Gå til innhold

Regjeringen senker trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en merkelig og direkte idiotisk ting å gjøre. Dette er da stikk i strid med all klimapolitikk her i landet.

https://www.nrk.no/rogaland/dette-betyr-statsbudsjettet-for-elbilistene-1.17070708

Om vi skal over på elbil alle sammen, må kostnadene for fossilbil opp. Det er enkelt, rettferdig og fornuftig.

Anonymkode: c755b...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en merkelig og direkte idiotisk ting å gjøre. Dette er da stikk i strid med all klimapolitikk her i landet.

https://www.nrk.no/rogaland/dette-betyr-statsbudsjettet-for-elbilistene-1.17070708

Om vi skal over på elbil alle sammen, må kostnadene for fossilbil opp. Det er enkelt, rettferdig og fornuftig.

Anonymkode: c755b...617

Det er jo helt urealistisk. Ikke er det bærekraftig, og vi har ikke strøm nok.

Anonymkode: 3957a...4bd

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok bare innse dumskapen i å gå over til elektrisk.

Anonymkode: 2a8b7...8ae

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter SP og Vedum av dette forslaget. Eller så er det bare en rar ting de har slengt inn i budsjettet for å friste SV. De må jo få noen seire de også

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo helt urealistisk. Ikke er det bærekraftig, og vi har ikke strøm nok.

Anonymkode: 3957a...4bd

Statnett mener tilgang på strøm til elbiler ikke er et problem.
Til sammenligning: Elektrifiseringen av oljeindustrien, bare behovet Equinor har for strøm er større enn elbilene sitt forbruk.

Skal en spare strøm bør strømmen benyttes direkte, i stedet for å utvinne olje..
(Eller, bruke olje for å utvinne olje... da sparer en også strøm.) 

https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025

https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen

Endret av TBL12
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo helt urealistisk. Ikke er det bærekraftig, og vi har ikke strøm nok.

Anonymkode: 3957a...4bd

Bare for å slå ihjel denne myten som dukker opp med gjevne mellomrom. om alle personbiler i norge var elektriske ville det utgjort ca 5% av vårt totale forbruk. Om all tungtransport også var elektrisk havner vi på ca 10% av total produksjon.

https://www.minenergi.no/en-av-tre-tror-at-norge-ikke-har-nok-strom-til-alle-elbilene/s/5-147-4013

https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

 

Dette med avgifter er noe som har vært spekulert i lenge, akkurat som med diesel. Bare lokke mange over på elektrisk med lave innkjøpspriser, for så heve avgiftene når alle har går over. Jeg er glad for alle pengene jeg har spart frem til nå.

Anonymkode: 29c3b...bfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/artikler/hva-er-gjennomsnittlig-stromforbruk-i-husholdningene

I følge SSB står elbil står for ca 4% av totalt husholdnings strømforbruk. Men, bedre isolasjon, bruk av varmepumper o.l. mindre forbruk. Det er i praksis ingen økning av forbruk. 

Sitat

Elbilene trekker også opp strømforbruket

Man kan anta at energibruken per husholdning har gått noe ned over tid, som følge av at nye byggeforskrifter har satt stadig høyere krav til isolasjon i nye boliger (isola.no). Energimerkeordning og teknologisk utvikling bidrar også til at elektrisk utstyr blir stadig mer energieffektivt. Samtidig får stadig flere elbil eller ladbar hybridbil, noe som trekker opp strømforbruket. I gjennomsnitt stod lading av el-bil for cirka 4 prosent av totalt strømforbruk i en husholdning i 2022, men dette gjennomsnittet inkluderer også de som ikke har elbil. For en husholdning med en elbil som kjøres ca. 11000 km i året og kun lades hjemme, så vil lading av denne utgjøre rundt 2200 kWh. Dersom husholdningen totalt bruker 18000 kWh strøm i året, så vil elbilen stå for 12 prosent av strømforbruket.

 

 

Endret av TBL12
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de gjør dette fordi dem skal 'la' SV få gjennom sin politikk på miljø. Det blir jo ikke slik det er foreslått. Det blir det samme med barnetrygden. Akkurat det samme som de forrige årene...

AP og SP unnlater å ta med i budsjettet ting for at SV skal få det. For hvis AP/SP legger inn, da må SV få noe annet.

Anonymkode: f3ccd...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (8 minutter siden):

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/artikler/hva-er-gjennomsnittlig-stromforbruk-i-husholdningene

I følge SSB står elbil står for ca 4% av totalt husholdnings strømforbruk. Men, bedre isolasjon, bruk av varmepumper o.l. mindre forbruk. Det er i praksis ingen økning av forbruk. 

 

Og det beste er at de fleste elbiler lader på natten når belastningen i strømnettet er lavest. Så det er fint å balansere strømnettet på den måten. 

Statnett har tilogmed startet å betale for utjevning av strømforbruket til elbilister med smartlader hjemme. Tibber har nå en ordning med "Grid Rewards", hvor Tibber styrer ladinga på en fiffig måte. Enkelte tider på døgnet betaler Statnett for at man skal bruke mer eller mindre strøm pga belastningen i nettet. Så plutselig en natt får man betalt flere kroner for å ikke lade bilen enkelte timer. Og andre ganger kan bilen plutselig begynne å lade selv om strømprisen er 90 øre, og man får betalt over 100 øre av Statnett istedet. 

I september fikk jeg i snitt betalt -22øre/kWh jeg brukte på å lade bilen. I august var snittprisen på billading -87,4øre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL biler er det største miljøløgnen som eksisterer. Min dieselbil er mindre miljø farlig enn batteriet i en EL bil, sliter mindre på dekk og kan resirkuleres i form av deler i andre biler ++

Anonymkode: deb73...5b5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (52 minutter siden):

Statnett mener tilgang på strøm til elbiler ikke er et problem.
Til sammenligning: Elektrifiseringen av oljeindustrien, bare behovet Equinor har for strøm er større enn elbilene sitt forbruk.

Skal en spare strøm bør strømmen benyttes direkte, i stedet for å utvinne olje..
(Eller, bruke olje for å utvinne olje... da sparer en også strøm.) 

https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025

https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Bare for å slå ihjel denne myten som dukker opp med gjevne mellomrom. om alle personbiler i norge var elektriske ville det utgjort ca 5% av vårt totale forbruk. Om all tungtransport også var elektrisk havner vi på ca 10% av total produksjon.

https://www.minenergi.no/en-av-tre-tror-at-norge-ikke-har-nok-strom-til-alle-elbilene/s/5-147-4013

https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf

 

Dette med avgifter er noe som har vært spekulert i lenge, akkurat som med diesel. Bare lokke mange over på elektrisk med lave innkjøpspriser, for så heve avgiftene når alle har går over. Jeg er glad for alle pengene jeg har spart frem til nå.

Anonymkode: 29c3b...bfa

Vi har jo knapt nok strøm til å varme opp boliger på vinterstid, hva i alle dager er det dere fabulerer om?

Anonymkode: 3957a...4bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye fanatisme ved at alle biler skal bli elektrisk, så for meg er dette bra. Det er også etisk galt å straffe folk med lav lønn som ikke har annet valg en å kjøre bensinbil. Mange her i landet som er helt avgengig av en pålitelig fosilbil, pg av hvor de bor. 

 

Elektriske biler betyr bare store utgifter. Ikke kan de fleste fikse dem selv og de har kort levetid. Ergo må man kjøpe ny eller nyere, noe mange ikke har råd til. Samtidig er det spm tegn om hvor vidt de faktisk sparer miljøet noe I det hele tatt. 

 

Hva med å starte med frakt av varer på kullskip fra kina? Fisken fra Norge blir fremdeles fraktet fra Norge til kina for sløying og prossesering for så å bli fraktet tilbake. Hva med å begynne der I stedet

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

Vi har jo knapt nok strøm til å varme opp boliger på vinterstid, hva i alle dager er det dere fabulerer om?

Anonymkode: 3957a...4bd

Hadde vi ikke hatt strømoverskudd, så hadde vi ikke eksportert strøm via kablene... våkn opp.

Anonymkode: 7f58f...180

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde vi ikke hatt strømoverskudd, så hadde vi ikke eksportert strøm via kablene... våkn opp.

Anonymkode: 7f58f...180

Ordbruken fra de styrende og kraftselskapene får det til å høres ut som om vi er ca tomme når prisene er ekstremt høye.

 

En kort periode uten regn fører til "tomme" vannmagasin på 123 fordi det ikke spares men  tappes for eksport. Enkelte ganger må vi derfor også importere strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

EL biler er det største miljøløgnen som eksisterer. Min dieselbil er mindre miljø farlig enn batteriet i en EL bil, sliter mindre på dekk og kan resirkuleres i form av deler i andre biler ++

Anonymkode: deb73...5b5

Hydrovolt i Fredrikstad gjenvinner elbilbatterier. Det er mange andre selskaper som også gjør det. 

En elbil sliter ikke mer på dekk enn en fossil bil, gitt samme kjørestil. En TUNG bil sliter mer på dekk enn en lett bil (selvsagt). Men drivlinje er totalt irrelevant. En BMW X5 på 2420 kg veier ikke spesielt mye mindre enn en BMW iX på 2585kg

Så er man bekymret for miljøet og dekkslitasjen får man kjøpe en liten bil. 

Og når du tenker på miljø og slike ting, tar du med oljeutslipp, oljeleting og oljeproduksjon i bekymringen din? Eller starter fossileventyret ved bensinpumpa?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TBL12 skrev (1 time siden):

Statnett mener tilgang på strøm til elbiler ikke er et problem.
Til sammenligning: Elektrifiseringen av oljeindustrien, bare behovet Equinor har for strøm er større enn elbilene sitt forbruk.

Skal en spare strøm bør strømmen benyttes direkte, i stedet for å utvinne olje..
(Eller, bruke olje for å utvinne olje... da sparer en også strøm.) 

https://www.motor.no/aktuelt/mange-tror-norge-ikke-har-strom-nok-til-elbilene/245025

https://www.faktisk.no/artikler/z5xev/atte-sporsmal-og-svar-om-elektrifisering-av-sokkelen

Det er strøm nok, uten tvil. Men pr nå har vi en politikk som ikke tar hensyn til økonomiske forhold individer har. Dette fungerer Jo helt fint for rike og høy middel klasse. Men krise for lavtlønnede og unge, særlig i distriktene. 

 

Mange ønsoer Jo å spare seg ut av "fattigdom" det er for veldig mange umulig I dag, pg av kraftpolitikk og inflasjonen den fører til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 minutter siden):

Hydrovolt i Fredrikstad gjenvinner elbilbatterier. Det er mange andre selskaper som også gjør det. 

En elbil sliter ikke mer på dekk enn en fossil bil, gitt samme kjørestil. En TUNG bil sliter mer på dekk enn en lett bil (selvsagt). Men drivlinje er totalt irrelevant. En BMW X5 på 2420 kg veier ikke spesielt mye mindre enn en BMW iX på 2585kg

Så er man bekymret for miljøet og dekkslitasjen får man kjøpe en liten bil. 

Og når du tenker på miljø og slike ting, tar du med oljeutslipp, oljeleting og oljeproduksjon i bekymringen din? Eller starter fossileventyret ved bensinpumpa?

Ok, men klarer de å gjenvinne batteri slik at en vanlig person har råd til å bytte hvert 5-10 år? Det er viktig her det også.

 

En årsak til at mange er sinna på miljø siden er alle personlige kostnadene og at mange sitter fast økonomisk pg av miljøtiltak 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (1 time siden):

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/artikler/hva-er-gjennomsnittlig-stromforbruk-i-husholdningene

I følge SSB står elbil står for ca 4% av totalt husholdnings strømforbruk. Men, bedre isolasjon, bruk av varmepumper o.l. mindre forbruk. Det er i praksis ingen økning av forbruk. 

 

Da er det jo supersnodig med alle artiklene om at kapasiteten i strømnettet er sprengt og kraftkrisen som kommer hvis vi ikke bygger ut massiv vindkraft. Men jeg er bare en enkel sjel fra landet...

Anonymkode: 20477...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Og det beste er at de fleste elbiler lader på natten når belastningen i strømnettet er lavest. Så det er fint å balansere strømnettet på den måten. 

Statnett har tilogmed startet å betale for utjevning av strømforbruket til elbilister med smartlader hjemme. Tibber har nå en ordning med "Grid Rewards", hvor Tibber styrer ladinga på en fiffig måte. Enkelte tider på døgnet betaler Statnett for at man skal bruke mer eller mindre strøm pga belastningen i nettet. Så plutselig en natt får man betalt flere kroner for å ikke lade bilen enkelte timer. Og andre ganger kan bilen plutselig begynne å lade selv om strømprisen er 90 øre, og man får betalt over 100 øre av Statnett istedet. 

I september fikk jeg i snitt betalt -22øre/kWh jeg brukte på å lade bilen. I august var snittprisen på billading -87,4øre. 

Jeg bruker ofte strøm om natten, men det koster bare litt mindre enn på dagtid. Har aldri fått igjen penger for å bruke strøm. Hvilken avtale med Statnett har du?

Anonymkode: 20477...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...