Gå til innhold

316,8 millioner til Kongehuset

Erd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 mill til sarkofag som ekstra bevilgning. De forbereder seg til kongens DØD

Anonymkode: cd359...7ca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde da ikke kostet noe mindre å ha en annen type statsoverhode.

Jeg er republikaner på min hals, men utgiftene er ikke et argument. 

Anonymkode: 5a656...e80

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskaff kongehuset og bruk pengene på skole, eldre, forebyggende barnevern osv

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

edit: 20 mill på sarkofag :) 

Det der var ekkelt å lese. Sikkert ikke veldig hyggelig for kongeparet å lese dette.

Anonymkode: a43a6...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde da ikke kostet noe mindre å ha en annen type statsoverhode.

Jeg er republikaner på min hals, men utgiftene er ikke et argument. 

Anonymkode: 5a656...e80

En president ville jo ikke hatt inntekten til å leve i luksusen kongefamilien lever. Man måtte selvsagt fortsatt betalt for kostnadene ved representasjon. 

Vi kunne latt stortingspresidenten og statsministeren dele oppgavene kongen har i dag. 

Anonymkode: 95071...288

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

En president ville jo ikke hatt inntekten til å leve i luksusen kongefamilien lever. Man måtte selvsagt fortsatt betalt for kostnadene ved representasjon. 

Vi kunne latt stortingspresidenten og statsministeren dele oppgavene kongen har i dag. 

Anonymkode: 95071...288

Det er lite egentlig privat luksus hos kongen. Det er vel Skaugum og en eller to hytter som er i privat eie. Resten er Statens forvaltningsansvar. 

Apanasjen er 15,6 mill og 13 mill for henholdsvis kongeparet og kronprinsparet. De resterende pengene går til utgifter vi uansett hadde vært nødt å ha med andre representasjons ansvarlige.

Det sagt er det rimelig ubetydelige poster i budsjettet 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det der var ekkelt å lese. Sikkert ikke veldig hyggelig for kongeparet å lese dette.

Anonymkode: a43a6...4cb

Dette er de nok inneforstått med for lenge siden. Både at den dagen kommer og at i følge lover og regler, så vil det bli gjort på et visst vis. Akkurat som at den forrige dronningen i england hadde en finger med i spillet på alt som kom til å skje med henne, ned til minste detalj. Alt er planlagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (1 time siden):

Enig, de små, eldre, uføre, svake, vern og hjelp til de som ikke roper så høyt at blir hørt. 

Anonymkode: 7f0b5...fd1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (14 minutter siden):

Dette er de nok inneforstått med for lenge siden. Både at den dagen kommer og at i følge lover og regler, så vil det bli gjort på et visst vis. Akkurat som at den forrige dronningen i england hadde en finger med i spillet på alt som kom til å skje med henne, ned til minste detalj. Alt er planlagt. 

Jeg har alltid tenkt , når jeg har vært i gravkammeret på akershusfestning , at det må være ekkelt for de kongelige og vite at der skal de med tiden ligge. Det er nok allikevel som du skriver en tanke de har vent seg til for lenge siden. 

Anonymkode: cfb95...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

15 mill til sarkofag som ekstra bevilgning. De forbereder seg til kongens DØD

Synes nesten det er rart det ikke er gjort tidligere med tanke på alder, men hvordan var det tidligere, ble de andres sarkofag laget først etter deres død? Husker ikke.. 

uansett, monarki eller ikke i fremtiden , dette ser jeg ikke på som en « gave» til kongen , men til folket og andre turister som skal besøke Akershus festning de neste .. tja 1000 årene. 

Anonymkode: cfb95...219

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (1 time siden):

Problemet er at om man ikke har kongehuset vil kostnadene være tilsvarende for andre løsninger og ingne av de evt besparelsene vil gå til noe av de du lister opp.. 

Anonymkode: 4931a...436

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostnadene blir omtrent de samme uansett løsning man velger. Mulig mer. Da sikkerheten rundt presidenter ofte må være mye høyere, det er større krav til internasjonal representasjon begge veier, det må også etableres presidentbolig med tilhørende infrastruktur og ansatte. Slottet vil gå over til å være museum med tilhørende kostnader. Samme med alle andre tilknyttede bygninger, kongeskip, med mer. 

Det føles mer riktig og moderne med presidentskap. Men ærlig talt bryr jeg meg ikke så mye. 

Anonymkode: 41553...e01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at hvis monarkiet skal ha noen fremtid bør økonomien bli mer åpen. La Staten ta ansvaret for hoffets utgifter, vedlikehold av eiendommer, Statsbesøk osv., og legg frem budsjett og driftsresultat hvert år Slik at det ikke lenger er bukken som passer havresekken. De arbeidende kongelige vil få en lønn som de kan bruke privat som alle andre ansatte. 

Anonymkode: 6f7cb...84a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror at hvis monarkiet skal ha noen fremtid bør økonomien bli mer åpen. La Staten ta ansvaret for hoffets utgifter, vedlikehold av eiendommer, Statsbesøk osv., og legg frem budsjett og driftsresultat hvert år Slik at det ikke lenger er bukken som passer havresekken. De arbeidende kongelige vil få en lønn som de kan bruke privat som alle andre ansatte. 

Anonymkode: 6f7cb...84a

Det gjøres idag. Det er derfor det i dag har vært spesifisert ulike enkeltposter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ca en milliard til kongehuset l året. Når man tar med drift av hoffet, drift og vedlikehold av alle de forskjellige boliger og hytter, kongeskipet, sikkerhetstjenesten og alle andre direkte og indirekte kostnader som blir ført på de forskjellige departementene så vi ikke ser totalen. Så får kongeparet sine 15,5 skattefritt i lommepenger og Haakon og Mette Marit sine 12,9 skattefritt og i tillegg får Haakon får 3-4 millioner ekstra på utleie av alle boligene på Skaugum. 

Alt er hemmeligholdt når det gjelder formuen og økonomien generelt men det er utvilsomt at de alle har en meget god økonomi.

Bår det gjelder sarkofagene til 20 millioner til Harald og Sonja er det småpenger i forhold til hva hele kongefamilien får hvert år. Synes den utgiften er helt grei som takk for innsatsen og så kutter vi ut monarkiet etter dette.

Hvem ønsker Haakon og Mette Marit som konge og dronning. To arrogante, glatte og overfladiske skuespillere som lever i sus og sus uten å gi noe tilbake.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at vi skal ha et kongehus! Det betyr veldig mye for mange, og er en del av vår historie. Det er langt verre med en del av bistandspengene som går til korrupte regimer, eller penger rett i dass i forbindelse symbolske klimatiltak. Noen husker kanskje "månelandingen" til Stoltenberg? Det var 8 MILLIARDER kroner på noe som ikke ga noen resultater....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...