Gå til innhold

Deler konfidensielle opplysninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS sier ingen ting om at deling av denne informasjonen rammes av noen lov. Så ikke sikkert det er noe å politianmelde heller. Informasjon som at hun feks ikke er naturlig blondine rammes ikke av noen lov.

Anonymkode: fe653...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS sier ingen ting om at deling av denne informasjonen rammes av noen lov. Så ikke sikkert det er noe å politianmelde heller. Informasjon som at hun feks ikke er naturlig blondine rammes ikke av noen lov.

Personopplysningsloven og offentlighetsloven regulerer deling av personopplysninger og så kalt sensitive personopplysninger.

Om opplysningene gjaldt hårfarge ville TS neppe kalt opplysningene konfidensielle, og det ville neppe være av interesse for noen å dele det med ondsinnet hensikt.

Anonymkode: a7328...985

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplysninger om min helse som har blitt delt, som er blitt lest fra en journal. 

Bare fordi jeg er ny dama så betyr det ikke at jeg skal finne meg i all mulig drit fordi de har barn sammen. 

Anonymkode: e7dcc...b9d

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er opplysninger om min helse som har blitt delt, som er blitt lest fra en journal. 

Bare fordi jeg er ny dama så betyr det ikke at jeg skal finne meg i all mulig drit fordi de har barn sammen. 

Snoking i journal skal meldes! Uansett! Nå må du ta en for laget og sørge for at slik uetisk oppførsel ikke får fortsette!

Anonymkode: f553c...94f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det også snakk om brudd på taushetsplikt.

Dette er en sak for Statsforvalteren i din region. Se også https://www.helsenorge.no/rettigheter/taushetsplikt#brudd-pa-taushetsplikten

Anonymkode: a7328...985

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal ikke finne deg i noe drit når det er snakk om helseopplysninger. Statsforvalteren tvert! De tar saken videre og du har gjort ditt med den saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ulovlig, og bør meldes til arbeidsgiver samt anmeldes. 

Anonymkode: c57d8...27f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva ville dere ha gjort hvis eksen til kjæresten deler konfidensielle opplysninger om deg?

Exen til min samboer et sted hvor hen har tilgang til personlige opplysninger om meg, fik nylig høre at hen deler disse opplysninger med andre. 
Burde jeg meldte ifra til arbeidsgiveren?

AI har et godt svar på dette:

Ja, det høres ut som en alvorlig situasjon som bør tas på alvor. Hvis eksen til kjæresten din har delt konfidensielle opplysninger om deg som hen har fått tilgang til gjennom jobben, kan det være et brudd på både personvernlovgivning og arbeidsreglementet.

Det du kan gjøre er:

1. Dokumentere alt: Før en oversikt over hva som har skjedd, hvilke opplysninger som er delt, og eventuelt bevis på at dette faktisk har skjedd. Dette kan være viktig om du velger å gå videre med saken.

2. Vurdere å kontakte arbeidsgiveren: Dersom informasjonen er sensitiv og har blitt delt i strid med regler eller etiske retningslinjer, kan det være lurt å informere arbeidsgiveren til eksen. Dette kan du gjøre anonymt, eller gjennom en offisiell klage.

3. Vurder andre instanser: Dersom informasjonen er ekstra sensitiv og brudd på personvernlovgivningen er tydelig, kan du også vurdere å kontakte Datatilsynet.

4. Snakk med en advokat: Hvis du føler deg usikker på hva du skal gjøre, kan det være lurt å rådføre deg med en advokat som har erfaring med personvern og arbeidsrett.

Å melde ifra til arbeidsgiveren kan få konsekvenser for eksen, men hvis situasjonen har gått over grensen og påvirker deg negativt, er det noe du bør vurdere for å beskytte deg selv.

Anonymkode: b0b9d...3ac

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så målet er å gi størst mulig konsekvenser, ikke å finne en løsning med lavest mulig konfliktnivå?

Pinlig umodent, og vil telle negativt i et eventuelt samarbeid om barn, som nevnt over. Kan uansett telle negativt overfor mannen, om den nye dama hans eeelsker drama, og vil skyte spurv med kanon.

Anonymkode: f7ca5...722

Skyte spurv med kanon?? Det kommer jo helt an på hvilke opplysninger som er delt. Det å dele sensitive personopplysninger som du blir kjent med via jobb er ikke bare pinlig umodent og uprofesjonelt, men potensielt ulovlig avhengig av type opplysninger. 

Og det er for pokker meg grenser for hva man skal finne seg i fordi man er den «nye» dama!! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (8 timer siden):

Skyte spurv med kanon?? Det kommer jo helt an på hvilke opplysninger som er delt. Det å dele sensitive personopplysninger som du blir kjent med via jobb er ikke bare pinlig umodent og uprofesjonelt, men potensielt ulovlig avhengig av type opplysninger. 

Og det er for pokker meg grenser for hva man skal finne seg i fordi man er den «nye» dama!! 

Det er delt helseopplysninger om meg hentet fra en journal. 
Jeg logget meg på Helse-Norge og ser hvem som har gått inn i min journal, ser at eksen hans har vært innom den dagen jeg var på sykehus og hadde en operasjon.

Jeg har ikke hatt noe som er kjempe hemmelig, men jeg ønsker privatliv. Jeg hadde også en periode for mange år siden hvor jeg slet psykisk, er helt frisk nå. Men var innlagt en liten stund på sykehuset pga selvmordsforsøk. Dette er opplysninger som jeg ikke ønsker skal deles med andre og hvis det skal deles så ønsker jeg selv å fortelle det. Ønsker ikke at det skal bli sladder på bygda.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å logge seg inn på en journal man ikke har tjenstlig behov for er svært alvorlig og tjenesteforsømmelse! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ah, anmeld. Kg's eneste svar på alt.

Anonymkode: d0a96...744

Noen som snoker steder de ikke har lov, bør anmeldes ja. Det er viktig at personvernet ivaretas og at banditter får sin straff.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg logget meg på Helse-Norge og ser hvem som har gått inn i min journal, ser at eksen hans har vært innom den dagen jeg var på sykehus og hadde en operasjon.

Du må rapportere dette til Statsforvalteren. Det er de som følger opp dette, og det er stor sannsynlighet for at hun mister jobben mtp forholdet dere har.

Anonymkode: eb668...63f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke hatt noe som er kjempe hemmelig, men jeg ønsker privatliv. Jeg hadde også en periode for mange år siden hvor jeg slet psykisk, er helt frisk nå. Men var innlagt en liten stund på sykehuset pga selvmordsforsøk. Dette er opplysninger som jeg ikke ønsker skal deles med andre og hvis det skal deles så ønsker jeg selv å fortelle det. Ønsker ikke at det skal bli sladder på bygda.

Dette må du melde inn! I ytterste konsekvens kan vedkommende miste jobben, men verre er at hun risikerer å få en dom, så dette ville jeg tatt videre.

Anonymkode: c74f0...4bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for konsekvensene barna får😔 De har allerede dårlig samarbeid.

Samtidig så vil jeg ikke finne meg i sånn oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun noen grunn til å gå inn på din journal? Jobbet hun i avdelingen? Eller som sekretær for å registrere journal? 

Uansett så kan du i første omgang snakke med statsforvalter. 

Er det brudd på taushetsplikten så er det politisak.

Anonymkode: a1432...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde hun noen grunn til å gå inn på din journal? Jobbet hun i avdelingen? Eller som sekretær for å registrere journal? 

Uansett så kan du i første omgang snakke med statsforvalter. 

Er det brudd på taushetsplikten så er det politisak.

Hun hadde ikke grunn til det nei, jeg så henne på sykehuset når jeg kom dit for å ta en operasjon, så mulig hun ble nysgjerrig hva jeg gjorde der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun hadde ikke grunn til det nei, jeg så henne på sykehuset når jeg kom dit for å ta en operasjon, så mulig hun ble nysgjerrig hva jeg gjorde der.

Da er jo stokk dum som etterlater seg elektroniske spor. Flaks for deg. 

Snakk med statsforvalter. De veileder deg videre 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er redd for konsekvensene barna får😔 De har allerede dårlig samarbeid.

Samtidig så vil jeg ikke finne meg i sånn oppførsel. 

Det er ikke din skyld, det er hennes skyld pga valget hun tok.

Hun må jo være mindre begavet? Først snoke i journal og i tillegg fortelle videre hva hun leste?

Anonymkode: 3fe3e...6b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mister ikke jobben fordi du sladrer. Hun mister jobben pga at hun bryter loven. Rett og slett en konsekvens av egen handling.

De får ikke et dårlig samarbeide fordi du sladrer, men fordi hun er en kriminell som driver med hevnaksjoner når hun ikke får viljen sin. Dvs at du må finne deg i mer og mer dritt for at hun ikke skal gjøre noe dumt. Det neste blir høyere barnebidrag og samværsnekt. Og hun melder deg til barnevernet pga noe i journalen hun greier å vri på

Anonymkode: 77424...160

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...