AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Advokat eller den andre forelderen? Anonymkode: 76ab8...056
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Det er jo ikke noe som betales ut ved uskifte. Det er ikke et skifte. Anonymkode: dc1c7...06d 13 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 Ingen. Det er det som er med uskiftet bo. Oppgjøret gjøres da når den siste forelderen dør. Anonymkode: efc7d...654 12
Mezzosoprena Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Advokat eller den andre forelderen? Anonymkode: 76ab8...056 Øh, ingen? 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Dårlig formulert av meg? Far dør, mor sitter igjen i uskiftet bo, så får hun ny type og flytter og skal selge boligen hun bodde i. Dvs selge uskiftet bo. Arv skal fordeles på barna til avdøde. Er det advokaten eller mor selv som betaler ut? får vi noe papir på dette? Anonymkode: 76ab8...056
Hateridioter Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dårlig formulert av meg? Far dør, mor sitter igjen i uskiftet bo, så får hun ny type og flytter og skal selge boligen hun bodde i. Dvs selge uskiftet bo. Arv skal fordeles på barna til avdøde. Er det advokaten eller mor selv som betaler ut? får vi noe papir på dette? Anonymkode: 76ab8...056 Veldig dårlig formulert av deg og helt uten relevante opplysninger. Hvis din mor vil skifte kan hun utbetale arven. Hun kan også bruke advokat. 14
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 Skal hun selge og flytte inn til ny type uten å kjøpe seg inn? Eller trenger hun pengene for å kjøpe seg noe sammen med ny type? Boet er ikke nødvendigvis begrenset til huset hun bor i. Boet er alle verdiene, og du kan risikere at hun bruker opp alt før du får noe som helst. Det er ulempen ved uskiftet bo Anonymkode: e46df...78b 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal hun selge og flytte inn til ny type uten å kjøpe seg inn? Eller trenger hun pengene for å kjøpe seg noe sammen med ny type? Boet er ikke nødvendigvis begrenset til huset hun bor i. Boet er alle verdiene, og du kan risikere at hun bruker opp alt før du får noe som helst. Det er ulempen ved uskiftet bo Anonymkode: e46df...78b Det er også en sjans for at boet øker mye i verdi mellom dødsfall og skifte. I så fall kan den som sitter i uskifte måtte betale ut betydelig mer til livsarvinger når skifte først gjennomføres. Derfor anbefales skifte hvis den gjenlevende er relativt ung. Anonymkode: 11b65...d37
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dårlig formulert av meg? Far dør, mor sitter igjen i uskiftet bo, så får hun ny type og flytter og skal selge boligen hun bodde i. Dvs selge uskiftet bo. Arv skal fordeles på barna til avdøde. Er det advokaten eller mor selv som betaler ut? får vi noe papir på dette? Anonymkode: 76ab8...056 Du kan vel kreve skifte dersom gjenlevende får samboer? Anonymkode: 11b65...d37 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan vel kreve skifte dersom gjenlevende får samboer? Anonymkode: 11b65...d37 Først etter at samboerskapet har vart i to år. Anonymkode: 14851...ea8 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #11 Skrevet 6. oktober 2024 Da har jeg villa brukt advokat. Siden hun skal få seg samboer. Ta det med noen som virkelig kan dette. Anonymkode: efc7d...654 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Skrevet 7. oktober 2024 Mor har hatt samboer i 2år en annen plass, ene barnet har bodd i det uskiftet boet. Selger ikke for å kjøpe noe annet, de leier der de bor! Dette barnet fikk også kjøpe det for 2mill under takst.. Alt ble gjort bak ryggen på oss andre søsken. Han fikk i tilegg arv, og vi fikk noen få kr. Anonymkode: 76ab8...056 1
Hateridioter Skrevet 7. oktober 2024 #13 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mor har hatt samboer i 2år en annen plass, ene barnet har bodd i det uskiftet boet. Selger ikke for å kjøpe noe annet, de leier der de bor! Dette barnet fikk også kjøpe det for 2mill under takst.. Alt ble gjort bak ryggen på oss andre søsken. Han fikk i tilegg arv, og vi fikk noen få kr. Anonymkode: 76ab8...056 Det er ikke mulig å bo i et uskiftet bo. Boet er alle eiendeler og verdier ektefellene eide, ikke bare bolig. Hvis boligen er solgt er den ikke del av boet lenger. Når mor har hatt samboer i 2 år kan dere kreve skifte. 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Skrevet 7. oktober 2024 Jeg ville skaffet meg egen advokat om jeg var deg ts. Hvis din arv (huset) ble solgt til 2 mill under takst er det ille, det kommer an på hva det var verdt i utgangspunktet. Anonymkode: d9ae6...14d 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #15 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville skaffet meg egen advokat om jeg var deg ts. Hvis din arv (huset) ble solgt til 2 mill under takst er det ille, det kommer an på hva det var verdt i utgangspunktet. Anonymkode: d9ae6...14d Verdi 3mill, solgt for 1mill til ene søskenet. Mor skal da ha halvparten+4g, derav ingen arv til oss 4 søsken omtrent. Han som fikk kjøpe fikk og arv(det lille som var igjen og delt på alle 4). Anonymkode: 76ab8...056
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #16 Skrevet 7. oktober 2024 All verdien inni boligen av ting som far eide har mor solgt og tatt pengene selv! Anonymkode: 76ab8...056
Hateridioter Skrevet 7. oktober 2024 #17 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): All verdien inni boligen av ting som far eide har mor solgt og tatt pengene selv! Anonymkode: 76ab8...056 Det har hun lov til. 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #18 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Verdi 3mill, solgt for 1mill til ene søskenet. Mor skal da ha halvparten+4g, derav ingen arv til oss 4 søsken omtrent. Han som fikk kjøpe fikk og arv(det lille som var igjen og delt på alle 4). Anonymkode: 76ab8...056 Her burde dere kontaktet advokat med en gang dere ble kjent med salget! Er dette lenge siden? Anonymkode: f7039...742 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #19 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Verdi 3mill, solgt for 1mill til ene søskenet. Mor skal da ha halvparten+4g, derav ingen arv til oss 4 søsken omtrent. Han som fikk kjøpe fikk og arv(det lille som var igjen og delt på alle 4). Anonymkode: 76ab8...056 Jeg er ikke helt sikker på loven her, men hun står ikke fritt til å forrige arven på denne måten. Den var ikke hennes. At hun gir bort sin egen del er lov, men da skal hun ikke ha en krone selv. Virker som hun har gitt bort mer enn sin egen del. Dere andre må skaffe dere advokat asap. Anonymkode: d9ae6...14d 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #20 Skrevet 7. oktober 2024 Dette fant jeg på en informasjonsside (har ikke sjekket legitimiteten, men har ikke noe grunn til å tro at det er feil): Gjenlevende råder over boet som enhver annen eier, og har ingen plikt til å holde boet i hevd. Den gjenlevende står med andre ord fritt til å bruke og forbruke boets eiendeler, og det er ingen begrensninger i gjenlevendes rett til å avhende boets eiendeler; også faste eiendommer kan selges til markedspris uten at arvingene kan protestere. Førsteavdødes arvinger må med andre ord finne seg i at boet blir mindre enn det var ved førsteavdødes død. Gjenlevende kan imidlertid ikke uten samtykke fra arvingene yte gaver som står i misforhold til boets formue, og aldri gi bort fast eiendom. Likestilt med gave er salg (gavesalg) eller annet som inneholder en gave. Hvilke gaver som kan omstøtes må vurderes konkret. Rettspraksis tyder imidlertid på at gaver som utgjør mindre enn 10 % av bo-nettoen aldri burde kunne omstøtes, mens gaver på mer enn 30 % nesten unntaksvis omstøtes. Det er et vilkår for omstøtelse av gave fra boet at mottager skjønte eller burde ha skjønt at den gjenlevende ikke hadde rett til å gi gaven. Denne «onde troen» må etter rettspraksis både omfatte det forhold at giver satt i uskifte og at gavens verdi var for høy i forhold til boet eller at salgssummen ved overdragelse av en fast eiendom var for lav. Arvingene må reise søksmål innen ett år etter at de fikk kunnskap om den lovstridige disposisjonen. Å sitte i uskifte legger føringer på ens mulighet til å gi forskudd på arv. Se vår artikkel om forskuddsarv. En som sitter i uskiftet bo kan ikke gi forskudd til en av arvingene og ikke til de andre. Et tilsvarende forskudd må altså gis til samtlige arvinger, med mindre disse samtykker til at forskuddet gis til en enkelt arving. https://www.advokatsmart.no/guide/arveoppgjor Med andre kan ikke fast eiendom gis bort eller selges langt under markedspris uten samtykke fra øvrige arvinger. De kan heller ikke kalle dette forskudd på arv. Det viktigste her er å bestride gaven innen ett år fra dere ble kjent med den. Det gjelder også om inventar og verdisaker ble solgt langt under markedspris, det er heller ikke lov. Anonymkode: d9ae6...14d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå