AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg vasket noe hvitt tøy i dag og hang det opp, men så at det var blitt litt gule merker under armene på 2 tskjorter. Så jeg hadde på litt klor lokalt under armene og kjørte de en gang til på kortprogram. Da de kom ut så var forsåvidt det gule under armene borte, men rundt halsen så hadde de rosa skjolder! Begge skjortene er helt hvit, og fant ingenting rosa eller rødt inne i maskina som var gjenglemt, og det var jo ikke rosaskjoldet ved første vask. Hvordan kan dette skje? Jeg har gjort dette før på akkurat disse to skjortene... Anonymkode: 65d9f...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iðunn Skrevet 6. oktober 2024 #2 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg vet hverfall at hvis jeg vasker doringen med klorin på sommeren så blir den rosa, da er det solkremen som har skylda. Kan det være solkremrester på halsen? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Del Skrevet 6. oktober 2024 Det reagerer på hudpleie. Deo også Anonymkode: 1d205...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Del Skrevet 6. oktober 2024 Iðunn skrev (21 minutter siden): Jeg vet hverfall at hvis jeg vasker doringen med klorin på sommeren så blir den rosa, da er det solkremen som har skylda. Kan det være solkremrester på halsen? Da kan det være solkrem ja. Spørsmålet da blir om det blir verre om jeg forsøker å klore de på nytt. De er jo ubrukelige slik de er nå i alle fall. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det reagerer på hudpleie. Deo også Anonymkode: 1d205...874 Da skulle det jo blitt rosa under armene, men kommer kanskje an på typen. Anonymkode: 65d9f...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Del Skrevet 6. oktober 2024 Solkrem og egentlig også deo gjorde tshirtene manen brukte i Hellas knallrosa. Særlig under armene Jeg spekulerte om det var i kombinasjon med sol og svette. Umulig å gjerne Anonymkode: 70762...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iðunn Skrevet 6. oktober 2024 #6 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da kan det være solkrem ja. Spørsmålet da blir om det blir verre om jeg forsøker å klore de på nytt. De er jo ubrukelige slik de er nå i alle fall. Da skulle det jo blitt rosa under armene, men kommer kanskje an på typen. Anonymkode: 65d9f...7cd Det skader vel ikke å vaske de en gang til med klor hvis de allerede er rosa. Jeg kloret en par hvite tøysko en gang, de ble litt rosa. Husker ikke hvordan jeg ble kvitt rosafargen, men de ble helt hvite tilslutt. Mulig jeg vaska de med klor en gang til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjonkel-Donkel Skrevet 6. oktober 2024 #7 Del Skrevet 6. oktober 2024 Veldig mye hvitt tøy er egentlig rosa, men farget hvitt. Derfor blir det slik ved kontakt med klor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjonkel-Donkel Skrevet 6. oktober 2024 #8 Del Skrevet 6. oktober 2024 Ok. 🤔 og googlet litt nå, etter første svaret mitt. Ser det ikke er fullt så enkelt som jeg var blitt forklart av min mor. Men se denne linken: https://lanaioli.it/en/blogs/news/why-cotton-turns-pink-with-bleach Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vasket noe hvitt tøy i dag og hang det opp, men så at det var blitt litt gule merker under armene på 2 tskjorter. Så jeg hadde på litt klor lokalt under armene og kjørte de en gang til på kortprogram. Da de kom ut så var forsåvidt det gule under armene borte, men rundt halsen så hadde de rosa skjolder! Begge skjortene er helt hvit, og fant ingenting rosa eller rødt inne i maskina som var gjenglemt, og det var jo ikke rosaskjoldet ved første vask. Hvordan kan dette skje? Jeg har gjort dette før på akkurat disse to skjortene... Anonymkode: 65d9f...7cd Bomull uten noen tilsetning kan blekes. Alt som er tilsatt noe utover bomull av andre materialer i tekstiler vil bli misfarget. Du får neppe den rosa fargen bort. Anonymkode: 96122...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Del Skrevet 6. oktober 2024 Sjonkel-Donkel skrev (2 timer siden): Veldig mye hvitt tøy er egentlig rosa, men farget hvitt. Derfor blir det slik ved kontakt med klor. Her tar du feil, det er syntetiske materialer som skifter farge når man bruker klor. 100 % bomull tåler klor, er det noe annet enn 100% bomull så blir det rosa eller en annen farge på grunn av kjemi. Anonymkode: 96122...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå