Gå til innhold

Kan småhunder lære å ikke bjeffe, eller er det "innebygd"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så mange av dem som bjeffer veldig mye. Er dette noe som er avlet frem og vanskelig å gjøre noe med, eller er det enkelt å få småhunder til å ikke bli bjeffete dersom man trener på det? 

Anonymkode: 9041e...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på genetikk, særegenhet og trening. 

Anonymkode: df464...5f7

• Nyttig 1
Skrevet

De fleste kan trenes til å ikke bjeffe, eller bjeffe mindre. Det varierer fra hund til hund om hvor vanskelig det er. Små hunder er ofte bjeffete fordi stemmen er det eneste de har til å "beskytte" seg mot andre hunder/mennesker/dyr. De er jo små, og verden kan se stor og skummel ut fra deres perspektiv, så det er også viktig å forstå hvor bjeffingen kommer fra.

I tillegg til at bjeffing også er et instinkt, dermed har noen hunderaser sterkere bjeffe instinkt. Noen er mer på vakt enn andre, i forhold til varsling. Å trene bort et instinkt kan være utrolig krevende. Så i noen tilfeller kan det være som å skulle trene bort gjeterinstinkt hos en gjeterhund f.eks. 

Anonymkode: 32426...7b8

• Liker 2
Skrevet

Ikke spray vann på iallefall. 

Anonymkode: 70606...7b7

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en liten hund, og den bjeffer ikke. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phalène

Den bjeffer litt hvis det ringer på døra- liksom skvetter til,  men ikke ellers. Verken på andre hunder, katter eller folk. Vi har andre små hunder i nabolaget, og en av dem er ekstrem! Både jeg og hunden himler med øynene. 

Anonymkode: a0fd7...dd5

• Liker 1
Skrevet

Bjeffing er kommunikasjon, og instinkt for mange hunder. Individforskjeller, rase og genetikk spiller en rolle. 
Fremfor å lære hunden å «ikke bjeffe» kan man lære dem hva de skal gjøre i stedet. 
Da må man trene og ha fokus på andre oppgaver. 
 Alt for mange med små hunder gir komplett blaffen i hverdagslydighet. De er små og «enkle» og jeg passerer alt for mange jenter med ipods, scrollende på telefonen med en liten hund i flexiline. Noen gneldrer, andre ikke. 
Små hunder som bjeffer mye kan være understimulerte, og ofte ganske uttrygge i situasjoner som passering. 
Det er mangel på andre oppgaver, og støtte/trygghet fra eier. 

https://radio.nrk.no/podkast/burde_vaert_pensum/l_585192cc-dc73-4281-9192-ccdc737281ed?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_585192cc-dc73-4281-9192-ccdc737281ed

Anonymkode: 1672b...b64

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange glemmer at de små selskapshundene også har hatt en funksjon, som ofte har vært å varsle. 

Dette gjelder for eksempel mange av "tempelhundene". 

Man kan i større eller mindre grad "få bukt med det", men naturlige instinkter er det nesten umulig å få helt bort. Og om man forsøker, vil det ofte heller føre til annen atferd man ikke ønsker. Så forsøk på å kontrollere og få det til å kun skje under passende omstendigheter er viktig. 

Anonymkode: 9d384...7f4

• Nyttig 1
Skrevet

Min lille hund bjeffer når hun er utenfor huset på mennesker hun ikke kjenner og bjeffer når det ringer på døren. Hun bjeffer aldri på noen ute på tur. Så hun varsler bare når hun er usikker på noen i nærheten av hjemmet. Men det gjør også mange store hunder.

Anonymkode: 7ada8...54b

• Liker 1
Skrevet

Man kan begrense ganske mye med riktig trening fra de er små. Og timing betyr alt! Jeg passerte en dame med en hund som ble trent i å bjeffe på andre hunder. Sikker meningen å oppnå det motsatte men hver gang hunden bjeffet på min fikk den en godbit. 

Anonymkode: 9b7d1...94c

• Liker 1
Skrevet

jepp med riktig trening. Så er det viktig å gjøre den trygg på seg selv og deg!

Anonymkode: b473d...e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...