AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Skrevet 7. oktober 2024 Jeg har måtte sluttet med hvetemel etter mye store plager med magen, og legen mente det var det beste. Jeg har ikke cøliaki, men jeg blir veldig dårlig med oppkast, diare og smerter. Så jeg kan virkelig ikke spise det lenger. Det er nå 9 måneder siden jeg spiste noe med hvete, jeg har prøvd å finne erstatninger som jeg kan leve med. Det er virkelig vanskelig. Jeg savner at det ikke er så tørt, at det har god smak. Jeg savner junkfood, det var dessverre livretten min, jeg savner toast med loff, masse ost og dressing, savner brødskiver. Eneste som har kommer godt ut av dette er jo at jeg spiser mye sunnere nå, men jeg trenger noen tips til god smakfull mat som jeg kan rett og slett bytte ut hvetemel med Noen tips? Anonymkode: 22482...072
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Skrevet 7. oktober 2024 Har du prøvd mandelmel? Anonymkode: 0ac58...d30
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #3 Skrevet 7. oktober 2024 Du kan lage havrelapper, disse kan du også variere å bruke som brød til burger. Enten kjøper du havremel, eller så kan du kverne gryn til mel i blender. Tilsett vann, 1 banan, litt salt, stek i panne. Bananen kan du også droppe, men den er fin hvis du vi ha litt søtsmak til lappene. Har du testet ut surdeigsbrød av 100% spelt? Dette får du kjøpt hos noen bakerier, noen tåler dette bedre enn hvete og gjær. Du kan prøve pasta av fullkornsris og f.eks bokhvete. Disse koster mye mer, men det er glutenfritt. Du kan bestille hos kinsarvik.no. Anonymkode: 1a8cf...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 Tåler du smør og melk? I så fall lag deg hjemmelaget potetstappe med litt helmelk og 200g smør i. Ta så en storfeburger eller kjøtt sammen med dette. Hvis du fremdeles har lyst på brød etter det, så ring legen. Anonymkode: 1b154...56c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tåler du smør og melk? I så fall lag deg hjemmelaget potetstappe med litt helmelk og 200g smør i. Ta så en storfeburger eller kjøtt sammen med dette. Hvis du fremdeles har lyst på brød etter det, så ring legen. Anonymkode: 1b154...56c Må huske å bruke ekte smør, ikke noe planteoljer/fett (det blir du bare mer sulten av) Anonymkode: 1b154...56c 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 Sjekk ut tights.no. De har f.eks god mix til lapper/pannekaker/brød.Sukrin kakemix er også ok. Lag f.eks sjokoladekaken og topp den med sukkerfri sukrin sjokolademousse (pose med pulver). Sunkost-butikkene har også noe av dette. Du finner mange oppskrifter på fettogforstand.no også. Søk rundt om kring på lavkarbo-oppskrifter. Anonymkode: 63be2...4f0 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan lage havrelapper, disse kan du også variere å bruke som brød til burger. Enten kjøper du havremel, eller så kan du kverne gryn til mel i blender. Tilsett vann, 1 banan, litt salt, stek i panne. Bananen kan du også droppe, men den er fin hvis du vi ha litt søtsmak til lappene. Har du testet ut surdeigsbrød av 100% spelt? Dette får du kjøpt hos noen bakerier, noen tåler dette bedre enn hvete og gjær. Du kan prøve pasta av fullkornsris og f.eks bokhvete. Disse koster mye mer, men det er glutenfritt. Du kan bestille hos kinsarvik.no. Anonymkode: 1a8cf...e5b De hørtes gode ute, tusen takk! Har ikke klart å fått tak i surdeisbrød av ren spelt, har prøvd å lage starter, men det fikk jeg ikke til. Så jeg leter litt videre. Jeg er bedre med spelt, men litt i blant så kanskje det går ts Anonymkode: 22482...072
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tåler du smør og melk? I så fall lag deg hjemmelaget potetstappe med litt helmelk og 200g smør i. Ta så en storfeburger eller kjøtt sammen med dette. Hvis du fremdeles har lyst på brød etter det, så ring legen. Anonymkode: 1b154...56c Potetstappe lager vi mye, det er favoritten til barna. Hvorfor skal jeg ringe legen? Hva skal han gjøre med det? Ts Anonymkode: 22482...072
Perine Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 (endret) Disse lavkarbo-oopsiene er veldig sånn junkfood-aktige, og kan brukes som burgerbrød osv. Recept på enkla LCHF-oopsies (linabjorkskog.com) Oopsies / Skybrød / Cloud Bread opskrift | Low Carb brød | Madbanditten Endret 8. oktober 2024 av Perine
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 Franske pannekaker type galette! De lages med bokhvetemel (må ofte kjøpes på helsekostbutikker i Norge…), men det er syyyykt godt! Som fyll kan man ha ost og skinke og slikt. Pannekaken stekes sammen med fyllet. Eller hvis man bruker søt fyll så tilsetter man litt sukker i røra og har pålegg etter at pannekaken er stekt, hvis man foretrekker det. https://sulten.app/en/recipes/galette-bretonne-med-skinke-og-ost-z71y Blinis er en annen type pannekake som lages av bokhvete, kjempegode med salt topping! Kan lages med både bakepulver eller gjær. Anonymkode: 677bf...2cd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 Har dessverre ikke tips til brød, men bananpannekaker med bokhvetemel er kjempegodt. Du kan kanskje prøve å lage glutenfri hjemmelaget knekkebrød? Blir jo ikke det samme som vanlig brød, men mye bedre enn knekkebrød fra butikken i det minste. Anonymkode: a14c2...3b0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Franske pannekaker type galette! De lages med bokhvetemel (må ofte kjøpes på helsekostbutikker i Norge…), men det er syyyykt godt! Som fyll kan man ha ost og skinke og slikt. Pannekaken stekes sammen med fyllet. Eller hvis man bruker søt fyll så tilsetter man litt sukker i røra og har pålegg etter at pannekaken er stekt, hvis man foretrekker det. https://sulten.app/en/recipes/galette-bretonne-med-skinke-og-ost-z71y Blinis er en annen type pannekake som lages av bokhvete, kjempegode med salt topping! Kan lages med både bakepulver eller gjær. Anonymkode: 677bf...2cd De fleste dagligvarebutikker har bokhvetemel, jeg kjøper alltid på Coop Anonymkode: a14c2...3b0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 Man kan få burgere med glutenfri bolle på Max, BK, McD osv. Skikkelig junkfood! Anonymkode: 879df...dff
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man kan få burgere med glutenfri bolle på Max, BK, McD osv. Skikkelig junkfood! Anonymkode: 879df...dff De er uspiselig dessverre. Sikkert mange som klarer det, men det gjør jeg ikke. Så mcdonalds spiser jeg bare pommesfrites om vi MÅ innom der. Takk for tips, prøve tipsene deres. Prøvde å lage meg lapper av en sånn ferdig blanding men den var virkelig ikke god. Så heller lage litt fra bunnen Ts Anonymkode: 22482...072
Pysa Skrevet 8. oktober 2024 #15 Skrevet 8. oktober 2024 (endret) Jeg har cøliaki, og lager proteinrundstykker av 3 egg, en pk cottage cheese (miks sammen med stavmikser), ha oppi 2 ts bakepulver, 1 ts salt og 300 g glutenfrie havregryn. Rør sammen, og form til rundstykker, stek på 225 grader i 20 minutter. Det blir ikke som en deig, men lar seg forme lett. Veldig enkelt å lage. Smaker som brød, men har ingen stivelse eller annen møkk som det er mye av i glutenfrie ferdigprodukter. Datteren min som tåler gluten liker også disse veldig godt. Fryser ned, tiner litt i mikroen og putter dem i glutenfri brødrister. Endret 8. oktober 2024 av Pysa
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Skrevet 8. oktober 2024 Pysa skrev (9 minutter siden): Jeg har cøliaki, og lager proteinrundstykker av 3 egg, en pk cottage cheese (miks sammen med stavmikser), ha oppi 2 ts bakepulver, 1 ts salt og 300 g glutenfrie havregryn. Rør sammen, og form til rundstykker, stek på 225 grader i 20 minutter. Det blir ikke som en deig, men lar seg forme lett. Veldig enkelt å lage. Smaker som brød, men har ingen stivelse eller annen møkk som det er mye av i glutenfrie ferdigprodukter. Datteren min som tåler gluten liker også disse veldig godt. Fryser ned, tiner litt i mikroen og putter dem i glutenfri brødrister. Jeg lager lignende, men har også ulike typer frø i. De er kjempegode 🙂 Anonymkode: 75ddf...2df
Krist1an Skrevet 8. oktober 2024 #17 Skrevet 8. oktober 2024 https://www.apotek1.no/produkter/gluten-go-kaps-860310p?srsltid=AfmBOorTs6qHu9OF9dsd8ILOxdp1XXFQMKn2rFVeEP41itJWDXfXFfV1 Snakk med lege eller farmasøyt.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #18 Skrevet 8. oktober 2024 Kikertmel eller mandelmel? Anonymkode: 1faa9...ae4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #19 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har måtte sluttet med hvetemel etter mye store plager med magen, og legen mente det var det beste. Jeg har ikke cøliaki, men jeg blir veldig dårlig med oppkast, diare og smerter. Så jeg kan virkelig ikke spise det lenger. Det er nå 9 måneder siden jeg spiste noe med hvete, jeg har prøvd å finne erstatninger som jeg kan leve med. Det er virkelig vanskelig. Jeg savner at det ikke er så tørt, at det har god smak. Jeg savner junkfood, det var dessverre livretten min, jeg savner toast med loff, masse ost og dressing, savner brødskiver. Eneste som har kommer godt ut av dette er jo at jeg spiser mye sunnere nå, men jeg trenger noen tips til god smakfull mat som jeg kan rett og slett bytte ut hvetemel med Noen tips? Anonymkode: 22482...072 Du kan kjøpe deg en helt vanlig bok om baking for folk med coøliaki, eller søke opp blogger og oppskrifter på nett. Husk å kjøpe en som har fokus på «rene ingredienser» slik at du får ordentlige oppskrifter på mat bakt av ekte råvarer, ikke bare «ta en stk pakke halvfabrikata junk og hell i bolle». Det er forholdsvis lett å bake kaker av like god (eller bedre) smak uten hvetemel. Brød krever noe mer finesse, og blir ikke like gode. Men du får dem helt kurrant ok. Mine anbefalninger er at du også ser til kulturer som bruker lite eller intet hvetemel. Feks kan du få elendig prefab glutenfri «pasta» i butikken laget til det norske glutenfrie markedet. De smaker, som man forestiller seg, høgg. Men du kan også gå på enhver etnisk butikk og kjøpe skikkelig gode nudler og pasta laget av linser, potet, ris, bokhvete, bønner etc som smaker fortreffelig. Jeg anbefaler det siste. Eller du kan lage de markedsførte «glutenfrie» vaflene, pannekakene etc av tvilsom eller elendig smak. Men du kan også søke opp oppskrifter med feks teff eller bokhvete som har vært laget i tusenvis av år og som derfor smaker nydelig godt. Folk har levd uten gluten i årtusener. At vi i Europa så finner opp våre egne lett til meget tvilsomme oppskrifter nå er helt poengløst. Du bør forresten snakke med legen din om det er aktuelt å etter stabilisering av forsdøyelsen teste surdeigsbrød hevet i minst 24 timer som er bakt på spelt. Folk med fordøyelsesplager tåler ofte dette helt fint, selv om de ikke håndtere hurtighevede brød. Anonymkode: 43a27...10c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #20 Skrevet 8. oktober 2024 Bor alene og er Glad jeg slipper å spise mat med hvetemel. Bruker mandelmel og havrefiber som er et glutenfritt hvitt mel. Anonymkode: b9ece...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå