Gå til innhold

Samboer som alltid tilbyr at folk kan overnatte hos oss i dagevis

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at noen venner av samboeren sover over en natt her og der, som for eksempel hvis de har drukket/det er sent etc. eller om nær familie og venner kommer utenbys fra. Men han har en tendens til å tilby at folk kan bli over i en uke etc når det er folk vi ikke kjenner like godt. Eller også kan jeg føle det slik for familie også fordi det stadig er folk som skal være hos oss. 

det krever jo at vi varter opp og når man har mye annet å gjøre og så stadig ha folk som blir over en uke av gangen så blir jeg sprø. Selvom det er nær familie av han, det skjer jo så ofte og ulike personer hver gang. Han har mye familie som ikke bor i byen, men er det frekt å be han om å få de til å booke et hotell i steden? 

han tar det opp med meg hver gang, men jeg føler meg nesten slem om jeg sier nei og han blir litt sånn «men det er dyrt på hotell og du er ikke mye gjestfri om du sier nei». 

Anonymkode: aecab...ab0

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En uke er jo et "opphold", ingen tilfeldig "overnatting" - fisk og gjester stinker etter tre dager, er det noe som heter...

Synes ikke det er greit at folk i familie eller venner forventer at de skal få overnatte mer enn 2-3 netter, selv om det er nær familie. Antakelig faller det mye på deg, det rent praktiske. Selv oppelver jeg det som mentalt krevende å ha besøk utover et par dager.

Anonymkode: 54178...c07

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet

Har selv familie som bor langt unna og har vokst opp med at mann er på besøk og overnatter hos hverandre lenge av gangen. Hadde vi måttet tatt inn på hotell for å se hverandre så hadde vi knapt sett hverandre. Og det er fakta.

Men det går selvsagt en grense. Nå er disse besøkene viktig for din samboer samtidig så er det også ditt hjem. Jeg tenker dere for prate om hvor ofte du synes det er greit. Også tenker jeg at du kan tone litt ned på "oppvartning" viss gjestene blir mer enn 1 dag eller 2. Det finnes en middel grun mellom åpent hus og slenge gjestene rett inn på hotell.

Anonymkode: 5a5aa...40d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe i mot at noen venner av samboeren sover over en natt her og der, som for eksempel hvis de har drukket/det er sent etc. eller om nær familie og venner kommer utenbys fra. Men han har en tendens til å tilby at folk kan bli over i en uke etc når det er folk vi ikke kjenner like godt. Eller også kan jeg føle det slik for familie også fordi det stadig er folk som skal være hos oss. 

det krever jo at vi varter opp og når man har mye annet å gjøre og så stadig ha folk som blir over en uke av gangen så blir jeg sprø. Selvom det er nær familie av han, det skjer jo så ofte og ulike personer hver gang. Han har mye familie som ikke bor i byen, men er det frekt å be han om å få de til å booke et hotell i steden? 

han tar det opp med meg hver gang, men jeg føler meg nesten slem om jeg sier nei og han blir litt sånn «men det er dyrt på hotell og du er ikke mye gjestfri om du sier nei». 

Jeg varter ikke opp sånn, jeg ber de om å føle seg hjemme og inkluderer de i matlaging. Mer koselig det. Hva med å bytte stil når mannen tydeligvis liker å ha huset fullt?

Anonymkode: 6afd8...b4f

• Liker 2
Skrevet

Hvis det skjer veldig ofte, ville jeg ha tatt en prat med mannen om at det ikke kjennes greit å gjøre det slik.

Hjelper alle til, eller blir det sånn at du er den som skal varte opp hele tiden? Stor forskjell på det, og om de tar seg noen turer, kanskje spiser ute noen av dagene, og gjør ting lettere for vertskapet. Likevel synes jeg det er for mye om folk ofte kommer og skal bo hos dere så lenge. Blir annerledes om det er nær familie, da kjenner man hverandre så godt at man kan slappe av mer og ta det som det kommer. Er det mer fjerne venner og bekjente, så er en uke lenge.

Hva om de bodde på hotell halvparten av tiden, og resten av tiden hos dere? Synes i hvert fall at mer fjerne bekjente kunne gjøre det slik.

Problemet er vel at samboeren din har vent dem til at sånn er det, og at det derfor kan bli noen sure miner om dette opplegget endres. Sånn personlig ville jeg ha følt det som invaderende om jeg skulle lagt meg innpå en fjern venn/bekjent i en hel uke, det ville jeg aldri ha gjort (om det ikke var noe helt spesielt, og denne vennen inviterte), men noen har dessverre ikke sperrer for hvor lenge de kan legge seg innpå andre.

Anonymkode: 77bda...02c

• Nyttig 2
Skrevet

Klart du skal si ifra selv om det kan føles ubehagelig å gjøre det! Hvor mye er ei ukes velvære uten fjerne bekjente i huset ditt verdt for deg?

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri sagt ja til ukjente på besøk i ei uke. Familie ja hvis det var sommerferie. Ellers drar man vel max ei helg om gangen. 

Men husker da et vennepar kjøpte hus med gjesterom men fylte gjesterommet med masse dritt så ingen skulle spørre om å få sove der hehe. 

Anonymkode: 58bfd...c7c

Skrevet

Begynn med å forlange at han varter opp gjestene sine. Og bruker av sine private penger til å dekke de økte matutgiftene. Ikke avlys planer du allerede har. Når han faktisk må være den som er gjestfri/vert, så er det kanskje ikke så gøy å invitere kreti og pleti

Anonymkode: e9dd0...c0b

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har ofte overnattingsbesøk av diverse familie og venner, folk vi kjenner veldig godt, og om de kommer når vi er opptatt så varter vi ikke opp noe særlig. Vi følger opp barna på treninger på ettermiddagen, drar mot jobb og skole kl 7.30-08, er på dugnader og lever helt normalt. Det kan ofte skje at vi ikke er hjemme til middag. Besøket vårt sitter ikke hjemme hos oss og venter på oss, men er ute på farten og finner på ting her i området. Vi deler på matlaging og utgifter til det. «På tirsdag kommer vi sent hjem, vil dere fikse middag til alle da? Så ordner vi på onsdag»

Anonymkode: f5031...1bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Si nei!! 

Anonymkode: e6d3a...2ef

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke orket det. 

Men for han er det jo tydeligvis helt naturlig og ønskelig. 

Det blir noe feil med å begynne å kontrollere hverandre. Enkelte passer bare ikke som samboere, når forskjellene er for store. 

Anonymkode: 391ec...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan du ikke invitere et par skravlete, høylytte venninner til å være hos deg i en ukes tid? Få dem gjerne til være ekstra høylytte og "til stede". Så får du se hvordan samboeren din reagerer. Blir han sur, så kan du si at han er lite gjestfri og kjip. Damer må for øvrig skjønne at samboer = pulevenn med samme adresse, for veldig mange menn. Disse mennene driter i damas meninger, de har jo ikke forpliktet seg på ordentlig måte. Men så lenge man godtar samboerskap, så får man bare tåle sånt.

Anonymkode: 992d0...3c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skulle gjerne visst om arbeidsfordelingen før jeg svarer. Hvis det er du som blir hovedvert så blir det selvsagt feil. 

Vi har mye besøk, men jeg forventer at mannen her fikser mye. Og at nær familie ikke er avhengig av underholdning fra oss. Kan jobbe litt sent, treffe venner som vanlig. Og de lager ofte middagen 

Anonymkode: 8728d...177

Skrevet

Om mannen inviterer så er det han som bør stå for oppvartingen. Vaske gjesterommene ,re opp, kjøpe inn og servere dem mat, underholde dem osv.

Men jeg tipper mesteparten faller på deg siden du er kvinnen.

Anonymkode: da407...868

• Liker 2
Skrevet

Jeg orker ikke en gang mine beste venner i en hel uke. Altså på besøk, kan selvsagt reise bort med dem, men ikke ha noen en uke på besøk i hverdagen. 

Søsteren min kommer muligens i en uke, men det er fordi hun pusser opp badet og det er ikke noe som skjer ellers.

Anonymkode: 521bf...6f2

Skrevet

Jeg har vokst opp med at man bodde hos familie/slekt når man besøkte andre landsdeler. 
Tanter, besteforeldre, firemenninger, familievenner og det som var. 

I og med at vi bodde nær Oslo, var det stort sett ganske kamp om å overnatte hos oss. Og folk kom gjerne og ble ei uke, med hele familien. 
Men så gjorde vi også det samme når vi var ute og reiste. 
Jeg var ganske stor før vi begynte å både ha råd til, og ønske, å bo på hotell. 

Fordelen med dette var at man kjente familien og slekta si bedre. Man møttes mer naturlig, og brukte mer tid sammen når man først var sammen. 
Ulempen var at man veldig ofte hadde besøk eller var på besøk. 

Samtidig lærte man seg å bidra der man bodde. Med matlaging, ved å rydde etter seg og lage minst mulig bry for vertskapet, og ved å faktisk gi en form for takkegave for at man fikk bo der. 

Jeg tenker at dersom samboeren din er vokst opp med at det er sånn man gjør, så må du nok lære det å leve med det på et vis. 
Men da er det også viktig at du setter grenser for dere, og for hva som er greit og ikke greit under slike besøk. (Og som sikrer at dere også får tid hjemme hos dere selv, alene.) 
Om han inviterer, er det jo han som er vert. 
Da er det han som må ta på seg hovedbyrden av det merarbeidet som blir av å ha besøk. 

Anonymkode: 87c6c...14f

• Liker 2
Skrevet

Tenker det kan være greit å si du blir sliten av så mye besøk og så lenge av gangen. Det er ditt hjem Også. 

Anonymkode: 24d75...d95

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...