Gå til innhold

Drit lei frekt nabo barn og foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av venninnen til barnet mitt, men kan ikke vise det i frykt for å ødelegge mer!  Nabo jenten ( nesten vegg i vegg)  er venn av jenta mi. Klassevenninne. Når det er fri kommer hun utenfor her hver eneste dag og forlanger å leke. 9 åringer. Om vi skal bort eller det ikke passer en dag  fordi jenta mi er litt sliten av henne for eks, så sier hun: neivel! Da får jeg heller besøk av xxxx ( som også er min jentes  gode venninne).  Så inviterer foreldrene hennes denne xxx, og jenta mi ser at de leker oppe i Hagen hos henne.  Problemet er at jenta mi gjerne vil hilse på xxx når hun først er herover  , men nabo jenta holder henne unna her for å «straffe» jenta mi fordi hun ikke vil leke i 7 timer hver dag!  Jeg kan jo ikke bestemme om nabo jenta skal ha besøk eller ikke.  Men min jente føler seg utenfor når hun ser flere samles hos henne. Hun vil så gjerne være med, men nabo jenta er altfor overstyrende og ikke så snill mot jenta mi. Det har vært mange tårer.  Vi prøver å reise bort når vi ser nabo jenta får besøk , for å slippe å se på for det er vondt både for jenta her og oss voksne.  Har snakket med foreldrene men de bryr seg ikke i det hele tatt og sier at klart jenta dems må få besøk når hun vil! Men hvis vi skal ha besøk kommer denne jenta og presser seg på og tar over alt her hos oss. Men min jente er ikke velkommen når hun har besøk .  Har

noen lignende erfaringer som vil dele noen råd? Eller noen tanker om hva vi kan gjøre ? Dette er så vanvittig slitsomt og vi har ikke anledning til å flytte.  Måtte bare få det ut😴

Anonymkode: 58590...f9d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dattera di andre venner som nabojenta ikke kjenner? Kan dere invitere noen andre venninner og bare si nei når nabojenta da kommer på døra? 

Anonymkode: a30df...98e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har dattera di andre venner som nabojenta ikke kjenner? Kan dere invitere noen andre venninner og bare si nei når nabojenta da kommer på døra? 

Anonymkode: a30df...98e

Nei dessverre ingen andre enn klasse venninner. Foreløpig i allefall. Men en god ide er det😊

Anonymkode: 58590...f9d

• Hjerte 1
Skrevet

Livet er hardt, det læres før eller siden. Du må være ærlig med barnet ditt og fortelle at nabojenta er en manipulerende shitunge som ikke er verdt tårer. Ok, kanskje ikke det.

Barnet ditt må akseptere at naboen inviterer andre på besøk når hun selv har sagt nei. Barnet ditt må lære at det er ekstremt rart å plutselig endre mening fordi naboen får besøk av noen. Hva sier det om barnet ditt? Hun er jo fryktelig slem med nabojenta om hun sier nei til henne, men ombestemmer seg så fort hun får besøk - av noen hun åpenbart heller vil leke med. 

Jeg har sagt til mine barn at om de vil hjem, men synes det er vanskelig å si det (særlig ene synes sånt er vanskelig), så kan de si at JEG har sagt at de skal hjem. Det aksepterer barnas venner (enn så lenge. Mine er 9 og 11). Så når de får nok, er slitne eller sånt noe, så sier de at de må hjem, fordi jeg har sagt det. Det beste er å lære barna å tørre å si ifra, men leker man med noen som overstyrer veldig, så er det forståelig at dette kan bli svært vanskelig.

Kanskje jenta di neste gang kan si at hun vil leke om de kan invitere X også. Hun kan "skylde på" at hun liker å være flere enn bare to i lek. 
Kanskje hun neste gang kan si at hun må være hjemme akkurat nå (fordi mamma/pappa har sagt det), og hvis nabojenta får besøk etterpå, så kan hun si at hun fikk lov til å ut nå. 

Kanskje er jeg litt for grei med barna mine når det gjelder akkurat dette, men jeg vet hvor vanskelig slikt kan være. Jeg har vært slik selv som barn. 

Jeg synes ikke noe om idèen å "ta hevn" ved å invitere andre til henne (selv om det ikke er intensjonen). Hun har sagt nei til nabojenta, og så skal hun plutselig leke med noen andre? I alle dager da...
Kan jenta di si at hun ikke orker akkurat nå? At hun kanskje orker litt senere? At hun kan leke en times tid, og så må hun hjem? Gi henne en telefon, og ring henne etter en time for å få henne hjem. Begrens tida de leker, så hun ikke blir lei/sliten av henne. 

Anonymkode: 14a8c...420

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...