AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Han tjener mindre enn sin ex og bruker mer penger på deres fellesbarn. Det synes jeg er urettferdig., for det vil gå utover oss på sikt. Jeg forstår at det er han datter osv men fortsatt urettferdig. Hun betaler ikke noe enn ett par kjøp her og ett par kjøp der! Kan jeg ta det opp med min kjæreste? Anonymkode: ca95b...c46
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Syns det er smålig av deg å si at han skal bruke mindre på sitt barn fordi det går ut over deg. Betaler han barnebidrag? Anonymkode: a72a0...9ab 3 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 Det viktigste er vel at han bidrar med det samme som deg til deres felles utgifter. Hva han gjør med resten blir hans sak. Anonymkode: c8d21...905 3 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg mener det er mye som spiller inn, hvor mye samvær de har, hvordan kontakten mellom dem er, hva som er årsaken til at barnets mor tjener mindre m.m. Om dere selv ikke har barn, Ts, så tenker jeg at dette er noe som du ikke bør bry deg om, så lenge du ikke ender med å forsørge ham fordi han bruker "for mye" penger på sitt barn. Jeg var sammen med en mann for noen år siden som betalte rundt 50 % mer enn hva han hadde måttet betale om det ble tatt gjennom Nav. Han hadde råd til det, og det kunne ikke falt meg inn å blande meg inn i det. For det han gjorde var uten tvil til barnets beste, og det er tross alt det viktige. Jeg lurer på om du egentlig er moden til å være sammen med en mann med barn fra før? Hans første barn vil alltid være en del av ham og hans familie, og når du velger ham så velger du barnet like mye som ham! Anonymkode: 33c46...631 4
Hateridioter Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Nei, det kan du ikke. Hvis du ikke vil ha en kjæreste som bruker sine egne penger på barnet sitt, får du finne deg en uten barn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 1: Dette har ikke du noe med. 2: Du fremstår jævlig smålig. Anonymkode: 3cbb3...141 6 2
TomKrus Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det viktigste er vel at han bidrar med det samme som deg til deres felles utgifter. Hva han gjør med resten blir hans sak. Anonymkode: c8d21...905 Akkurat ! For det må han faktisk bidra like mye som den han lever sammen med, alt utover det ? Det har faktisk ikke en ny partner noe med. Jeg forstår godt at han vil bidra ovenfor sine barn ! Det er noe alle foreldre føler på og som faktisk er positivet om det da ikke tar helt av, og at en ny partner må dekke opp for det i et nytt forhold.
TomKrus Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 Hateridioter skrev (9 minutter siden): Nei, det kan du ikke. Hvis du ikke vil ha en kjæreste som bruker sine egne penger på barnet sitt, får du finne deg en uten barn. Akkurat ! Barna er det viktigste i et menneske sitt liv, og at man skal bidra? Helt klart, og hva en ex kan bidra med ? Det kan man aldri styre. Så å forlange at far da skal bidra bare så mye som en ex kan ? Det blir jo helt feil. Far bidrar da med det han kan, og det han ønsker ! Så TS dette bør du bare la ligge, om det da ikke direkte involverer felles økonomi.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg lever i omvendt situasjon. Min samboer er ikke far til mitt barn. Barnet bor med meg, dvs oss. Selvfølgelig går mye av mine/ våre penger til barnet. Mat, klær, jule/ bursdagsgaver, skoleturer, lommepenger, ferier osv. Barnet bruker også strøm, har eget rom, og koster dermed mye penger pr. år. Hadde min samboer ment at barnet mitt skulle fått mindre, fordi han selv vil ha mer, kunne han flyttet på sekundet. Men han er normalt fornuftig, og ser iķke på barnet som en uønsket utgift, men som et barn, som han også er glad i. Barn koster. Er det et problem, må du finne en som er barnløs. Anonymkode: 4f5ac...c10 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #11 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han tjener mindre enn sin ex og bruker mer penger på deres fellesbarn. Det synes jeg er urettferdig., for det vil gå utover oss på sikt. Jeg forstår at det er han datter osv men fortsatt urettferdig. Hun betaler ikke noe enn ett par kjøp her og ett par kjøp der! Kan jeg ta det opp med min kjæreste? Anonymkode: ca95b...c46 Urettferdig, urettferdig... du høres ut som en liten unge. Sørg for at dere har hver deres økonomi, så vil ikke dette gå utover deg eller dere. Anonymkode: 87bbd...934
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #12 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg sier ikke at han skal bruke mindre penger på barnet, men at moren må ta ansvar! Hun er snart 50 og både han og familien hennes betaler nesten alt for henne. De har 50/50 Anonymkode: ca95b...c46
Nymerïa Skrevet 6. oktober 2024 #13 Skrevet 6. oktober 2024 Nei, du kan ikke ta det opp. Hvis han bidrar så lite at du ikke liker framtidsutsiktene, så står du fritt til å gjøre det slutt. Det spiller ingen rolle hva han bruker pengene på, enten det er særkullsbarn, bilhobby eller gammel spillegjeld.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #14 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg sier ikke at han skal bruke mindre penger på barnet, men at moren må ta ansvar! Hun er snart 50 og både han og familien hennes betaler nesten alt for henne. De har 50/50 Anonymkode: ca95b...c46 Det er fremdeles ikke din business. Anonymkode: 3cbb3...141 2
petterm Skrevet 6. oktober 2024 #15 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): hva som er årsaken til at barnets mor tjener mindre m.m. Det er vel motsatt? Barnets mor tjener mer enn samboeren. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han tjener mindre enn sin ex og bruker mer penger på deres fellesbarn. Til tross for det er det samboeren og besteforeldrene (foreldrene til moren) som betaler det meste av utgiftene for barnet. Jeg antar at ts ønsker barn med samboeren, men ser at når samboer betaler så stor del av utgiftene til sitt barn så vil det gå ut over ts og samboer sin økonomi hvis de får barn.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #16 Skrevet 6. oktober 2024 petterm skrev (4 minutter siden): Det er vel motsatt? Barnets mor tjener mer enn samboeren. Til tross for det er det samboeren og besteforeldrene (foreldrene til moren) som betaler det meste av utgiftene for barnet. Jeg antar at ts ønsker barn med samboeren, men ser at når samboer betaler så stor del av utgiftene til sitt barn så vil det gå ut over ts og samboer sin økonomi hvis de får barn. YES! Takk for at du forstår! Anonymkode: ca95b...c46 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #17 Skrevet 6. oktober 2024 Så råttent du tenker Ts. Du setter deg selv foran et uskyldig barn. Du vil alltid være en nr to hos han, han har allerede en familie med en annen uten deg i form av dette barnet - og det vil alltid være sånn. Barnet har ikke valgt at situasjonen skal være slik, men det har du som helt frivillig er i et forhold til denne mannen. Hvis dette er et så stort problem for deg, hvorfor skaffer du deg ikke en kjæreste uten barn? Istedenfor å ødelegge for et uskyldig barn? Barnet har kanskje opplevd en splittet familie og har lidd tapet av en omsorgsperson? Skal barnet da ikke få lov til å få ekstra goder av far? Har du også tenkt at kjæresten din kanskje betaler mye fordi han har lyst? Om han visste hvor råttent du tenkte, så tror jeg han ville gjort det slutt med deg, om han er en god og omsorgsfull mann? Bor forresten barnet hos han 50%? Hvis ikke har moren trolig mange flere løpende utgifter til barnet og hvis du skal tenke penger, så må hun også ta kostnaden i tid hun bruker på barnet. Dette er tid hun i teorien kunne brukt på å jobbe. Hvis gjennomsnittslønn i Norge er typ 600 000 kr så burde hun vel fått 600 000 kr av han for å ta vare på det, siden det å ha barn er en helårsjobb. I tillegg, hvis det at hun har hovedomsorgen for barnet fritar han for tid og fritid, så er det vel rett og rimelig at han betaler ekstra for den økonomiske muligheten i denne fordelen han får, uavhengig av hvor mye hun tjener. I tillegg, kan du jo regne på tapet barnet opplever eventuelt med å ikke ha anledning til å bo fullt ut med far. Anonymkode: ea79f...fb0
petterm Skrevet 6. oktober 2024 #18 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): YES! Takk for at du forstår! Anonymkode: ca95b...c46 Da forstår jeg at du har et dilemma. Istedenfor å ta det opp med kjæresten din direkte er det kanskje mer strategisk å ta en prat med han om hvorvidt han ønsker barn med deg. Hvis han ønsker barn med deg så må dere finne ut om dere har økonomi til det. Hvis jeg var deg ville jeg unngått å si noe om at du synes barnemor bør bidra med mer til deres barn. Det må samboeren din finne ut av seg sjøl. Det virker for øvrig veldig spesielt at besteforeldrene må bidra økonomisk til din samboer sitt barn.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #19 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier ikke at han skal bruke mindre penger på barnet, men at moren må ta ansvar! Hun er snart 50 og både han og familien hennes betaler nesten alt for henne. De har 50/50 Anonymkode: ca95b...c46 Oj her er det alltid damer som angriper stemødre?😅 Jeg er 100% enig med deg ts. Jeg hadde tatt dette opp på flekken. Hvis far hadde tjent godt så hadde jeg ikke brydd meg,MEN om jeg ble samboer med kjæresten min og han brukte de fleste penger på sitt barn,mens moren ikke bidro OG det gikk utover vårt hushold?! Selvfølgelig. Men du sier kjæreste?? Dere bor ikke sammen.... Litt anderledes da,hva skal han kjøpe te deg ,hva mener du? Men samboer,felles lån osv så hadde jeg tatt dette opp. Jeg hadde forresten tatt det opp hvis han ikke kunne dra på ferie osv med meg selv om vi ikke bodde sammen......slike ting.. Anonymkode: 40685...018
petterm Skrevet 6. oktober 2024 #20 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så råttent du tenker Ts. Du setter deg selv foran et uskyldig barn. Du vil alltid være en nr to hos han, han har allerede en familie med en annen uten deg i form av dette barnet - og det vil alltid være sånn. Barnet har ikke valgt at situasjonen skal være slik, men det har du som helt frivillig er i et forhold til denne mannen. Hvis dette er et så stort problem for deg, hvorfor skaffer du deg ikke en kjæreste uten barn? Istedenfor å ødelegge for et uskyldig barn? Barnet har kanskje opplevd en splittet familie og har lidd tapet av en omsorgsperson? Skal barnet da ikke få lov til å få ekstra goder av far? Har du også tenkt at kjæresten din kanskje betaler mye fordi han har lyst? Om han visste hvor råttent du tenkte, så tror jeg han ville gjort det slutt med deg, om han er en god og omsorgsfull mann? Bor forresten barnet hos han 50%? Hvis ikke har moren trolig mange flere løpende utgifter til barnet og hvis du skal tenke penger, så må hun også ta kostnaden i tid hun bruker på barnet. Dette er tid hun i teorien kunne brukt på å jobbe. Hvis gjennomsnittslønn i Norge er typ 600 000 kr så burde hun vel fått 600 000 kr av han for å ta vare på det, siden det å ha barn er en helårsjobb. I tillegg, hvis det at hun har hovedomsorgen for barnet fritar han for tid og fritid, så er det vel rett og rimelig at han betaler ekstra for den økonomiske muligheten i denne fordelen han får, uavhengig av hvor mye hun tjener. I tillegg, kan du jo regne på tapet barnet opplever eventuelt med å ikke ha anledning til å bo fullt ut med far. Anonymkode: ea79f...fb0 Ts ønsker barn med samboeren sin. Samboeren har sine barn 50%. Til tross for det er det samboeren og hans foreldre(!) som står for det som er av utgifter til barna. Sånn jeg forstår det er banemor sine utgifter begrenset til mat den uka ungene er hos henne. Dette til tross for at barnemor tjener mer enn samboeren. Hvis barnemor bidrar med sin andel av utgiftene til hennes barn så vil der påvirke ts og samboeren sin økonomi. Ts ønsker egne barn og er bekymret for om de har økonomi til det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå