Gå til innhold

Jeg trenger råd!! Jente 8 år takler ikke nesetetthet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp. Etter korona for ett år siden har min jente på 8 år slitt med tett nese. Har vært sjekket for alt mulig så ingenting galt. Men har brukt otrivin over lengre periode og vi har fått nesespray nå vi skal bruke for å slutte med otrivin men det har vært et helvete! Uke 3 med å grine seg i søvn hver kveld! Bruker 1 time på å legge seg! Griner, sparker og slår seg i ansiktet osv. roer seg til slutt men da er hun så utslitt at hun har ikke mer energi til å holde på mer! Ligger med vindu åpent og høyt med hode! Hun tåler rett og slett ikke være litt tett i nesen! Hva skal vi gjøre??? 

Anonymkode: f05f1...7b9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje Rhinox? 

Endret av nordlending
Skrevet

Stakkars jente, føler med henne. Når jeg skal venne med av med Otrivin så må jeg begynne med ett nesebor. Bruker otrivin i det ene og ingenting i det andre. Etter noen uker kutter jeg det andre også. Mye bedre måte. 

Anonymkode: 15b11...9bf

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Redningen for meg en gang jeg var kraftig forkjøla og potte tett både i nese og bihuler, og ikke nesespray eller saltvann hjalp (ble faktisk bare tettere), var Rinexin! Kanskje det går an å høre om hun kan få prøve det? 🥰 Det fine med den er at den motvirker oppsvulmede slimhinner og trekker sammen utvidede blodårer, der annen lokalbehandling som feks nesespray eller dråper ikke kommer til. Funket supert på meg. 

Endret av caroline.s
Skrevet

Enig i rinexin tipset over. Ville og kjøpt nesehorn og saltvann på apoteket og skylt nesen morgen og kveld.

Anonymkode: 45a42...5d3

• Liker 1
Skrevet

Hun er nok ikke bare "litt tett i nesa". Jeg blir alltid sprengtett under forkjølelser, og det er helt forferdelig. Blir alltid forbanna på folk som kaller det "snufsete", og sier "du får legge deg og slappe av". Da vet jeg at de aldri har hatt noe i nærheten av sånne manflu som jeg får. Ligge er det jævligste man kan gjøre da. Jeg har alltid mareritt for å bli avhengig av nesespray så jeg blir tett konstant, rasjonerer derfor så godt jeg kan. Bare synd at nesesprayen maks varer 2-3 timer, og helst ikke skal ta oftere enn 2-3 ganger om dagen... føler veldig med jenta.

Anonymkode: 3a03b...f17

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor enda en tråd om det samme?

Skrevet
nordlending skrev (40 minutter siden):

Kanskje Rhinox? 

Nei og nei. TS skriver at barnet er tett i nesen pga langvarig bruk av otrivin. Rhinox gjør absolutt ikke saken noe bedre. Den ødelegger slimhinnen like mye som otrivin. 

Dessverre er det ikke annet en kan gjøre enn å spyle godt med physiomer og bruke nesesprayen dere har fått av legen som jeg regner med er en kortisonnesespray

Anonymkode: add8b...6db

• Liker 2
Skrevet

«Sparker og slår seg i ansiktet».. har dette barnet en diagnose? 

Anonymkode: d800e...596

Skrevet

Det som hjalp med min nesetetthet, var å bruke proponent nesespray. Den kan kun bestilles via nettapotek. I begynnelsen hjalp den ikke så mye, men begynte med å kutte ned på vanlig nesespray ved å kun bruke sprayen i ett nesebor, sånn at jeg i det minste fikk puste. Ubehaget ved å ha ett tett nesebor ble jeg vandt til.

De første to dagene brukte jeg vanlig nesespray vekselsvis i kun ett av neseborene, og proponent nesespray i det andre. Etter to dager, brukte jeg kun proponent, og etter en uke, klarte jeg meg helt uten. Og da hadde jeg vært avhengig av nesespray i over ett år, og prøvd alle mulige andre triks, som saltvann, physiomer, saltvann med mentol og nasonex. Proponent var det eneste som halp

Anonymkode: 669b7...85e

Skrevet

Fra en annen otrivin-missbruker; Å være skikkelig tett i nesen er helt forjævelig!! Virkelig psykisk tortur! Jeg forstår henne så godt! Så ille som jeg synes dette er, må det være enda mye værre for et relativt lite barn!!

Man må vel bare bite tenna sammen og stå i det noen uker/måneder. 
Hvis det går såpass utover nattesøvnen at hun fungerer dårlig i hverdagen, så må dere evt. snakke med legen om det kan være bedre å ta ètt nesebord om gangen.

Ellers kan dere prøve mentolatum under nesa. Ikke veldig mye hjelp i det, men det gir en liten placebo effekt i det minste. 

Føler med henne❤️

Anonymkode: 3e2ab...232

• Liker 1
Skrevet

Prøvd å smøre litt mentholatum-salve under nesa? 

Anonymkode: f0e28...9cd

Skrevet
caroline.s skrev (29 minutter siden):

Redningen for meg en gang jeg var kraftig forkjøla og potte tett både i nese og bihuler, og ikke nesespray eller saltvann hjalp (ble faktisk bare tettere), var Rinexin! Kanskje det går an å høre om hun kan få prøve det? 🥰 Det fine med den er at den motvirker oppsvulmede slimhinner og trekker sammen utvidede blodårer, der annen lokalbehandling som feks nesespray eller dråper ikke kommer til. Funket supert på meg. 

Leser også at nesetettheten hennes kommer av bruk av nesespray og nå nedtrapping, men man kan jo høre om det går an å prøve med Rinexin eller evt noe annet som åpner opp systemet. Ekkelt å ikke få puste ordentlig gjennom nesa. Jeg puster selv mye gjennom munnen fordi jeg ofte er tett i nesa og det kan til tider være ekkelt og ubehagelig. Lykke til🥰 Caroline.s

Skrevet

Ett tips, be henne ta neglen og presse litt på tårekanalene i neseborutgangen.

Anonymkode: 7cbcd...bef

Skrevet

Huff, føler virkelig med henne! Jeg er slik selv, og det var et helvete hver gang jeg ble syk som liten. Så oppdaget jeg Otrivin i tenårene, gjorde meg grundig avhengig, og brukte det vel konstant i 6-7 år før jeg det endelig funket så dårlig at jeg ikke hadde annet valg enn å slutte. Bare dynger ned det som funket for meg, jeg, kanskje er det noe her som kan funke for dere også.

• Otrivin med mentol. Var noe ubehagelig i starten, men siden den er så frisk, føles det som om den varer lenger hver gang den brukes.
  • Lærte meg å holde korken på Otrivin-flaska (begrense bevegelsen) på en slik måte at den bare ga en "halv" sprut. Da ble det mindre dose hver gang.
  • Skrev det ned hver gang jeg brukte Otrivin. Hjalp meg å få oversikt på hvor mye den ble brukt, og etter hvert gikk det litt sport i å få det til å få det til å gå lenger og lenger mellom hver gang. Regner med at det å slutte i seg selv kanskje ikke er særlig motiverende for en 8-åring som bare ønsker å få puste ordentlig, men en belønningsordning e.l. kunne kanskje gjort det mer interessant.
  • Jeg letter opp i nesa når jeg er utendørs, og når jeg er i bevegelse. Så gikk veldig mye tur, red, danset, m.m. den første tiden etter at jeg hadde sluttet for godt. Funket også veldig greit å ta noe utendørs bevegelse rett før jeg skulle legge meg. Og så rett i seng (vanligvis ganske sliten etter mye utendørs aktiviteter) mens nesen fortsatt var brukbar.
  • Sov i sittende stilling. Høres sikkert ikke så behagelig ut, men det var uendelig mye bedre enn å ligge og føle seg kvelt.
  • Rom med god lufting. Blir fortsatt tett med en gang det er tett luft i rommet.
  • Eterisk olje av eukalyptus funket av og til. Særlig om jeg fortsatt hadde en del evne til å puste med nesa, så hjalp det å ta noen dråper på et lommetørkle og lukte på det, da holdt nesa seg mer åpen.
  • Ellers, så snart nesa var brukbar etter eukalyptus, uteaktiviteter, osv, fortsette å puste med den. Så snart jeg begynte å puste med munnen igjen, ble nesa tett. Holdt seg åpen lenger om jeg fortsatte å puste gjennom nesa.
  • Lettet noen ganger opp om jeg masserte ansiktet - i øyekroken, nedover kinnene langs sidene av nesa, eller vekselvis presse/massere pannen (tredje øye-området), og bruke tunga til å presse/massere på ganen. Mener jeg leste at det er ett eller annet bein i hodet som da beveger litt på seg, og at slikt vekselvis trykk på disse to punktene kunne hjelpe til med å åpne opp.
  • Quick fix om jeg var potte tett og prøvde å sove (eller ellers når jeg bare var tett og ikke holdt ut lenger): stå på en høyde (i senga, på et bord, e.l.) og hoppe ned. Og så klatre opp igjen og gjenta. Igjen og igjen. Aner ikke om dette funker for andre mennesker, og er kanskje ikke så praktisk å drive med om kvelden om man har nære naboer eller andre i huset som skal sove, men for meg lettet det opp etter noen hopp, gjorde det mulig å puste med nesa, og så fikk jeg sove.
  • Ting som distraherer såpass at man glemmer å tenke på at man ikke får puste. F.eks. fengende tv-serie, gaming, e.l. Hva som helst for å få det til å gå lengst mulig tid mellom hver dose (eller å bare få tiden til å gå etter at jeg hadde sluttet). For min del var det slik at jo lenger tid det gikk mellom hver dose, jo mindre følte jeg at jeg trengte det. Hendte også jeg satte på ett eller annet om kvelden når jeg skulle sove (rolig musikk, kjedelig serie, osv.), slik at hjernen fokuserte litt mer på det enn på pusteproblemene.

For meg som var så innmari avhengig gikk det vel cirka to måneder etter full stopp før nesen endelig fungerte godt nok til at jeg kunne sove i liggende stilling. Krysser fingrene for at det går mye raskere for datteren din!

• Liker 1
Skrevet
kommodevaran skrev (24 minutter siden):

• Jeg letter opp i nesa når jeg er utendørs, og når jeg er i bevegelse. Så gikk veldig mye tur, red, danset, m.m. den første tiden etter at jeg hadde sluttet for godt. Funket også veldig greit å ta noe utendørs bevegelse rett før jeg skulle legge meg. Og så rett i seng (vanligvis ganske sliten etter mye utendørs aktiviteter) mens nesen fortsatt var brukbar.
  • Sov i sittende stilling. Høres sikkert ikke så behagelig ut, men det var uendelig mye bedre enn å ligge og føle seg kvelt.
  • Rom med god lufting. Blir fortsatt tett med en gang det er tett luft i rommet.

Samme her, trodde nesten jeg var den eneste som blir bedre av kjøligere luft og fysisk aktivitet. Mens andre skrur opp varmen og ligger strak under pleddet, har jeg det kaldest mulig og prøver å være fysisk aktiv så tett som mulig opp til jeg skal (prøve å) sove. Sove i tilnærmet oppreist stilling er et must. Dessverre er ikke dette lett for meg, men sove strak i forkjølet tilstand er umulig for meg. 

Anonymkode: 3a03b...f17

Skrevet

Otrivin i kun det ene neseborene til det andre har vent seg til å være uten. Så slutt. Da er man bare tett i ett nesebor og kan puste gjennom det andre. 

Anonymkode: 9ceaf...a92

Skrevet

Bruk i et nesebor i noen uker, så får man puste gjennom 1 av gangen

Anonymkode: a312b...1e1

Skrevet

Dra til legen og spør om hjelp. Tok meg 2 år før nesa var normal igjen.

Da hadde jeg også skadet neseskilleveggen i nesa så måtte operer nesa.

Anonymkode: 27032...443

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...