AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Del Skrevet 7. oktober 2024 Skal selge noe, er det lurt å bruke Fiks ferdig? Er det trygt? Ser at portoen nok blir billigere med fiks ferdig, så det jeg selger blir kanskje mer attraktivt. Er det vanskelig? Erfaringer? Anonymkode: e7b02...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg kjøper masse brukt barnetøy på finn, og er veldig fan av fiks ferdig. Minst mulig dialog med selger og veldig ryddig med tanke på forsendelse osv. Anonymkode: e1715...18b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #3 Del Skrevet 7. oktober 2024 Fiks ferdig er kun trygghet for kjøper. ser ingen fordeler med det som selger. Men har likevel solgt mye med fiks ferdig, kjapt og enkelt, og aldri opplevd noe dårlig selv. Men hører jo om folk som kjøper med fiks ferdig, så klager de på et eller annet du må motbevise. Og så står man i trøbbelet. selger med fiks ferdig på småsummer, og har som sagt ikke hatt noe trøbbel. Større summer tar jeg forhåndsbetalt med vipps (som jo er en risiko for kjøper igjen, men da er iallefall jeg trygg) Anonymkode: ac072...7a0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kjøper masse brukt barnetøy på finn, og er veldig fan av fiks ferdig. Minst mulig dialog med selger og veldig ryddig med tanke på forsendelse osv. Anonymkode: e1715...18b Og hva vil du frem til med enda en tråd om fiks ferdig? Jeg kjøper overhodet ikke noe på Finn som er merket med fiks ferdig. Vil jeg veldig gjerne ha tingen, så spør jeg om selger kan sende uten fiks ferdig, er svaret nei, så går jeg videre uten å kjøpe. Anonymkode: 68e08...ee2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg selger både med fiks ferdig, og forhåndsbetaling. Foretrekker sistnevnte, men forstår at kjøper foretrekker fiks ferdig. Fiks ferdig er sikkerhet for kjøper, og motsatt. Problemet med fiks ferdig er at du kan risikere at betalingen tar tid. Kjøper har altfor god frist til å i det hele tatt hente pakken, så ytterligere 24 timer på å godkjenne varen etter pakken er hentet. Man kan risikere at det tar 14 dager før du får penger. Vær nøye med å dokumentere varen før du sender. Jeg tar bilder/filmer utover anonsen, slik at jeg kan dokumentere at varen faktisk er i den stand kjøper ble forespeilet. Går over nøye. Pakk inn ordentlig. Anonymkode: 410b5...1c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg selger både med fiks ferdig, og forhåndsbetaling. Foretrekker sistnevnte, men forstår at kjøper foretrekker fiks ferdig. Fiks ferdig er sikkerhet for kjøper, og motsatt. Problemet med fiks ferdig er at du kan risikere at betalingen tar tid. Kjøper har altfor god frist til å i det hele tatt hente pakken, så ytterligere 24 timer på å godkjenne varen etter pakken er hentet. Man kan risikere at det tar 14 dager før du får penger. Vær nøye med å dokumentere varen før du sender. Jeg tar bilder/filmer utover anonsen, slik at jeg kan dokumentere at varen faktisk er i den stand kjøper ble forespeilet. Går over nøye. Pakk inn ordentlig. Anonymkode: 410b5...1c6 Fiks ferdig er ingen som helst sikkerhet, det er en falsk trygghet folk har fått inntrykk at er trygt. Når man har fått en eske gråstein og betalt med fiks ferdig, så får man ikke hjelp fra Finn.no og heller ikke pengene blir stoppet. Så lykke på reisen, inntil du brenner deg. Anonymkode: 68e08...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #7 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Fiks ferdig er kun trygghet for kjøper. ser ingen fordeler med det som selger. Men har likevel solgt mye med fiks ferdig, kjapt og enkelt, og aldri opplevd noe dårlig selv. Men hører jo om folk som kjøper med fiks ferdig, så klager de på et eller annet du må motbevise. Og så står man i trøbbelet. selger med fiks ferdig på småsummer, og har som sagt ikke hatt noe trøbbel. Større summer tar jeg forhåndsbetalt med vipps (som jo er en risiko for kjøper igjen, men da er iallefall jeg trygg) Anonymkode: ac072...7a0 Som selger har du fordeler av at kjøper opplever trygghet. Dermed får du solgt. Anonymkode: aafcd...0ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #8 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fiks ferdig er ingen som helst sikkerhet, det er en falsk trygghet folk har fått inntrykk at er trygt. Når man har fått en eske gråstein og betalt med fiks ferdig, så får man ikke hjelp fra Finn.no og heller ikke pengene blir stoppet. Så lykke på reisen, inntil du brenner deg. Anonymkode: 68e08...ee2 Høres sinnsvakt ut. Anonymkode: aafcd...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #9 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skal selge noe, er det lurt å bruke Fiks ferdig? Er det trygt? Ser at portoen nok blir billigere med fiks ferdig, så det jeg selger blir kanskje mer attraktivt. Er det vanskelig? Erfaringer? Anonymkode: e7b02...b39 Ikke billigere for kjøper, må betale porto+ gebyr til finn som er dyrere enn selve frakten.. Men tryggere for kjøper og! Anonymkode: ecf3b...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fiks ferdig er ingen som helst sikkerhet, det er en falsk trygghet folk har fått inntrykk at er trygt. Når man har fått en eske gråstein og betalt med fiks ferdig, så får man ikke hjelp fra Finn.no og heller ikke pengene blir stoppet. Så lykke på reisen, inntil du brenner deg. Anonymkode: 68e08...ee2 Ok, har aldri hørt at dette har forekommet. Nå kan jo kjøper påstå at h*n har mottatt gråstein, og selv om jeg tar bilder av at jeg pakker inn varen, så kan jeg i teorien ha byttet innholdet med noe annet før sending. Sånn kan man bare la være å sende eller kjøpe noe som krever sending. Har man virkelig ikke mottatt det man har bestilt, så må man kontakte Forbrukerrådet og politianmelde personen. Anonymkode: 410b5...1c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, har aldri hørt at dette har forekommet. Nå kan jo kjøper påstå at h*n har mottatt gråstein, og selv om jeg tar bilder av at jeg pakker inn varen, så kan jeg i teorien ha byttet innholdet med noe annet før sending. Sånn kan man bare la være å sende eller kjøpe noe som krever sending. Har man virkelig ikke mottatt det man har bestilt, så må man kontakte Forbrukerrådet og politianmelde personen. Anonymkode: 410b5...1c6 Jeg har fått gråstein, og tatt bilde av pakken da jeg fikk den utlevert i butikken, fordi den virket «rar». De butikkansatte så på når jeg pakket opp og så hva som lå inni pakken. Så dine spekulasjoner er helt og holdent dine spekulasjoner. Forbrukerrådet har ingen funksjon i slike saker de tar seg ikke av brukt kjøp. Så sett deg litt mer inn i ting før du uttaler deg, igjen. Anonymkode: 68e08...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg selger både med fiks ferdig, og forhåndsbetaling. Foretrekker sistnevnte, men forstår at kjøper foretrekker fiks ferdig. Fiks ferdig er sikkerhet for kjøper, og motsatt. Problemet med fiks ferdig er at du kan risikere at betalingen tar tid. Kjøper har altfor god frist til å i det hele tatt hente pakken, så ytterligere 24 timer på å godkjenne varen etter pakken er hentet. Man kan risikere at det tar 14 dager før du får penger. Vær nøye med å dokumentere varen før du sender. Jeg tar bilder/filmer utover anonsen, slik at jeg kan dokumentere at varen faktisk er i den stand kjøper ble forespeilet. Går over nøye. Pakk inn ordentlig. Anonymkode: 410b5...1c6 Joda, men problemet med Vipps og sending utenom er at selger tilsynelatende har uendelig frist på å sende varen. Med fiks ferdig må man jo sende innen en viss frist, ellers returneres pengene til kjøper. Har solgt med både fiks ferdig og «gamlemåten», foretrekker fiks ferdig. Salgene går kjappere. Kjedelig å vente på kjøpere som sier de vil kjøpe, men som tydeligvis ikke sjekker svaret de får før flere dager etterpå. Anonymkode: 9cb8b...d7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har fått gråstein, og tatt bilde av pakken da jeg fikk den utlevert i butikken, fordi den virket «rar». De butikkansatte så på når jeg pakket opp og så hva som lå inni pakken. Så dine spekulasjoner er helt og holdent dine spekulasjoner. Forbrukerrådet har ingen funksjon i slike saker de tar seg ikke av brukt kjøp. Så sett deg litt mer inn i ting før du uttaler deg, igjen. Anonymkode: 68e08...ee2 Jeg spekulerer ikke, og syns det er helt unødvendig å være så nebbete som du er. Jeg mente forøvrig Forbrukertilsynet. Du skulle politianmeldt selger. Anonymkode: 410b5...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Joda, men problemet med Vipps og sending utenom er at selger tilsynelatende har uendelig frist på å sende varen. Med fiks ferdig må man jo sende innen en viss frist, ellers returneres pengene til kjøper. Har solgt med både fiks ferdig og «gamlemåten», foretrekker fiks ferdig. Salgene går kjappere. Kjedelig å vente på kjøpere som sier de vil kjøpe, men som tydeligvis ikke sjekker svaret de får før flere dager etterpå. Anonymkode: 9cb8b...d7d Tja, man inngår avtalen for når sendingen skal skje i forkant. Jeg sier alltid: "sendes i dag, eller senest innen kl ....i morgen". Det er en bindende avtale. Salg med fiks ferdig går kjapt så lenge kjøper henter pakken med en gang. Det koker vel ned til at det er fordeler og ulemper med begge måter, og det beste er egentlig at kjøper henter varen selv. Anonymkode: 410b5...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 7. oktober 2024 #15 Del Skrevet 7. oktober 2024 Hvis du ønsker å gi bort en del av kjøpesummen til Finn.no, er Fiks Ferdig en god ide. Finn pleide å være helt gratis i mange år, et viktig prinsipp for mange. Nå skal de plutselig beholde en del av kjøpesummen selv. Tenk litt etter...er det dine eller Finn sine penger dette her...sånn egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #16 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tja, man inngår avtalen for når sendingen skal skje i forkant. Jeg sier alltid: "sendes i dag, eller senest innen kl ....i morgen". Det er en bindende avtale. Salg med fiks ferdig går kjapt så lenge kjøper henter pakken med en gang. Det koker vel ned til at det er fordeler og ulemper med begge måter, og det beste er egentlig at kjøper henter varen selv. Anonymkode: 410b5...1c6 Det kan være en avtale om sending, men noen blåser langt i avtaler. Du får jo ikke pengene du har vippset igjen hvis det sitter en somlekopp i andre enden, samme hva dere har avtalt. Synes det kan være mye styr å avtale tidspunkt for når folk skal hente, når jeg sender selv sender jeg raskt og får saken ut av verden og slipper å sitte hjemme og vente på folk. Er det ting som ikke koster så mye, kan vi selvsagt bli enige om at kjøper bare henter ved døren/postkassen en dag innenfor en bestemt tidsramme. Anonymkode: 9cb8b...d7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #17 Del Skrevet 7. oktober 2024 Har både solgt og kjøpt via Fiks Ferdig og synes det funker veldig bra. Ikke opplevd noe negativt så langt. Deilig å slippe å kommunisere så mye frem og tilbake for å avtale kjøp synes jeg. Men selv om man bruker Fiks Ferdig er det fortsatt fullt mulig å sende meldinger. Personlig har jeg bare solgt/kjøpt ting til under 500 kr på Finn, så med de summene er det også mindre sjans for å bli svindlet tipper jeg. Anonymkode: 1251d...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #18 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det kan være en avtale om sending, men noen blåser langt i avtaler. Du får jo ikke pengene du har vippset igjen hvis det sitter en somlekopp i andre enden, samme hva dere har avtalt. Synes det kan være mye styr å avtale tidspunkt for når folk skal hente, når jeg sender selv sender jeg raskt og får saken ut av verden og slipper å sitte hjemme og vente på folk. Er det ting som ikke koster så mye, kan vi selvsagt bli enige om at kjøper bare henter ved døren/postkassen en dag innenfor en bestemt tidsramme. Anonymkode: 9cb8b...d7d Jada, det er alltid folk som er uærlige og respektløse. Men etter å ha solgt til uttallige mennesker på finn i over 10 år, så er det mest positive opplevelser. Folk flest er ikke idioter. Poenget er at når folk henter selv, så har de sett varen og godkjent før overlevering og betaling. Anonymkode: 410b5...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #19 Del Skrevet 8. oktober 2024 Tror de fleste liker en rask og grei handel og derfor velger fiks ferdig. Før så fikk man gjerne meldinger om å bli venner på facebook når man skulle kjøpe noe fra noen. Litt sånn ekkelt egentlig. Anonymkode: febe2...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #20 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Som selger har du fordeler av at kjøper opplever trygghet. Dermed får du solgt. Anonymkode: aafcd...0ec Dette er eneste fordel med fiks ferdig. En opplevd trygghet for kjøper. Faktum er at det egentlig ikke er så trygt. Ofte har også varer mangelfull beskrivelse og mange selgere har sluttet å besvare spørsmål rundt det de selger. Som oftest går det greit da de aller fleste er redelige på finn. Har til dags dato ikke blitt svindlet på finn. Synes kjøpene blir dyrere når trygg betaling blir lagt på prisen. Jeg kjøper gjerne varer uten fiks ferdig. Anonymkode: 69575...20e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå