Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet et par år på et sykehjem ved siden av studiene, og jeg ble sjokkert. Hver eneste vakt var det baksnakking og intriger. Ikke bare i form av profesjonskamp, men også ansatte innen samme yrkesgruppe som kastet dritt til og om hverandre. De smilte til kollegaene det ene øyeblikket og lirte av seg de verste ting så snart personene var utenfor hørevidde. Vet om flere som rett og slett ikke klarte mer i løpet av denne tiden. Nå er jeg i en helt annen bransje. Mest damer her også, men jeg opplever ingenting i nærheten av hvordan miljøet kan være på sykehjem. Hvorfor? 

Anonymkode: 5aecb...056

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobbet et par år på et sykehjem ved siden av studiene, og jeg ble sjokkert. Hver eneste vakt var det baksnakking og intriger. Ikke bare i form av profesjonskamp, men også ansatte innen samme yrkesgruppe som kastet dritt til og om hverandre. De smilte til kollegaene det ene øyeblikket og lirte av seg de verste ting så snart personene var utenfor hørevidde. Vet om flere som rett og slett ikke klarte mer i løpet av denne tiden. Nå er jeg i en helt annen bransje. Mest damer her også, men jeg opplever ingenting i nærheten av hvordan miljøet kan være på sykehjem. Hvorfor? 

Sa du noe da? 

Anonymkode: af23d...cc7

Skrevet

Jeg synes det er mer drama jo "dårligere" utdanning folk har. Har jobbet som helsesekretær, sykepleier og jurist, og det er i hvert fall min erfaring. Mest styr blant sekretærene, og blant juristene (kun kvinner) er det ingenting og bare god stemning. 

Anonymkode: 745fc...476

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er mer drama jo "dårligere" utdanning folk har. Har jobbet som helsesekretær, sykepleier og jurist, og det er i hvert fall min erfaring. Mest styr blant sekretærene, og blant juristene (kun kvinner) er det ingenting og bare god stemning. 

Riktig. Jeg har merka det samme. Jobbet også på sykehjem under studiene og opplevde det samme som beskrives av TS. Merka det ble verre og verre jo mer hektisk det var. Ikke så rart, egentlig, for ledelsen ga blanke i hva vi fortalte de. Jobber nå med noe helt annet, og det er kjempegod stemning, og alle er kvinner. Men så er nå arbeidsforholdene noe helt annet også.

Anonymkode: db6ca...258

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Antar det skyldes overbelastning, personellmangel og lav lønn. Når man opplever å «jobbe seg ihjel», og kolleger ikke gjør det samme (event ikke snakker norsk og/eller ikke har kompetanse) og lønnen er på laveste minimum, så begynner man å hakke på hverandre. En blanding av frustrasjon og håpløshet. 

Anonymkode: f9635...785

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Antar det skyldes overbelastning, personellmangel og lav lønn. Når man opplever å «jobbe seg ihjel», og kolleger ikke gjør det samme (event ikke snakker norsk og/eller ikke har kompetanse) og lønnen er på laveste minimum, så begynner man å hakke på hverandre. En blanding av frustrasjon og håpløshet. 

Ja, kanskje? Stress og hardt arbeid er nok ikke unikt for sykehjem, det finner man i mange bransjer. Men det er ikke så mange andre steder det er greit å ta inn ufaglærte som kanskje også snakker dårlig norsk. Men som sagt tror jeg ikke profesjonskamp var hele historien der jeg jobbet. Alle var kjipe mot alle, uansett utdanning og opprinnelse. 

• Liker 3
Skrevet

Tror at enkelte steder tiltrekker seg mer av en bestemt type personer også. Mer dominerende folk som har lett for å hakke på andre. 

Anonymkode: 3421f...15a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utvilsomt. Å jobbe sammen med middelaldrende kvinner med lav utdanning er et mareritt.

Anonymkode: 1e017...19d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest *Jenny*
Skrevet

Hvorfor er det så mange sånne tråder som dette på KG? Er det fordi det er så mange damer her, eller at de som er her har lav utdannelse? Eller kanskje det er mest middelaldrende damer her?  

Skrevet

Stakkars gamle folk som må vær rundt sånne folk.

Anonymkode: b2de8...81f

• Liker 1
Skrevet
*Jenny* skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det så mange sånne tråder som dette på KG? Er det fordi det er så mange damer her, eller at de som er her har lav utdannelse? Eller kanskje det er mest middelaldrende damer her?  

Fordi det er noe som skjer i virkeligheten, og det finnes ganske mange sykehjem. En del har gamle som bor der og de bryr seg om de gamle, de ønsker jo at de skal behandles bra. 

UANSETT 

jeg kan overføre dette til et opphold jeg hadde et sted, med god bemanning (mange ansatte) og de bar preg av at de ikke var de mest ressurssterke. (men de brukte selvfølgelig den jobben for å føle seg ressurssterke). det var ikke selvstendige kvinner, kan man vel si, deres verste mareritt er nok å stå der som en tulling som ikke har skjønt noe og alle peker på dem og ler. for dem er gruppetilhørighet det viktigste i verden, det er hellige ritualer. det helt utenkelig for dem å skulle skille seg ut på noe som helst vis. 

så jeg antar det er skikkelig gruppeoppførsel, men de gidder ikke ha noe innhold, så de bare prater stygt om andre for det krever absolutt ingenting annet enn å glo på noen + tenke stygt = ta da, du bonder med noen, jippi. 

Anonymkode: 83d5e...86c

• Liker 2
Skrevet

Har aldri jobbet på sykehjem, men jobbet på hotell i studietiden. Der var miljøet så elendig at det nesten var komisk 😂. Etter studier, har jeg jobbet på kontor. I bransjer med 95% menn. Supert miljø, og aldri noe tull. Så selv om jeg er kvinne, så er jeg skeptisk til typiske kvinnearbeidsplasser.

Anonymkode: f3f31...348

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min tid i sykehjem er også det verste arbeidsmiljøet jeg har vært borti. Var så vidt innom det noen somre før jeg ble sykepleier (og måtte selvsagt også ha sykehjemspraksis) og ellers har jeg holdt meg i sykehus der arbeidsmiljøet har vært mye bedre. Nå jobber jeg alene og utenfor sykehus så trenger ikke bekymre meg så mye om kollegaer, men de jeg har er veldig trivelige. Jeg tror det har mye med lengde på utdannelse og gjøre (kollegaene mine nå har mastergrad alle sammen) som har en sammenheng med at man har en interesse for fagfeltet sitt. 

Anonymkode: c19a2...72c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette tror jeg er personavhengig. Folk som er milde, gode og vennlige personer, begynner ikke å hakke på andre selv om det er overbelastning, personellmangel og lav lønn. 

Anonymkode: 3421f...15a

• Liker 1
Skrevet
*Jenny* skrev (9 timer siden):

Kombinasjon av alle tre. Legg til litt piggete personlighet og misfornøydhet med jobben/gubben/ex-en/ungene/læreren til ungene eller venniner så blir det sånn. 

Anonymkode: 19add...d64

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...