AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #41 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 19.39): Ts så rus er alt? Forstår at rus er viktig for dem. Men ikke at det trumfer absolutt alt og grunnleggende ting som tannhelse, hygiene, klær er vanskelig å forstå. Mange rydder ikke leilighetene sine heller . Trist Anonymkode: 739f3...38a Stemmer at de ikke prioterer renhold. Hadde en nabo som kun vasket klærne når alt var skittent og stinket. Sengetøy? Vasker ikke, det går i søpla med overmadrassen. Vaske klær på normalt vis i flere maskiner? Uaktuelt, her ble alt stappet inn i en og samme maskin for å spare penger til narkotika. Anonymkode: c785d...3c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #42 Del Skrevet 13. oktober 2024 Om du ikke har forstått det, så er personer som sliter med rus noen av de sykeste i samfunnet. Det handler ikke om å ikke bry seg, de klarer ikke ta vare på seg selv. De situasjonene du beskriver, ser du sjeldent innen somatisk sykdom. Så det er kanskje en pekepinn på hvor syke de faktisk er, også hvor trist det er at det er så mye fordommer mot denne type pasienter. Er de som trenger mest hjelp, dessverre forstår ikke flesteparten omfanget av deres sykdom. Anonymkode: ad705...07f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #43 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 21.53): Og derfor bør vi ha en minimum av helsefaglig utdannelse for de som jobber med så sårbare mennesker. Anonymkode: 4e64f...59d Helt enig! Jeg har ikke rusproblematikk, men jeg har alvorlige psykiatriske diagnoser og har min andel med innleggelser bak meg .Og det verste er å være innlagt på sommeren når de faste dro på ferie og vaktene blir fylt opp av 20 åringer med null livserfaring eller et snev av kunnskap om psykiatri. Anonymkode: 66c2d...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #44 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 23.49): Jeg hadde sommerjobb på akuttmottak som assistent . Rusmissbrukerne vi fikk inn går alltid utslitte kalde, hullete klær, mange mangler klær. De skitene og luktet vondt , manglet tenner. Uflidd hår. Vi hadde gjengangere også. Personer som tidligere på sommeren kastet opp på klærne sine ved innleggelse kom tilbake uker senere med samme spy på klærne. Hadde altså ikke vasket klærne på ukevis og ikke hatt lyst å vaske bort spy Anonymkode: 739f3...38a Tror du disse menneskene er representative for rusmisbrukere? De fleste som misbruker rus kan du ikke se det på. Det er helt vanlige folk med jobber og familie. Jeg rusa meg i 20 år og ingen ante noe som helst, jeg hadde jo en god jobb og var «vellykket» må vite. Og tro meg, jeg var ikke alene. Gjennom disse 20 årene dusja jeg uansett hver dag, var alltid velkledd og velstelt. Verken jeg eller noen andre narkomane jeg kjente var noen gang på noe akuttmottak. Det store flertallet gjør aldri det, kun de det går virkelig ille med. Det at det er noen forskjell på alkohol andre rusmidler når det kommer til hygiene og egenpleie vitner bare om mangel på erfaring fra din side. Det finnes sikkert masse slitne alkoholikere som ikke har dusja på flere år, og folk som tar speed som dusjer flere ganger daglig og gjerne en time av gangen (å dusje på amfetamin kan være utrolig tilfredsstillende). Anonymkode: ac9f3...87f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #45 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jo… 🙄 kan du ikke drite i å gå til angrep? Det er så kjedelig å lese og ødelegger diskusjonen for alle oss andre… Anonymkode: 595f5...a1a Det er faktisk helt innafor å si ifra når folk med så lite kunnskap skal bidra med å ta ansvar for noen av de mest sårbare i samfunnet. Anonymkode: 66c2d...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. oktober 2024 #46 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 23.49): Hvorfor er det så mange rusmissbrukere som ikke ivaretar hygiene og stell? Jeg hadde sommerjobb på akuttmottak som assistent . Rusmissbrukerne vi fikk inn går alltid utslitte kalde, hullete klær, mange mangler klær. De skitene og luktet vondt , manglet tenner. Uflidd hår. Vi hadde gjengangere også. Personer som tidligere på sommeren kastet opp på klærne sine ved innleggelse kom tilbake uker senere med samme spy på klærne. Hadde altså ikke vasket klærne på ukevis og ikke hatt lyst å vaske bort spy Jeg får så vondt av dem, de er jo mennesker . Hva gjør at rusmissbrukere ikke bryr seg om grunnleggende hygiene eller vasking av klær? Eller kjøpe nye klær når de de har er utslitt eller ødelagt? Til sammenligning bryr jo de som drikker alkohol seg om egenpleie og hygiene, selvom alkohol også er rus Anonymkode: 739f3...38a Det er slett ikke alle alkoholikere heller som har hygienen på topp. De er vel så fanget i rusen og jakten på rusen at de ikke evner å ta vare på seg selv. De klarer jo heller ikke stå i noen jobb, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 13. oktober 2024 #47 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 23.49): Hvorfor er det så mange rusmissbrukere som ikke ivaretar hygiene og stell? Jeg hadde sommerjobb på akuttmottak som assistent . Rusmissbrukerne vi fikk inn går alltid utslitte kalde, hullete klær, mange mangler klær. De skitene og luktet vondt , manglet tenner. Uflidd hår. Vi hadde gjengangere også. Personer som tidligere på sommeren kastet opp på klærne sine ved innleggelse kom tilbake uker senere med samme spy på klærne. Hadde altså ikke vasket klærne på ukevis og ikke hatt lyst å vaske bort spy Jeg får så vondt av dem, de er jo mennesker . Hva gjør at rusmissbrukere ikke bryr seg om grunnleggende hygiene eller vasking av klær? Eller kjøpe nye klær når de de har er utslitt eller ødelagt? Til sammenligning bryr jo de som drikker alkohol seg om egenpleie og hygiene, selvom alkohol også er rus Anonymkode: 739f3...38a Du vet kanskje ikke nok om temaet rusavhengighet. Det meste om ikke alt handler om å få tak i de stoffene de er avhenging av. Det er viktigere enn hygiene, nye klær, tann pleie og for en del også å betale for et sted å bo. Noen ender opp med å leve på gata, eller fra sted til sted hjemme hos noen som klarer det. Rusmisbrukerne er syke. De trenger hjelp og omsorg, og ikke å bli dømt fordi de har latt seg forfalle. Det er rusen og avhengigheten som har latt mennesket bak forfalle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2024 #48 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 23.27): Om det er hensikten din din eller ikke kan ikke jeg si, men du virker veldig fordomsfull. Anonymkode: 66c2d...02d I tillegg til å være dum som et brød. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #49 Del Skrevet 16. oktober 2024 L-M skrev (På 13.10.2024 den 23.30): Fordi junkier bryr seg bare om en runde til med amfetamin eller hero. Once a junkie always a junkie. Det er skitne mennesker. Æsj Ser for meg at du også er en person som lukter vondt...ja som stinker. Hjelper ikke å skave på møkk når er er gjort av møkk. Anonymkode: f33f1...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 16. oktober 2024 #50 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 10.53): En hardbarka alkoholiker bryr seg heller ikke om klær/hygiene, bare så det er sagt. En narkoman er syk, og det eneste de tenker på er å finne ut hvordan de skal skaffe seg neste skudd. De få pengene de evt har går til rus og det siste de tenker på er å skaffe seg nye klær. Mange lever på gata uten tilgang til hygiene artikler osv. Anonymkode: 9170f...74b Alkoholikere er jo rusmisbrukere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #51 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 23.49): Hvorfor er det så mange rusmissbrukere som ikke ivaretar hygiene og stell? Jeg hadde sommerjobb på akuttmottak som assistent . Rusmissbrukerne vi fikk inn går alltid utslitte kalde, hullete klær, mange mangler klær. De skitene og luktet vondt , manglet tenner. Uflidd hår. Vi hadde gjengangere også. Personer som tidligere på sommeren kastet opp på klærne sine ved innleggelse kom tilbake uker senere med samme spy på klærne. Hadde altså ikke vasket klærne på ukevis og ikke hatt lyst å vaske bort spy Jeg får så vondt av dem, de er jo mennesker . Hva gjør at rusmissbrukere ikke bryr seg om grunnleggende hygiene eller vasking av klær? Eller kjøpe nye klær når de de har er utslitt eller ødelagt? Til sammenligning bryr jo de som drikker alkohol seg om egenpleie og hygiene, selvom alkohol også er rus Anonymkode: 739f3...38a Har du bare fått jobben uten noen helsefaglig kompetanse? Hvordan lukter du selv etter flere uker på gata? Anonymkode: d3d61...a61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 16. oktober 2024 #52 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 23.35): Tror du disse menneskene er representative for rusmisbrukere? De fleste som misbruker rus kan du ikke se det på. Det er helt vanlige folk med jobber og familie. Jeg rusa meg i 20 år og ingen ante noe som helst, jeg hadde jo en god jobb og var «vellykket» må vite. Og tro meg, jeg var ikke alene. Gjennom disse 20 årene dusja jeg uansett hver dag, var alltid velkledd og velstelt. Verken jeg eller noen andre narkomane jeg kjente var noen gang på noe akuttmottak. Det store flertallet gjør aldri det, kun de det går virkelig ille med. Det at det er noen forskjell på alkohol andre rusmidler når det kommer til hygiene og egenpleie vitner bare om mangel på erfaring fra din side. Det finnes sikkert masse slitne alkoholikere som ikke har dusja på flere år, og folk som tar speed som dusjer flere ganger daglig og gjerne en time av gangen (å dusje på amfetamin kan være utrolig tilfredsstillende). Anonymkode: ac9f3...87f Dette er viktig. En av fem nordmenn blir avhengige av ett eller flere rusmidler i løpet av livet. De aller fleste har helt normal hygiene, jobb og familie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #53 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 15.42): Hæ? Anonymkode: ac144...2c6 Det er "dataspråk"/nørde-lingo. Anonymkode: d7551...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #54 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 23.49): Hvorfor er det så mange rusmissbrukere som ikke ivaretar hygiene og stell? Jeg hadde sommerjobb på akuttmottak som assistent . Rusmissbrukerne vi fikk inn går alltid utslitte kalde, hullete klær, mange mangler klær. De skitene og luktet vondt , manglet tenner. Uflidd hår. Vi hadde gjengangere også. Personer som tidligere på sommeren kastet opp på klærne sine ved innleggelse kom tilbake uker senere med samme spy på klærne. Hadde altså ikke vasket klærne på ukevis og ikke hatt lyst å vaske bort spy Jeg får så vondt av dem, de er jo mennesker . Hva gjør at rusmissbrukere ikke bryr seg om grunnleggende hygiene eller vasking av klær? Eller kjøpe nye klær når de de har er utslitt eller ødelagt? Til sammenligning bryr jo de som drikker alkohol seg om egenpleie og hygiene, selvom alkohol også er rus Anonymkode: 739f3...38a Du beskriver jo nå de synlige rusmidbrukerne, ts. Det vi alle vet er det ekstreme mindretallet av rusmisbrukere. Han eller hun som har så dårlig psykisk helse i tillegg til rusmisbruket at hen har endt opp marginalisert av samfunnet, utenfor, og ute av stand til å ivareta seg selv. Om det er rusmisbruket eller psyksik sykdom som var foranledningen for manglende hygiene? Hvem vet. Den psykiske sykdommen var nok i mange tilfeller også utløsende for rusen. Og noen av de du tror er «rusmisbrukere», ts, er helt nyktere folk som «bare» sliter med psyken. Flertallet av rusmisbrukere har ikke noe som helst slags problem med hygienen. De er mellomledere, småbarnsmødre, lærere og butikkansatte. De er leger og tanter og onkler og fedre og bestemødre. De er naboen din, han pappaen på fotballtrening, hun mammaen på foreldremøte og hun influenseren på tiktok. Rusmisbrukere flest er som folk flest. Fordi de ER folk flest. Anonymkode: b73b2...4fa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå