Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber innen helse. Ved sykefravær hos de fast ansatte må vi skaffe vikarer. Sender ut melding til alle som er registeret hos oss. Hver gang skjer det samme: de voksne svarer raskt mens de under 25 svarer sent. Kanskje svarer de så sent som neste dag. Ok, kanskje de var opptatt med noe annet.

Men så skjer det rare, ungdommene kommer og klager over at de ikke får nok vakter. Når jeg sier at det er første mann til mølla blir de sure. De sier at de lå og sov og at det er dårlig gjort å sende melding tidlig på morgen når jeg vet at de ikke ser det før senere på dagen. Altså, jeg kan da vel ikke noe for at de velger å sove til kl. 12–13 når de ikke har forelesning den dagen. Jeg kan jo ikke drive å huske på hvilke dager alle de forskjellige har forelesningsfri og sover lenge.
Mitt ansvar er å skaffe folk så vi kan drive forsvarlig. Jeg tilbyr en vakt og det er første mann til å velge å ta den vakten. Om de velger den bort så er det deres valg.
Jeg bare synes det er merkelig av disse ungdommene å bli sure når de selv velger å ikke svare.

Dette høres kanskje ut som et så sært problem at det bare gjelder noen få, men det gjelder faktisk mange. Vi har en stor stall hos oss. Dette får meg til å bli pessimistisk når det gjelder hvor samfunnet vårt er på vei. Det er så stor forskjell når det gjelder arbeidsinnsats også. 

Anonymkode: 47bd3...f30

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, sånt pisspreik hadde jeg gitt en god f i 😂 Det går jo ikke an ta hensyn til sånt. 

Slapp og lat ungdom er det verste jeg vet. 

Anonymkode: d6e21...d69

• Liker 8
Skrevet

«Sånn er voksenlivet» hadde bare svart noe sånt

Anonymkode: 43ed0...59e

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet

Sånn er mange ungdommer og unge voksne i dag. Det er jo en grunn til at lærerne, selv på videregående skole, rømmer yrket. Det er MEG MEG MEG.

Skrevet

Jeg tenker at ungdommen må lære seg å stå opp om morra'n.... De som ikke gidder å stå opp ønsker du vel kanskje ikke å ha på jobb heller.   De må slutte å klage og brette opp ermene i stedet.   Vet dette er ett problem blant håndtverkere også.  Flere sliter med å få lærlinger som gidder å stå opp om morgenen.....

Anonymkode: 5be4b...a53

• Liker 6
Skrevet

Hva lurer du på?

Anonymkode: 2669e...cbe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt ansvar er å skaffe folk så vi kan drive forsvarlig. Jeg tilbyr en vakt og det er første mann til å velge å ta den vakten. Om de velger den bort så er det deres valg.
Jeg bare synes det er merkelig av disse ungdommene å bli sure når de selv velger å ikke svare.

Du har gjort oppgaven din. Det er bare å ignorere dem. Du kan tipse dem om å melde seg av som tilkallingsvikar dersom de ikke har mulighet til å følge opp varsel om ledige vakter.

Anonymkode: bc744...34f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Bare å ignorere, noen vil uansett aldri bli fornøyde. Så får de velge mellom å kanskje stå opp litt tidligere noen ganger eller leve med at andre svarer før dem. 

Anonymkode: efabc...afd

• Liker 3
Skrevet

Jeg er leder i en bedrift med så godt som bare 100%-stillinger, og lite bruk av vikarer.

Men HERREGUD så mye "greier" det er med dagens unge.

Det oppfordres til å  ansette unge "sultne" talenter fra ledelsen.

Men de er mye syke. Krever og krever før de har levert en dritt. Kommer til meg med samarbeidsproblemer med kollegaer, personlige problemer, psykiske problemer og fandens oldemor. Jeg er så lei at jeg nesten spyr.

Èn 25-åring lager dobbelt så mye personalhåndtering som ti femtiåringer. 

Dagens utblåsning!

Anonymkode: a61b1...c7b

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Når jeg var ung i min første ringevikarjobb fortalte både mamma og sjefen meg at jeg må stå opp tidlig for å eventuelt få jobb den dagen. Så jeg satte klokka og satt og ventet mellom 7 og 8 på morgenen, ble jo ikke alltid ringt men da kunne man sovne på nytt. En tid tilbake så måtte vikarer i feks adecco el lign. Komme på kontoret tidlig i tilfelle det dukket opp jobb. Glad de sluttet med det siste men det kanskje er det som trengs idag. 😆 "dagens ungdommer" tror verden kretser kring dem. Resultatet av helikopter- foreldre. 

Anonymkode: b2ee7...25a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Synd at de er så vant til at alt tilrettelegges for dem at de ikke klarer å forholde seg til kravene i arbeidslivet. Jeg merker det overalt, de er sure, trege, og lite imøtekommende. De tror at de kan plukke vekk arbeidsoppgaver fra stillingsbeskrivelsen fordi de personlig ikke liker å gjøre dem. Ingen liker å gjøre dem, men man har ikke noe valg.

Min venninne har ansvar for ferske LIS-leger på avdelingen sin. De kan si nei til operasjoner som de sårt trenger for utdanningen sin fordi de føler seg litt trøtt. Så den operasjonen må venninna mi ta selv om hun ikke har sovet på 30 timer selv. De nekter også mye annet som er "ekkelt". Helt sykt at de tror det er ok.

Anonymkode: 430e0...9ed

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Et resultat av en generasjon som bare tenker på seg selv.

Anonymkode: 72b5d...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber deltid i et turnus yrke og jobber kun kveld/natt. Når jeg "jakter" ekstra vakter forventer jeg at jeg blir ringt på et normalt klokkeslett og ikke tidlig om morgenen da det ikke er normalt å "stå opp om morgenen" når jeg ikke er hjemme fra jobb før 2/3 på natten. Og kanskje i seng tidligst kl 04.00. Vi er mange som kun jobber kveld så jeg er ikke noe unikt tilfelle. Og de som jobber tidlig vil ikke ha lang nok hvile tid mellom vakter.

Så viss dette gjelder mennesker som kun jobber natt er jo kl 8 om morgenen alt for tidlig. Gjelder dette folk som det forventes at han er normal døgnrytme så stiller saken seg annerledes. Da er det you snooze you lose

Anonymkode: 641e4...df0

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber mye natt nå som vikar. Får flere oppdrag nå fordi jeg kommer hjem ca 08:00 og legger meg ikke før de første oppdragene for de neste dagene legges ut. Da kan jeg velge raskt de jeg vil ha og legge meg. 

Anonymkode: 6970d...5f6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber deltid i et turnus yrke og jobber kun kveld/natt. Når jeg "jakter" ekstra vakter forventer jeg at jeg blir ringt på et normalt klokkeslett og ikke tidlig om morgenen da det ikke er normalt å "stå opp om morgenen" når jeg ikke er hjemme fra jobb før 2/3 på natten. Og kanskje i seng tidligst kl 04.00. Vi er mange som kun jobber kveld så jeg er ikke noe unikt tilfelle. Og de som jobber tidlig vil ikke ha lang nok hvile tid mellom vakter.

Så viss dette gjelder mennesker som kun jobber natt er jo kl 8 om morgenen alt for tidlig. Gjelder dette folk som det forventes at han er normal døgnrytme så stiller saken seg annerledes. Da er det you snooze you lose

TS her. 
Det er ingen nattevakter hos oss. Vaktene er mellom 7.45 og 21.15. Jeg sender ut melding med en gang jeg får beskjed om sykefravær. Jeg kan ikke vente med å sende ut melding for å tilpasse meg alle mulige døgnrytmer. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 19 år gammel og ansatt i vikarbyrå. Jeg får veldig få forespørsler om vakter, da det er et lite byrå, men svarer med en gang jeg får melding/anrop. Har alltid lyd på mobilen om natta så jeg hører det hvis det kommer en melding om morgenen. Opplever at flere firmaer unngår å bruke unge vikarer grunnet det du nevner. Synd at noen late ungdommer ødelegger for resten. 

Anonymkode: c819a...4fb

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her. 
Det er ingen nattevakter hos oss. Vaktene er mellom 7.45 og 21.15. Jeg sender ut melding med en gang jeg får beskjed om sykefravær. Jeg kan ikke vente med å sende ut melding for å tilpasse meg alle mulige døgnrytmer. 

Da er jo dette vakter innenfor normal døgnrytme og som jeg skrev helt innenfor. Fortsett med å sende ut meldinger slik du normalt gjør.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde hatt null tålmodighet med slikt. Det er som å klage på at man ikke har 5 millioner i lønn. Helt urealistisk og ikke noe å bruke tid på. 

Anonymkode: 6e82e...25e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke bare helikopterforeldre som har gjort de unge sånn men også altfor pedagogisk snille lærere som har gitt de unge en kelnermentalitet hvor de tror de kan velge bort oppgaver i yrkeslivet de ikke liker, og ikke er på tilbydersiden. Videre har ikke lærerne sanksjonsmuligheter å snakke om. 

Jeg gruer meg til det samfunnet vi får og jeg gruer meg om jeg blir pleietrengende som gammel men sånne på vakt. 

Anonymkode: f5bef...194

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett er det you snooze you lose. Så lenge alle får muligheten ved at meldingen blir sendt til alle er det først til mølla. Man kan ikke vente til langt på dag, for da kan det godt hende folk som ellers hadde tatt vakten har lagt andre planer.

Hos oss ringer man først de som har lagt seg tilgjengelig i turnusappen. Svarer de ikke sendes det fellesmelding og den første som svarer får vakten.

Anonymkode: 1c94f...369

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...