AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 1
Brunello Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Har du ikke fått med deg at dette ikke gjelder veldig mange mennesker? Nettbutikker som Temu går ekstremt bra. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Gir ikke gaver man ikke trenger Anonymkode: b7584...f90
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Vi? Hvem er disse "vi" du snakker om? VI kjøper gaver folk trenger og VI kjøper gjerne brukt og VI har heller ingen overflod av gaver. Vi bruker samme julepynt vi har brukt i alle år og kjøper ikke masse nytt hvert eneste år. Hva gjør du selv for miljøet i julen og for å forhindre overforbruk? Anonymkode: ebf72...626 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Ikke kjøper jeg ny julepynt og ikke kjøper jeg gaver ingen har bruk for. Og jeg vet at mange andre er som meg og Anonymkode: f78ac...4bf
smurfebuss Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg kjøper litt nytt hvert år - fordi jeg ikke har hatt råd til å kjøpe mye nytt på én gang. I fjor kjøpte jeg for eksempel fat til karamellpudding (ikke hatt før), et par skåler med julete tema (heller ikke hatt) og flanellsengesett med julemotiv (det gamle hadde ikke julemotiv, men var 15 år gammelt og hadde revnet flere steder). Når det kommer til gaver er håpet mitt at de har bruksverdi. Jeg er den tanta som f.eks gir en bok og et par hjemmestrikkede sokker. Jeg kjøper også ting som barna mine har bruk for: klær, gaminggreier, sminke/hudpleie osv. Ellers er fokuset på spiselige gaver - eller hjemmestrikk. Julekalenderen til barna er også spiselig: vi har en med lommer som de får litt godteri i hver eneste dag i desember (uff ja, tenk det 😆). Forøvrig er kalenderen kjøpt på loppis og passe stygg - vi elsker den! I år skal jeg kjøpe et lite kunstig juletre. Vi har ikke behov for et stort, og jeg er ferdig med å ha ekte tre i hus. All juletrepynt og annen pynt har vi nok av. Det kan hende jeg kjøper noen batteridrevne «levende» lys, men de er jo ikke spesifikt for jula. Ellers er jula for meg en tid med litt ekstra god mat. Gjerne noen oster og litt pålegg jeg vanligvis ikke tar meg råd til ellers i året.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 Så der er pynt og gaver jula handler om? Trodde det var for å feire Jesu fødsel, jeg... Anonymkode: e042c...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så der er pynt og gaver jula handler om? Trodde det var for å feire Jesu fødsel, jeg... Anonymkode: e042c...2c1 Jesus ble født i mars Anonymkode: b66e1...f2d 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jesus ble født i mars Anonymkode: b66e1...f2d Var det ikke september-ish? Da var det gjetere på marken, folketelling og en sterk stjerne (eller planet?) samtidig. Anonymkode: c70b3...6bf
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Skrevet 6. oktober 2024 Det er nok de samme menneskene som ikke bryr seg om miljøet som også handler masse ræl av både julepynt og gaver ingen har bruk for. På samme måte får man gjerne fornuftige gaver av mennesker som også bryr seg om miljøet. Derfor er det ikke et paradoks, nei. Vi ønsker oss bare ting vi faktisk har behov for, og som vi ville kjøpt selv hvis vi ikke hadde fått det i gave. For eksempel gir jeg stekepanne til samboer til jul fordi den er utslitt den vi har, og utslitt teflon med riper er kreftfremkallende så det er helt nødvendig. Gir julegaver til ganske få personer og da bare familiemedlemmer. Anonymkode: 02648...8a7 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. oktober 2024 #11 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Ja det kommer en kule pr barn ny pr år, noe av julepynten vår er fra 1800 tallet, yngste plasttreet vårt er 10+ år vi gir vekk mye brukt, hjemmelaget og opplevelser
Fru Uperfekt Skrevet 6. oktober 2024 #12 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jesus ble født i mars Anonymkode: b66e1...f2d Stemmer med hva jeg har lært, og den ble flyttet av paven pga Jol
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #13 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi? Hvem er disse "vi" du snakker om? VI kjøper gaver folk trenger og VI kjøper gjerne brukt og VI har heller ingen overflod av gaver. Vi bruker samme julepynt vi har brukt i alle år og kjøper ikke masse nytt hvert eneste år. Hva gjør du selv for miljøet i julen og for å forhindre overforbruk? Anonymkode: ebf72...626 Lurer heller på hvem disse "vi" som driver med gjenbruk er. Kjenner ingen som tør å si det i hvert fall. Anonymkode: 787b6...85d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Skrevet 8. oktober 2024 De samme folkene som snakker om miljø, er gjerne ikke de samme som gir miljøfiendtlige gaver... Det er også sånn at det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og skjønne at det ikke er alt eller ingenting. Som med kosthold. Det går an å være opptatt av å spise sunt, og likevel gjøre plass i livet til sjokolade om lørdagskvelden. Samme med miljøet. Det er ikke som at det må være alt eller ingenting. Enten er man 100% miljø, flyr aldri, lager sine egne klær av hemp man dyrker økologisk i egen hage, osv, eller så kjører man dieselbil og flyr på fjorten helgeturer i året.. Det går an å være miljøbevisst, og passe på at man bruker miljøvennlig transport, ikke flyr unødig, ikke bruker unødig plast, ikke kaster mat, osv, 364 dager i året, og så likevel velge å la prinsippene fare litt akkurat i julen. Anonymkode: f0591...5bd
Honey Dew Skrevet 8. oktober 2024 #15 Skrevet 8. oktober 2024 Ikke alle er opptatt av dette miljø-, klima-, gjennbruks-hysteriet. Vår familie er en av dem.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 16.24): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Jeg kjøper ikke ny julepynt hvert år, og jeg gir gaver folk ønsker seg og vil ha. Anonymkode: 2922f...9a9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #17 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 16.24): Vi snakker og er opptatt av gjenbruk, miljø osv hele året, og fra september har vi behov for å kjøpe ny og mer julepynt, gi hverandre gaver vi egentlig ikke trenger o.l. Er ikke det et stort paradoks? Anonymkode: 65ae3...cf3 Vi kjøper ikke julepynt, gir ikke gaver til andre enn tantebarn og barna våre. Julen for oss er å være sammen med familien og spise god mat. Anonymkode: 7e5e3...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå