AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Hei! Får man kraftigere bivirkninger av Ritalin ved opptrapping? Er nylig diagnostisert med ADHD (37 år) og har nettopp begynt på medisiner. Siden det er standard å begynne med Ritalin først, tar jeg nå 20mg hver morgen (den som frigjøres litt og litt). Jeg antar jeg skal trappe opp etter neste samtale hos DPS, da effekten er der men likevel litt så som så og lurer på hvordan det har vært med bivirkninger hos dere som har vært gjennom dette før; får man dobbelt så vondt i hodet feks, når man dobler dosen? Lurer også på hvordan det er for dere andre å ta Ritalin når man har sovet dårlig og har en skikkelig «slækk» dag; i dag var jeg i utgangspunktet kjempetrøtt og tiltaksløs og kjenner Ritalinen gjør at jeg klarer å rydde feks, men føler det er veldig kunstig energi og at jeg egentlig vil hvile selv om jeg som sagt klarer å fullføre oppgaver som en slags robot🤣 Anonymkode: 9a917...3ee
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Har barn på Ritalin med lavest mulig dose (full uttelling og bare positive virkninger) jeg har alltid tenkt det er lurt å ta det veldig rolig og lavt og ikke tenkt opptrapping ennå, men hvorfor virker det som at voksne øker dosen så kjapt? Kun fordi man vil ha mest mulig virkning asap? Anonymkode: 46b68...15a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 Du kan få sterkere bivirkninger når du går opp til en høyere dose ja. Spesielt kræsj på ettermiddagen er vanlig og ofte grunnen til at man velger å gå videre til Elvanse eller Concerta for en jevnere effekt. Når jeg tok 30mg Ritalin på morningen ble jeg fysisk dårlig når virkningen gikk ut. Skalv og fikk panikkanfall. Man må prøve Ritalin først fordi det er pålagt, ikke fordi det er den beste medisinen tilgjengelig. De fleste ender på Elvanse, og det er nå rasjonering pga mangel…. Anonymkode: f1622...dea
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg sov sjeldent mer enn 5 timer pr natt på ritalin, og var helt ødelagt frem til medisiner begynte funke. Men fikk falsk energi på formiddagen som gjorde at jeg kom meg igjennom dagene. Med økning i dose så ble jeg mindre effektiv, og sov mindre. Hjertebank og høy puls ble mye tydeligere. Hadde så trøbbel med puls og hjertebank at jeg ikke klarte gjøre noe. Måtte bytte til aduvanz etter to uker med 3,5 timers snitt søvn pr natt. Anonymkode: eb557...b05
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 blir dere tynnere av ritalin/adhd-medisiner? Anonymkode: f0444...efe
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): blir dere tynnere av ritalin/adhd-medisiner? Anonymkode: f0444...efe Store muligheter for å bli det om man ønsker da iallfall jeg mister all sultfølelse (aduvanz). Anonymkode: 1ac01...569 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå