Gå til innhold

Forskjellige mennesketyper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før var en adskillig mer avhengig av familien, landsbyen, samholdet og noen å støtte seg til for å overleve. 

Desse samfunna støtte ut psykopater, egoister og de som på en eller anna måte ikke evnet sammarbeid. Menn vil ikke stå under andre menn, de vil ha menn de vil kunne sammarbeide med, kjerneverdi er å vere diplomatisk og sammarbeidsvillig. Godt mulig det var livsfarlig å vere brautende.

Autisten greier seg nok. Han kan stikke til skogs og plukke bær og gjøre greia si om han trenger egentid, ingen reagerer på det. De med AD/HD slipper å ha 12 radiokanaler i hodet på samme tid, så de er nok det godt bruk for også. 

Empati og medmenneskelighet kom fremst i rekken, og en skulle nok helst ikke stikke seg for mye ut generelt , dette kunne fort bli en trussel. En lærer nok dette tidlig. 

Så utvikler samfunnet seg, en får lettere tak i resurser, en trenger ikke en flokk for å jage maten og verge rundt landsbyen. En slipper slite dag ut og dag inn for å overleve. Noen iallefall. Alt en nå trenger er en ok betalt jobb og en butikk

Vi får tid til overs, til å dyrke oss selv, vi blir individuelle, egoet begynner å vise seg. Vi skal BLI noe, VISE oss frem, vi skal vere litt bedre en naboen, alfamannen, begynner å slå seg på brystet, narsissisten begynner å pirke på døra, psykopatene blir hyllet for sin stemme, og de brøyter seg frem helt til topps av kjeden, de blir avlet på, og det blir flere og flere av de. 

Og der er vi nå. 

Anonymkode: 61f48...a7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 14.22):

Jeg mener hva om grunnen til at autisme og adhd er fordi det gagner menneskeheten.

At det har sin funksjon.

Ikke når det kommer til enkeltindivider, men som helhet.

Anonymkode: 6ccbf...703

Tenker jeg også, og psykopatene er de som beskytter oss best (og verst uten å få kvaler ved det) i krig. 

Det er helt faktisk påvist at det fødes flere psykopater ved store konflikter og i krig. At mødres stress påvirker slikt, og det da fødes flere psykopater, så jeg tenker det er et bevis på hvorfor naturen skaper slike. 

Hvilket nok også kan medføre at kvinner som er i andre vanskelige situasjoner under graviditet kan ende opp med slike barn, for da skapes de samme faktorer i kroppen som under krig. Naturen kan ikke skille mellom frykt og stress og stress og frykt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Trolltunge skrev (På 10.3.2025 den 23.18):

Tenker jeg også, og psykopatene er de som beskytter oss best (og verst uten å få kvaler ved det) i krig. 

Det er helt faktisk påvist at det fødes flere psykopater ved store konflikter og i krig. At mødres stress påvirker slikt, og det da fødes flere psykopater, så jeg tenker det er et bevis på hvorfor naturen skaper slike. 

Hvilket nok også kan medføre at kvinner som er i andre vanskelige situasjoner under graviditet kan ende opp med slike barn, for da skapes de samme faktorer i kroppen som under krig. Naturen kan ikke skille mellom frykt og stress og stress og frykt. 

Blir man født psykopat? Kilde?

Anonymkode: 832b9...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 15.22):

Jeg mener hva om grunnen til at autisme og adhd er fordi det gagner menneskeheten.

At det har sin funksjon.

Ikke når det kommer til enkeltindivider, men som helhet.

mhm, for det virker jo nesten som at de nevrotypiske "terroriserer" dem som ikke er helt som dem selv. 

Anonymkode: 8181f...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 10.3.2025 den 23.18):

Det er umulig å påvise en så ullen påstand.

Hva er kilden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 8.44):

Kilden til det jeg påsto er en bok av en hjerneforsker som heter Hjernens kjønn eller tilsvarende. Lenge siden jeg har lest den nå. Handler om utvikling av hjernen under svangerskapet, og hva diverse hormoner kan påvirke utviklingen av fosters hjern. Da ble det referert til annen undersøkelse der det er påvist at det utvikles flere psykopater under vanskelige forhold, som krig, og at det tyder på at det har et formål. Var veldig interessant, men dessverre har jeg ikke noe link, siden det sikkert er 6-8 år siden jeg leste boka. 

Både arv og miljø kan få slike utfall. Spesielt om man er født med potensiale for det. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (På 7.10.2024 den 14.43):

Premissene dine er feil. Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å se at "de nytenkende" har Asperger, "igansetterne" har ADHD eller "samarbeiderne" er nevrotypiske. Det finnes helt sikkert mennesker som passer disse kategoriene, men helt sikkert mennesker som ikke gjør det også, og dermed er hele premisset ditt feil.

Hva om:
Rødhårede liker brokkoli,
Blondiner liker agurk,
De med brunt hår liker gulrot
Hva liker da skallede?

Blandet råkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (2 timer siden):

Det er umulig å påvise en så ullen påstand.

Hva er kilden din?

Nå var spørsmålet hva man tror, og jeg svarte nettopp på hvordan jeg utviklet en tro på det jeg tror. 

Helt generelt tror jeg også på at evolusjonen ikke gjør stadige gjentagende feil når det gjelder ulike egenskaper man fødes med. Jeg tror det har et formål. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Forenklet kan vi si at en fullblods psykopat har en fysiologisk, medfødt defekt, som kan være arvelig, mens en sosiopat har utviklet denne personlighetsforstyrrelsen."

https://psykopaten.info/2017/01/07/er-psykopati-arvelig/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.50):

Her er noen flere:

Isaac Newton  

Albert Einstein  

Nikola Tesla  

Charles Darwin  

Henry Cavendish  

Bill Gates  

Steve Jobs  

Michelangelo

Alan Turing 

Emily Dickinson  

Dette er ekstremt lite troverdig, det er helt umulig å gi diagnosen autisme post-mortem,  særlig når slike påstander bygger på myter, enkelt hendelser samt upålitelig informasjon.

Det er like troverdig at ekstrem intelligens fører til atferdsendringer som kan forveksles med mange ulike tilstander. 
Det er svært populært å gi autisme diagnoser til mange som skiller seg ut fra mengden, en slags populær årsaksforklaring. 

Du kan ta en tilfeldig biografi til noen du ikke mistenker har autisme i det hele tatt, men sjansen er stor for at du kan lage en "case" på at vedkommende hadde en slik tilstand med å samle fragmenterte hendelser og karakteristikker. 

- “If you look closely enough, you'll always find what you're searching for; even if it was never truly there.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker å ha lest en artikkel om personligheter er en del av evolusjon. Til og med dyr har det.

For eksempel to grupper med fugler. Den ene gruppen er nysgjerrige og prøver noe nytt, mens den andre gruppen fortrekker å gjøre ting som de har alltid gjort (tradisjonell). Begge gruppene har sine fordeler. Den nysgjerrige gruppen flyr til nye sted og aner ikke om det er mat eller om det er trygg der. De risikerer å sulte og dø.  Den tradisjonelle gruppen blir på sine vante omgivelser, prøver aldri noe nytt. Plutselig kommer naturkatastrofe eller det er ikke nok mat til alle i gruppen som beveger seg knapt utenfor sin komfort sone. De nysgjerrige har unnsluppet katastrofen.

Det er selvsagt mer komplisert enn dette, men vi trenger alle personligheter for å utvikle oss (og overleve).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.14):

"Forenklet kan vi si at en fullblods psykopat har en fysiologisk, medfødt defekt, som kan være arvelig, mens en sosiopat har utviklet denne personlighetsforstyrrelsen."

https://psykopaten.info/2017/01/07/er-psykopati-arvelig/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette

Tipper det er sånn at psykopater er født, men psykopater som blir tatt (og derav gir utslag på statistikken) blir utviklet. 

En psykopat som vokser opp i trygge og stabile omgivelser går nok under radaren.

Anonymkode: 28357...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...