Gå til innhold

Hvilken bil kan passe mitt bruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (22 minutter siden):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=370883260

Her har du en fin Mercedes som har gått under 5000 km. Kunne noe sånn vært interessant? 

Stiv pris. De klarer fint å stå seg i hjel også. 
Jeg hadde dønn lik, min var gått 90.000 da jeg solgte den til oppkjøper i vår. Da var jeg lei av å bytte sensorer og termostater og pling plong feilmeldinger som drev og avløste hverandre. Den røde her er sånn 50.000 dyrere enn fra forhandler med garanti. 

Ellers var det en kjekk og grei bil som jeg hadde i 6 år. 
Byttet den ut i en elbil med rekkevidde på 20 mil en sommerdag, men kjører såpass lite og kort at jeg slipper dårlig samvittighet for småkjøring. 

Anonymkode: aa8eb...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meowmere skrev (4 minutter siden):

Du må jo ikke lade hjemme.

Det er dyrt å ikke lade hjemme. 
Borettslaget mitt tar 3 kr pr kWh, hurtigladere sånn 5-6 kr. 
Min lille bil bruker 1.4-1.6 kWh pr mil i snitt. 
Det blir litt billigere enn med bensin/diesel, men den største besparelsen ligger vel i bom. Trafikkforsikringsavgiften er høyere på elbil. Forsikring like så. 
Jeg har bare en kjørelengde på 8000 i året, og kun på fritid, men brukte jo mer på bom enn på bensin….

Nå er bomregningene halvert, og det går vel ca like mye på lading som bom. 

Anonymkode: aa8eb...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spør du om råd, skal du få råd. Det har du da også fått. Men de som gir råd hadde vært dårlig til det om de ikke påpekte det åpenbare. Det kan du da vel med ørlitegrann ydmykhet ta til deg?

Anonymkode: b33a2...29f

Hjelpes. TS utrykker veldig klart at elbil ikke er aktuelt, så anklager du for å være lite ydmyk når det blir rådet til å kjøpe elbil. 
:klaske:

Anonymkode: 6fa3c...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hjelpes. TS utrykker veldig klart at elbil ikke er aktuelt, så anklager du for å være lite ydmyk når det blir rådet til å kjøpe elbil. 
:klaske:

Anonymkode: 6fa3c...203

Du klarer å lese hele. Å kjøpe annet enn elbil i Norge i dag er ikke noe jeg kan råde noen til. Helt uavhengig om jeg er for eller imot elbil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du klarer å lese hele. Å kjøpe annet enn elbil i Norge i dag er ikke noe jeg kan råde noen til. Helt uavhengig om jeg er for eller imot elbil.

Det er fortsatt lov å både eie, kjøre, og kjøpe bensin/diesel bil etter 1jan 2025! Nei det er ikke forbudt etter den datoen heller!

Anonymkode: 73e01...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 12.39):

Men trådstarter VIL IKKE HA ELBIL!! Hva i all verden er så vanskelig å forstå? Hvis du ikke kan anbefale noe annet, så er du ikke rett person til å skrive noe i denne tråden da kanskje? 

Anonymkode: 27992...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men trådstarter VIL IKKE HA ELBIL!! Hva i all verden er så vanskelig å forstå? Hvis du ikke kan anbefale noe annet, så er du ikke rett person til å skrive noe i denne tråden da kanskje? 

Igjen, les innlegga. Jeg har anbefalt noe annet, klart og tydelig. Men noe annet enn elbil kan, igjen, ikke være førstevalget helt uten videre. Det må det da gå an å nevne uten at en tilfeldig forbipasserende går helt av skaftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redneck82 skrev (1 minutt siden):

Toyota rav4 bensin hybrid

Jeg ville ikke kjøpt Rav4 hvis jeg ikke har privat låsbar garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, les innlegga. Jeg har anbefalt noe annet, klart og tydelig. Men noe annet enn elbil kan, igjen, ikke være førstevalget helt uten videre. Det må det da gå an å nevne uten at en tilfeldig forbipasserende går helt av skaftet?

Hvorfor kan det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kan det ikke det?

Kan ikke du bare lese det som allerede er skrevet? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke du bare lese det som allerede er skrevet? 

Men det er jo faktisk sånn at ikke alle steder har god nok tilgang på offentlige ladeplasser til at det er mulig uten hjemmelader. Jeg bor virkelig ikke langt uti gokk (20-25 min med bil til Oslo), og her finnes det hele to ladeplasser. Begge tilhører en butikk og er forbeholdt butikkens kunder.

Anonymkode: e95ad...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke kan lade hjemme idag er de som leier bolig og de som ikke har fast parkering. 
Gateparkering eksempelvis. 

Om en ellers bor i borettslag og sameie og har fast parkering er det pålagt at en ordning for å lade skal være mulig.
Det er unntak om det vil bli svært kostbart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (18 minutter siden):

De som ikke kan lade hjemme idag er de som leier bolig og de som ikke har fast parkering. 
Gateparkering eksempelvis. 

Om en ellers bor i borettslag og sameie og har fast parkering er det pålagt at en ordning for å lade skal være mulig.
Det er unntak om det vil bli svært kostbart. 

Jeg verken leier og jeg har fast parkeringsplass i mitt borettslag.

men mitt borettslag ønsker ikke ladere, vil ikke bruke penger på det, vi er kun 2/7 leiligheter som har bil og det blir da vanskelig.

ts

Anonymkode: 4cf09...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men mitt borettslag ønsker ikke ladere, vil ikke bruke penger på det, vi er kun 2/7 leiligheter som har bil og det blir da vanskelig.
ts

Eierseksjonsloven og borettslagsloven stadfester at retten til lading av elbil og ladbar hybridbil gjelder uansett størrelse på laget. Om en velger å la være å installere er det et valg en har tatt i felleskap.

Det er sant, det har en kostnad med installasjonen, som mye annet i borettslag og sameier.
Da må en vurdere hva en ønsker å gjøre - og når.

I små borettslag er det gjerne mulig med enklere løsninger enn hva som kreves i større. 
Kostnaden bør dermed ikke bli veldig mye større enn i eneboliger. 

Det kan være stedlige utfordringer med å fremføre kabler, med graving som kan medføre noe ekstra kostnad, men sett over noe tid er det en liten kostnad.

Der jeg bor var det en del feil på de gamle kablene. De fleste var eige om at strøm til lys og annet måtte en uansett ha i garasjene. Å legge ekstra rør var liten kost når en først la rørene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (1 minutt siden):

Eierseksjonsloven og borettslagsloven stadfester at retten til lading av elbil og ladbar hybridbil gjelder uansett størrelse på laget. Om en velger å la være å installere er det et valg en har tatt i felleskap.

Det er sant, det har en kostnad med installasjonen, som mye annet i borettslag og sameier.
Da må en vurdere hva en ønsker å gjøre - og når.

I små borettslag er det gjerne mulig med enklere løsninger enn hva som kreves i større. 
Kostnaden bør dermed ikke bli veldig mye større enn i eneboliger. 

Det kan være stedlige utfordringer med å fremføre kabler, med graving som kan medføre noe ekstra kostnad, men sett over noe tid er det en liten kostnad.

Der jeg bor var det en del feil på de gamle kablene. De fleste var eige om at strøm til lys og annet måtte en uansett ha i garasjene. Å legge ekstra rør var liten kost når en først la rørene. 

Vi har ikke garasjeplasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har ikke garasjeplasser. 

For å sikre mot eventuell misforståelse:

Beboere i borettslag og sameier har rett til (men ingen plikt) til å få tilgang til lademulighet.
Forutsetningen er at man allerede har rett til å parkere på borettslaget eller sameiers eiendom.
Om parkeringen er i garasje, eller utendørs betyr ikke noe.

Skal ikke spore av tråden mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...