Gå til innhold

DYR - Har rett på et liv uten mishandling

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Leste nettopp om dyr som var blitt mishandlet, det inspirerte meg til å skrive dette.

Blir glad for tilbakemeldinger om dine meninger om dette temaet

”Etter min mening er det en hårfin grense mellom det å mishandle et dyr, og det å mishandle et menneske. Det bør også politiet være oppmerksom på, sier Kari Mills.”

(Dette leste jeg i Aftenbladet)

I tusener av år har dyrene fulgt oss, gjennom tykt og tynt. De har beskyttet oss når vi er redde, trøstet oss når vi var triste. Men hva er takken? Dyremishandling? Dyreplageri? Det er jo helt horribelt hva noen våre beste venner må gå gjennom hver dag. Kattunger som blir kastet ut på gaten før de er fylt ti uker er dømt til døden. Hunder som blir slått, sparket og skubbet fordi eieren har en dårlig dag. Dette er bare noe av alt det vonde som skjer med dem. Dyr har også følelser, slik som oss, de kan også føle smerte. Skulle ønske folk kunne behandle dem mer som medmennesker, og ikke som undertrykte, meningsløse gjenstander.

Så klart, ikke alle dyr er fantastisk snille, greie, omsorgsfulle, gode venner, trofaste, eller gode. Akkurat som mennesker så finnes det ”onde” dyr. (onde = mindre greie) Min menig er at hvordan dyrenes personlighet blir kommer fra menneskene. Dårlig avling, oppdragelse eller behandling kan føre til aggressive dyr. Alt er i bunn og grunn MENNESKENES feil. (Mulig dere synes jeg overdriver, men detter er altså bare MIN mening)

Dyr bryr seg ikke om du er tykk eller tynn, hvit eller svart, dum eller smart. Dette kalles ubetinget kjærlighet! Vi bør gjengjelde den kjærligheten. Vi bør gjøre alt vi kan for at alle dyr ha det godt.

Dyremishandling skjer hver dag, men få blir straffet. Dette problemet bør bli satt i fokus, fengselsstraffen bør bli høyere.

Jeg synes at folk som jobber for at dyrene, våre beste venner, skal få det godt er helter. Jeg aner ikke hva lønnen til en som jobber i f.eks. dyrebeskyttelsen er, men en ting er sikkert: Følelsen du får etter å ha reddet et (dyre)liv kan du ikke sette en prislapp på.

Når jeg blir eldre vil jeg engasjere meg i et prosjekt som hjelper dyr. Det er noe jeg VIRKELIG har lyst til.

-==-

jente 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du kan engasjere deg allerede! Om du ikke har råd til å støtte f.eks dyrebeskyttelsen økonomisk, så bor du kanskje i nærheten av en av lokalavdelingene deres. De trenger alltid frivillige til å hjelpe icon_smile.gif

Selv bor jeg langt unna, men jeg har hentet en katt fra kattehuset og fjernadoptert en katt icon_smile.gif

Alt hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...