AnonymBruker Skrevet 7. oktober #1 Del Skrevet 7. oktober 12 åringen mener at skjerm er selve svaret på ferien. 8 åringen blir med velvillig på andre forslag. Har nevnt utendørsaktiviteter, basseng, brettspill, lydbok/lesing, matlaging, andre kreative ting innendørs. Hadde det vært opp til oss foreldre hadde vi dratt til en hytte uten internett/tv. Men slik er det ikke. Så da må vi begrense skjerm selv om det i praksis er mulighet for mye skjerm. Hvordan løser dere det? Hva gjør dere med barna? Hvor mye skjerm? Anonymkode: 18167...f8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #2 Del Skrevet 7. oktober Sikkert ikke pedagogisk, men de må være ute like mange timer som de vil bruke skjerm. Med skjerm menes gaming eller tv. YouTube og sosiale medier får de ikke drive med hjemme (10 og 11år), men jeg kan ikke diktere hva de gjør hos andre dessverre. De er heldigvis fortsatt glad i å spille fotball og sykle med venner, så det er ikke en stor kamp hos oss - enda. Anonymkode: cddfd...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #3 Del Skrevet 7. oktober Vi pleier ikke spørre barne OM de vil finne på noe, vi gir de to alternativer og så velger de en. Feks tur i skogen med venner eller sykkeltur. Teknisk museum eller svømmehall. Så får de skjerm frem til vi skal dra og litt når vi er tilbake. Anonymkode: 7b66c...0c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #4 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har nevnt utendørsaktiviteter, basseng, brettspill, lydbok/lesing, matlaging, andre kreative ting innendørs. HAr nevnt? Her er det de voksne som styrer hva vi gjør. BArna får komme med innspill, men skjerm hele dager er uaktuelt. Vi tar dem med på ting, og når vi først kommer ut synes de det er ok. Svømming, turer til byen hvor det er mye forskjellig, Teknisk Museum, skogtur, tog tur til naboby etc Anonymkode: 78c0c...ecb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #5 Del Skrevet 7. oktober Avklar på forhånd hva som er deres forventninger til ferien. Få forslag fra ungene, men led dem litt på veien. Ikke si: hva vil dere gjøre i dag? Da blir jo svaret skjerm. Dere må si: i dag skal vi ha en aktivitet som skal foregå ute. Deretter kan dere komme med eksempler og høre om barna også har noen forslag. Deretter gjennomfører dere. i min familie blir det avklart at de får 2 timer med skjerm hver dag i ferien. Dette er avklart på forhånd og alle er innforstått med det. Barn kan ikke alltid få åpne spørsmål, fordi de da kommer til å svare det de har mest lyst til. Om de deretter føler at de ikke blir hørt, fordi foreldrene svarer nei, så hva er poenget med det åpne spørsmålet? Det er en kilde til konflikt. Uka før ferier, avklar skjermtid (husk at dette også gjelder foreldre), avklar aktiviteter og dermed legger man basen for en mye hyggeligere ferie. Dere er foreldrene og dere bestemmer faktisk, det er ikke verre enn det. Anonymkode: 325a0...0c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 7. oktober #6 Del Skrevet 7. oktober Mine er eldre en din. Når våre var i den alderen var de med i skogen eller hos besteforeldre, eller hos naboen å hjalp til i fjøset og på jordet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #7 Del Skrevet 7. oktober Kanskje litt mot det de fleste mener, men jeg husker min egen oppvekst på tidlig 00 tall der ferie og fritid betydde skjerm. Og det var helt nydelig å slippe alt stresse fra hverdagen og bare kunne synke inn i en fantasiverden. Det ga kanskje ikke de sunneste vanene, men jeg har så mange gode minner fra verdnene jeg vokste opp med, med og uten venner. Jeg hadde ikke vært den jeg er idag om foreldrene mine hadde nektet meg å spille mer enn typ en time om dagen, for da er det vanskelig å komme seg gjennom spill som tar 100 timer. Antar han ikke spiller den type spill, men ville komme med det perspektivet likevel Jeg ville nesten tenkt andre veien, finnes det ting dere kan game sammen, for å gjøre det mer sosialt for familien? Såklart må dere gjøre andre ting også, men om målet bare er å begrense skjerm, så blir det veldig krampeaktig. Jeg likte forslaget om at ungdommen kan game like mange timer som han er ute eller gjør annen sunn aktivitet. Anonymkode: 8c769...670 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #8 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje litt mot det de fleste mener, men jeg husker min egen oppvekst på tidlig 00 tall der ferie og fritid betydde skjerm. Og det var helt nydelig å slippe alt stresse fra hverdagen og bare kunne synke inn i en fantasiverden. Det ga kanskje ikke de sunneste vanene, men jeg har så mange gode minner fra verdnene jeg vokste opp med, med og uten venner. Jeg hadde ikke vært den jeg er idag om foreldrene mine hadde nektet meg å spille mer enn typ en time om dagen, for da er det vanskelig å komme seg gjennom spill som tar 100 timer. Antar han ikke spiller den type spill, men ville komme med det perspektivet likevel Jeg ville nesten tenkt andre veien, finnes det ting dere kan game sammen, for å gjøre det mer sosialt for familien? Såklart må dere gjøre andre ting også, men om målet bare er å begrense skjerm, så blir det veldig krampeaktig. Jeg likte forslaget om at ungdommen kan game like mange timer som han er ute eller gjør annen sunn aktivitet. Anonymkode: 8c769...670 Enig med deg, jeg hadde det likt. Spilling og mtv var toppen av lykke. Barn trenger også å koble av, spesielt om de er av den mer introverte typen. Ikke alle syns det er stas å måtte dra på tur, svømmehall, teknisk museum etc., når de faktisk ønsker å koble av. Mine ungdommer på 12 og 14 har mao ikke skjermtid. De får regulere det selv. Anonymkode: f648f...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #9 Del Skrevet 7. oktober Du trenger ikke sette dem i aktivitet hele tiden. Jeg hadde sagt at det er max to timer på iPad/tlf hver dag, så dras den inn. Ingen utvikler et rikt indre liv om de aldri får kjedet seg. Anonymkode: ba9c7...fe3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #10 Del Skrevet 7. oktober Nå er begge mine nevrodivergente (tourettes og adhd). Så for oss er det om å gjøre å få koblet av så mye som mulig før skolen starter igjen. Det blir MYE skjerm for det er det de ønsker og slapper best av med. Men, får de med ut noen timer om dagen likevel. Vi har vært på hytta i helga og sykla 8 km, gått lang tur og spilt shuffleboard. Ca 4 timer om dagen gjør de andre ting, resten er skjerm. Jeg vet at folk syns vi er idioter som lar de spille/se på skjerm så mye. Men, det er det som fungerer for oss. Anonymkode: 3ab84...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #11 Del Skrevet 7. oktober Foreldrene bestemmer, punktum. Vi har ikke nettbrett etc. De får nok av dette på skolen. Anonymkode: f7853...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #12 Del Skrevet 7. oktober Nå har vi hatt ferie (første skoledag i dag), så kan jo fortelle hvordan vår uke gikk. Vi hadde forresten langhelg før ferien. Har barn på 9 og 11. Vi ba om innspill allerede uka før ferien starta. Vi visste allerede at vi skulle utenbys et par netter (derfor langhelg). Vi sjekka opp i aktiviteter der, og her hjemme. Finnes mye ulike tilbud i høstferien her. Vi la frem hvilke aktiviteter som var aktuelle, og så var vi åpen for andre forslag også. Vi planla ikke full uke, vi hadde dager åpne for å treffe venner eller bare være spontane. Vi dro på to museum da vi var utenbys (type moro for barn-museum), og var innom et par gøyale butikker vi ikke har her vi bor. Vi var i badeland en hel dag, og da var vi så slitne at neste dag ble skjermdag. Men vet du hva som kan skje på skjermdager? Det kan være film, serier, og faktisk også gaming SAMMEN! Det kan være kjempegøy. Her er det Roblox som er i vinden, og der er det mye som kan velges mellom og alt kan spilles sammen. Vi bakte boller og dro så en tur på biblioteket, fant hver våre bøker og en lesekrok, før vi måtte hjem til ferdighevede boller som var veldig klare for å stekes. De hevet i over fire timer... Men gode ble de. Yngste var i Skyland med ei venninne et par timer, og da fikk eldste lov til å være på skjerm. Etterpå dro vi på biltur, bare for å gjøre et eller annet. Hørte på lydbok underveis, og tok det i grunnen helt rolig. Tok med oss bollerester. Det var ikke valgfritt, alle skulle være med. De kunne velge om de skulle kose seg eller kjede seg, samma det. Ut skulle vi. Det ble bra, selv om det var litt sure miner fra ett av to barn i starten. Vi har hatt filmkvelder. Yngste ville ha pizzaparty (pizzapiknik på gulvet og fyr i peisen en sur og kald dag). Vi inviterte også venner over på middag, med barn på samme alder som våre. Barna fikk velge "barneretten" og ansvar for å lage denne. Vi voksne skulle ha noe som ikke er veldig populært blant barna. Noen av tingene har skjedd på en og samme dag, og de har vært litt ute med venner også. De har ellers hatt to timer fast skjermtid hver dag på telefon, men enkelte dager har de fått ekstra tid. Tv har kommet utenom, men de ser engelske serier eller filmer typisk på morgenen før vi voksne står opp, og vi føler det er greit. Det er god språktrening også. Kriteriet er nemlig at de skal se det på engelsk, om det er tilgjengelig. Langt innlegg, beklager. Anonymkode: ec29f...000 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #13 Del Skrevet 7. oktober Lar 12 åring bestemme selv, de har også behov for å roe ned. Anonymkode: 2925d...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #14 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): 12 åringen mener at skjerm er selve svaret på ferien. 8 åringen blir med velvillig på andre forslag. Har nevnt utendørsaktiviteter, basseng, brettspill, lydbok/lesing, matlaging, andre kreative ting innendørs. Hadde det vært opp til oss foreldre hadde vi dratt til en hytte uten internett/tv. Men slik er det ikke. Så da må vi begrense skjerm selv om det i praksis er mulighet for mye skjerm. Hvordan løser dere det? Hva gjør dere med barna? Hvor mye skjerm? Anonymkode: 18167...f8d Har 3 sønner (alle liker game) De er 6,8 og 13.. Jeg har vært på begge ytterpunktene ift skjermtid… Vært helt i mot, fjernet tv’en fra huset liksom, og hatt fri skjermtid (begge deler og noen år) Nå som de som nevnt er 6,8 og 13, så har jeg de siste årene funnet balansen… Ingen skjerm før klokken 12! Uansett, om det er helg, ferie, helligdag…. Vi er A-mennesker, så vi er opp hele familien mellom 5 og 6.. Og ingen skjerm etter 19.. Ingen skjerm med måltider. Ang. Aktiviteter; Jeg gir ingen valg om vi skal eller ikke..Jeg informerer om hva dagens plan er, til en viss grad sammen med dem.. De kommer med ønsker, jeg tar avgjørelsen og hva og når! Skjer aktiviteten mellom 12-19 så blir det sånn! Ja, Det var krevende å stå i surmuling, furting, motstand de første ukene, men her var jeg altså ikke til å rikke en millimeter! Og ja, er de borte, sover over hos familie, venner, eller vi er felles turer med andre, så får de selvsagt lov før 12 om de andre får lov.. Jeg er ikke gledesdreper heller😂 Og om det er noe oppdateringer, turneringer eller noe i spillene som jeg vet de driver på med, så sier de fra, og selvsagt får 8 åringen og 13 åringen lov til å være med på det selvom det er utenom ‘’tiden’’.. Det er bare ett par ganger i året de spør om det bare.. 6 åringen spiller andre spill en de.. Oppsummert, så er det dager/helger og noen ganger flere dager uten skjerm, om vi er på DNT tur med ett par andre familier, også har vi noen dager, som høstferien forrige uke, da vi var på familiebesøk på vestlandet, der er det 3 eldre barn som også gamer, og været var som bare høsten på vestlandet kan være😂 Da ble de mye gaming💁♀️ Jeg merker godt på de når de trenger annet påfyll, så da sørger jeg for det.. Men, dette funker for vår familie, og det er ikke alltid det går smertefritt her heller😂 Men generellt så er det ingen problem. Tror du/dere bare må gjøre det som fungerer for dere… Og…. Dette med skjerm tid, er så demonisert av mange! Jeg synes det er forskjell på HVA de gjør på skjerm! Jeg synes det er stor forskjell på meningsløs scrolling og hele dagen på youtube/SOME, eller om de jobber med noe i minecraft, eller gamer med venner, eller som 6 åringen her har begynt med; Koding! Merker jo det selv og, det er jo forskjell på om jeg sitter å jobber på pc’en i 8 timer, eller ligger og scroller på SOME i 8 timer😂 (Ingen av barna har noe sosiale medier enda! Heller ikke 13 åringen! ) Og ett lite tips; Vi har flere DNT hytter i området her som vi bruker jevnlig, helt gratis. (Er medlem) https://www.dnt.no/hytter/ Anonymkode: b9f9d...a61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #15 Del Skrevet 7. oktober 9-åringen er hjemme alene, så vi har ikke sjangs til å kontrollere dette. Det blir garantert gaming hele dagen. Når vi har ferie sammen så får ikke barna bestemme hva de skal gjøre, da får de beskjed om hvilke aktiviteter som står på planen så gjennomføres de. Anonymkode: 19ff3...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #16 Del Skrevet 7. oktober Mine (12 og 14) har fri skjermtid. Men de er begge aktive innen idrett, med flere treninger per uke og som regel kamper i helgene. Hadde det bare vært skjerm og ikke noe annet i hverdagen, ville det ikke vært så bra... I høstferien blir det veldig mye skjerm, men jeg og far er jo på jobb og kan ikke gå og foreslå aktiviteter for dem dagen lang. Anonymkode: 14263...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #17 Del Skrevet 7. oktober Har lite tro på faste skjermtider eller lignende men har mer tro på å ta de med på ting som man kanskje tror de liker. Som flere sier her: gi de valget mellom noen aktiviteter og vær åpen for forslag fra dem. Ta fokuset rett og slett vekk fra skjermen. Når det blir en slik begrenset sak blir det bare enda mer interessant. Om sønnen min bruker mye tid på skjerm i perioder ville jeg heller tatt en god prat med han om å balansere og hvorfor han gjør det, og kanskje gjort han åpen for å prøve nye ting. Moralisering ville jeg for all del unngått. I tillegg vil jeg jo si at det er forskjell på å spille et spill hvor du øver på problemløsning, engelsk osv. enn å scrolle på tiltok. Anonymkode: 81331...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 7. oktober #18 Del Skrevet 7. oktober Min på 12 får bestemme selv..han spiller mye med kameratene sine på pc...ellers er han ute med dr å sykler med de etc. Hun på 6 får se litt på tv/ iPad...og det kommer litt an på hennes form etc.. innimellom vil hun tegne ...male etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #19 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): 12 åringen mener at skjerm er selve svaret på ferien. 8 åringen blir med velvillig på andre forslag. Har nevnt utendørsaktiviteter, basseng, brettspill, lydbok/lesing, matlaging, andre kreative ting innendørs. Hadde det vært opp til oss foreldre hadde vi dratt til en hytte uten internett/tv. Men slik er det ikke. Så da må vi begrense skjerm selv om det i praksis er mulighet for mye skjerm. Hvordan løser dere det? Hva gjør dere med barna? Hvor mye skjerm? Anonymkode: 18167...f8d Jeg syns de skal få koble av. Her er det full dag på skolen og aktiviteter flere dager I uken ellers. Hvorfor ikke få se mer på tv og roe helt ned når de først har fri. Anonymkode: 2f63d...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #20 Del Skrevet 7. oktober Våre barn har kanskje gode vaner innarbeidet allerede, så de bruker ikke skjerm særlig mer i ferier enn i hverdagen. Vi ser kanskje film sammen litt oftere i ferier, og vi gamer mer sammen med de - finn familieaktivitet! Ellers er de vant til at vi går på tur, at de må lufte seg hver dag osv, så de drar frivillig ut med sykkelen e.l. Ellers sier vi at i dag skal vi dra i svømmebassenget (e.l) og så gjør vi det. Ene barnet er nevrodivergent, så jobber litt ekstra der. Anonymkode: a9c1b...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå