Gå til innhold

Rap som lukter og smaker som råtne egg, svovel, samt mye luft i magen?🤷‍♀️🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har holdt på i to dager nå, og aner ikke hva dette kan komme av?

Jeg våknet med dette i går, men jeg klarte ikke å finne ut hva smaken/lukten minnet meg om, før datter sier det lukter gamle/dårlige egg. Mannen spurte om jeg var dårligi magen pga lukt.. Så det er altså så gale at familien kjenner det også.

Ellers sliter jeg bla med forstoppelse, men i går hadde jeg diaré. (Jeg har en tarmsykdom)

Anonymkode: 20c3e...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har  hatt det flere ganger ,fis rap kaller vi det for🤣

Anonymkode: 56495...17b

Skrevet

matforgiftning -eller ozempic eggerap🤢

Anonymkode: 37001...96b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hatt det en gang. Da hadde jeg katarr i spiserøret. Fikk noen syrenøytrale medisiner på resept så gikk det raskt over.

Anonymkode: e8dac...fff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har holdt på i to dager nå, og aner ikke hva dette kan komme av?

Jeg våknet med dette i går, men jeg klarte ikke å finne ut hva smaken/lukten minnet meg om, før datter sier det lukter gamle/dårlige egg. Mannen spurte om jeg var dårligi magen pga lukt.. Så det er altså så gale at familien kjenner det også.

Ellers sliter jeg bla med forstoppelse, men i går hadde jeg diaré. (Jeg har en tarmsykdom)

Anonymkode: 20c3e...df0

Likner ikke aceton lukt?

Anonymkode: 71e75...981

Skrevet

Jeg har også hatt det, stinket av egg. Jeg mistet all kraft i kroppen og fikk oppkastsyke hver gang. 

Anonymkode: 19f95...a3c

Skrevet

Kan være giardia

Anonymkode: 27199...18c

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har hatt dette periodevis i snart 30 år. Det var først i fjor jeg fikk kunnskap om hva det skyldes og hvordan jeg kan "stoppe" rapingen.

Forløpet for meg har vært at det starter med svovelrap. Etterhvert som rapingen intensiveres, får jeg kraftig diaré og spyr. Min erfaring er at det ikke slutter før jeg er helt tømt. Jeg får også hjernetåke og sover hele påfølgende dag.

Det skyldes mest sannsynlig noe som heter SIBO. I korte trekk betyr dette at bakterier fra tykktarmen kommer inn i tynntarmen. Det kan være ulike bakterier, men den som gir svovelrap heter Hydrogen Sulfide SIBO.

Dette er vanskelig å diagnosere, og for min del har det vært viktigst å vite at det er reelt (som barn fikk jeg høre at det var innbilt). Jeg vet at det er stress som trigger det. Jeg har derfor ikke satt igang tiltak som å endre diett etc.

Nå klarer jeg å stoppe rapene. I det jeg kjenner den første umiskjennelige smaken, drikker jeg en halv liter med vann og eplecidereddik (ca 1 del eplecidereddikk og 5-6 deler vann) raskt. Etter dette, drikker jeg en halv liter med vann.

Dette smaker helt fryktelig, men rapene stopper umiddelbart. Jeg har fremdeles løs mage, hjernetåke og økt behov for søvn, men jeg slipper at det varer i et døgn.

Anbefaler videre søkeordet Sulphur burps på tiktok. Her er det masse gode tips.

Håper dette kan være til hjelp for flere. Jeg skulle ønske at dette var kunnskap som nådde meg da jeg var 12 år.

Anonymkode: a7a96...f19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, husker broren min hadde sånne raper. I en bil med 150 mil foran oss, er 50 år siden og han hadde drukket sitronbrus. Noe skjedde i magen hans etter dette og det var ulidelig å sitte i samme bil som han 😅 Tok litt tid før vi forstod hvorfor det luktet så jævlig. 

Anonymkode: 0a704...12d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått dette av og på etter jeg startet med ozempic🤮

Anonymkode: 570b5...5f2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...