes det er merkelig å være opptat av å deles opp i kjøn etter ungdomskolen....

At man gjør det ene, betyr ikke at man ikke kan gjøre det andre. Noen ganger er konene med, andre ganger oss kameratene alene. 

Som voksen trenger man tid med familien, tid alene med partner, tid med partner sammen med felles venner, tid alene med egne venner og sist men ikke minst litt tid helt alene.

Endret av Brunello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være at det er egentlig ikke at han ‘jazzer med gutta’ som er problemet, men at han jevnlig prioriterer aktiviteter med gutta istedenfor meg deg. At en tur til Svalbard eller øl på pub er ikke noe han prioriterer å gjøre med deg. Men straks gutta byr på det samme så er han med. 

Om det er slik så kan jeg godt forstå at du blir lei og frustrert. 

Anonymkode: 63541...0bb

Ja det er sånn jeg leser det. Det er mangelen på initiativ med henne. Det at alle kommentarer støtter kjæresten i å ignorere henne er håpløst. 

Anonymkode: f4536...c3d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke bit på!

Dette er enten snakk om en mann som ikke fikk ha venner i det hele tatt, og dermed en helt annen situasjon enn HI.

Eller så er det snakk om en mann som ikke fikk bruke omtrent all tid på kompiser og nedprioritere resten av familien, og dermed er det helt på sin plass.

Offerrolle er det uansett, og denne mannen bruker trådstarter sin tråd på å synes synd på seg selv og ynke seg over seg selv!

Ikke bit på!

Æsj, så kjip du er. En mann delte sitt perspektiv, og det var ikke noe offerrolle over det. Han slo bare fast hvordan han hadde endt opp i sin situasjon. Og det må du jo for faen tåle at noen har medfølelse med, selv om du fremstår som en mannsfiendtlig dritt. 

Anonymkode: 77566...7dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (9 minutter siden):

Oi, så bitter for at du ikke har fått være med i gjengen.

Btw, jeg fant ikke gjengen før etter jeg ble 30 år og har hatt masse gøy uten gjengen. Syns det er trist med folk som mener man ikke skal ha det gøy etter man har bikket 30 år.

Heldigvis ikke. Synes det er deilig å slippe! Folk er forskjellige. Noen klarer ha det gøy uten å være del av en gjeng også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heldigvis ikke. Synes det er deilig å slippe! Folk er forskjellige. Noen klarer ha det gøy uten å være del av en gjeng også.

Hvor kommer denne fordommen mot gjenger her på KG fra? Tror dere at gjenger alltid oppfører seg slik som i amerikanske filmer eller som fruene i The Real Housewives of Beverly Hills?

Jeg har mange andre venninner som har det moro med og jeg gjør også ting på egenhånd.

"Gjengen" møtes noen ganger i året alle sammen, ellers gjør deler av "gjengen" ting sammen. F.eks går jeg ofte tur med den eneste dem.

Endret av Hateridioter
Lagt til avsnitt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Æsj, så kjip du er. En mann delte sitt perspektiv, og det var ikke noe offerrolle over det. Han slo bare fast hvordan han hadde endt opp i sin situasjon. Og det må du jo for faen tåle at noen har medfølelse med, selv om du fremstår som en mannsfiendtlig dritt. 

Anonymkode: 77566...7dd

Hehe, så når man har sucka opp til jentegjengen og guttegjengen er det på tide å sucke opp til motsatt kjønn på kvinneguiden?

Hva blir det neste, mine naboer, mine kollegaer, fastlegen?

Hadde ikke blitt mye tid igjen til meg selv eller min familie, hvis jeg hele veien skulle ha vært alle andre sin dørmatte! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Hvor kommer denne fordommen mot gjenger her på KG fra? Tror dere at gjenger alltid oppfører seg slik som i amerikanske filmer eller som fruene i The Real Housewives of Beverly Hills?

Det er ikke en fordom da. Det er bare det at jeg føler jeg har vokst fra den dynamikken man ofte får i en gjeng.  Har lyst til å prioritere andre ting. Som tenåring og i 20-årene synes jeg det var helt topp å være en del av forskjellige gjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (8 minutter siden):

fruene i The Real Housewives of Beverly Hills?

Hahahaha! :D  

Det ser ikke bedre ut, i alle fall - det er helt sikkert!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en fordom da. Det er bare det at jeg føler jeg har vokst fra den dynamikken man ofte får i en gjeng.  Har lyst til å prioritere andre ting. Som tenåring og i 20-årene synes jeg det var helt topp å være en del av forskjellige gjenger.

Jeg aner ikke hva du mener med dynamikk, kan ikke si jeg har opplevd noen spesiell dynamikk i noen gjeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten av 20-årene, ja.

I slutten av 30-årene, når man har levd dobbelt så lenge, så er det bare tragisk. Tenk deg selv da, en gjeng med 40-årige damer som ikke klarer å være sammen med mann og familie, men hele tiden må krampaktig ut sammen med ‘jentene’. Ja, for du kan være viss på at hun kaller de jenter, enda de for lengst er til med Botox og farging av grått hår og trening rettet mot grevinneheng. Tenk godt gjennom dette, og spør deg selv om dette er kult eller sexy eller på noe vis like positivt som en gjeng 20-22 årige damer som gjør det samme.

Alt til sin tid.

Tragisk at man er med venner? Ville vært mye mer tragisk å kun henge med familie hele tiden og ikke gjøre koe med venner 

Anonymkode: b7c62...461

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg er klar over at det også finnes kvinner som gjør dette. Jeg føler derimot at menn er mer aktive her, uansett hva.

Jeg er ikke en som holder på sånn, jeg er ute med et par gode venninner av og til. Spiser middag, skravler og drar hjem.

Det blir alltid bare med praten at man skal reise bort. Og de få gangene det har skjedd, er det ikke hæla i taket og fyll som er motivasjonen.

Jeg respekterer at alle må gjøre som de ønsker, men jeg personlig synes jeg tegner til noe umoden levestandard. Jeg kjenner faktisk at jeg ikke er helt sikker på om det er slik jeg ønsker å ha det. Så er det kanskje jeg som er rar, det er helt i orden for så vidt.

Det jeg synes er litt trist bare, er at slike turer aldri arrangeres på vegne av oss. Men det er vel kjedelig det da🤷🏼‍♀️

Umodent å være med venner? Tenker det er me umodent å kun vil henge med partner, det fremstår spm usikker part

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg forstår deg ts, og derfor valgte jeg selv en mann som ikke er "sånn". Jeg synes det er veldig fint at han har kompiser, men de treffes ikke veldig ofte. Ingen av dem drikker alkohol, og det er generelt lite "guttastemning". Det er helt greit at noen liker sånt, men da er de ikke for meg, for å si det slik. Jeg var ute etter en mann som ville prioritere familien og barn, ikke kompiser til enhver tid. 

Og selvsagt gjør jeg det samme, jeg prioriterer min mann og hans barn. Venninner treffer jeg innimellom, men ikke så ofte. De er som meg; de prioriterer sine familier. 

Tenker det ene er ikke bedre enn det andre, problemene oppstår når den ene part vil noe annet enn den andre. 

Men, når man er så forskjellige, synes jeg godt man kan møtes litt på midten. Han burde prioritere deg mer, siden du tydeligvis sjeldent blir prioritert sammenlignet med gutta. Personlig hadde jeg aldri giddet det, men det er meg.

Man prioriterer familien selv om man også er med venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg og venninene mine gjør mye på TS sin liste, men etter hvert som det har dukket opp kjærester og sammboere så blir jo de også invitert med. Er ikke alle aktivitetene som er likke intresange for mennene, så de får lov å takke nei om de ikke vil være med. Men inviterer jeg til film kveld, kino, midag eller ferie, så inviterer jeg altidt også (seriøse) partnerene til de venninene jeg inviterer. Er da bare koselig om de har lyst til å være med? Jeg synes det er merkelig å være opptat av å deles opp i kjøn etter ungdomskolen....

Dette! 

Det er jo det som er «normalt» når man blir voksen. Man kan finne på noe sammen, MED venner, både menn og kvinner. 

For det er ikke slik at om man ikke er fan av å bare ha guttastemning hele tiden - så sitter man hjemme oppå hverandre, men at man som par også finner på ting sammen med andre.

Vi har hvertfall ungdommer i hus, og begrenset med tid vi kan fly rundt og ordne på egen hånd. Og når man da har tid til det er det for oss hyggelig å være sosiale sammen. 
Middag med vennepar, konserter, turer etc..

Anonymkode: 18ef7...9de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Damer holder på med akkurat det samme. Men kalles da jentetur, julebord med jentene osv. Helt vanlig for begge kjønn.

Damenes aften, de evinnelige jenteløp/jentejogg, kvinneskiløp (eller gikk det ut av tiden med Ingalåmi) treningsweekend for kvinner med spa og forelesere på kvelden, tilpasset kvinner, alt spekket med ROSA... og goodiebags med neglelakk og leppestift selvfølgelig. 

Er ikke det også ganske barnslig. 

Anonymkode: b5c03...aad

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sammen med mannen for nesten 10 år siden, da var han 29, og han har aldri hatt sånne "behov". Jeg har aldri nektet han, har heller prøvd å motivere til det, men han vil ikke, han ser ikke noe grunn for det. Min mann er fornøyd med en fisketur eller skravebesøk innimellom med sin bror og en kompis. 

Så ikke alle menn er "gutt" hele livet, og glad er jeg for at jeg har en sånn mann. Er glad for at jeg har en som prioriterer meg og familien sin.

Anonymkode: b9896...d3d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette! 

Det er jo det som er «normalt» når man blir voksen. Man kan finne på noe sammen, MED venner, både menn og kvinner. 

For det er ikke slik at om man ikke er fan av å bare ha guttastemning hele tiden - så sitter man hjemme oppå hverandre, men at man som par også finner på ting sammen med andre.

Vi har hvertfall ungdommer i hus, og begrenset med tid vi kan fly rundt og ordne på egen hånd. Og når man da har tid til det er det for oss hyggelig å være sosiale sammen. 
Middag med vennepar, konserter, turer etc..

Anonymkode: 18ef7...9de

Med vennepar? Så single venner ekskluderes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...