Gå til innhold

Alt er en diskusjon, jeg er så lei

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

8 år gammel gutt. Veldig fin, smart og god gutt. Men også ekstremt kverulerende og "nei, vil ikke" person. Det er så mye som er en kamp, hele tiden. Alt må gjentas og gjentas før det skjer noe. Vil ikke. Må alltid true med å fjerne goder for at det skal skje noe. Henger seg opp i ting og skal liksom kverulere for å kverulere. Kan spørre om det samme x antall ganger enda jeg har sagt nei. Gir aldri etter. Prøver seg likevel. Jeg har forsøkt å snakke rolig å behersket, da tror han at han har mer å gå på og fortsetter. Blir jeg ordentlig streng/truer med å fjerne goder så hører han. Men jeg vil ikke måtte holde på sånn!! Hvordan skal jeg få han til å høre uten å bli sint?

Anonymkode: a86ec...151

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles permissive parenting. Les om det. Du må endre måten du setter grenser og stiller krav på.

Anonymkode: 8b3f0...9af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spør tusen ganger fordi grensene dine ikke er tydelige nok. Du er ikke tydelig nok i instruksjonene dine. Typisk for permissive parenting er at de tror de setter grenser og så klikker de til slutt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kalles permissive parenting. Les om det. Du må endre måten du setter grenser og stiller krav på.

Beklager altså, leste litt kjapt nå og kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg sier nei veldig ofte, har helt tydelige krav og forventninger. Slipper aldri unna kjedelige ting uansett hvor sint han blir. Lekser skal skje før alt annet, null skjerm hvis han ikke er aktiv. Klare regler for skjermtid og godteri. Osv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så tydelig så tydelig som jeg får blitt. Det er derfor jeg er så frustrert nå, for jeg er så lei av å være hun strenge sinte mammaen! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør han om jeg kan gjøre ting for han, så får han beskjed om å gjøre det selv (det han kan gjøre selv). Føler jeg/vi gjør "alt rett", men likevel blir det så mye surr. Han har er utrolig sterk personlighet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sånn kverulant. 🤣 Mamma har du sminka deg nå, deg nå, hvrofor det. Det er kveld nå. Mamma ser du på telefonen? Du må se på filmen. Osv. Faren hans er veldig lik. 🙈

Anonymkode: f34a0...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er så tydelig så tydelig som jeg får blitt. Det er derfor jeg er så frustrert nå, for jeg er så lei av å være hun strenge sinte mammaen! 

Du er ikke tydelig om du sier samme sak om igjen og om igjen og ingen hører. Du er heller ikke tydelig om du må bli streng og sint. Så nei! Det er du ikke. Du TROR du er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Beklager altså, leste litt kjapt nå og kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg sier nei veldig ofte, har helt tydelige krav og forventninger. Slipper aldri unna kjedelige ting uansett hvor sint han blir. Lekser skal skje før alt annet, null skjerm hvis han ikke er aktiv. Klare regler for skjermtid og godteri. Osv. 

Det du beskriver handler ikke om permissive parenting. Det du beskriver er regler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det du beskriver handler ikke om permissive parenting. Det du beskriver er regler.

"Parents can directly or indirectly choose different parenting styles to raise their children. Permissive parenting is a type of parenting style, where the parents are extremely affectionate, lenient, and indulgent toward their kids.

Some examples of permissive parenting are as follows:

Allowing your child to stay late at night even if the child needs to go to school early the next morning.

Never say no to your child to make them happy. For example, if your child throws tantrums for another toy or chocolate, you easily give up on their demands as you don’t want to make them sad.

Not setting any rules or timelines for their activities. For example, your child doesn’t have any fixed timing for study, play, and sleep.

Never force your child to complete any tasks. For example, you may ask your child to put away their toys after playing but never force them to put away the toys especially if they are feeling tired or if they are unwilling.

They are always your priority, and their happiness is always above yours. For example, you will always allow them to choose things for themselves as well as yourself. You will always allow your child to watch their TV programs, even sacrificing your own TV time."

Ikke noe av dette stemmer. Var bare først jeg fant, men likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er ikke tydelig om du sier samme sak om igjen og om igjen og ingen hører. Du er heller ikke tydelig om du må bli streng og sint. Så nei! Det er du ikke. Du TROR du er det.

Jeg sier NEI høyt og tydelig, det er ikke til å misforstå. Gir ikke noe som helst rom for diskusjon. NEI BETYR NEI gjentar jeg. NEI NEI NEI. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjenta. Han hørte deg første gang. Da får han heller spørre til han blir blå. Du kan si "du hørte meg første gang", og etter det så responderer du ikke på akkurat det. Andre ting kan du respondere på, men ikke maset om samme tingen.

Anonymkode: 1cfcc...437

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

"Parents can directly or indirectly choose different parenting styles to raise their children. Permissive parenting is a type of parenting style, where the parents are extremely affectionate, lenient, and indulgent toward their kids.

Some examples of permissive parenting are as follows:

Allowing your child to stay late at night even if the child needs to go to school early the next morning.

Never say no to your child to make them happy. For example, if your child throws tantrums for another toy or chocolate, you easily give up on their demands as you don’t want to make them sad.

Not setting any rules or timelines for their activities. For example, your child doesn’t have any fixed timing for study, play, and sleep.

Never force your child to complete any tasks. For example, you may ask your child to put away their toys after playing but never force them to put away the toys especially if they are feeling tired or if they are unwilling.

They are always your priority, and their happiness is always above yours. For example, you will always allow them to choose things for themselves as well as yourself. You will always allow your child to watch their TV programs, even sacrificing your own TV time."

Ikke noe av dette stemmer. Var bare først jeg fant, men likevel. 

Og du lurer på hvorfor ungen din er kverrulerende 😂

Permissive parenting er OGSÅ å ikke være tydelig nok i grensesettingen. La oss si ungen gjør noe og du sier "ikke gjør det" to ganger. Ungen responderer ikke på det. Du fortsetter å si "IKKE GJØR DET!" til slutt klikker du. Det er også permissive parenting, du viser ikke aktivt at du opprettholder grensene dine. Man må tre inn i situasjonen etter andre gang og fysisk gjør noe for å vise at "Her er grensen".  Feks fjerne barnet fra situasjonen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier NEI høyt og tydelig, det er ikke til å misforstå. Gir ikke noe som helst rom for diskusjon. NEI BETYR NEI gjentar jeg. NEI NEI NEI. 

Haha! DET ER JO DETTE SOM ER PROBLEMET. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si NEI NEI NEI er ikke å være tydelig! Ikke når budskapet ikke når frem ...! Hallo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutt å gjenta. Han hørte deg første gang. Da får han heller spørre til han blir blå. Du kan si "du hørte meg første gang", og etter det så responderer du ikke på akkurat det. Andre ting kan du respondere på, men ikke maset om samme tingen.

Dette kan jeg prøve, takk for tips. Jeg bare takler så innmari dårlig mas. Får stålsette meg! 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du lurer på hvorfor ungen din er kverrulerende 😂

Permissive parenting er OGSÅ å ikke være tydelig nok i grensesettingen. La oss si ungen gjør noe og du sier "ikke gjør det" to ganger. Ungen responderer ikke på det. Du fortsetter å si "IKKE GJØR DET!" til slutt klikker du. Det er også permissive parenting, du viser ikke aktivt at du opprettholder grensene dine. Man må tre inn i situasjonen etter andre gang og fysisk gjør noe for å vise at "Her er grensen".  Feks fjerne barnet fra situasjonen. 

Men jeg gjør jo det også! Bråker han og er helt apekatt på stua, får han beskjed om å gå på rommet sitt og leke der. Hører han ikke etter så går jeg fysisk bort til han, hjelper han opp og geleider han ned trappa. Skrur han ikke av iPaden når han får beskjed om det så tar jeg den fysisk fra han. To tilfeldige eksempler. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å si NEI NEI NEI er ikke å være tydelig! Ikke når budskapet ikke når frem ...! Hallo? 

Hvilket budskap? Budskapet er NEI! "Kan jeg få godteri?" NEI. Det er ikke lørdag i dag. Jo men PLEAAASE. NEI.  Bare EEEEEN. NEI BETYR NEI. Og sånn går det. Hvordan kan du si at budskapet ikke når frem?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan jeg prøve, takk for tips. Jeg bare takler så innmari dårlig mas. Får stålsette meg! 

Han kommer nok til å teste deg i starten, men vær sterk. Du skal ikke være nødt å gjenta noe han allerede vet svaret på. Han er 8, ikke 3. Det vet han godt selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kommer nok til å teste deg i starten, men vær sterk. Du skal ikke være nødt å gjenta noe han allerede vet svaret på. Han er 8, ikke 3. Det vet han godt selv. Lykke til!

Takk! Skal forsøke! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si ‘I feel you sister!❤️ Noen barn er bare rett og slett mer viljesterke enn andre og en må ha en selv for å skjønne hvor energikrevende det er. Har en liten på 6 år selv som er akkurat slik du beskriver. Trassalderen startet da hun var knapt var to år og den varer…og varer🙈 Hun er andre barnet i familen og hun og rolige lydige storebror er som natt-dag.

Hun har i tillegg begynt å holde seg for ørene når vi irettesetter henne, forsøker å  lære henne hva som riktig/galt osv. Tar vi bort hendene hennes begynner hun med høylytt «LA LA LA LAAAA LAA».

🙈

Håper du får mange gode råd her❤️

Anonymkode: 2572c...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...