AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Har en gutt på snart 3 som fortsatt ikke har sluttet med bleie. Og jeg er helt ærlig litt rådvill på hvordan vi skal få det til. Vi har holdt på I et år, men det går virkelig ikke. Problemet er at vi ikke klarer å få han til å tisse på potte eller do. Vi lar han gå uten bleie, lar han sitte på potte osv. Men han nekter å tisse. Han kan gå ganske lenge tørr. Hvis jeg tror han må tisse, så setter jeg han på potte. Han venter likevel med å tisse til han kommer av potta, selvom han sitter der ganske lenge. Han er veldig interessert når jeg er på do, skal ta papir og trekke ned, er med andre på do i barnehagen. Nekter selv plent å tisse på do. Er det noen som har noen råd for hva med kan gjøre? Anonymkode: 0d0bd...466
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Har dere brukt belønninger? Anonymkode: 8daa0...91b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har en gutt på snart 3 som fortsatt ikke har sluttet med bleie. Og jeg er helt ærlig litt rådvill på hvordan vi skal få det til. Vi har holdt på I et år, men det går virkelig ikke. Problemet er at vi ikke klarer å få han til å tisse på potte eller do. Vi lar han gå uten bleie, lar han sitte på potte osv. Men han nekter å tisse. Han kan gå ganske lenge tørr. Hvis jeg tror han må tisse, så setter jeg han på potte. Han venter likevel med å tisse til han kommer av potta, selvom han sitter der ganske lenge. Han er veldig interessert når jeg er på do, skal ta papir og trekke ned, er med andre på do i barnehagen. Nekter selv plent å tisse på do. Er det noen som har noen råd for hva med kan gjøre? Anonymkode: 0d0bd...466 Prøve la han stå og tisse på do? Sett vannet på i vasken og la det renne slik at det kommer lyd av vann som renner og snakk om noe helt annet enn tissing og hva som bør skje. Ikke noe særlig behagelig å sitte på ei plastikkpose i all evighet. Pee and poo betongs in the loo, regla ble brukt her… Anonymkode: a734c...1f0
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 VENT. Han er ikke klar. Anonymkode: 41a34...804 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Ikke stress! Han er tydeligvis ikke klar enda. Noen slutter ikke med bleie før de er 4. Min var en av de, vi prøvde alt, belønning, ta vekk alle bleiene, han kunne fint sitte på do, av og til kom de både nr 1 og 2, men han nektet å slutte helt. Plutselig en dag når vi kom å hentet i barnehagen, så hadde han sagt at han bare ville ha på truse, etter den dagen gikk han bare på do, . Aldri hatt ett eneste uhell, verken dag eller natt. Anonymkode: e5fd6...a37 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 Dette er som å lese om sønnen min. Vi prøvde litt av og på fra han var to år (hadde mange uhell, ventet en måned, prøvde igjen, uhell, vente osv.). Løsnet da han begynte på storbarnavdeling, de hadde utrolig gode rutiner for dobesøk og han ble motivert av å gå sammen med de to kompisene sine. Plutselig begynte han å si ifra hjemme også, og uhellene ble sjeldnere og sjeldnere. Nå sier jeg ikke at dere skal legge all pottetreningen over på barnehagen altså, bare fortsett å øve hjemme også, men kan hende det løsner for dere om ikke så lenge hvis han er snart tre år regner jeg med han begynte på storbarn nå i høst, så ha dialog med dem. Gi dem beskjed om at «i morgen prøver vi å sende han i truse, blir det mye uhell og prakk for dere så tar dere på bleien igjen» eller noe i den duren, men det er mye mulig at det løsner litt når han får prøve seg i barnehagen Anonymkode: e1fe9...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 Les 3 day potty training method. Han er snart 3, det er på tide for lenge siden. Anonymkode: 7b1bb...137 1
Anononyma Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Les 3 day potty training method. Han er snart 3, det er på tide for lenge siden. Anonymkode: 7b1bb...137 Enig her! I den boka står det forøvrig, bestem dere for en dato. Snakk med barnet om det og bare gjennomfør fra den datoen. Har dere trent litt fra før, ta vekk potta en periode (en uke eller to) i mellomtiden og ta den frem igjen på fastsatt dato. For oss var metoden helt gull, jeg leste boka perm til perm før vi satte i gang. Barnet var akkurat fylt 2 år, dagtørr på en uke, tørr om natten etter 10 dager (kunne nok tatt av nattbleia også etter en uke).
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en gutt på snart 3 som fortsatt ikke har sluttet med bleie. Og jeg er helt ærlig litt rådvill på hvordan vi skal få det til. Vi har holdt på I et år, men det går virkelig ikke. Problemet er at vi ikke klarer å få han til å tisse på potte eller do. Vi lar han gå uten bleie, lar han sitte på potte osv. Men han nekter å tisse. Han kan gå ganske lenge tørr. Hvis jeg tror han må tisse, så setter jeg han på potte. Han venter likevel med å tisse til han kommer av potta, selvom han sitter der ganske lenge. Han er veldig interessert når jeg er på do, skal ta papir og trekke ned, er med andre på do i barnehagen. Nekter selv plent å tisse på do. Er det noen som har noen råd for hva med kan gjøre? Anonymkode: 0d0bd...466 Bleiefri på 3 dager. Belønning og å vente funker ikke. Anonymkode: eb717...ef9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): VENT. Han er ikke klar. Anonymkode: 41a34...804 Bare i norge man holder på med det der. De bruker jo bleier til de er 4-5 om de får lov Anonymkode: 8daa0...91b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Skrevet 7. oktober 2024 kanskje han vil stå å tisse? Barn ser sine foreldre og pappa står sikkert når han tisser? Anonymkode: 1c585...8d9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #12 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Bare i norge man holder på med det der. De bruker jo bleier til de er 4-5 om de får lov Anonymkode: 8daa0...91b Men hvorfor stresse så små barn til å slutte med bleie?? De er fortsatt små, la barn være barn! For noe går det fint, men andre kan være engstelige eller ha andre endringer i livet som gjør at det blir for mye stress for barnet. Deres "fasit" på ting er ikke det eneste riktige. Anonymkode: 7e776...14a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #13 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor stresse så små barn til å slutte med bleie?? De er fortsatt små, la barn være barn! For noe går det fint, men andre kan være engstelige eller ha andre endringer i livet som gjør at det blir for mye stress for barnet. Deres "fasit" på ting er ikke det eneste riktige. Anonymkode: 7e776...14a De kan da fint være barn uten å bæsje i en bleie Anonymkode: 8daa0...91b 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Skrevet 7. oktober 2024 Min nevø syntes det var deilig med bæsj i bleia, og slutta ikke før skolestart. Dagens bleier er for behagelige. Kjøp noen som blir søkkvåte og ubehagelige, så er det slutt på moroa ved å bruke bleie. Det var i hvert fall det de gjorde med min nevø, men vet ikke hvilke bleier de gikk for, eller om det var sånne truser som skal holde på tiss f.eks på nattestid. Men han virker jo ikke helt klar. Han viser nysgjerrighet rundt bruk av do, og jeg ville sett det som et steg på veien til å bli bleiefri, men at han enda ikke er helt klar. La ham hjelpe deg på do, og oppmuntre ham til å prøve selv, men er det vits å presse mer på enn det? Han er bare 3, så ingen krise, tenker jeg. Anonymkode: 69efe...ee9
Anononyma Skrevet 7. oktober 2024 #15 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor stresse så små barn til å slutte med bleie?? De er fortsatt små, la barn være barn! For noe går det fint, men andre kan være engstelige eller ha andre endringer i livet som gjør at det blir for mye stress for barnet. Deres "fasit" på ting er ikke det eneste riktige. Anonymkode: 7e776...14a Er da ingen som tar barndommen vekk fra et barn selv om man gjennomfører bleieslutt? Det er helt naturlig, selv for små barn å ville være litt privat med toalettbesøk. Det å lære barnet å gjøre fra seg på potte/toalett tidlig gir dem både mestring og autonomi som er godt for barnet. Tar du med den økonomiske kostnaden for familien og ikke minst alt miljøavfallet bleiene produserer i regnestykket er det ingen tvil om at nordmenn (og det vestlige samfunn) generelt bør gjennomføre bleieslutt langt tidligere. Visste du at snittet for når barn sluttet med bleier på 90-tallet lå på rundt 2 år? Snittet er vel nærmere 4 nå. Barna tar ikke mer skade av bleieslutt nå enn det de gjorde før. 2
Piggsopp Skrevet 7. oktober 2024 #16 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor stresse så små barn til å slutte med bleie?? De er fortsatt små, la barn være barn! For noe går det fint, men andre kan være engstelige eller ha andre endringer i livet som gjør at det blir for mye stress for barnet. Deres "fasit" på ting er ikke det eneste riktige. Anonymkode: 7e776...14a La barn være babyer, er det du sier her. Barn spiser fast føde, bruker ikke smokk, snakker, tåler å bli satt grenser for og går på do selv. Foreldre i dag gjør barna en enorm bjørnetjeneste ved å la barna henge igjen på ett eller flere utviklingstrinn fordi de er redd for å ta autoriteten som foreldre. Barna skal følge foreldrene, ikke motsatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå