Gå til innhold

Hund som knurrer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En liten labrador. Vi bor i midt Norge og har derfor stort åpent område rundt oss som gjør at hunden for det meste løper inn og ut som hun vil uten å være på bånd. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 

Anonymkode: 16400...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange atferdsspesialister anbefaler å ta en grundig sjekk hos veterinær når hunder endrer atferd uten at man forstår hvorfor, da det kan være på grunn av smerter. Det er visst en mye vanligere grunn til atferdsproblemer enn de fleste av oss tror. Så kanskje en tur til veterinæren er stedet å starte? 

Lykke til, håper dere finner ut av det! Skjønner godt at dette er et ubehagelig problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt må du lese deg opp på kroppsspråk, kan hadde hunden for signaler som dere ikke oppfatter.

Anonymkode: f1cb5...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gir

Anonymkode: f1cb5...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en grundig sjekk hos veterinær bør være det første du gjør. Alle dyr forsøker å skjule det når de er syke, det kan gå lang tid før man skjønner at alt ikke er som det skal være.

En annen sak er at hun får et sted helt for seg selv der hun kan ligge uforstyrret.

Jeg ville også tatt henne ut til sengen hennes straks hun knurret til andre. Da får det en konsekvens, hun skjønner at det er uønsket at hun knurrer til folk uten grunn. Hun trenger ikke å ligge under spisebordet når dere skal spise. For henne først, sånn at hun er god og mett, og så kan hun ligge på plassen sin, eller være ute.

Anonymkode: 2b64f...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig i at en grundig sjekk hos veterinær bør være det første du gjør. Alle dyr forsøker å skjule det når de er syke, det kan gå lang tid før man skjønner at alt ikke er som det skal være.

En annen sak er at hun får et sted helt for seg selv der hun kan ligge uforstyrret.

Jeg ville også tatt henne ut til sengen hennes straks hun knurret til andre. Da får det en konsekvens, hun skjønner at det er uønsket at hun knurrer til folk uten grunn. Hun trenger ikke å ligge under spisebordet når dere skal spise. For henne først, sånn at hun er god og mett, og så kan hun ligge på plassen sin, eller være ute.

Anonymkode: 2b64f...93b

Samtidig så er jo knurring en måte å kommunisere på. Dumt om den går rett til glefs uten å si fra fordi den har blitt avlært knurring? Dette uttaler jeg meg ikke om som ekspert da jeg ikke har hund selv engang. Bare lurer altså.

Anonymkode: 5a85a...617

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det høres ut som en hund i tenårene som i stor grad må finne ut av hvordan verden fungerer selv - og prøver ulike metoder for å se hvordan den kan kontrollere verden rundt seg.

Dere må gi den mer trygghet og rammer som den kan agere innenfor. Den trenger en egen plass og lære å ligge der, det er ikke greit å ta for seg og kreve ressurser den ikke skal ha. Den kan ikke i en slik periode få ligge på trappen og bestemme hvem som skal gå hvor og når. Tenåringshunder krever som andre tenåringer trygge rammer for hva og hvordan de kan agere. 

Få selvfølgelig og kontrollert hunden hos veterinær og få røntget rygg og hofter om det ikke er gjort. Smerter vil føre til lav terskel på det meste. 

Anonymkode: 8824c...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den til veterinær. 

Hvorfor overstimulerer du hunden? 

Anonymkode: 3fe4e...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta den til veterinær. 

Hvorfor overstimulerer du hunden? 

Anonymkode: 3fe4e...091

Forsøker ikke å overstimulere hunden, men hunden liker å være med der folk er og kommer på eget initiativ bort der vi er isteden for å legge seg som hun kan gjøre. Legger vi oss på sofaen så legger hun seg for å sove, men så fort vi går og gjør noe kommer hun diltene bort og sitter hvor vi er. Hun er da glad og ønsker kos. 

Anonymkode: 16400...14c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen vår begynte med det der omtrent på samme tiden, og det viste seg å være HD-hofter han hadde smerter i. Han ville fortsatt være nært oss, og fulgte etter oss og la seg, men han var redd for å bli skumpet bort i og knurret for at vi skulle holde avstand. Dette gjorde han særlig i sofaen eller når han lå på andre ustødige underlag. Var noen ganger også nok å trampe på gulvet han lå på. 

Han fikk en grundig sjekk hos veterinær og ble satt på betennelsesdempende og smertestillende. I alderdommen fikk han artrose også i andre ledd, som han også måtte medisineres for. 

Anonymkode: ce53a...751

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare skrive litt til.

Vi skjønte ikke at han hadde smerter før det hadde gått en god stund, for det kom en omplasseringshund inn i huset på samme tid, og vi trodde det var grunnen til knurringen. Uvanen med å knurre når noen kom nært tok dermed å "satte seg", så han knurret selv om vi tror han ble godt nok medisinert. Han sluttet med hoppesteget når han gikk, satte seg ned bedre etc.

Anonymkode: ce53a...751

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en tur til veterinær er første du bør gjøre. Endret atferd bør alltid sjekkes hos veterinær.

Det er vanskelig å si hvorfor hun knurrer, men hun er tenåring. Noen tenåringer ser spøkelser på høylys dag. Det kan tenkes at hunden er i en slik fase, og blir usikker når det skjer ting rundt henne. 

Kan hun være nær løpetid, eller faktisk ha løpetid? Mange hunder påvirkes av dette. Det er ikke alltid løpetid ses. Jeg vokste opp med en hund som hadde "usynlig" løpetid. Ingen blod eller noe som helst, men uplanlagte valper fikk vi. 

Jeg tenker at dere bør ha faste liggeplasser til henne. Jeg antar dere også har faste sittesteder, som sofa, spisebord, kjøkkenbord, ute osv. La hunden ha sitt eget liggested disse plassene. Legg ut et teppe der hun kan ligge. Det er hennes sted. Det er like "fastsatt" som sofaen og skal ikke flyttes på. Legger hun seg ned et annet sted, så korrigerer du henne til å ligge på sitt sted. Ha det så nært som mulig, uten at hun er i veien (for da blir det ekstra støy/uro rundt henne). Det er viktig at hun kan føle seg sammen med dere, men da uten å ligge under bord og andre steder, men ha sin plass. Slik du har din. Hvert liggested bør ha eget navn/kommando. "Legg seg, sofa" eller "plass, bord" eller hva som passer dere best.

Jeg ville lest meg opp på hundespråk og dens signaler, og så se om det finnes noe forvarsel eller noe hun gjør samtidig med knurringa, som kan gi indikasjon på hva hun prøver å formidle/hva som er ugreit. Prøv å lese henne hele tida, lær deg språket hennes. 

Labradorer har lett for å overstimulere seg selv, og kan trenge en fast hånd for å klare å roe ned. Gjør det før hun blir overstimulert, eller før det kan tenkes at hun kan bli det. Da kan du henvise til hennes faste plass nærmest deg/dere. La henne dilte etter, men du trenger ikke gi henne oppmerksomhet når hun gjør det. Henger hun rundt deg når du gjør f.eks klesvasken, kan du be henne sitte/dekke, så hun er rolig sammen med deg i det du gjør. Hvis hun forbinder sitt og dekk som lekne/aktiviserende kommandoer, kan du bruke kommando som "ro ned" eller lignende, for å skille mellom lek og avslapning. Det funker på vår hund 🙂

Men først som sist: Veterinær først.

Anonymkode: 5961e...fff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...