AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #61 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg og kjæresten min har vært sammen i 1.5 år. Vi er begge i slutten av tredveårene. Ingen felles barn og bor ikke sammen. Forholdet har vært noe preget av sjalusi, da vi begge opplevde at våre ekser var utro. Vi har likevel vært enige om at vi skal komme oss "over kneika" og klare dette sammen. Ca 2-3 måneder inn i forholdet slang jeg ut, uten å tenke meg om, at "jeg aldri kommer til å stole på en mann igjen, særlig ikke med tanke på alle de gifte mennene som sjekker opp damer på byen". Han lurte på hva jeg mente med dette, og jeg nevnte at jeg har opplevd at menn med giftering har sjekket meg opp på byen. I helgen som var ble denne samtalen plutselig et voldsomt viktig tema for kjæresten min. Han lurte veldig på hvem disse gifte mennene var. Han så at jeg hadde skrevet gratulerer med dagen på Facebook til en mannlig venn som jeg har kjent i 20 år, og som er godt gift. Han lurte på om det var denne mannen som hadde sjekket meg opp, og ble plutselig veldig opphengt i at dette måtte han opplyse vedkommendes kone om. Jeg sa at det ikke var han. Han ville da ha navnet på hvem det var. Jeg sa at jeg ikke vet hva de heter, da dette er noen som sjekket meg opp på byen for X antall år siden. Da eksploderte det litt for han. Det haglet inn med smser med meget nedsettende/krenkende innhold og med en haug av beskyldninger om både det ene og det andre. I dag tidlig våknet jeg opp til 34 nye SMS, en blanding av lange, krenkende meldinger og lydmeldinger hvor han høres helt krakilsk ut. Meldingene er sendt med jevne mellomrom gjennom natta, siste melding ble sendt 05:43. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Hvordan skal jeg svare opp dette? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Trenger virkelig noen råd. Har ikke svart på noe enda, da jeg fortsatt er litt "satt ut", og egentlig syntes jeg han oppfører seg urimelig. Sjalu er vi begge, men dette er en type sjalusi jeg ikke har sett maken til for å være ærlig. Anonymkode: 8d994...bec Du må gå NÅ. Dette blir ikke bedre. Du kommer til å få en forferdelig livskvalitet med denne mannen. Anonymkode: e7717...021 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #62 Del Skrevet 7. oktober 2024 Takk for alle svar. Har ikke anledning til å svare så nøye nå. Legger merke til at flere kritiserer meg, og det tar jeg til meg. Setter pris på at andre som faktisk har opplevd det samme også har tatt seg tid til å svare. Jeg innbiller meg at det er ekstremt vanskelig å forstå hvordan man i det hele tatt kan spørre, når man aldri har opplevd det samme selv. Det finnes dessverre mennesker som forblir årevis i voldelige relasjoner, så vi kan trygt si at det ikke er så enkelt alltid som enkelte vil ha det til. Og til deg som mener at jeg er et «troll». Sier du dette til alle du møter som har opplevd dette? Syntes du det er konstruktivt? Å gjøre narr av mennesker som opplever dette syntes jeg er ganske drøyt. Takk igjen for alle svar og tilbakemeldinger. TS Anonymkode: 8d994...bec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #63 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for alle svar. Har ikke anledning til å svare så nøye nå. Legger merke til at flere kritiserer meg, og det tar jeg til meg. Setter pris på at andre som faktisk har opplevd det samme også har tatt seg tid til å svare. Jeg innbiller meg at det er ekstremt vanskelig å forstå hvordan man i det hele tatt kan spørre, når man aldri har opplevd det samme selv. Det finnes dessverre mennesker som forblir årevis i voldelige relasjoner, så vi kan trygt si at det ikke er så enkelt alltid som enkelte vil ha det til. Og til deg som mener at jeg er et «troll». Sier du dette til alle du møter som har opplevd dette? Syntes du det er konstruktivt? Å gjøre narr av mennesker som opplever dette syntes jeg er ganske drøyt. Takk igjen for alle svar og tilbakemeldinger. TS Anonymkode: 8d994...bec Det er riktig at mange dessverre forblir årevis i voldelige relasjoner. Spørsmålet er om du har tenkt å bli en av dem? Å gå ut av et slikt forhold må gjøres, og jo lenger du venter, jo verre blir det. Dere har vært sammen i 1,5 år, dere har ikke barn sammen og dere bor ikke sammen. Du har dermed ALLE muligheter til å kutte kontakten med ham her og nå. Ikke gå inn i en diskusjon med ham, ikke lytt til unnskyldninger. Du skylder ham absolutt ingenting! Send ham en sms om at forholdet er over, at du forventer at han respekterer dette og at han ikke tar kontakt med deg eller noen nær deg fremover. Og viktig - du må fortelle familie eller venner at du gjør det slutt, for slike som han kan bli farlige ved brudd! Kontakt nærmeste Krisesenter for støtte og veiledning: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ ❤️ Anonymkode: d8c65...e97 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #64 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg innbiller meg at det er ekstremt vanskelig å forstå hvordan man i det hele tatt kan spørre, når man aldri har opplevd det samme selv. Det finnes dessverre mennesker som forblir årevis i voldelige relasjoner, så vi kan trygt si at det ikke er så enkelt alltid som enkelte vil ha det til. Jeg har ikke svart før, men svarer nå. Jeg har opplevd noe nokså tilsvarende, og valgte å bli værende, fordi jeg syntes synd på vedkommende og tenkte at jeg kunne være den som trygget vedkommende ved å være stabil. Da jeg noen år senere, omsider kom meg ut av et forhold som var så skadelig for meg at jeg trodde jeg skulle dø av det, og kun ved hjelp av krisesenteret, og brukte enda flere år på å bli nogenlunde trygg og normal igjen, så tenkte jeg stadig tilbake og lurte på hvor i forløpet jeg burde ha gått. Svaret var alltid; den gangen jeg ble bombardert av meldinger. Det var den gangen jeg reagerte kraftig og likevel ikke tok mine reaksjoner på alvor, at jeg gjorde den største feilen. Alt etter det, var bare kaos. Så jeg har vært i situasjonen, og jeg vet hvor vanskelig det er - men også hvor ekstremt viktig det er! Anonymkode: b7f2e...9a9 2 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #65 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forholdet har vært noe preget av sjalusi, da vi begge opplevde at våre ekser var utro. Vi har likevel vært enige om at vi skal komme oss "over kneika" og klare dette sammen. Dette her minner forøvrig om noe jeg leste om ekteparet Tone og Gjert Ingebrigtsen om at de hadde inngått en pakt om å støtte hverandre uansett… Anonymkode: b7f2e...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #66 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke svart før, men svarer nå. Jeg har opplevd noe nokså tilsvarende, og valgte å bli værende, fordi jeg syntes synd på vedkommende og tenkte at jeg kunne være den som trygget vedkommende ved å være stabil. Da jeg noen år senere, omsider kom meg ut av et forhold som var så skadelig for meg at jeg trodde jeg skulle dø av det, og kun ved hjelp av krisesenteret, og brukte enda flere år på å bli nogenlunde trygg og normal igjen, så tenkte jeg stadig tilbake og lurte på hvor i forløpet jeg burde ha gått. Svaret var alltid; den gangen jeg ble bombardert av meldinger. Det var den gangen jeg reagerte kraftig og likevel ikke tok mine reaksjoner på alvor, at jeg gjorde den største feilen. Alt etter det, var bare kaos. Så jeg har vært i situasjonen, og jeg vet hvor vanskelig det er - men også hvor ekstremt viktig det er! Anonymkode: b7f2e...9a9 Takk for at du delte. TS Anonymkode: 8d994...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #67 Del Skrevet 7. oktober 2024 En ting er sjalusien, den er vi alle enige om er sinnsyk drøy, men det verste her er likevel hva han faktisk sier til deg. Det er så hinsides stygt og viser at han er en veldig farlig mann altså. Hva tror du hadde skjedd om dere hadde vært i samme hus denne natten? Han hadde nok banka deg, evt drept deg, han virker overhodet ikke normal. Jeg ser du også skriver at dere begge to er sjalue, og dere trigger sikkert hverandre. Begge er veldig var og sensitiv og med klørne ute. Han er nok den verste da på reaksjonen sin. Tør du virkelig fortsette med en sånn mann som snakker så stygt til deg? Ordene er så nedlatende og stygg at jeg hadde mistet ALL kjærlighet og respekt på flekken. Jeg ville møtt dette med et brudd! Anonymkode: 29c1e...495 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #68 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er riktig at mange dessverre forblir årevis i voldelige relasjoner. Spørsmålet er om du har tenkt å bli en av dem? Å gå ut av et slikt forhold må gjøres, og jo lenger du venter, jo verre blir det. Dere har vært sammen i 1,5 år, dere har ikke barn sammen og dere bor ikke sammen. Du har dermed ALLE muligheter til å kutte kontakten med ham her og nå. Ikke gå inn i en diskusjon med ham, ikke lytt til unnskyldninger. Du skylder ham absolutt ingenting! Send ham en sms om at forholdet er over, at du forventer at han respekterer dette og at han ikke tar kontakt med deg eller noen nær deg fremover. Og viktig - du må fortelle familie eller venner at du gjør det slutt, for slike som han kan bli farlige ved brudd! Kontakt nærmeste Krisesenter for støtte og veiledning: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ ❤️ Anonymkode: d8c65...e97 Takk for tilbakemelding. Kan oppdatere med at jeg ikke svarte på noe av det han sendte, og hørte ingenting fra han før i kveld. Da fikk jeg en milelang melding hvor han forteller at han har ruset seg osv. og hvor han unnskylder seg og legger seg flat. Han har sendt forespørsel til sinnemestringskurs og ønsker å begynne på det. I tillegg til å trappe opp terapien (han allerede går i). Jeg har foreløpig ikke besvart. Vær så snill og ikke automatisk hopp til konklusjonen om at jeg kommer til å tilgi og gå tilbake. Dette har vært tøft og en påkjenning og jeg trenger å prosessere. TS Anonymkode: 8d994...bec 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #69 Del Skrevet 7. oktober 2024 Her håper jeg at du tenker på deg selv, ts, og hvilket liv du ønsker deg fremover. Det han skrev til deg var så hinsides drøyt at det kan faktisk ikke unnskyldes. At han skrev det i rus gir en ekstra bekymring for hva han kan finne på å gjøre mot deg hvis dette skjer en gang dere fysisk er i samme rom. Uansett hva du velger, ta vare på deg selv og egen sikkerhet. Anonymkode: 30c9f...0aa 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #70 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for at du delte. TS Anonymkode: 8d994...bec Skulle bare mangle ❤️ Jeg ser at du nå har fått melding fra han, og tenker som følger; Det riktige ville egentlig vært at han selv tok avstand nå, at han selv tok ansvaret for å holde seg borte inntil han er godt i gang med sinnemestringen. Du sier han skrev en milelang melding, men kjenn etter, om det egentlig er han som burde komme til orde og bli lyttet til her, eller om det kanskje heller er deg. Anonymkode: b7f2e...9a9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #71 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Takk for tilbakemelding. Kan oppdatere med at jeg ikke svarte på noe av det han sendte, og hørte ingenting fra han før i kveld. Da fikk jeg en milelang melding hvor han forteller at han har ruset seg osv. og hvor han unnskylder seg og legger seg flat. Han har sendt forespørsel til sinnemestringskurs og ønsker å begynne på det. I tillegg til å trappe opp terapien (han allerede går i). Jeg har foreløpig ikke besvart. Vær så snill og ikke automatisk hopp til konklusjonen om at jeg kommer til å tilgi og gå tilbake. Dette har vært tøft og en påkjenning og jeg trenger å prosessere. TS Anonymkode: 8d994...bec Tiden er i hvert fall ikke for å bli værende i dette forholdet. Han ruser seg, han har et ekstremt sinne, han har en ekstrem sjalusi - og dette til tross for at han allerede har gått en stund i terapi...! Jeg er alvorlig redd for at du kommer til å ende opp i en svært dyster statistikk, over kvinner som utsettes for alvorlig partnervold eller til og med -drap. Og du må redde deg selv før du havner i den tragiske statistikken. For det er dessverre en helt reell sjanse for at du vil havne i den statistikken, og da er spørsmålet om du "bare" er skadet for livet, eller om du ikke lever for å fortelle hva som skjedde. Noen må si dette så rett ut til deg - for det er faktisk det du risikerer med å fortsette sammen med en mann som er som ham! Det er flott at han unnskylder, at han søker terapi og sinnemestringskurs for sin egen del, men pr. nå er han for skadelig og for farlig til å være i et forhold med noen. Han må gå i behandling for sin egen del. Du må redde deg selv! Jeg forstår det er tøft, men det er hjelp å få: https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Anonymkode: d8c65...e97 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #72 Del Skrevet 7. oktober 2024 Dette er ikke noe du skal løse. Dette er ikke noe å løse. Et forhold skal ikke være komplisert. Hvert fall ikke så tidlig i forholdet. Kom deg bort fra det der. Han respekterer deg ikke. Anonymkode: 3019b...0ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #73 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg kom meg bort fra en slik "mann" for noen uker siden, og har det så bra nå. Han var som 2 forskjellige personer, overøste meg med dyre gaver, men det kan aldri veie opp for alle de stygge ordene og oppførselen hans til tider. Han trodde, og tror nok fremdeles at jeg fant han unik, da jeg sa dette tidlig i forholdet. Jeg er glad for at han var såpass feig at han alltid blåste ut på mld, også nå sist gang. Alle gode følelser for han var borte, og jeg blokkerte han overalt. Var på byen med venninner og hadde det veldig gøy, og slappet så av med tanke på at han alltid skulle ha kontroll å hente meg ellers. Så kom deg bort TS, jeg kastet bort nesten 6 år på denne "mannen". Anonymkode: 50996...5eb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 8. oktober 2024 #74 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for tilbakemelding. Kan oppdatere med at jeg ikke svarte på noe av det han sendte, og hørte ingenting fra han før i kveld. Da fikk jeg en milelang melding hvor han forteller at han har ruset seg osv. og hvor han unnskylder seg og legger seg flat. Han har sendt forespørsel til sinnemestringskurs og ønsker å begynne på det. I tillegg til å trappe opp terapien (han allerede går i). Jeg har foreløpig ikke besvart. Vær så snill og ikke automatisk hopp til konklusjonen om at jeg kommer til å tilgi og gå tilbake. Dette har vært tøft og en påkjenning og jeg trenger å prosessere. TS Anonymkode: 8d994...bec uten å dra en konklusjon TS siden du ber oss om å la være vil jeg bare si at å bli i en relasjonmed noen som kan viser deg så ltie respekt, og som bruker rus som en grunn for å unskylde seg og sier han skal dra på kurs osv ikke akkurat vitner om å være en man sparer på og beholder om man har respekt for seg selv og eget vel. Følelser eller ikke, jeg ville satt en kraftig strek og sagt at han kan ta kontakt når han er rusfri og ferdig med kurs så får vi se da men for nå er forholdet over for det er ikke på noen måte greit å behandle andre slik som dette. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #75 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for tilbakemelding. Kan oppdatere med at jeg ikke svarte på noe av det han sendte, og hørte ingenting fra han før i kveld. Da fikk jeg en milelang melding hvor han forteller at han har ruset seg osv. og hvor han unnskylder seg og legger seg flat. Han har sendt forespørsel til sinnemestringskurs og ønsker å begynne på det. I tillegg til å trappe opp terapien (han allerede går i). Jeg har foreløpig ikke besvart. Vær så snill og ikke automatisk hopp til konklusjonen om at jeg kommer til å tilgi og gå tilbake. Dette har vært tøft og en påkjenning og jeg trenger å prosessere. TS Anonymkode: 8d994...bec Jeg hadde sagt at det er fint at han innser sin feil, men min ferd med han er ferdig. Det er en hard grense han hadde brutt for min del. Rusmisbruk og trakassering finner jeg meg ikke i under noen omstendigheter! Anonymkode: 85dc5...81e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #76 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for tilbakemelding. Kan oppdatere med at jeg ikke svarte på noe av det han sendte, og hørte ingenting fra han før i kveld. Da fikk jeg en milelang melding hvor han forteller at han har ruset seg osv. og hvor han unnskylder seg og legger seg flat. Han har sendt forespørsel til sinnemestringskurs og ønsker å begynne på det. I tillegg til å trappe opp terapien (han allerede går i). Jeg har foreløpig ikke besvart. Vær så snill og ikke automatisk hopp til konklusjonen om at jeg kommer til å tilgi og gå tilbake. Dette har vært tøft og en påkjenning og jeg trenger å prosessere. TS Anonymkode: 8d994...bec Håper du går med en gang. Vet det er vanskelig, men du må bare ta en avgjørelse å stå ved den. Du skriver her at han hadde rystet seg, og du tenker nok at det er en unnskyldning på at han ikke er sånn til vanlig. Jeg har erfaring med sjalu mann, og rus.. Det gikk lengre enn langt, og jeg kan være glad for at jeg klarte å rømme fra han. I dag er jeg ødelagt, nerver i høyspenn, lever i konstant beredskap og tåler ikke at noen hever stemmen til meg uten at jeg får hjertebank og blir svimmel. Dette blir ikke bedre, selv om det kan være fine perioder. Episoder som dette kommer til å gjenta seg i det uendelige, til det blir normalen.. Da er det enda vanskeligere å gå, og ingenting som skjer blir «stort nok, og ille nok» til å forlate. Anonymkode: 2aecc...f5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #77 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Håper du går med en gang. Vet det er vanskelig, men du må bare ta en avgjørelse å stå ved den. Du skriver her at han hadde rystet seg, og du tenker nok at det er en unnskyldning på at han ikke er sånn til vanlig. Jeg har erfaring med sjalu mann, og rus.. Det gikk lengre enn langt, og jeg kan være glad for at jeg klarte å rømme fra han. I dag er jeg ødelagt, nerver i høyspenn, lever i konstant beredskap og tåler ikke at noen hever stemmen til meg uten at jeg får hjertebank og blir svimmel. Dette blir ikke bedre, selv om det kan være fine perioder. Episoder som dette kommer til å gjenta seg i det uendelige, til det blir normalen.. Da er det enda vanskeligere å gå, og ingenting som skjer blir «stort nok, og ille nok» til å forlate. Anonymkode: 2aecc...f5f *ruset seg Anonymkode: 2aecc...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #78 Del Skrevet 8. oktober 2024 Håper du klarer å holde deg unna ham TS. Det er trist hvor mange som behandler kjæresten sin dårlig. Det ligger liksom i ordet “kjæreste” at personen skal være det mest dyrebare/kjæreste man har. Anonymkode: 09a27...455 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. oktober 2024 #79 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 9.29): Jeg er usikker på hva du mener. Jeg spør om råd til hvordan andre hadde løst dette. Har du noe konstruktivt å komme med? Anonymkode: 8d994...bec Det eneste konstruktive å gjøre her er å gjøre det slutt og gå videre. Og det vet nok du også, innerst inne. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #80 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har skrevet to-tre innlegg rett over her, blant annet at jeg fikk hjelp fra krisesenteret i en skadelig relasjon. Men, jeg fikk aldri høre fra krisesenteret at jeg skulle/måtte/kunne/burde gå. Og jeg ser at en del av dere sier til trådstarter at det skal/må hun gjøre. Tenkte derfor å forklare hvorfor de ikke sier sånt på krisesenteret, ut fra det jeg forstod der… Som voldsoffer er man vant med å gjøre som andre sier man skal eller må. For å komme ut av offerrollen må man lære seg å gjøre det man selv bestemmer seg for. Man er nødt til å kjenne etter på hva man føler, og ta de følelsene på alvor. Man er nødt til å innse at det er en selv som velger å bli værende - for hver eneste dag. Man kan ikke si; Men det er han som er voldelig. Man blir nødt til å si; Men det er jeg som velger å bli. Min oppfordring er ar ingen forteller trådstarter hva hun skal gjøre, men i stedet vender fokuset på hennes ansvar for å gå vekk. Og tro meg på dette; Det er faktisk bedre når man innser dette. Alt er enklere og lettere, når man innser at man ikke bare kan si nei, men har et personlig ansvar for å gjøre det Anonymkode: b7f2e...9a9 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå