AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Min mor er i 80 årene og trenger hjelp til en del. Det må blant annet vaskes klær, handles og hun må kjøres steder. Hun nekter å benytte seg av hjelpemidler. Kunne fint ha gått bort til butikk 300 meter bortenfor med en rullator f.eks, men det er helt uaktuelt for henne. Vi har klart å få tt-kort, men det blir flaut å bruke (hennes ord) på korte avstander. Hun skal ikke ha fremmede inn i bolig, så hjemmehjelp er ikke noe hun ønsker. Hvordan kan jeg få henne til å innse at jeg ikke kan ordne alt for henne? Hun blir skikkelig krass og ufin når jeg sier at jeg ikke har mulighet. Er i full jobb og kjenner at dette begynner å slite meg fullstendig ut. Anonymkode: 13926...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Da sier du bare dessverre jeg kan ikke hjelpe når du vet det offentlige kan. Det er mer enn nok for pårørende å gjøre uansett. Anonymkode: 0375d...668 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 Noen må lære på den harde måten og det vil si at du må slutte å hjelpe henne. Hun er voksen og hun må tåle å kjenne på at ting er «flaut». Mange kvier seg veldig for å ta i bruk hjelpemidler, men til syvende og sist er det jo det som kan gjøre henne selvstendig om du ikke hjelper henne. Anonymkode: 3e53b...b35 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Var i samme situasjon med min bestefar for noen få år siden. Vi måtte til slutt sette hardt mot hardt og la han finne ut av det på den fæle måten. Det gikk ikke lange tida før han søkte om både hjemmesykepleie og hjelpemidler. Rullator etterlyste han etter bare noen dager. Anonymkode: dff0c...77e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Du må si nei, da Anonymkode: 2c91f...72c 1 1
Daisy-love Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 Sett deg ned å ha en god prat med henne om.at dette ikke går for noen av dere lengre. Tilby å hjelpe å kontakte kommunen og fastlegen for mer hjelp. Vil hun ikke så vil hun ikke. Senere vis til samtalen og si nei. Jeg hadde likevel vært raus om hun ombestemmer seg på å trenge hjelp med å kontakte fastlegen og kommunen, og ikke kommentert så mye om at hun har ombestemt seg. Er ikke lett å bli gammel og ikke få til alt som før. Det er litt som en ny oppvekst der en må finne sin vei. Du må uansett si nei og ivareta deg selv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 I min erfaring med bestemor så gjør ikke det offentlige mer enn det minimum nødvendige. Ikke når de vet det er pårørende som trår til.. Hva med å bestille hjrmkjøring av mat? Jeg tror helt ærlig at hjemmehjelp ofte kommer inn etter at hjemmesykepleier har gitt klar beskjed om at det skal gjøres. Der hvor den eldre ikke vil ha slik hjelp Anonymkode: b9f24...755 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 Ta kontakt med barnevernet, de kan hjelpe. Anonymkode: abac1...330
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta kontakt med barnevernet, de kan hjelpe. Anonymkode: abac1...330 Hva i alle dager skal barnevernet gjøre når det gjelder en eldre kvinne i 80 årene ? Hverken hun eller datteren har vel noe hjelp å hente der. Anonymkode: e4c92...149 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå