Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et følelsesmessig vanskelig tema. Om du som ektefelle eller barn merker at f.eks. en kone/mor begynner å vise noen små tegn, hva skal man si og gjøre da? Kan være ting som at man plutselig begynner å glemme å slå av lyset, glemmer bilnøkler, hvor telefonen ligger osv. Blir jo feil å bli sint eller sur selv om det også er forståelig i visse situasjoner. Må være fryktelig for den det gjelder å få antydet noe slikt mens man enda er ganske oppegående? Hva gjør man?

Anonymkode: ccb39...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et følelsesmessig vanskelig tema. Om du som ektefelle eller barn merker at f.eks. en kone/mor begynner å vise noen små tegn, hva skal man si og gjøre da? Kan være ting som at man plutselig begynner å glemme å slå av lyset, glemmer bilnøkler, hvor telefonen ligger osv. Blir jo feil å bli sint eller sur selv om det også er forståelig i visse situasjoner. Må være fryktelig for den det gjelder å få antydet noe slikt mens man enda er ganske oppegående? Hva gjør man?

Hvis dine eksempler på demens så har jeg mange demente venner og bekjente! For akkurat disse eksemplene er mer normalen enn unntaket. 

Anonymkode: ae33c...5c3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fibromyligi skaper hjernetåke.

Adhd skaper hjernetåke.

Medisiner skaper hjernetåke.

Feil kosthold/feil diagnosering ifm sykdom (f.eks diabetes eller anoreksia) kan påvirke hjernens funksjoner og skape hjernetåke.

Stress skaper hjernetåke.

PTSD skaper hjernetåke.

Senskader etter hjernerystelse skaper hjernetåke.

Veldig vanskelig å si forskjellen mellom "glemsk" og "noe". Er du bekymret, må dere sjekke det opp med legen.

• Nyttig 4
Skrevet

Demens på nær familie er det mest knusende jeg noensinne har opplevd. Det beste er jo å ha en forebyggende livsstil med trening og sunt kosthold, for når det først starter så går det bare en vei. 

Anonymkode: 04dc4...2d1

Skrevet

Dette er et vanskelig tema, har vært oppe i dett to ganger. første gangen et familiemedlem i foreldregenerasjonen, glemskhet, irritasjon, rotete samtaler og dårlig språk (banning, skjelling, avbrutte setninger), etter hvert tiltagende aggresjon, særlig aggresjonen var vond å håndtere. fastlege ble tidlig involvert men tegnene selv om de var tydelige var ikke nok til å iverksette tiltak, og vedkommende ville ikke ha noe form for behandling (som jo er typisk). Det ble tilslutt så ille at hen havnet på en sikker avdeling, medisinert. på det siste nektet hen medisinering, og gikk bort noen måneder senere diagnosen var Frontotemporal demens. hen ble 88 år

i det siste har en yngre slektning i 60 årene begynt å vise de samme tegnene, men mer i retning  av kognitiv svikt, fortstår ikke lenger helt opplagte sammenhenger. sliter med lange setninger, glemmer hva ting heter. endret søvnmønster, åpne skap, tallerkener på bordet, går for å hente kaffe kommer tilbake med kattemat . klarer ikke se dette selv. ingen vilje til å snakke med fastlege, oppfatter seg selv som frisk. er fremdeles i arbeid. og yter der litt under normalt. blir antagelig  pensjonist ila. neste år. symptomene er også stressrelaterte og i ferier/langhelger er det bedring å spore.  

er litt rådløs hva en skal tilta seg, da vedkommende ikke det er noe annet en litt alderdom som banker på.

blir spennende dette!

Anonymkode: c7b4f...876

Skrevet
luxifine skrev (44 minutter siden):

Adhd skaper hjernetåke.

Feil kosthold/feil diagnosering ifm sykdom (f.eks diabetes eller anoreksia) kan påvirke hjernens funksjoner og skape hjernetåke.

PTSD skaper hjernetåke.

Veldig vanskelig å si forskjellen mellom "glemsk" og "noe". Er du bekymret, må dere sjekke det opp med legen.

Vil også legge til overgangsalder. Mange opplever såpass sterke symptomer at de mistenker tidlig demens, men dette kan avklares hos fastlege. TS, hvor gammel er kona di? Kan det være at hun er på vei inn i overgangsalderen?

Skrevet

Det finnes kosttilskudd som sies å ha en viss forebyggende effekt, f.eks. Lion's Mane og MCT-olje. Kan være verdt forsøket hvis vedkommende er åpen for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dine eksempler på demens så har jeg mange demente venner og bekjente! For akkurat disse eksemplene er mer normalen enn unntaket. 

Anonymkode: ae33c...5c3

Vel, dette har jo plutselig kommet på nå, da. Dessuten, nesten hele hennes familie ble rammet av sykdommen, typ 5 av 7 søsken til hennes mor.. og hun er nå 69 og straks i alder med når hennes tanter fikk det påvist. 

Skrevet
luxifine skrev (1 time siden):

Adhd skaper hjernetåke.

PTSD skaper hjernetåke.

Kan legge til Covid kan skape hjernetåke
Overgangsalder kan skape hjernetåke

Anonymkode: ffd9f...a8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan legge til Covid kan skape hjernetåke
Overgangsalder kan skape hjernetåke

Anonymkode: ffd9f...a8d

Ingen av oss har hatt covid. (faktisk helt sant!)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et vanskelig tema, har vært oppe i dett to ganger. første gangen et familiemedlem i foreldregenerasjonen, glemskhet, irritasjon, rotete samtaler og dårlig språk (banning, skjelling, avbrutte setninger), etter hvert tiltagende aggresjon, særlig aggresjonen var vond å håndtere. fastlege ble tidlig involvert men tegnene selv om de var tydelige var ikke nok til å iverksette tiltak, og vedkommende ville ikke ha noe form for behandling (som jo er typisk). Det ble tilslutt så ille at hen havnet på en sikker avdeling, medisinert. på det siste nektet hen medisinering, og gikk bort noen måneder senere diagnosen var Frontotemporal demens. hen ble 88 år

i det siste har en yngre slektning i 60 årene begynt å vise de samme tegnene, men mer i retning  av kognitiv svikt, fortstår ikke lenger helt opplagte sammenhenger. sliter med lange setninger, glemmer hva ting heter. endret søvnmønster, åpne skap, tallerkener på bordet, går for å hente kaffe kommer tilbake med kattemat . klarer ikke se dette selv. ingen vilje til å snakke med fastlege, oppfatter seg selv som frisk. er fremdeles i arbeid. og yter der litt under normalt. blir antagelig  pensjonist ila. neste år. symptomene er også stressrelaterte og i ferier/langhelger er det bedring å spore.  

er litt rådløs hva en skal tilta seg, da vedkommende ikke det er noe annet en litt alderdom som banker på.

blir spennende dette!

Anonymkode: c7b4f...876

Kan ikke si jeg deler din spenning, nei. Heller noe jeg gruer meg voldsomt til.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at dette ikke allerede har vært et tema, når det også helt tydelig ligger i genene siden flere familiemedlemmer har vært rammet av sykdommen. Vi har også dette i familien og har en helt åpen dialog om dette med egen forelder. Det samme har jeg med min mann, selv om jeg ikke er 40 ennå og det sånn sett er lenge til det eventuelt blir min tur. Jeg mener at ting ikke blir bedre av å gå rundt grøten. Sier at jeg opplever at det er mer surr enn normalt og oppfordrer til kontakt med fastlege. 

Anonymkode: b6a24...98c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er merkelig at dette ikke allerede har vært et tema, når det også helt tydelig ligger i genene siden flere familiemedlemmer har vært rammet av sykdommen. Vi har også dette i familien og har en helt åpen dialog om dette med egen forelder. Det samme har jeg med min mann, selv om jeg ikke er 40 ennå og det sånn sett er lenge til det eventuelt blir min tur. Jeg mener at ting ikke blir bedre av å gå rundt grøten. Sier at jeg opplever at det er mer surr enn normalt og oppfordrer til kontakt med fastlege. 

Anonymkode: b6a24...98c

Dette er ikke noe enkel oppskrift. Ja, hun er godt klar over at hun kan bli rammet. Svaret hennes på dette er at når hun skjønner at hun har fått begynnende demens, så vil hun samle tabletter nok til å gjøre det slutt.. hva skal en stakkar si da liksom?

Skrevet

Slik følte jeg det selv. Jeg ble litt redd. For jeg har bestandig hatt stålkontroll på alt. No så er ikke husken helt som den var. Jeg var deprimert da. Ble sykmeldt og jobba med det i lang tid. Er bedre men ikke på topp. Jeg trur også at jeg er i begynnende på overgangsalderen. Så har nettopp tatt prøver om jeg er der. Jeg har villa tatt kontakt med fastlegen om det. Men husk. Det er mye annet det kan være. Det trenger ikke å være dement. 

Anonymkode: a9516...e8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan ikke si jeg deler din spenning, nei. Heller noe jeg gruer meg voldsomt til.

Enig med deg. Å bruke ordet spennende om demens er jo helt vilt.

Anonymkode: 04dc4...2d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...