Gå til innhold

Å ende opp singel og alene etter utro partner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livet har blitt til nesten det jeg fryktet mest: å ende opp alene. 

Ser ikke meningen i ting når alt skal gjøres alene. Jeg kuttet ut vennskapet med den eneste jeg hadde som nær venn, han var gavmild, hjelpsom, men krevde sex for hver ting han gav, eller gjorde. Jeg taklet det ikke. 

Vært singel i flere år nå, etter at siste kjæreste jeg hadde, var både utro og mye sint. Det skremte meg fra å opprette nye kontakter og forhold. (Den før nevnte vennen hadde jeg vennskap med kun da var singel)

Jeg avsluttet det turbulente forholdet selv om det var bra av og til, skremte han meg med sinneutbruddene sine, en venninne av han hadde sagt en gang vi var på konsert sammen, at hadde hun ikke vært hans venninne, hadde hun advart meg mot ham. Det fikk meg til å tenke… Hjalp ikke akkurat å se at han rett etter jeg avslutter forholdet, begynte å rote med ei ungjente (så det via hennes Instagram hvor hun la ut bilder fra hjemme hos han og de deo på konsert sammen) som han «lærte å spille gitar» og etter det ble sammen med en annen, ei som var «venninne» mens vi var sammen (han var utro med henne) og som jeg anså som ikke helt hans type selv om de delte interesser… Hun siste og han er sammen såvidt jeg vet i dag, og vært det i noen år nå. Likevel, jeg får meg ikke til å inngå nytt i frykt for å møte på likedan utro type så stoler aldri på noen mer. Har tinder, men opplever det som bare useriøst.

Har ingen jobb (ufør), ingen fritidsinteresser, trener ikke på senter, ingen venner eller familie jeg omgås. Jeg ser ikke andre mennesker annet enn tenåringen som nå er stor og det er det eneste jeg gjør, å være mamma. Men jeg har ikke noe eget liv. Gjør ikke annet enn å ordne alene i leiligheten. Kjøre hit og dit hvor ungdommen skal.  Lage mat alene. Gjøre husarbeid alene. Handle mat alene. Skifte dekk alene. Alt oppleves som en plikt.

Jeg kjenner ingen av naboene heller. Omgås ingen i byen vi bor i. Føler ikke at jeg har noe mer å gi uansett, er veldig sliten etter å ha vært alenemor og kronisk syk i alle år, samtidig som jeg syns alt er stusselig. Det å ikke ha noen venn å se en god film sammen med, drikke en kopp kaffe med, dele ideer, jeg er utrolig ensom og livet er stillestående.  

Lurer ofte på hva jeg har gjort galt for å fortjene å leve sånn. For jeg har gitt og gitt 100% i mine forhold, likevel har jeg blitt ført bak lyset. 

Flere som har det sånn? Hvordan komme seg ut av den sirkelen? Livet går bare forbi, alle lever det men ikke jeg.

Anonymkode: 59541...502

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre sånn at den fritiden vi har, er den vi har invistert i.

Du trenger ikke leve som du gjør, om du tar andre valg. Hva har du lyst til? Du har ingen hobby, har du lyst på en? Du trener ikke på senter, er det noe du kunne tenkt deg? Du kjenner ikke naboen eller har noen venner, men er det noen du kunne tatt initiativ til å invitere over, små prate med eller lignende? 

Noen ganger må vi være den som sier hei først. 

Anonymkode: 147a3...492

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Som ufør og enslig forsørger ser jeg hvor du kommer fra.

Jeg er alene, men føler meg ikke ensom. Jeg bruker tiden på å lære meg språk og planlegger og ser på muligheter for framtiden min når ungdommen står på egne bein.

Anonymkode: e27dc...3a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke leve som du gjør, om du tar andre valg. Hva har du lyst til? Du har ingen hobby, har du lyst på en? Du trener ikke på senter, er det noe du kunne tenkt deg? Du kjenner ikke naboen eller har noen venner, men er det noen du kunne tatt initiativ til å invitere over, små prate med eller lignende? 

Har det likt, og føler jeg må ta meg i nakkaskinnet for å skape en bedre hverdag. Det blir ikke lett, men livet er ikke bestandig dårlig selv om det ikke er lett heller. Å være ensom er uansett ingen god føelsle, å det vil komme gode relajsoner og opplevelser på veien 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen hobby du kan begynne med?

Anonymkode: 66996...3df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har det likt, og føler jeg må ta meg i nakkaskinnet for å skape en bedre hverdag. Det blir ikke lett, men livet er ikke bestandig dårlig selv om det ikke er lett heller. Å være ensom er uansett ingen god føelsle, å det vil komme gode relajsoner og opplevelser på veien 😊

Ja er dette jeg ser nå, det går ikke lenger. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen hobby du kan begynne med?

Anonymkode: 66996...3df

Aner ikke. Har skrinlagt et par hobbyer som jeg hadde, da det koster for mye penger. Nå for tiden gjelder det å ha nok råd til mat og alt som kreves.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I en ideell verden hadde jeg jogget med hunden jeg ikke har, hver morgen. Men jeg kan ikke jogge, og har ikke hund. 
Jeg kunne tenkt meg å trene på senter, men ikke alene da føler alle glor og at jeg gjør ting feil. Selvtilliten er på bunn årevis etter siste forhold. Tar ikke initiativ, folk hilser ikke tilbake om jeg hilser engang. Leser litt, men har ikke fått til det på et par måneder nå pga ingenting interesserer mer.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aner ikke. Har skrinlagt et par hobbyer som jeg hadde, da det koster for mye penger. Nå for tiden gjelder det å ha nok råd til mat og alt som kreves.

Hva med noen småjobber? Dyrepass, hagestell, renhold som du kan gjøre når du er frisk nok? Ellers pleier bibliotekene å ha gratis arrangementer. Ellers finnes det gratis kurs og tips for det aller meste  på nett / i sosiale medier.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Livet har blitt til nesten det jeg fryktet mest: å ende opp alene. 

Ser ikke meningen i ting når alt skal gjøres alene. Jeg kuttet ut vennskapet med den eneste jeg hadde som nær venn, han var gavmild, hjelpsom, men krevde sex for hver ting han gav, eller gjorde. Jeg taklet det ikke. 

Vært singel i flere år nå, etter at siste kjæreste jeg hadde, var både utro og mye sint. Det skremte meg fra å opprette nye kontakter og forhold. (Den før nevnte vennen hadde jeg vennskap med kun da var singel)

Føler at jeg her leser historien til en som går alt for fort frem ! Når " vennen" din krevde sex for alt han gjorde for deg ? Da var han ikke en venn, men en som utnyttet deg ! Når du så fant en ny var den utro og mye sint ? Utro kan du ikke styre! Men sint ? Hvorfor involvere seg i et forhold med noen slike ? Altså du valgte helt feil her !

Så når du oppretter nye kontakter som venner eller i forhold ! ikke gi mer en du får, og merker du at det er usunt for deg ? Avbryt ! Forhold ? Bruk tid på akkurat det ! Se an hvordan dere fungerer sammen over tid ! Og fungerer det ikke slik du vil ha  det ? Avbryt ! En som elsker deg og liker deg er sammen med deg fordi den vil ! Den krever ikke noe, men gir mye ! Er ikke dette på plass så skygg banen ! Men å bare kutte ut alt samkvem med andre mennesker fordi man har brent seg noen ganger ? Det er bare trist ! Lær av deg, og når ilden vil brenne deg neste gang ? Du trekker deg unna. Og når du finner en annen som passer sammen med deg, om det er venn eller i et forhold ? Da vil du merke forskjellen veldig raskt.

• Nyttig 2
Gjest winterchild
Skrevet

Tusen gånger bättre att vara singel än med någon som är otrogen ❤️

Skrevet
Seff skrev (2 minutter siden):

Hva med noen småjobber? Dyrepass, hagestell, renhold som du kan gjøre når du er frisk nok? Ellers pleier bibliotekene å ha gratis arrangementer. Ellers finnes det gratis kurs og tips for det aller meste  på nett / i sosiale medier.

Joda prøvde dyrebeskyttelsen men der jobbet jo en av førnevnte… 

Skulle gjerne ha gjort NOE men finner ikke ut noe. Renhold et par timer i uka hadde jeg godt kunne, bare for å ha noe å gjøre selv om er ufør tror jeg to timer kunne ha gått.

Det lokale biblioteket må jeg kanskje sjekke ut… 

Hvilke kurs da? Har studert tidligere og savner virkelig det å kunne gå i dybden på ting. 

• Liker 2
Skrevet
TomKrus skrev (4 minutter siden):

Føler at jeg her leser historien til en som går alt for fort frem ! Når " vennen" din krevde sex for alt han gjorde for deg ? Da var han ikke en venn, men en som utnyttet deg ! Når du så fant en ny var den utro og mye sint ? Utro kan du ikke styre! Men sint ? Hvorfor involvere seg i et forhold med noen slike ? Altså du valgte helt feil her !

Så når du oppretter nye kontakter som venner eller i forhold ! ikke gi mer en du får, og merker du at det er usunt for deg ? Avbryt ! Forhold ? Bruk tid på akkurat det ! Se an hvordan dere fungerer sammen over tid ! Og fungerer det ikke slik du vil ha  det ? Avbryt ! En som elsker deg og liker deg er sammen med deg fordi den vil ! Den krever ikke noe, men gir mye ! Er ikke dette på plass så skygg banen ! Men å bare kutte ut alt samkvem med andre mennesker fordi man har brent seg noen ganger ? Det er bare trist ! Lær av deg, og når ilden vil brenne deg neste gang ? Du trekker deg unna. Og når du finner en annen som passer sammen med deg, om det er venn eller i et forhold ? Da vil du merke forskjellen veldig raskt.

Du har rett. Jeg skulle ha gått tidligere før den psykiske nedbrytingen begynte. Men det kom som en snikende slange. 

• Hjerte 1
Skrevet
winterchild skrev (5 minutter siden):

Ja, du har så rett men nå tar ensomheten litt overhånd enda. 🖤

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har rett. Jeg skulle ha gått tidligere før den psykiske nedbrytingen begynte. Men det kom som en snikende slange. 

Og da hugger du hodet av slangen og kommer deg vekk. Når man søker kontakt med andre mennesker må man bruke litt tid, og når man oppdager disse "snikende tendensene" sett på bremsen ! Finne den rette er aldri lett, derfor bruke tid. Over tid vil man se slike ting, nyforelsket og der og da ? Du vil aldri se sannheten. Så ikke slutt med å involvere deg med andre, men gå rolig frem, og når du ser "røde flagg " så forstå at de er akkurat dette da ! Da stopper du opp, og trekker deg unna. Bare du vet hva som er rett for deg, det kan ingen andre avgjøre for deg.

• Nyttig 1
Skrevet
winterchild skrev (11 minutter siden):

Helt klart ja, men det er ikke bra å være singel over tid når man ikke liker akkurat det og er livredd fordi man har brent seg tidligere. Da må man komme seg over det, bearbeide det og lære av det og forsøke på nytt med et kritisk blikk og bruke tid ! For ja å være singel er 100 ganger bedre en å være i et dårlig forhold ! Men 1000 ganger verre en å være i et godt forhold med noen man passer sammen med som venn, elsker og livsledsager.  Så kan alt rakne over tid om man ikke tar vare på et forhold uansett hvor godt man passer sammen. Den sjansen er verdt å ta.

• Hjerte 1
Skrevet
TomKrus skrev (Akkurat nå):

Og da hugger du hodet av slangen og kommer deg vekk. Når man søker kontakt med andre mennesker må man bruke litt tid, og når man oppdager disse "snikende tendensene" sett på bremsen ! Finne den rette er aldri lett, derfor bruke tid. Over tid vil man se slike ting, nyforelsket og der og da ? Du vil aldri se sannheten. Så ikke slutt med å involvere deg med andre, men gå rolig frem, og når du ser "røde flagg " så forstå at de er akkurat dette da ! Da stopper du opp, og trekker deg unna. Bare du vet hva som er rett for deg, det kan ingen andre avgjøre for deg.

Det var litt vanskelig å oppdage da vi bodde to timers kjøring fra hverandre, så vi møttes stort sett i helgene, på hans premisser. Hadde aldri gjort det i dag; kjørt to timer med barn rett etter arbeidsuke nesten hver helg, når jeg var kronisk syk i tillegg, samt alle ekstra kostnadene ved det hele… Noen ganger ikke hele helgene heller, fordi han skulle ha «egentid» med øldrikking annenhver fredag, og noen helger alene. Jeg har lært mye av det da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda prøvde dyrebeskyttelsen men der jobbet jo en av førnevnte… 

Skulle gjerne ha gjort NOE men finner ikke ut noe. Renhold et par timer i uka hadde jeg godt kunne, bare for å ha noe å gjøre selv om er ufør tror jeg to timer kunne ha gått.

Det lokale biblioteket må jeg kanskje sjekke ut… 

Hvilke kurs da? Har studert tidligere og savner virkelig det å kunne gå i dybden på ting. 

På Minsmåjobb.no legges det ut forskjellige jobber, både faste småjobber og div. engangsjobber. På pawshake.no og kattevandreren.no (og sikkert mange andre) kan du registrere deg som dyrepasser. Når det gjelder kurs, kommer det jo an på hva du vil lære deg, altså om det er hobbykurs, høyere utdanning osv. Hvis du vet hva du kunne tenke deg å studere, kan du jo google utdanningen + nettbasert. Ellers kan du gå inn på nettsidene til de ulike utdanningsinstitusjonene og se hvilke nettbaserte utdanninger de tilbyr. På noen er det lagt opp til helgesamlinger, men ikke alle. Mange tilbyr også deltidsstudier.

Bibliotektilbudet kommer nok litt an på hvor du bor, men bibliotekene pleier å tilby det meste, alt fra gratis filmvisning, foredrag og språkkafé til strikkekafé, spillkvelder og kurs i koding. 

Jeg har lært meg mange ulike håndarbeidsteknikker via instagram og youtube, men det finnes jo kurs/opplæring i alt mulig fra foto, spille musikkinstrumenter til "hvordan reparere ditt og datt på bilen" osv.

Det er veldig mye man kan gjøre som ikke koster penger (eller lite penger), man må bare lete litt :)

• Liker 1
Gjest winterchild
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, du har så rett men nå tar ensomheten litt overhånd enda. 🖤

Skjønner, klem ❤️ det finns bra människor därute, du kommer att finna någon mycket bättre 🌷

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var litt vanskelig å oppdage da vi bodde to timers kjøring fra hverandre, så vi møttes stort sett i helgene, på hans premisser. Hadde aldri gjort det i dag; kjørt to timer med barn rett etter arbeidsuke nesten hver helg, når jeg var kronisk syk i tillegg, samt alle ekstra kostnadene ved det hele… Noen ganger ikke hele helgene heller, fordi han skulle ha «egentid» med øldrikking annenhver fredag, og noen helger alene. Jeg har lært mye av det da. 

Akkurat, og den lærdommen har du med deg videre og bruk den for alt det er verdt videre. I stedet for å isolere seg og ikke stole på noen andre. For tillit tar år å bygge og sekunder å bryte ned. Når du merker at du blir utnyttet ? Trekk deg tilbake og avslutte ! Det er ikke vanskelig når man har den erfaringen du har. Det kan ta tid ja, men det må du nesten bare gi en relasjon. Uten at du bryter alle broer tilbake som singel om det ikke er riktig for deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...