Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 1.5 år. Vi er begge i slutten av tredveårene. Ingen felles barn og bor ikke sammen. Forholdet har vært noe preget av sjalusi, da vi begge opplevde at våre ekser var utro. Vi har likevel vært enige om at vi skal komme oss "over kneika" og klare dette sammen.

Ca 2-3 måneder inn i forholdet slang jeg ut, uten å tenke meg om, at "jeg aldri kommer til å stole på en mann igjen, særlig ikke med tanke på alle de gifte mennene som sjekker opp damer på byen". Han lurte på hva jeg mente med dette, og jeg nevnte at jeg har opplevd at menn med giftering har sjekket meg opp på byen. 

I helgen som var ble denne samtalen plutselig et voldsomt viktig tema for kjæresten min. Han lurte veldig på hvem disse gifte mennene var. Han så at jeg hadde skrevet gratulerer med dagen på Facebook til en mannlig venn som jeg har kjent i 20 år, og som er godt gift. Han lurte på om det var denne mannen som hadde sjekket meg opp, og ble plutselig veldig opphengt i at dette måtte han opplyse vedkommendes kone om. Jeg sa at det ikke var han. Han ville da ha navnet på hvem det var. Jeg sa at jeg ikke vet hva de heter, da dette er noen som sjekket meg opp på byen for X antall år siden. 

Da eksploderte det litt for han. Det haglet inn med smser med meget nedsettende/krenkende innhold og med en haug av beskyldninger om både det ene og det andre. I dag tidlig våknet jeg opp til 34 nye SMS, en blanding av lange, krenkende meldinger og lydmeldinger hvor han høres helt krakilsk ut. Meldingene er sendt med jevne mellomrom gjennom natta, siste melding ble sendt 05:43. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Hvordan skal jeg svare opp dette? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Trenger virkelig noen råd. Har ikke svart på noe enda, da jeg fortsatt er litt "satt ut", og egentlig syntes jeg han oppfører seg urimelig. Sjalu er vi begge, men dette er en type sjalusi jeg ikke har sett maken til for å være ærlig. 

Anonymkode: 8d994...bec

• Liker 3
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge inn noen eksempler på hva han skrev. B.la: 

"Fuck you din jævla drittkjerring 🖕🖕🖕"

"Du er en dame som elsker menn som sleiker rasshøl, jævla kjerring" (Jeg har en kompis som er homofil)

"Jeg har nå offisielt spist rasshøl, siden jeg har hatt sex med deg" (Antar at han mener fordi jeg er venn med en homofil) 

"Hvilken fremtid ser du? Bortsett fra å få klamydia og andre kjønnssykdommer?"

"Ha et jævla fint liv a. Homewrecker". 

"Hva slags menneske er du? Som knuller gifte menn" 

"Hvis du virkelig hadde elsket meg, hadde du sagt navnet. Det gjør du ikke. Du skjuler ting for meg med vilje. Du oppfører deg som en narsissist".

• Hjerte 7
Skrevet

Hva lurer du på? 

Uansett hva vi sier argumenterer du nok for å bli.

1/10

Anonymkode: 96481...376

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva lurer du på? 

Uansett hva vi sier argumenterer du nok for å bli.

1/10

Anonymkode: 96481...376

Jeg er usikker på hva du mener. Jeg spør om råd til hvordan andre hadde løst dette. Har du noe konstruktivt å komme med? 

• Hjerte 1
Skrevet

Herregud. Jeg hadde blokkert ham uten å nøle, han er jo helt gal. 

• Liker 37
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er usikker på hva du mener. Jeg spør om råd til hvordan andre hadde løst dette. Har du noe konstruktivt å komme med? 

Dette er ikke mulig å løse. Blokker, og gå videre.

Anonymkode: a7d3d...04b

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor bruker du tiden på nettet og ikke på å avslutte forholdet?

Anonymkode: 951f1...7f2

• Liker 15
Skrevet

jeg ville avsluttet, ganske brutalt. Det er grenser for hva man skal finne seg i rett og slett.. 

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Oioioi, her har vi en mann som ikke klarer å håndtere egne affekter, og tenker du skal være VELDIG glad du fikk oppleve det på telefonen og ikke i "real lift". Denne mannen har tydeligvis ingen kontroll over egne affekter, og når han i løpet av en natt klarer å sende hele 34 meldinger, så er disse affektene hans helt ute av kontroll, ja faktisk på et slikt nivå at han ikke klarer å sove engang. 

Det som bekymrer meg i dette innlegget er ganske mye, men hvordan hadde det vært hvis denne diskusjonen hadde foregått med dere i samme bolig? Han klarer tydeligvis å hekse seg opp noe ekstremt helt på egenhånd, og det er ofte slikt som fører til fysisk utagering etter hvert. 

Her er det bare SÅ mange røde flagg at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne. Er terapeut og har jobbet mye med terapi etter vold i nære relasjoner, og erfaringsmessig vet jeg at slike folk sjelden stopper når de viser SÅ dårlig affektkontroll. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Det finnes normal sjalusi, og så finnes det psykelig sjalusi. Det han utviste i natt er sistnevnte. Man blir ikke frisk fra det bare ved å være i et forhold hvor man er åpen og sensitiv for hverandres fortid. Man trenger langvarig og grundig terapi. Går han i terapi?

Én ting er i hvert fall sikkert, du skal IKKE være terapeuten hans. Det er vanskelig nok å være en støttende og tålmodig kjæreste. 

Sorry, men etter min erfaring blir slike bare verre. De leter konstant etter tegn på at du ikke er til å stole på. Og det sykeste er at disse mekanismene, blandet med lav grad av rasjonell tenking, fører til at de genuint tror at du er ansvarlig for at de ikke skal føle seg sjalu. Det er 100% din skyld i deres øyne. Rasjonalet er at de ikke hadde blitt sjalu om du "bare" hadde åpen telefon uten kode, kuttet ut alle mannlige venner, ikke hadde smilt til han i kassa på butikken, ikke hadde valgt en jobb med mannlige kolleger, og en haug av andre helt urimelige ting. 

Det er viktig at du forstår at dette bare vil bli verre.

Jeg ville sendt én melding i dag, og det er følgende:

"Står du for det du sa og skrev i natt?"

Hvis svaret er ja bør du gjøre det slutt.

Hvis svaret er nei kan du spørre videre om hva han har tenkt å gjøre med sjalusien sin. ALDRI la deg hektes til å diskutere innholdet i anklagene som kommer. Gå alltid på hans oppførsel og bakenforliggende tanker og mekanismer. Hvis du diskuterer innholdet, f.eks sverger at du ikke er utro, legitimerer du behovet for å ha en mistanke og tar fokus vekk fra problemet: psyken hans.

Personlig hadde jeg aldri giddet dette.

Anonymkode: b5d9b...39d

• Liker 18
  • Nyttig 14
Skrevet

Hva du skal gjøre? Du skal selvfølgelig ikke være sammen med denne mannen. Svar at "Dette fungerer dessverre ikke for meg lengre, og slik finner jeg meg ikke i å bli snakket til. Forholdet er over, du kan slutte å kontakte meg". Og så blokkerer du. Forbered deg på en tur til politistasjonen for besøksforbud, han har jo klikket helt.

Bare de grunnholdningene han har til homofile er vel nok til å sparke mannen på dør, uansett om han hadde sendt meldingene eller ikke?

Anonymkode: 90cbf...5ba

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet

Har denne mannen barn, forresten? Og er de der mye? For jeg ville vært veldig bekymret for å ha en far som eksploderer såpass for ingenting. Kanskje du skal ta en prat med eksen hans om du kjenner henne, og det går også an å melde bekymring til barnevernet for om det er et trygt hjem å være i. Tenk om de kommer hjem som tenåringer og har drukket, eller at sønnen er homofil? Skikkelig dårlig magefølelse på den karen der, TS. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan legge inn noen eksempler på hva han skrev. B.la: 

"Fuck you din jævla drittkjerring 🖕🖕🖕"

"Du er en dame som elsker menn som sleiker rasshøl, jævla kjerring" (Jeg har en kompis som er homofil)

"Jeg har nå offisielt spist rasshøl, siden jeg har hatt sex med deg" (Antar at han mener fordi jeg er venn med en homofil) 

"Hvilken fremtid ser du? Bortsett fra å få klamydia og andre kjønnssykdommer?"

"Ha et jævla fint liv a. Homewrecker". 

"Hva slags menneske er du? Som knuller gifte menn" 

"Hvis du virkelig hadde elsket meg, hadde du sagt navnet. Det gjør du ikke. Du skjuler ting for meg med vilje. Du oppfører deg som en narsissist".

Du vet hva du har å gjøre her. Dette kan du ikke leve med. 
Blir bare værre. 

Anonymkode: f8405...2f9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Disse meldingene var så utrolig nedlatende og slemme. 

Ville sagt eller svart igjen på sms at dette forholdet fungerer ikke lenger. Forholdet er slutt, og ser ikke noe poeng å snakke sammen mer. Jeg finner meg ikke i å bli snakket så nedverdigende og stygt til. Ikke kontakt meg mer.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har denne mannen barn, forresten? Og er de der mye? For jeg ville vært veldig bekymret for å ha en far som eksploderer såpass for ingenting. Kanskje du skal ta en prat med eksen hans om du kjenner henne, og det går også an å melde bekymring til barnevernet for om det er et trygt hjem å være i. Tenk om de kommer hjem som tenåringer og har drukket, eller at sønnen er homofil? Skikkelig dårlig magefølelse på den karen der, TS. 

Han har barn, men barnet er voksent (21 år). Han ble pappa som tenåring. Barnet har hovedsakelig vokst opp hos mor, og de har et godt forhold. Jeg har møtt han mange ganger. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva du skal gjøre? Du skal selvfølgelig ikke være sammen med denne mannen. Svar at "Dette fungerer dessverre ikke for meg lengre, og slik finner jeg meg ikke i å bli snakket til. Forholdet er over, du kan slutte å kontakte meg". Og så blokkerer du. Forbered deg på en tur til politistasjonen for besøksforbud, han har jo klikket helt.

Bare de grunnholdningene han har til homofile er vel nok til å sparke mannen på dør, uansett om han hadde sendt meldingene eller ikke?

Dette! 

Han har vist deg hva slags menneske han egentlig er. En mann som skriver og roper nedrigste hatefulle ord til en kvinne som han angivelig elsker. Hva hadde skjedd om dere var i samme rom? Tror du virkelig han bare hadde brølte til deg da?

Er det dette som er kjærlighet for deg?  Fortjener du ikke bedre?  For det gjør du. Løp, ikke gå vekk fra denne "mannen". 

Anonymkode: 642f8...02f

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Han der er narsissist av verste sort - og selv om du avslutter og blokkerer kommer han til å fortsette å plage deg.....han var sikkert sånn i siste forholdet han hadde også, og eksen var sikkert ikke utro, kun i hans hode.

Du blir den neste eksen hans som også var utro, i hans hode......

Anonymkode: 0ff15...da4

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette hadde jeg ikke svart på. Ventet til jeg er sikker på at han er nede igjen. Og evnt lurt på om alt står vel til.  Evnt latt det være, og bare sagt at dette kan vi ikke bygge et forhold på. Så vi avbryter her. 

Å diskutere med så sterke følser går ikke, enkelt og greit. Og definitivt en pekepinn på hva fremtiden med han byr på. 

Høres ut som 1,5år skjulte tanker og følser sprakk på en gang.  Dette er hva han egentlig tenker om deg faktisk 

Anonymkode: 31e27...dad

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Herregud, det er ikke noe å vurdere en gang. Han er du nødt til å gå fra. Det er helt krise å oppføre seg sånn.

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...