Gå til innhold

Krevende familiemedlem, blir misfornøyd når man ikke svarer på invitasjoner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men noen uker før en invitasjon? Hun prøver og prøver, og tror vi mest sannsynlig kan bare hun inviterer tidlig.

Anonymkode: 179ae...709

Ja noen uker før, om en er usikker så svarer en det

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer ikke helt å tro på at dette ikke bare er tull. Men jeg kjenner jo folk som ofte utsetter å svare i det lengste og gjerne til jeg må etterlyse svar, så helt sikker er jeg ikke. Stort sett når det ikke kommer noe svar betyr det nei, men det er mye bedre å bare si nei enn å ikke svare, eventuelt si at du må sjekke kalenderen eller se om dere får det til (det siste betyr jo også vanligvis nei). Og vil du ikke svare i felles-chat, så send en melding privat.

Det høres ikke egentlig ut som at du ønsker at dere skal bli bli invitert, og det kan jo hende at det løser seg av seg selv hvis dere enten aldri svarer eller aldri kommer.

Anonymkode: 30573...6c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et familie medlem er veldig krevende. Jeg trenger spør hva dere mener. 

Hun inviterer til besøk og selskap via felles meldinger, for både dem og barna når det er en bursdag, vi er en familie som ikke svarer på meldinger, sender hjerter og dill. Vi svarer gjerne lenge etter invitasjoner sendes for å se det ann.

Nå er hun lei, og sier hun snart ikke orker inviterer oss når ingen gir noe respons eller takker for invitasjoner.

Er det oss som må jobbe med de sosiale kodene eller er hun kravstor?!

Hva er det det inviteres til? Og når?

Om noen inviterer på juleselskap i juli, feks, så er jo det unektelig odde. Da er å svare «vi må enten få se det av i desember og svare da, eller så må vi takke nei» helt kurrant.

Noen liker å invitere voldsomt i forkant. Jeg tror mest det handler om et behov for kontroll, behov for å «kuppe» gjestene før de kan få planlagt noe annet. Som er en odde ide - det er helt greit å takke nei uten årsak. Ja, inviterer du til store dager så er det kutyme å være 6-12 måneder i forkant. Men om man tar den metoden over i lørdagstaco og barnebursdager så blir ting slitsomt.

Men det er likevel ufint å ikke svare. Er det ikke greit for verten at man svarer «det vet jeg ikke før dato x» (man har jo vaktplaner, og øvrig familie, og venner og turnus og mye som skal hensyntaes) så svarer man bare pent «nei takk» der man tror det kan bli konflikter. Og ønsker man ikke komme, fordi man ikke ønsker omgåes dem? Da svarer man også bare pent nei.

Anonymkode: 0583d...8a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen befriende å se en tråd hvor alle er enige i at TS er på bærtur, når hun er såpass sosialt tilbakestående som hun faktisk er.

Anonymkode: 76f92...5f9

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye forståelse her.

Jeg føler vedkommende har et kobtrollbehov over at alle skal sette av datoen, og ikke stoler på oss pga manglende svar.

Vi vet jo invitasjonen kommer, enten det er fem uker før eller en halv uke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun inviterer til besøk og selskap via felles meldinger, for både dem og barna når det er en bursdag, vi er en familie som ikke svarer på meldinger, sender hjerter og dill. Vi svarer gjerne lenge etter invitasjoner sendes for å se det ann.

Nå er hun lei, og sier hun snart ikke orker inviterer oss når ingen gir noe respons eller takker for invitasjoner.

Jeg forstår vedkommende svært godt. Jeg hadde også droppet å invitere dere. 

«Vi er en familie som ikke svarer på meldinger» hva faen trur dere at dere er? Normal folkeskikk er å takke og svare ja, vi kommer eller nei, vi kommer ikke.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg føler vedkommende har et kobtrollbehov over at alle skal sette av datoen, og ikke stoler på oss pga manglende svar.

Nei, her er det ikke mye forståelse. Og heldigvis for det! For så uhøflig er det faktisk ikke greit å være! Og i tillegg ha så lite selvinnsikt på hvordan egen atferd påvirker andre..:!! 

Anonymkode: 45bd3...a20

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tar du til deg 3 sider med ensidig tilbakemelding da, TS? Du spør jo faktisk om dere må jobbe med de sosiale kodene,  men ut fra dette svaret er jeg ikke sikker på om du faktisk har planer om å endre deg

Anonymkode: 76f92...5f9

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er vel dette de fleste som inviterer til noe ønsker, de ønsker vel at flest mulig skal ha mulighet til å komme?

Måten du formulerer deg på i innleggene, får meg til å tenke at du ikke liker disse tidlige invitasjonene fordi du helst vil ha en unnskyldning (andre planer) for å slippe å delta i det vedkommende inviterer til?

Anonymkode: 56730...c2b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du stiller faktisk et spørsmål i HI som folk svarer på og gir ganske tydelig svar på:

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

At hun ikke stoler på dere angående manglende svar finnes ikke rart i det hele tatt.

Håper dere tar til dere hva folk sier her i denne tråden om oppførselen deres.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så klart må dere jo svare på invitasjoner. Det er dere som må jobbe med de sosiale kodene ja 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vi er en familie som ikke svarer på meldinger» - der har du problemet. Det er en usjarmerende holdning.

Vi har også gruppechat der invitasjoner til bursdager finner sted. Om jeg er usikker på om det passer skriver jeg feks «tror det passer, skal sjekke!» da har jeg i det minste respondert og bundet meg til å svare når jeg har sjekket med kalenderen/familien.

Anonymkode: 2278a...2f4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dere som må jobbe med sosiale koder. Det er utrolig uhøflig å ikke svare på invitasjoner. Synes oppriktig synd på denne kvinnen som må hanskes med dere som både har null sosial kompetanse og i tillegg null selvinnsikt siden dere tror det er hun som er problemet! 

Anonymkode: 70ca5...217

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en merkelig tankegang , er nok du som må jobbe med det selv

Anonymkode: e2065...1d0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mye forståelse å hente når det er du som tar feil. Selvfølgelig svarer man på invitasjoner. Folk skal planlegge sitteplasser, kaker, eventuelle allergivarer osv. 

Her er det du som er uhøflig og lettere møblert sosialt sett. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at du egentlig ikke liker dette familiemedlemmet? Får inntrykk av det gjennom måten du skriver på. Likevel er jeg enig i at det som er høflig er å svare når man ser meldingen. Om du svarer ja eller nei blir opp til deg, men å holde på å trenere noen som planlegger bursdag?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En invitasjon er ikke bare for å opplyse om et selskap, men like mye for å vite hvor mange som kommer. Det er ganske krevende å planlegge et selskap hvis en ikke aner hvor mange emn skal lage mat/kaker til.  

Anonymkode: 089de...5f9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (1 time siden):

Men er det sånn at du egentlig ikke liker dette familiemedlemmet? Får inntrykk av det gjennom måten du skriver på. Likevel er jeg enig i at det som er høflig er å svare når man ser meldingen. Om du svarer ja eller nei blir opp til deg, men å holde på å trenere noen som planlegger bursdag?

Skulle akkurat til å skrive dette. For dette  er eneste mulige forklaringen, som har gjort ts blind for hva som passer seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg håper dette er tull, for jeg kan ikke forstå at dette er seriøst, men hvis du ikke skjønner det selv…..
JA ! her må dere jobbe veldig mye med de sosiale kodene . Lurer på hvordan dere fungerer sosialt sammen med andre når dere ikke skjønner at oppførselen deres ufin, og det etter direkte tilsnakk for å aldri svare. Svar nei hvis dere ikke vil komme , det er bedre enn å la vertskapet vente . Jeg hadde ikke fortsatt å invitere dere . 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men noen uker før en invitasjon? Hun prøver og prøver, og tror vi mest sannsynlig kan bare hun inviterer tidlig.

Jeg forstår ingenting av hva du mener med å svare på en invitasjon noen uker før invitasjonen kommer? 

Anonymkode: c6e2e...599

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...