Gå til innhold

Border collie valp og biler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Min border collie valp på 3,5 mnd og jeg bor en liten periode hos foreldrene mine for tiden. Der vi egt bor er det veldig øde og han er vant til å gå løs. Der er det nesten ingen biler eller andre folk å møte på tur. Hos foreldrene mine er det vanlig trafikk og mange ulike fotgjengere å møte på tur. 

Jeg har merket at han er redd/usikker på biler, noe som ikke er så rart da han ikke er vant til det. Han er også veldig glad i å hilse på folk så trekker veldig mot de når vi er på tur. Jeg har startet med å få han til å sitte når vi møter andre på tur, og han får en godbit hvis han klarer det. Jeg må allikevel holde litt i selen hans for å få han til å sitte mens de går forbi. Når biler kjører forbi stopper han helt opp og må se på de helt til de har kjørt, da kan han gå igjen. Hender vi stopper opp i noen minutter, da sitter han bare rolig å ser på bilene. Hender han jager litt (løper litt etter bilene) hvis de kommer veldig nærme eller kjører fort. 

Jeg går tur med mamma og hunden hennes i blant og da blir han ekstremt stressa hvis vi havner et stykke bak. Hvert fall hvis det kommer en bil og de er et stykke foran, da klikker det helt for han. Han kan også plutselig finne på å løpe fort mot hunden til mamma og hoppe på den. Men det skjer kanskje 1-2 ganger ila turen så gir han seg. Vil tro at det er fordi han enten søker trygghet hos den når han selv blir stressa, eller at han må ta stresset ut mot noe.

Når vi er ferdige med å gå tur så er han helt utslitt og kan sove en god stund. Så har vi noen lekestunder også sover han igjen til vi skal legge oss. var en dag jeg først gikk en tur alene som gikk bra. Så ble jeg med mamma og hunden på en liten tur litt senere på dagen. Da var han helt klikk, så vil tro at han er sliten/overstimulert i hodet og derfor reagerer som han gjør.

Hva skal jeg gjøre i denne situasjonen? Han er jo bare valp og har jo diverse valpenykker. Men synes det er litt skummelt at den gjetinga mot biler starter så tidlig. Vi skal gå på valpekurs, men det starter ikke før slutten av mnd.

Anonymkode: ca231...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir et langt svar, beklager xD

Jeg har border collie som ikke bryr seg om biler, men som gjeter katter, ender osv. Jeg brukte mye tid fra dag 1 til å gjøre ingenting. Så lite som mulig når vi var ute eller gikk tur. Sitte på en benk i parken, gå til en en liten lekeplass å sitte på gresset å observere de som er der eller rusle i rolig ende av gågate i byen å bare ha valpen/unghunden med meg uten at målet var å gå tur eller gjøre noe spesielt. Rundt vei eller biler så fikk valpen sitte/legge seg ned å få godbit, eller lete etter godbiter i gresset, men ikke tungt trafikkerte steder i begynnelsen.

Jeg er veldig glad nå snart 4 år senere for at hunden min lærte å kjede seg, ta det med ro og slappe av nesten hvor som helst. Jeg har også en annen hund på 8 år som er superstressa, kan bjeffe å ikke vet hvor hun skal gjøre av seg hvis vi må sitte stille 5 minutter på en benk. Min eldste hadde sikkert gått 5-6 kurs innen hun var 1 år og var veldig godt trent, kunne sikkert nesten 100 kommandoer/triks og var en fryd å trene og gå tur sammen med. Men bare hvis noe skjedde hele tiden, det gikk ikke an å skrue henne "av" litt engang, med mindre vi var innenfor husets 4 vegger. Det endte med at jeg ga opp å bare unngikk situasjoner hvor hun kom til å kjede seg for det ville bli så mye jobb og ingen garanti for at jeg fikk det resultatet jeg ville ha uansett. Men hun er sofasliter hjemme å 100% ute å det kan vi leve med.

Uansett. Poenget mitt er at border collier ofte trenger å lære seg å slappe av tidlig, de er arbeidsnarkomaner og mange av dem vil konstant lete etter en jobb/aktivitet hvis du ikke gir dem det. Så tenk over hvordan du vil hunden skal være når den er stor, hvis du vil ta bussen, sitte å spise lunch i parken eller noe så bruk tid på å lære avslappning og passitivitet så hunden blir balansert og ikke er 100% fokusert på aktivitet eller trening hele tiden.

Ang klikking å oppførselen mot den andre hunden så vil jeg tro det kan komme av gjeting, men vanskelig å si uten å ha sett det. For mange så har de et sterkt instinkt om å holde menneske/hunde flokken samlet og da kan det bli mye frustrasjon hvis de blir hindret fra det. F.eks min border collie kan også ha nykker, bite i båndet sitt eller nappe ut i luften hvis matfar løper av gårde å hun er i bånd og ikke kan følge etter. Hvis han hadde for vane å gjøre det hele tiden å jeg ikke vil hunden min skal klikke så hadde jeg gitt henne en annen jobb/oppgave å avbrutt uønsket adferd samtidig. Hvis valpen ofte får lov å klikke uten at du gjør noe konstruktivt for å stoppe eller evt lære inn en alternativ adferd, jo mer intens kan hunden bli. Et gammelt ektepar i nærheten har en border collie som gjeter biler, å den passerte en dag når jeg skulle sette meg in i bilen. Jeg hadde ikke satt meg skikkelig ned i setet eller lukket døren engang før hunden begynte å utagere fordi den forventet bevegelse og ville gjete bilen min selv før den var satt i gang.

Vet du hvem du skal gå valpekurs for? Har instruktøren erfaring med border collie og gjeting, eller andre bruks raser så du kan få gode råd på veien? Jeg gikk valpekurs med en schæfer blanding en gang, 6mnd gammel så var hun begynt å vokte, bjeffe på ting utfor huset osv. Det var min første hund så jeg hadde ikke peiling, men da mente instruktøren at valpen min sikkert "snakket" med katten som den hadde sett/hørt var ute. Instruktør hadde en rolig å snill engelsk bulldog, og ellers erfaring med labrador, så i ettertid har jeg tenkt at kanskje jeg skulle valgt annerledes eller gått valpekurs/hverdagslydighet en gang til hos noen med mer erfaring med min rase. Noen kan være veldig dyktig med f.eks jakthund eller retrievere men selv om de alle er brukshunder så er det veldig stor forskjell på det og en border collie.

Anonymkode: 6a2c1...c0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du prøver å distrahere med sitt og godbit, men når det ikke funker så betyr det at avstanden er for kort. Du må ha mye større avstand til biler så suksessraten blir betydelig høyere. Først da kan du korte inn avstand mot biler, og så jobbe dere nærmere og nærmere.

Bra du tar tak i det allerede nå, for det vil ikke gå over av seg selv!

Anonymkode: 60c7c...a5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større avstand til både passerende mennesker og biler, slik at han føler mestring i situasjonene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Vi var på ny tur i dag, hvor vi passerte noen biler og folk. Fikk han nå til å sitte i god tid før folk og biler kom nærmere og det funket veldig bra. Var kun en bil som  kom litt nærme, som han prøvde å jage. Han fikk hilse på en gjeng med ungdommer, noe som gikk veldig fint da de satte seg ned på huk og var rolige. Da ble han mye roligere også og hoppet ikke i det hele tatt. 

Tok også noen pauser hvor han bare fikk sitte å observere biler i rundkjøringen og folk som gikk rundt. Det taklet han veldig bra! 

Ts

Anonymkode: ca231...cc9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...