Gå til innhold

Har du prøvd 16-8 faste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det? 

Anonymkode: e7052...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd? Jeg har levd med dette måltidsregimet i 6 år, og det hjelper meg å holde vekten etter slanking. Spisevinduet er ikke alltid 8 timer, noen ganger litt mer eller litt mindre enn dette. Men har avvent kroppen å spise frokost, og matlysten vekkes ikke før nærmere lunsj. Og spiser sjeldent noe etter middag tidlig på kvelden. Alt blir en vane om du gir det nok tid 👍

Anonymkode: 6eac1...a70

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøvd? Jeg har levd med dette måltidsregimet i 6 år, og det hjelper meg å holde vekten etter slanking. Spisevinduet er ikke alltid 8 timer, noen ganger litt mer eller litt mindre enn dette. Men har avvent kroppen å spise frokost, og matlysten vekkes ikke før nærmere lunsj. Og spiser sjeldent noe etter middag tidlig på kvelden. Alt blir en vane om du gir det nok tid 👍

Anonymkode: 6eac1...a70

Takk for svar 😊 Ja, jeg har ikke noe problem med å følge det, jeg prøver bare å gå ned 5-6 kilo og håpte det kunne hjelpe. Men det har bare bidratt til at du holder vekten altså? Ikke går ned? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar 😊 Ja, jeg har ikke noe problem med å følge det, jeg prøver bare å gå ned 5-6 kilo og håpte det kunne hjelpe. Men det har bare bidratt til at du holder vekten altså? Ikke går ned? 

Høres ut som du har et hysterisk forhold til kosthold.

5-6kg er LITE, da er det bare å justere inntaket sitt. Det totale du spiser.

Å fast etter siste måltiden for dagen er veldig bra, men du må ikke kjøre 8-16. Den kan bli utfordrende med tanke på jobb etc.

La det heller gå minst 12t etter siste måltidet til frokost neste dag.

Anonymkode: 1ef90...963

• Liker 1
Skrevet

16:8 har funket for meg iallefall. Gikk raskt ned 5 kg

Anonymkode: 54afd...52e

• Liker 1
Skrevet

Faste er ikke en mirakelkur for å gå ned i vekt. 

Du må enten redusere inntaket, eller øke forbruket. Å faste alene er ikke det samme som å redusere inntaket. 

Om du kutter frokosten, og eller spsier nøyaktig det samme, kan du gå ned i vekt. Om du derimot kutter et måltid, og ender opp med å spise mer til de andre måltidene/småspise mellom måltidene, er du gjerne like langt. 

Jeg er ikke en frokost-spiser, og i mange år var det gjerne 14-18 timer fra siste måltid dagen før, til første måltid for dagen. For meg har ikke det vært for å gå ned i vekt, men rett og slett fordi jeg ikke liker å spise frokost, og synes det er praktisk å begrense måltidene til seinere på dagen. 

De siste årene har jeg begynt å tåle det dårlig. Jeg merker jeg blir svimmel og slapp og smådårlig om det går mer enn 12 timer mellom måltidene, så nå har jeg rett og slett måttet legge inn en frukt og et glass kefir et par timer før lunsj. 

Anonymkode: 7b3f7...93c

• Liker 2
Skrevet

Har fungert greit for meg. Som en over her skrev; det handlet for meg om å dispiplinere seg mtp frokost og kveldsspising først og fremst. Jeg har ikke vært streng i helger og ferier. Kjipt å ikke kunne spise søndagsfrokost eller fredagspizza med familien.

Anonymkode: f9157...996

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Høres ut som du har et hysterisk forhold til kosthold.

5-6kg er LITE, da er det bare å justere inntaket sitt. Det totale du spiser.

Å fast etter siste måltiden for dagen er veldig bra, men du må ikke kjøre 8-16. Den kan bli utfordrende med tanke på jobb etc.

La det heller gå minst 12t etter siste måltidet til frokost neste dag.

Anonymkode: 1ef90...963

Ja, det har jeg og har alltid hatt. Har gått ned 45 kilo tidligere, så vet hvordan det fungerer. Men jeg er i en annen livssituasjon nå (med aktivt barn) der jeg synes det er vanskelig å bare leve på knekkebrød og droppe middag 😕 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Faste er ikke en mirakelkur for å gå ned i vekt. 

Du må enten redusere inntaket, eller øke forbruket. Å faste alene er ikke det samme som å redusere inntaket. 

Om du kutter frokosten, og eller spsier nøyaktig det samme, kan du gå ned i vekt. Om du derimot kutter et måltid, og ender opp med å spise mer til de andre måltidene/småspise mellom måltidene, er du gjerne like langt. 

Jeg er ikke en frokost-spiser, og i mange år var det gjerne 14-18 timer fra siste måltid dagen før, til første måltid for dagen. For meg har ikke det vært for å gå ned i vekt, men rett og slett fordi jeg ikke liker å spise frokost, og synes det er praktisk å begrense måltidene til seinere på dagen. 

De siste årene har jeg begynt å tåle det dårlig. Jeg merker jeg blir svimmel og slapp og smådårlig om det går mer enn 12 timer mellom måltidene, så nå har jeg rett og slett måttet legge inn en frukt og et glass kefir et par timer før lunsj. 

Anonymkode: 7b3f7...93c

Ja, jeg sliter mer med å gå uten mat nå enn før, men klarer fint å gå 16 timer uten. Det blir jo mindre småspising på kveldstid hvis jeg har en slags "rigid" plan å følge, noe jeg håper reduserer kaloriinntaket mitt. 

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har fungert greit for meg. Som en over her skrev; det handlet for meg om å dispiplinere seg mtp frokost og kveldsspising først og fremst. Jeg har ikke vært streng i helger og ferier. Kjipt å ikke kunne spise søndagsfrokost eller fredagspizza med familien.

Ja, helgene blir litt verre for meg. Det er lettere å droppe frokosten når jeg uansett sitter på jobb og holder på noe, enn når jeg må stå opp tidlig på lørdag og finne på ting med barn 😊

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

16:8 har funket for meg iallefall. Gikk raskt ned 5 kg

Anonymkode: 54afd...52e

Takk for svar, godt å høre det hjalp 😀 

-TS

Skrevet

kjørt dette opplegget nesten hele livet, et måltid (middag), med unntak av en og annen helge/hellig-dag. det var bare slik jeg levde. nå som jeg ikke jobber ute hos kunder, men mest på hjemme kontor, blir det gjerne 2 til 3 måltider, og ja jeg har gått opp noen kilo, men ikke dramatisk (enda) 

Skrevet

Kjørt 16:8 siden des 23. kombinert det og Wegovy. Gått bed 23 kg siden mai (og 5 kg kun på fasting). Kommer til å fortsette med fasting når W skal nedtrappes. Mange gode helseffekter. Jobber sykt effektivt og er full av energi hver formiddag! Spiser første måltid 11:30.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 9.27):

Ja, helgene blir litt verre for meg. Det er lettere å droppe frokosten når jeg uansett sitter på jobb og holder på noe, enn når jeg må stå opp tidlig på lørdag og finne på ting med barn 😊

-TS

Du trenger ikke faste 16-8 alle dager. Spis normalt i helgen om nødvendig. 

Anonymkode: bd69a...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke faste 16-8 alle dager. Spis normalt i helgen om nødvendig. 

Anonymkode: bd69a...e89

Det har vært suksessfaktoren for meg. Ukedager er vaner og enkelt å tilpasse 16:8. Men i ferier og helger syns jeg det er dårlig signal å sende til venner og familie - og spesielt barn - om at man ikke kan spise god frokost sammen, grille og ta en pils, lørdagspizza eller sen søndagsmiddag. Men nettopp fordi man er disiplinert i hverdagen og kanskje har et lite kaloriunderskudd kombinert med nok søvn og litt trening kan man kose seg når det skal koses.

Skrevet

Jeg spiser lunsj kl 12 og middag kl 17. Det er de to måltidene jeg spiser om dagen. Antar det er samme sak som 16-8? 
Jeg gjør det fordi jeg ikke orker frokost og ikke blir sulten igjen etter middag. Men jeg er slank, så noe har det vel for seg. 

Anonymkode: eb43f...a0c

Skrevet

Hjalp veldig da jeg startet å gå ned i vekt. Lærte p kontrollere inntak bedre. Nå spiser jeg når jeg vil, fordi jeg har et bedre perspektiv på hva som er nok og hva som er for mye. Vekten er stabil.

Anonymkode: a8709...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...