AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Skrevet 7. oktober 2024 Er i starten av 40åra, jeg frykter overgangsalderen skikkelig. Nå er sexlivet mitt kjempebra, tok seg opp i 30årene skikkelig. Har jevn sex 2-3 ganger i uken. Hva vil jeg merke når symptomene kommer? Har såklart lest mye, men vil gjerne høre dette fra andre... Etterpå, ble sexlivet bra igjen når du var ferdig med menopause? Dårlige og gode erfaringer? Del gjerne. Takk! ❤️ Anonymkode: 93f68...2d3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Skrevet 7. oktober 2024 Verste er at man føler ingenting. Man ønsker bare å vær i fred. Og så sniker kiloer seg på selv om man trener og spiser sunt. Hud og kropp begynner å henge. Søvnproblemer og hetetokter. Siste man tenker på er å være intim. 😔😒 Anonymkode: 1ec0c...527
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #3 Skrevet 7. oktober 2024 Du kan oppleve å ha tørre slimhinner. Da anbefaler jeg varmt silikonbasert glidemiddel (da vannbasert blir det fort tørt igjen). Som oftest er kvinner på 50 - 54 i sin høyeste lyst på sex alder. Selv om de har kommet i overgangsalder. Ikke noe problem. Anonymkode: 891c1...871
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Skrevet 7. oktober 2024 Det er nok ikke ett svar på dette. Jeg fikk den seint og er nok heldig med tanke på hvor «hardt» jeg ble rammet. Hetetokter og dårlig søvn har vært det verste for meg. Men jeg trener, kondis og styrke, og har en veldig progressiv fastlege som har fulgt meg tett opp, og foreslått østrogen. Det har jeg takket takknemlig ja til og har nå ingen plager. Så har jeg en mann som holder seg i form, som jeg fortsatt tenner på og har mye sex med. Anonymkode: 30f6e...6bb
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Skrevet 7. oktober 2024 Den kom da jeg var 52 år. Ble generelt varmere. Ellers ingen problemer. Sexlivet ble bedre etter at jeg sluttet med prevensjon. Fantastisk å slippe menstruasjon og alle plagene som fulgte med den. Så jeg synes egentlig at overgangsalderen var et stort pluss. Anonymkode: 81b48...b7f 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Skrevet 7. oktober 2024 Er i starten av 40 åra og i tidlig overgangsalder. Syklusen min er helt på bærtur, er hormonell som fy. Sover dårlig og har blitt veldig tørr/sart i underlivet. Lysten er like stor så merker ikke noe til den. Manglende lyst tidligere var på grunn av mannen og ikke overgangsalderen. Det løste seg med en ny kjæreste. Anonymkode: 7f236...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #7 Skrevet 7. oktober 2024 Jeg er 47 år og står midt i det nå. Har lyst på nærhet, men ikke sex. Mulig at det blir bedre etterhvert, men jeg har det fint uten sex🙃 Anonymkode: ea9f9...346
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #8 Skrevet 7. oktober 2024 Er tidlig i 40-årene og har helt normal syklus. Men hud, hår og underlivet er blitt tørrere. Har endret mange produkter inkludert intimt. Bruker nå kun olje-intimvask, har på babyolje uten parfyme før jeg går ut av dusjen, og bruker mengder av Vossabias rosa boks som inneholder mye fett. Ellers får jeg fysisk vondt i kjønnsleppene etc. Kommer til å be om hormoner når jeg trenger det men det har vært sånn de siste 5 år ihvertfall. Anonymkode: 61740...071
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #9 Skrevet 7. oktober 2024 53 år, regner med overgangsalderen er i full gang ikke vært hos lege og sjekket med blodprøve. Har endel hetetokter og kjenner humøret er litt mer opp og ned, litt mer tåke i hodet og litt verre å gå ned i vekt enn tidligere. . Men stort sett går det veldig fint. Har litt tørrere skjede, menmed litt glidemiddel er d topp. Har fortsatt sex med mannen 3-4-5 ganger i uken, like sterke orgasmer. Litt lenger tid på å tenne, ellers bra:) Anonymkode: 9194f...326
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Den kom da jeg var 52 år. Ble generelt varmere. Ellers ingen problemer. Sexlivet ble bedre etter at jeg sluttet med prevensjon. Fantastisk å slippe menstruasjon og alle plagene som fulgte med den. Så jeg synes egentlig at overgangsalderen var et stort pluss. Anonymkode: 81b48...b7f Så fint med en så positiv vinkling på normale livsfaser og som altfor ofte betegnes som noe herk. Overgangsalderen for kvinner handler ofte om tørre slimhinner og hetetokter. Dette ordnes lett med glidemiddel, litt mindre klær eller en kald dusj. Overgangsalderen for menn handler ofte om redusert ereksjon. Dette ordnes lett med feks reseptfrie medisiner. Hvis begge kan le litt sammen av utfordringene, nyte øyeblikket og ikke stille like høye krav som i 20-åra, går dette helt fint. Anonymkode: 1d329...92d 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så fint med en så positiv vinkling på normale livsfaser og som altfor ofte betegnes som noe herk. Overgangsalderen for kvinner handler ofte om tørre slimhinner og hetetokter. Dette ordnes lett med glidemiddel, litt mindre klær eller en kald dusj. Overgangsalderen for menn handler ofte om redusert ereksjon. Dette ordnes lett med feks reseptfrie medisiner. Hvis begge kan le litt sammen av utfordringene, nyte øyeblikket og ikke stille like høye krav som i 20-åra, går dette helt fint. Anonymkode: 1d329...92d Synes du tar litt lett på dette. Hvis hetetoktene er litt som den veldig økte kroppstemperaturen jeg får under pms og mens i dag, bare HELE tida, er det jo jævlig. Ligger selv naken akkurat nå og lurer på hva i all verden jeg skal ta på meg før jeg går ut døra .. siden selv 0 klær kjennes som for mye klær. Har heldigvis kjøpt et parti kjølende lapper til å ha i nakken; et sommerprodukt og ikke til å få tak i butikker til vanlig. Og jeg har allerede brukt så å si alle naturlige remedier mot tørre slimhinner allerede FØR overgangsalder, så regner med jeg må over på hormoner og hormonglidekrem når den tid kommer. Har hørt at det er leverings-problemer over hele verden på disse.... Min mann har redusert ereksjon allerede før overgangsalder. Og han tåler ikke medisiner mot dette, enten de er på resept eller ikke. Jeg er ikke så interessert i å ha god sex med ham etterfulgt av intens hodepine og slikt. Og de midlene kan heller ikke kombineres med hjertemedisiner som mange bruker etterhvert. Så det er ikke rent få par som må være MYE mer kreative på sexfronten. Man finner ofte ut av ting sammen men å si "det er bare" hjelper lite. Det mangler mye før en kan si at ting er tilrettelagt for problemer knytta til overgangsalderen. Anonymkode: 61740...071
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Skrevet 7. oktober 2024 Er 50 år, og er i overgangsalderen. Merket symptomer som nattesvette og korte hetetokter på dagen fra ca 47-48 års alder. Fikk i tillegg vonde ledd. Livskvalitet er viktig for meg, og jeg begynte på hormoner ganske fort. Føler meg fantastisk! Nattesvette og hetetokter forsvant "over natta" etter at jeg begynte med homroner, leddsmertene bli bedre innen få uker. Jeg har stabilt humør og sover godt Jeg fikk høyere sexlyst fra ca 40-årsalderen, og har ikke merket noen nedgang i lyst. Om det er fordi jeg går på hormoner vet jeg jo ikke - og har ikke tenkt å finne det ut. 😜 Vi har vært gift i over 20 år og har 3 "barn" (over 16 år), og vi har sex flere ganger i uken fremdeles. Anonymkode: 9ae9b...d68 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er tidlig i 40-årene og har helt normal syklus. Men hud, hår og underlivet er blitt tørrere. Har endret mange produkter inkludert intimt. Bruker nå kun olje-intimvask, har på babyolje uten parfyme før jeg går ut av dusjen, og bruker mengder av Vossabias rosa boks som inneholder mye fett. Ellers får jeg fysisk vondt i kjønnsleppene etc. Kommer til å be om hormoner når jeg trenger det men det har vært sånn de siste 5 år ihvertfall. Anonymkode: 61740...071 Høres ut som du er godt i gang med overgangsalderen. Om du går på hormonell prevensjon så kommer mensen regelmessig uansett. Anonymkode: b590d...94d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fint med en så positiv vinkling på normale livsfaser og som altfor ofte betegnes som noe herk. Overgangsalderen for kvinner handler ofte om tørre slimhinner og hetetokter. Dette ordnes lett med glidemiddel, litt mindre klær eller en kald dusj. Overgangsalderen for menn handler ofte om redusert ereksjon. Dette ordnes lett med feks reseptfrie medisiner. Hvis begge kan le litt sammen av utfordringene, nyte øyeblikket og ikke stille like høye krav som i 20-åra, går dette helt fint. Anonymkode: 1d329...92d Snakk om å være kunnskapsløs… Anonymkode: b590d...94d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #15 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har hørt at det er leverings-problemer over hele verden på disse.... Har strevd med dette selv og gikk nylig over til østrogenspray og gestagenkapsler. Nå vil jeg ikke tilbake. Anonymkode: b590d...94d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #16 Skrevet 7. oktober 2024 Begynte på Novofem og har lite plager. K48. Fortsatt sexlyst - nesten mer enn tidligere i 40-åra. Anonymkode: d5474...283
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå