Gå til innhold

Forferdelig opplevelse hos gynekolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg ble nylig henvist til gynekolog for innsetting av spiral. Dette var så smertefullt og venninnen min hevder det svartnet for henne flere ganger. Hun gråt og hyperventilerte av smertene, men gynekologen bare fortsatte. Det tok mange forsøkt før den var på plass. Gynekologen var usympatisk, nedlatende og frekk mens hun lå i stolen med store smerter. Dette er flere uker siden nå og hun føler seg fortsatt traumatisert. Hun har flashbacks og sover dårlig. Hun klarer heller ikke tanken på å være intim. Jeg synes det helt sykt at en gynekolog kan få holde på sånn. Jeg har flere ganger sagt at hun burde melde i fra om dette, men hun er usikker på om hun orker det. Flere som har opplevd noe lignende? Hjelper det å melde i fra om slike hendelser? 

Anonymkode: 0c6fb...214

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En venninne av meg ble nylig henvist til gynekolog for innsetting av spiral. Dette var så smertefullt og venninnen min hevder det svartnet for henne flere ganger. Hun gråt og hyperventilerte av smertene, men gynekologen bare fortsatte. Det tok mange forsøkt før den var på plass. Gynekologen var usympatisk, nedlatende og frekk mens hun lå i stolen med store smerter. Dette er flere uker siden nå og hun føler seg fortsatt traumatisert. Hun har flashbacks og sover dårlig. Hun klarer heller ikke tanken på å være intim. Jeg synes det helt sykt at en gynekolog kan få holde på sånn. Jeg har flere ganger sagt at hun burde melde i fra om dette, men hun er usikker på om hun orker det. Flere som har opplevd noe lignende? Hjelper det å melde i fra om slike hendelser? 

Kan ikke venninna di fortelle denne skrekkhistorien til skrekk og advarsel for alle som kan lese på nette selv, så bør heller ikke andre formidle tredjehånds informasjon. 

Å få satt inn spiral kan gå lett og det kan være komplisert alt etter de fysiske forholde og psyken til den som skal ha spiral inn. 

Anonymkode: c79c6...16b

• Liker 14
Skrevet

Hva i alle dager? Å sette inn spiral er jo ikke spesielt vondt, så her må gynekologen gjort noe veldig feil? Eventuelt har venninna di veldig lav smerteterskel, men tenker det er mest sannsynlig noe feil hos gynekologen. Bare hun ikke har fått fysiske skader. 

Anonymkode: a19e3...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan ikke venninna di fortelle denne skrekkhistorien til skrekk og advarsel for alle som kan lese på nette selv, så bør heller ikke andre formidle tredjehånds informasjon. 

Å få satt inn spiral kan gå lett og det kan være komplisert alt etter de fysiske forholde og psyken til den som skal ha spiral inn. 

Anonymkode: c79c6...16b

Jeg hadde selvsagt ikke skrevet dette uten hennes samtykke. Denne hendelsen har vi snakket om i flere uker før jeg foreslo at jeg kunne forhøre meg anonymt her inne. 

Gynekologen er verken nevnt med kjønn, alder, navn eller tilhørighet (sted). Ser ikke problemet med å ta dette opp her. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva i alle dager? Å sette inn spiral er jo ikke spesielt vondt, så her må gynekologen gjort noe veldig feil? Eventuelt har venninna di veldig lav smerteterskel, men tenker det er mest sannsynlig noe feil hos gynekologen. Bare hun ikke har fått fysiske skader. 

Anonymkode: a19e3...c3d

Nei, det burde normalt sett ikke gjøre så vondt. Er flere grunner til at jeg mener at denne hendelsen før meldes ifra om. Det handler ikke bare om smertene hun ble påført, men også måten hun ble behandlet på. Gynekologen sa flere ganger at hun måtte ta seg sammen og slutte å gråte på en ufølsom og arrogant måte. Vedkommende sukket høylytt flere ganger og viste tydelig at han/hun var oppgitt over henne. Kom også en kommentar på hun bare kunne glemme å bli gravid og føde hvis hun tålte så lite. Dette sa gynekologen når han/hun visste at venninnen har en tilstand som kan gjøre det vanskelig å få barn. Helt sykt i mine øyne! Er så sint på hennes vegne 😡😡

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, dette bør rapporteres. Jeg hadde også traumatisk opplevelse hos gynekolog (mann), men dette gikk mer på overtredelse av etiske grenser. Meld til Statsforvalteren, evnt via Pasientombudet. Dessverre blir mange saker henlagt, men det er er viktig å rapportere. 

Anonymkode: 6f6a6...6e7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Privat gynekolog som ikke har tid til pasienter som krever mer enn minimum av tid? Ikke bra! Bør absolutt meldes videre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått spiral to ganger. Den ene var lett som en plett, den andre som beskrevet i HI. Klag. Det hjelper ikke, men det kan være greit at gynekologen får en heads up på oppførselen sin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Venninnen din er vel ikke så tafatt at hun ikke kan fortelle/skrive selv om hendelsen?. Hun  kan ta en prat m/fastlegen sin i første omgang og få råd om hvordan hun bør forholde seg videre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (4 minutter siden):

Venninnen din er vel ikke så tafatt at hun ikke kan fortelle/skrive selv om hendelsen?. Hun  kan ta en prat m/fastlegen sin i første omgang og få råd om hvordan hun bør forholde seg videre. 

For en unødvendig ting å si. Kanskje hun er så traumatisert og har så mye smerter at hun ikke har overskudd, hva pokker bryr det deg? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Meld fra! Sånn skal det ikke være. 

Anonymkode: 6c90a...b16

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der opplevde jeg også ved innsett av spiral. Fikk angstanfall og hun bare fortsatte. Skal aldri mer gå til privat gynokelog!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sefanja skrev (1 minutt siden):

Det der opplevde jeg også ved innsett av spiral. Fikk angstanfall og hun bare fortsatte. Skal aldri mer gå til privat gynokelog!

Mitt overgrep skjedde hos offentlig gynekolog, og jeg har best erfaring med ei som er privat. Så er nok personen det går på, og ikke hvorvidt om de er private eller offentlig. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt overgrep skjedde hos offentlig gynekolog, og jeg har best erfaring med ei som er privat. Så er nok personen det går på, og ikke hvorvidt om de er private eller offentlig. 

Det er nok det ja. Kanskje det er tilfeldig at menn er mer hensynsfulle enn kvinner også. Har i hvert fall aldri opplevd tidligere at en gynokelog har fortsatt når pasienten gråter av smerte

• Liker 1
Skrevet
Sefanja skrev (5 minutter siden):

Det er nok det ja. Kanskje det er tilfeldig at menn er mer hensynsfulle enn kvinner også. Har i hvert fall aldri opplevd tidligere at en gynokelog har fortsatt når pasienten gråter av smerte

Ja det er helt tilfeldig. Jeg hadde mannlig gynekolog i flere år og elsket han. Han var så forsiktig og flink. Men nå vil jeg aldri tilbake til mannlig igjen. 

Nei fytti....det er jo helt forferdelig!

• Liker 1
Skrevet

Jeg satte inn spiral for mange år siden og det er det verste jeg har vært med på. Sykt smertefullt. Smerten gikk heller ikke over, så etter 1 mnd. så klarte jeg ikke mer og fikk den nappa ut. Var ikke mye forståelse å få da den ble satt inn, men satt ikke igjen med den samme følelsen som venninna di da. Hun burde absolutt klaget. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er vel litt som sprøyte med små barn. Det må bare gjøres selv om det er vondt 

Anonymkode: 0f914...e7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel litt som sprøyte med små barn. Det må bare gjøres selv om det er vondt 

Små barn får vel gjerne emblaplaster før sprøyte.

Selv om det gjør vondt kan man vel behandle folk på folkvis?

Anonymkode: e4cc0...c27

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Små barn får vel gjerne emblaplaster før sprøyte.

Selv om det gjør vondt kan man vel behandle folk på folkvis?

Små barn har foreldre som faktisk tvinger. Som voksen må man bite sammen tenna selv. 

Jada, fint med fintfølenhet. Men noen medisinske behandlinger er vonde. 

Hun kan jo droppe spiral. Skal hun ha det må hun igjennom smerte 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Små barn har foreldre som faktisk tvinger. Som voksen må man bite sammen tenna selv. 

Jada, fint med fintfølenhet. Men noen medisinske behandlinger er vonde. 

Hun kan jo droppe spiral. Skal hun ha det må hun igjennom smerte 

Problemet var vel ikke at det var vondt men at gynekologen var usympatisk, nedlatende og frekk.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...