AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Hei Jeg har tenkt å kjøpe hund og lurer på hvordan en valp påvirkes av å omgås en stresset hund? Jeg er selv veldig rolig og ønsker en rolig hund. Men jeg har en venninne som bor like rundt hjørnet, og hun har en veldig intens og stresset hund. I og med at de bor såpass nære kommer vi garantert til å møte på denne hunden flere ganger i uka, det vil være umulig å unngå da vi kommer til å oppholde oss mange av de samme stedene. Hvordan påvirker dette eventuelt valpen min, og hva lønner det seg å gjøre i møte med sånne hunder? Anonymkode: c81ae...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Tror det kommer an på hvor mye valpen din omgås hunden. Hvis det blir så mye at den så og si vokser opp med den stressa hunden kan det påvirke valpen din negativt siden vi alle lærer når vi er små. Anonymkode: 3789a...909 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 Er hunden intens og stresset "over alt", eller går det an at hundene kan bli kjent i en setting der den eldre hunden ikke er det? Jeg ville ikke latt valpen leke fritt med en intens og stresset hund, og heller ikke latt valpen oppleve nye situasjoner sammen med den hunden. Valpen vil nok fort oppfatte situasjonene da som noe den også bør være stresset over. Har trent inn "ignorer" hos mine hunder, der de ikke skal fokusere på hunder den møter, særlig ikke hunder som bjeffer eller på andre måter er reaktive på oss. Dette har tatt lang tid, for de har måttet blitt litt voksen i hodet før de har greid det. Jeg skjermer mine valper mot hunder som har issues jeg ikke vil at de skal overta. Hadde ei venninne med en hund som absolutt ville jage biler, og gikk derfor ikke tur med valpen og den hunden langs trafikkert vei før jeg hadde fått på plass miljøtrening med valpen i forhold til biler. En av mine hunder likte ikke å kjøre bil og stresset seg opp, så da hadde jeg "kjøreopplæring" med valpen uten den andre hunden i bilen. Anonymkode: 4a4d9...285 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå