AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #21 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): For en merkelig og direkte idiotisk ting å gjøre. Dette er da stikk i strid med all klimapolitikk her i landet. https://www.nrk.no/rogaland/dette-betyr-statsbudsjettet-for-elbilistene-1.17070708 Om vi skal over på elbil alle sammen, må kostnadene for fossilbil opp. Det er enkelt, rettferdig og fornuftig. Anonymkode: c755b...617 Tror du virkelig at det blir en forskjell om vi i Norge kjører kun el eller kun bensin/ diesel? Nordmenn er ett av de mest lettlurte fylkeslaget! Anonymkode: c8a04...287 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #22 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror du virkelig at det blir en forskjell om vi i Norge kjører kun el eller kun bensin/ diesel? Nordmenn er ett av de mest lettlurte fylkeslaget! Anonymkode: c8a04...287 Helt klart forskjell på lokal luftkvalitet, særlig om vinteren. Her er utvilsomt el mye bedre. Det er en del av miljøkabalen det også. Anonymkode: 431b7...7b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #23 Del Skrevet 8. oktober 2024 Sitat Regjeringen senker trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler... Og elbiler... "Avgiften på trafikkforsikring for personbiler og varebiler settes samtidig ned med 445 kroner i året." - E24 Det som gjelder kun fosilbiler: "Regjeringen foreslår å øke CO₂-avgiften på bensin fra 2,72 kroner per liter til 3,25 kroner per liter. Samtidig kuttes veibruksavgiften på bensin med 46 øre. I sum blir det en økning på 7 øre, eller 0,95 prosent. " - E24 Anonymkode: fb379...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2024 #24 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg bruker ofte strøm om natten, men det koster bare litt mindre enn på dagtid. Har aldri fått igjen penger for å bruke strøm. Hvilken avtale med Statnett har du? Anonymkode: 20477...2d3 Det var ganske mange bokstaver i innlegget mitt du siterte, men hadde du faktisk prøvd å lese alle de bokstavene hadde du sett Tibber, smartlader, elbil, Grid Rewards. Jeg er ganske sikker på at innlegget var relativt forståelig om man legger litt godvilje til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2024 #25 Del Skrevet 8. oktober 2024 kikkana skrev (41 minutter siden): Ok, men klarer de å gjenvinne batteri slik at en vanlig person har råd til å bytte hvert 5-10 år? Det er viktig her det også. En årsak til at mange er sinna på miljø siden er alle personlige kostnadene og at mange sitter fast økonomisk pg av miljøtiltak Hvorfor skal man bytte batterier på elbiler hvert 5-10. år? Statistikk viser at bilbatterier holder overraskende godt. Og rosinen i pølsa er at brukte elbilbatterier er populære å bygge om slik at man kan elektrifisere hytta sammen med solceller. Så kan man nyte strøm på hytta hele døgnet, selv når sola ikke skinner 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 8. oktober 2024 #26 Del Skrevet 8. oktober 2024 newman01 skrev (40 minutter siden): Hvorfor skal man bytte batterier på elbiler hvert 5-10. år? Statistikk viser at bilbatterier holder overraskende godt. Og rosinen i pølsa er at brukte elbilbatterier er populære å bygge om slik at man kan elektrifisere hytta sammen med solceller. Så kan man nyte strøm på hytta hele døgnet, selv når sola ikke skinner Ikke vet jeg hvem, hva og hvor statistikk hentes I fra. Men av det jeg har sett I praksis så skyr jeg elbiler. En kolega har en 6 år gammel elbil, går akkurat fra hjem til jobb på 35 min før den må lades og en hos en kamerat var Tesla batteri råttent etter kort tid. Orker ikke satse på flaks/ uflaks. Ergo kjører jeg Hilux fra 90 tallet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. oktober 2024 #27 Del Skrevet 8. oktober 2024 kikkana skrev (1 minutt siden): Ikke vet jeg hvem, hva og hvor statistikk hentes I fra. Men av det jeg har sett I praksis så skyr jeg elbiler. En kolega har en 6 år gammel elbil, går akkurat fra hjem til jobb på 35 min før den må lades og en hos en kamerat var Tesla batteri råttent etter kort tid. Orker ikke satse på flaks/ uflaks. Ergo kjører jeg Hilux fra 90 tallet Om batteriet er råttent etter kort tid er det noe som heter garanti og reklamasjon. Slikt har elbiler også, de er gjenstand for fabrikasjonsfeil de også. Du sier ingenting om hvilken bil som har 35 minutters rekkevidde, så vanskelig å uttale seg om akkurat det. 2018 var et fint år for elbiler det, med TeslaX, Jaguar iPace og hauger av Nissan Leaf. En god del Citroen C-Zero og iMiev ble også solgt, dog noe mer miserabel tilværelse i dem 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #28 Del Skrevet 8. oktober 2024 Tesla har bra garanti i 8 år - 192.000 km. Ett det vet ingen om et bruktbilkjøp er lurt. Batteriet kan ryke etter 1 dag eller holde i flere år. Hvor mye betaler du for bilen? Anonymkode: 2b149...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #29 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde vi ikke hatt strømoverskudd, så hadde vi ikke eksportert strøm via kablene... våkn opp. Anonymkode: 7f58f...180 Er du helt fjern? Vi eksporterer når magasinene er fulle og strømoverskudd, når på året er det tror du? Hint: det er ikke om vinteren. Og så må vi kjøpe tilbake strømmen i de kaldeste vintermånedene til femdobbel pris, men den konsekvensen at folk ikke har råd til å varme opp boligene sine. Jeg har selv sittet her midtvinters med 14 grader innetemperatur fordi det var heroinpris på strøm den dagen. Og så er det noen som innbiller seg at man kan få alle over på elbil?? Det er jo så idiotisk at selv det mest innbitte Trump-supporter ser galskapen. Anonymkode: 3957a...4bd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #30 Del Skrevet 8. oktober 2024 TBL12 skrev (7 timer siden): Statnett mener tilgang på strøm til elbiler ikke er et problem. Til sammenligning: Elektrifiseringen av oljeindustrien, bare behovet Equinor har for strøm er større enn elbilene sitt forbruk. Skal en spare strøm bør strømmen benyttes direkte, i stedet for å utvinne olje.. (Eller, bruke olje for å utvinne olje... da sparer en også strøm.) https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025 https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen Og hvorfor sier statnett også, at de mangler over 20Twt i 2040? Når alt skal over på strøm. Anonymkode: 2a8b7...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #31 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 12.10): Og elbiler... "Avgiften på trafikkforsikring for personbiler og varebiler settes samtidig ned med 445 kroner i året." - E24 Det som gjelder kun fosilbiler: "Regjeringen foreslår å øke CO₂-avgiften på bensin fra 2,72 kroner per liter til 3,25 kroner per liter. Samtidig kuttes veibruksavgiften på bensin med 46 øre. I sum blir det en økning på 7 øre, eller 0,95 prosent. " - E24 Anonymkode: fb379...327 Gjennom å nevne veibruksavgiften skraper man borti et moment som ingen har nevnt hittil i tråden så vidt jeg kan se, og det er at det finnes faktisk en logisk begrunnelse for at trafikkforsikringsavgiften er foreslått høyere for elbiler enn for fossile biler. Merk at jeg sier logisk begrunnelse, om man er enig eller uenig i det er en annen sak. Det er lov å hevde at hensynet til klima mv. bør gå foran alt og at elbiler fremdeles bør positivt særbehandles herfra til glade jul. Likeså er det lov til å hevde det motsatte synspunktet at det er på tide å stramme inn noen av elbilfordelene. Forskjellige interessegrupper blir nok aldri enige i vektingen av de hensynene. Det er politikkens vesen. Men logikken i forslaget ligger i at det i dag betales veibruksavgift for bensin og diesel. Tanker er altså at man betaler for de andre eksterne kostnadene ved veibruken enn rene utslipp, sånt som kø, støy, ulykker osv. (Utslipp er i prinsippet priset inn i CO2-avgiften.) Men elbiler fyller ikke bensin eller diesel, og betaler dermed ikke veibruksavgift, selv om de også tar opp plass på veiene og påfører samfunnet de andre ulempene enn rene utslipp. Og da er en høyere sats for elbil på trafikkforsikringsavgiften en enkel og billig måte (i den forstand at avgiften allerede er der, endre satsen koster ikke noe ekstra) å kompensere noe for det de ikke betaler i veibruksavgift. Om man synes det er en god ide kommer an på ens egne politiske prioriteringer, men det finnes altså en logikk bak, og Støre og Vedum er altså ikke nødvendigvis komplette idioter på grunn av akkurat dette forslaget. Anonymkode: 1c269...07d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå