Gå til innhold

Er din gud en folkemord-gud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sofiemyr skrev (På 29.11.2024 den 7.35):

Feilfri? 😅

Det var det jeg siktet til (var mer enn bare det innlegget) at dette er en boksamling satt sammen av et prestegild i perioden 300 år etter dette skjedde for å fremme et narrativ som passet dem ;) Det finnes knapt en bok med flere selvmotsigelser...

Utfordringen dukker opp når enkelte proklamerer at de kan sin bibel og mener GT ikke gjelder. Både Jesus og Paulus kom med soleklare uttalelser som bidrar til å knytte GT og NT tett sammen, og da blir det for meg forunderlig lesning når noen mener å hevde at denne boken insinuerer at det ikke er samme Gud i hele bibelen...

Jeg er enig i at det sannsynligvis ikke finnes en bok med flere selvmotsigelser og bibelen ville aldri ha blitt utgitt på noe forlag om den var skrevet i dag. Likevel er bibelen full av hemmeligheter og en svært viktig bok. På et snedig vis forteller den en sannhet man ikke kan finne ved å lese bibelen bokstavlig. Det finnes en bok i boken, en skjult betydning og du må på forhånd i stor grad vite hva du skal se etter og som det heter; Den som søker skal finne. Det ene leder til det andre og intuisjon er viktig, men også det med å ha blidt født på ny, og hvordan blir man det? Ved å få en bibel i handa og en vannskvett i panna? Selvsagt ikke. Det er en mektig åpenbarisk opplevelse som ikke kan beskrives og jeg akter heller ikke å forsøke på det her. Jeg liker likevel godt et bilde som brukes. Se for deg en fisk som bryter havoverflaten for første gang og opplever en helt annen verden...

Men det betyr ikke at jeg er feilfri. Jeg er en elev og lærer. Ny kunnskap kan endre på ting jeg tror er sant i dag og man stopper aldri å lære. Dette er en livets skole.

Men jeg kan vise deg et annet eksempel ved Paulus teksten du siterer, og som viser hvor feil utsagnet er. Paulus kneblet kvinnen og det har preget utviklingen av både vestlig og østlig kultur. Katastrofalt vil jeg si. Mangel på det feminine prinsipp skaper en ufattelig ubalanse og nok en verdenskultur vakler.. Det har gått troll i ord. Mannen er kvinnens hode og verden er bygget av menn og for menn og kvinner entrer den på det maskuline prinsipps premisser. F.eks driver man omsorg med kalkulator. Da spiller det liten rolle om helseministeren eller sykehusdirektøren er kvinne. Og får kvinner inn i militære er det flere til å krige. Jeg er ikke i mot kvinnelige prester, men i det de blir det er de ikke lenger kvinner men talspersoner for et kvinneundertrykkende patriark som mangler en viktig hjørnestein, og så var det kapitalismen og mye annet..

Mannen er kvinnens hode - Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud. (1Kor 11,3)

Kvinnen ble skapt for mannens skyld - Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. 8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. (1Kor 11,7)

Kvinnene skal tie i menigheten - Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten. (1Kor 14,34)

En kvinne skal ta imot læren i taushet og underordne segEn kvinne skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille. (1Tim 2,11)

Her går Paulus helt i mot Jesus og mye annet i bibelen, og ikke minst nyere viten. Bibelen viser at Gud brukte kvinner som både lærere, profeter, dommere og ledere. Debora var både profet, dommer og fører for Israel. Under hennes styre var det 40 år med fred i landet. Mirjam, Hulda og Anna var profeter og Anna forkynte i tempelet på Jesu tid.

Nyere viten viser også at kvinner går forbi mannan på de fleste oråder de slipper til. Flere kvinner tar doktotgrader enn menn. Det er også flere kvinner som lærere i skolen enn menn. I følge utdanningsnytt.no var andelen menn i grunnskolen på 36 prosent i 1999, mens andelen var sunket til 25 prosent i 2017... for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 20.16):

Er din gud en folkemord-gud?

Bare lurte.

Fortsatt god søndag.

Anonymkode: 06efc...a09

Nei, min Gud er ingen folkemord Gud, men Israels gud var det. Jesus gikk i rette med denne sadistiske krigsguden i Bergprekenen, men ser du på GT er den en miks av både godt og vondt, løgn og sannhet, utallige motsigelser og en allmektig gud som ofte ikke makter det han setter seg fore. Den andre moseloven, altså ikke de ti bud er et godt eksempel på at dette er Israels og jødenes «Herre». En sjalu skikkelse som ber om steining og drap, også på uskyldige.

Gud er fullkommenhet, kjærlighet og bare god. Forestill deg det klokeste og viseste og mest fullkomne mennske du kan tenke deg og likevel er vi langt fra det fullkomne slik Gud er. Se for deg at denne kloke vise personen brukte bomber og granater for å ordne opp med sine barns konflikter. Det er utenkelig, men denne såkalte guden i GT er Israels gud, eller jakob, Abraham eller Isaks gud.

For meg finnes det bare en Gud og det er Adam og Evas Gud, eller menneskehetens Gud. Den Gud som skapte universet, planetene, jorden og mennesket.

Er det ikke rart at «denne guden» skulle måtte stjele andres land, Kanaan, og utrydde syv nasjoner som bodde der i et rent folkemord, for så å gi det til Israelittene og kalle det for det lovede land? De måtte riktignok endre en del navn som at fjellet Hermon ble til Sion, Landet Kanaan ble til Israel og Jebus ble omdøpt til Jerusalem...

Han kunne jo bare ha skapt et land til dem, men studerer du GT grundig så ser du at det er mye som er feil. Jesus snakker om himmelriket som det lovede land. Det er det som er målet og ikke det jordiske Israel. Se f.eks Galaterbrevet 4, 21 Den gamle og den nye pakt. Det verdslige versus det himmelske.

Nå har det seg jo slik at Israel og Judea hadde mange guder og herrer og i følge bibelen resulterte det i at Gud rev begge templene og fordrev folket og løftet ble gitt til følgerne av Jesus. GT ville aldri ha blitt utgitt i dag. Den er full av vold, oppfordringer til vold og full av feil og motsigelser. Vi finner mye av det i NT også.

Men tilbake til denne sadistiske, morderiske og feilbarlige krigsguden som også kaller seg allmektig og kjærligheten selv... Han får jo Satan til å fremstå som en korgutt i forhold.

I den norske bibelen kalles han hærskarenes Gud og er en nidkjær Gud. Ordet Nidkjær er ikke positivt

I King James og English Standardversion er ordene bibelforlaget kaller nidkjær og nidkjærhet oversatt til Jalous og Jalousy. En misunnelig og sjalu gud som på tross av at han kalles allmektig og alt-vitende har svært primitive «menneskelige» egenskaper, en gud som på tross av at han vet alt på forhånd stadig vekk angrer på sine gjerninger og ofte ikke makter det han setter seg fore, en gud som ikke forstår at vold avler vold.

The LORD Whose name is Jealous, is a Jealouse God. (Exodus 34,13)

Jalous er et ord som ofte brukes om krigsguden Jahve (må ikke forveksles med den gode Gud Jesus taler om (Luk 18,19 – 1. joh 4,8)

Ordet «Sjalu»

• Synonymer: Grådig, Misunnelig (Jahve)
  • Antonymer: Generøs, Tolerant (Jesus)

Krig, sjalusi, misunnelse, sinne og vrede er umodne og primitive menneskelige egenskaper, og ikke noe du finner i det fullkomne, i kjærligheten, men Jahve har alle disse, og er det ikke da menneskets bilde på Gud vi ser og ikke det sanne?

Hærskarenes gud...

The LORD is a man of war: the LORD is his name. (Exodus 15,3)

Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» (Første samuelsbok 15:2-4)

Mosebøkene og andre GT bøker som Josva er full av krig, jævelskap og folkemord. Se bare da Moses var på fjellet og lagde de ti bud... Du skal ikke drepe, så brukte han så lang tid at folket ble utålmodig og fikk broren til Moses, presten Aron til å lage en gullkalv til dem. Det ble deres gud og symbolet på mammon, verdens gud. Moses som selv var en morder (2.mos 2,12) blir så rasende at han får 3000 drept...

Her er forøvrig ett av mange eksempler på denne gudens sjalusi over dyrkning av andre guder. Så det å tro på en annen gud kunne få grusomme konsekvenser.

Og Herren sa til Moses: Hent alle folkets høvdinger og la hine menn nagles til pelen under åpen himmel for Herren! Så skal Herrens brennende vrede avvendes. (4. Mosebok 25,4)

Så fulgte han etter israelitten inn i soverommet og stakk spydet tvers gjennom både israelitten og kvinnen, så det gikk inn i livet på henne. Da stanset pesten som herjet blant israelittene.  Men de som hadde mistet livet i pesten, var tjuefire tusen. (4. mose 25,6)

Profeten Elisa blir kalt snauskalle av noen barn og lyser dem i bann i herrens navn slik at to bjørner kommer ut av skogen og river i stykker 42 av barna. (2. kong 2,24)

Det er jo selvsagt bare tull

Her er noen vers som viser det grunnlegende i Jesu lære og som jeg er overbevist om at er hundre prosent pasifistisk uansett hva bibelen måtte komme opp med av motsigelser.;

La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode! (romerne 12:21 )

Da sa Jesus til ham: «Stikk sverdet ditt på plass igjen. For alle som griper til sverd, skal falle for sverd. (Matteus 26:52)

Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende.’ Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsigne dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som krenker dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. Matt 5:44 – Luk 6:27 – Luk 6:35

Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann.’ Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. Matt 5:38

«Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum.» ( Matteus, 7:12)

KJÆRLIGHETEN ER OPPFYLLELSE AV LOVEN Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv. Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven (Romerne 13: 8 )

I Jakobs brev står det noe viktig og som rettesnor. Strømmer det vel friskt og bittert vann fra samme kilde? Så da er det store spørsmålet; Hva er godt og hva er ondt, eller hva er sann kjærlighet?

Og hva er sann kjærlighet? Her er noe av hva bibelen selv sier.

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. (1. kor 13,4)

Så hvis man tror at kjærlighet kan skade, drepe og lyve så er det ikke kjærlighet men noe annet. Kjærligheten som visdommen kan bare elske.

Endret av Catch22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (7 timer siden):

Hvordan den enkelte forstår en bibeltekst avhenger av kunnskapshorisont, utdannelse og livserfaring, så svaret på ditt andre spørsmål ligger i teksten du siterer, men jeg har ikke tenkt å forklare det for deg. For det første ville du ikke kunne forstå det og for det andre har du din egen agenda på disse religiøse trådene, både her og på diskusjon.no

Det er lett å unndra seg en forklaring med en påstand om at motparten ikke ville kunne forstå det. Denne påstanden er like ubegrunnet som mye av det andre du kommer med, og en billig måte å unndra seg å skulle begrunne egne påstander som er vanskelig å begrunne.

Du er lukket og låst

Jeg er veldig åpen for kunnskap. Jeg elsker å sette meg inn i ny kunnskap, særlig innen naturvitenskap, historie, religionshistorie og teknologi, men også andre områder, så jeg er definitivt ikke lukket og låst, på de aller fleste områdene.

Der jeg derimot er lukket og låst for, er påstander om det overnaturlige som kommer uten bevis som støtter påstandene, og som ofte er i direkte strid med mange bevis vi allerede har, både innen naturvitenskap, historie og den menneskelige psyke. Siden dine påstander stort sett er i denne kategorien, hvor du mener å ha funnet sannhet innen religion som du ikke begrunner i bevis, så er jeg forsåvidt lukket for dette. Men kom med bevis for påstandene dine, så vil jeg være åpen.

og har ikke den ydmykheten som skal til for å kunne oppleve det

Du oser ikke akkurat av ydmykhet du heller. Men det er altså ydmykhet, og ikke rasjonell tankegang og beviser som gir grunnlag for opplevelse i følge deg? I følge meg er dette oppskrift på selvbedrag hvis du dropper rasjonell, kritisk tenkning.

Men jeg kan uansett ikke kreve at du begrunner påstandene dine om å ha funnet sannheten, når du ikke kan eller vil, men da tror jeg akkurat like lite på deg som alle de andre millionene av religiøse som mener at akkurat de har funnet sannheten mens andre tar feil.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

En ting er nå rimelig  og det er at skal man takke Gud for det som er bra så må man også anklage gud for det som ikke er bra , eller skal alle være medgangssupportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ondt som skjer et individ og en verden kaller de religiøse en prøvelse fra Gud ...hvorfor skulle en altevnende Gud , en allmektig gud gjøre noe  så ondskapsfullt? 

Eller er faktumet at denne guden ikke kan gjøre en døyt med noe som helst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 20.16):

Bare lurte.

Fortsatt god søndag.

Anonymkode: 06efc...a09

Du gir deg ikke?

Anonymkode: 5f3fb...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...