AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg fikk de første symptomene på UVI for en måneds tid siden, svie og vondt å tisse , hyppige dobesøk, samt smerter i nederst i magen og i korsryggen (smerter fra blæren, kjennes ut som menssmerter). Gikk til lege når smertene i blæren tiltok i styrke, hadde med urinprøve som ble testet og dyrket hvor det ble påvist e.coli bakterier i urin. Fikk en 3 dagers kurs med Selexid, men opplevde ingen bedring. Jeg gikk til legen på ny og fikk forlenget kuren med selexid i 2 dager ekstra. Fikk høre av legen at smertene i urinblæren kunne vedvare selv etter avsluttet kur, men ikke noe særlig mer enn 2 dager. Etter den siste kuren på 2 dager så ble jeg mye bedre ( kjente bare litt smerter fra blæren men alle andre symptomer var borte). Trodde jeg var frisk da, men bare en uke senere så kom alle symptomene tilbake deriblant svie, vondt å tisse og hyppig vannlating. Gikk til legen, hadde med ny urinprøve som ikke slo ut på test. Legen satte meg på en 5 dagers kur med trimetoprim og urinprøven skulle sendes til dyrking selv om den ikke slo ut på stix. Jeg er nå på dag 3 av trimetoprim og noen av symptomene har forsvunnet ( har ikke lenger svie eller vondt å tisse og må heller ikke løpe på do i ett sett). Men har fremdeles betydelige smerter i nedre del av magen og korsryggen, må ta ibux for smertene. Er det flere som har opplevd det samme, at den første antibiotika kuren ikke tok knekken på bakteriene og at det derfor har blusset opp igjen ? Eller kan det være en ny UVI infeksjon ? I og med at den siste urinprøven ikke slo ut så regner jeg med at antall bakterier ikke er så høyt som når jeg først gikk til legen ( da var det visst enormt mye bakterier i prøven). Jeg stusser også litt over at antibiotikakurene er så korte, skjønner at det sikkert er for å motvirke resistens, men det ser ut til at sånne korte kurer ikke er tilstrekkelig for meg. Noen som har samme erfaring, eventuelt hvor lenge har dere gått på antibiotika kur ? I tillegg så går jeg hele tiden å bekymrer meg for at infeksjonen skal utvikle seg til nyrebekkenbetennelse og klarer ikke å fri meg fra tanken når jeg kjenner på smerter i nedre del av mage og korsryggen. Anonymkode: 37e8d...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Skrevet 6. oktober 2024 Når man første har fått en UVI så får man det ekstremt lett igjen. Jeg kan ha UVI 3-6 ganger iløpet av høsten hvis jeg først får det. Med en eneste gang jeg begynner å kjenne bare litt symptomer så drikker jeg store mengder vann/te/tranebærjuice/appelsinjuice/sitronvann. Holder meg stil blæra er normal full før jeg tisser. Gjør dette sikkert "100" ganger ila en dag, men da klarer jeg å ta det før det "setter seg". Ellers: ikke sitt på noe som er kaldt og Ikke frys. Må du sitte på en benk så bruk et skjerf å sitte på. Gå med ulltruse/bokser (jeg bruker pierre robert). Anonymkode: 60421...a77 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk de første symptomene på UVI for en måneds tid siden, svie og vondt å tisse , hyppige dobesøk, samt smerter i nederst i magen og i korsryggen (smerter fra blæren, kjennes ut som menssmerter). Gikk til lege når smertene i blæren tiltok i styrke, hadde med urinprøve som ble testet og dyrket hvor det ble påvist e.coli bakterier i urin. Fikk en 3 dagers kurs med Selexid, men opplevde ingen bedring. Jeg gikk til legen på ny og fikk forlenget kuren med selexid i 2 dager ekstra. Fikk høre av legen at smertene i urinblæren kunne vedvare selv etter avsluttet kur, men ikke noe særlig mer enn 2 dager. Etter den siste kuren på 2 dager så ble jeg mye bedre ( kjente bare litt smerter fra blæren men alle andre symptomer var borte). Trodde jeg var frisk da, men bare en uke senere så kom alle symptomene tilbake deriblant svie, vondt å tisse og hyppig vannlating. Gikk til legen, hadde med ny urinprøve som ikke slo ut på test. Legen satte meg på en 5 dagers kur med trimetoprim og urinprøven skulle sendes til dyrking selv om den ikke slo ut på stix. Jeg er nå på dag 3 av trimetoprim og noen av symptomene har forsvunnet ( har ikke lenger svie eller vondt å tisse og må heller ikke løpe på do i ett sett). Men har fremdeles betydelige smerter i nedre del av magen og korsryggen, må ta ibux for smertene. Er det flere som har opplevd det samme, at den første antibiotika kuren ikke tok knekken på bakteriene og at det derfor har blusset opp igjen ? Eller kan det være en ny UVI infeksjon ? I og med at den siste urinprøven ikke slo ut så regner jeg med at antall bakterier ikke er så høyt som når jeg først gikk til legen ( da var det visst enormt mye bakterier i prøven). Jeg stusser også litt over at antibiotikakurene er så korte, skjønner at det sikkert er for å motvirke resistens, men det ser ut til at sånne korte kurer ikke er tilstrekkelig for meg. Noen som har samme erfaring, eventuelt hvor lenge har dere gått på antibiotika kur ? I tillegg så går jeg hele tiden å bekymrer meg for at infeksjonen skal utvikle seg til nyrebekkenbetennelse og klarer ikke å fri meg fra tanken når jeg kjenner på smerter i nedre del av mage og korsryggen. Anonymkode: 37e8d...b1b Jeg har opplevd at en UVI gikk over til nyrebekkenbetennelse da jeg sluttet å respondere på antibiotika etter hyppige UVI da jeg var yngre. Legevakten forsto ikke alvoret, de mente det fortsatt kun var snakk om UVI. Dette på tross av at allmenntilstanden var veldig dårlig og jeg ikke var blitt bedre med antibiotika. Fikk utskrevet en annen antibiotika, men dette hjalp heller ikke. Ble etterhvert veldig syk med svært høy feber og klarte ikke å gå eller sitte. Husker jeg hallusinerte og var skamdårlig 😬 etter en hastetime hos fastlegen ble jeg hastet til sykehuset i ambulanse. Problemet på sykehuset var at jeg heller ikke responderte på den intravenøse antibiotikaen. De forsøk lyktes endelig på den tjedje typen intravenøs antibiotika. Var innlagt i litt over en uke med intravenøs antibiotika, men fikk lov å sove hjemme etter noen dager 😊 har heldigvis kun hatt UVI et par ganger etterpå. Jeg tenker det er lurt å dra til legen på nytt dersom symptomene ikke bedrer seg. Men med nyrebekkenbetennelse får man som regel høy feber og dårlig allmenntilstand, og ikke "bare smerter" God bedring 🤗 Anonymkode: 65f29...287
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #4 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk de første symptomene på UVI for en måneds tid siden, svie og vondt å tisse , hyppige dobesøk, samt smerter i nederst i magen og i korsryggen (smerter fra blæren, kjennes ut som menssmerter). Gikk til lege når smertene i blæren tiltok i styrke, hadde med urinprøve som ble testet og dyrket hvor det ble påvist e.coli bakterier i urin. Fikk en 3 dagers kurs med Selexid, men opplevde ingen bedring. Jeg gikk til legen på ny og fikk forlenget kuren med selexid i 2 dager ekstra. Fikk høre av legen at smertene i urinblæren kunne vedvare selv etter avsluttet kur, men ikke noe særlig mer enn 2 dager. Etter den siste kuren på 2 dager så ble jeg mye bedre ( kjente bare litt smerter fra blæren men alle andre symptomer var borte). Trodde jeg var frisk da, men bare en uke senere så kom alle symptomene tilbake deriblant svie, vondt å tisse og hyppig vannlating. Gikk til legen, hadde med ny urinprøve som ikke slo ut på test. Legen satte meg på en 5 dagers kur med trimetoprim og urinprøven skulle sendes til dyrking selv om den ikke slo ut på stix. Jeg er nå på dag 3 av trimetoprim og noen av symptomene har forsvunnet ( har ikke lenger svie eller vondt å tisse og må heller ikke løpe på do i ett sett). Men har fremdeles betydelige smerter i nedre del av magen og korsryggen, må ta ibux for smertene. Er det flere som har opplevd det samme, at den første antibiotika kuren ikke tok knekken på bakteriene og at det derfor har blusset opp igjen ? Eller kan det være en ny UVI infeksjon ? I og med at den siste urinprøven ikke slo ut så regner jeg med at antall bakterier ikke er så høyt som når jeg først gikk til legen ( da var det visst enormt mye bakterier i prøven). Jeg stusser også litt over at antibiotikakurene er så korte, skjønner at det sikkert er for å motvirke resistens, men det ser ut til at sånne korte kurer ikke er tilstrekkelig for meg. Noen som har samme erfaring, eventuelt hvor lenge har dere gått på antibiotika kur ? I tillegg så går jeg hele tiden å bekymrer meg for at infeksjonen skal utvikle seg til nyrebekkenbetennelse og klarer ikke å fri meg fra tanken når jeg kjenner på smerter i nedre del av mage og korsryggen. Anonymkode: 37e8d...b1b Du må tilbake til legen og eventuelt videre til gynekolog for å finne ut hvorfor du har vondt. Anonymkode: 798fa...89e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Skrevet 6. oktober 2024 Noen som vet om dette med menssmerter som dukker opp? Dette var interessant. Anonymkode: 1d549...641
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #6 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Holder meg stil blæra er normal full før jeg tisser. Gjør dette sikkert "100" ganger ila en dag, men da klarer jeg å ta det før det "setter seg". Anonymkode: 60421...a77 Anbefaler ikke å holde seg hvis en har UVI. Grunnen til at en må tisse ofte er fordi blæra blir irritert av bakteriene, grumset og eventuelt blodet, og det må skylles ut fortløpende. Har hatt "hyppig" uvi i barndom/ungdom, trolig på grunn av ureteroceler (utvidelse av den nedre delen av urinlederen, helt inn i urinblæren). Hadde det kanskje 1-6 ganger i året, så ikke hele tiden. Dette har ført til arrvev nederst i urinblæra, slik at jeg nå får store smerter hvis blæra blir for full. Får da kramper i blæra i 1-3 dager, og på det verste har jeg svimt av. Jeg sliter også med lekkasje og urgeinkontinens på grunn av arrvevet. Vil råde TS til å be om henvisning til urolog hvis ikke legen greier å få deg frisk. At du fortsatt har smerter etter to kurer er ikke noe bra, men det kan hende at de ikke har truffet med rett antibiotika ennå. Anonymkode: 03b58...344
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #7 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg må alltid ha 7 dagers kur, med bredspektret antibiotika. 3 eller 5 dager tar aldri knekken på min og da blomstrer den fort opp igjen. Anonymkode: 14626...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #8 Skrevet 6. oktober 2024 Jeg håper formen din er bedre nå! Men hvis den ikke er det og du ikke har vært hos lege igjen, så følg nøye med på at du ikke får feber (og kontakt legevakt hvis du får det). Og uansett, gå til lege i morgen med mindre du våkner og er bra igjen. Jeg tenker også kurene fort kan være for korte, og at det kan ha blusset opp igjen enda en gang. Basert på de tydelige symptomene, virker det sannsynlig. Smerter i korsryggen skal du absolutt ta alvorlig når du har hatt/har UVI. Det har vært nyrebekkenbetennelse de gangene jeg har opplevd det. Jeg har vært plaget med tilbakevendende UVI'er i perioder siden jeg var barn, så jeg får aldri bare 3-dagers kurer mer. Men jeg har i hvert fall opplevd at det har blusset opp igjen og igjen mange ganger, også etter 7-dagers kurer. I de tilfellene har jeg også opplevd at det har blitt nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: beb3d...ae2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #9 Skrevet 6. oktober 2024 Hadde det kronisk i barndommen og var til mye undersøkelser. Hadde en tante og flere jevngamle kusiner som slet med det samme. Vi ble på den tiden (tidlig 00-tall) behandlet med lange antibiotikakurer der vi hadde 10-dager med 3 piller om dagen og så 20 dager med en om dagen. Vi er i voksen alder resistent mot de mest vanlige uvi-kurene. Har bare hatt to runder i voksen alder. Jeg fikk en vanlig 7-dagers kur fra en turnuslege. Kjente igjen merket som en av de jeg ikke har effekt av så kontaktet fastlege. Fikk da 10 dager på en sterkere, mer bredspektret type. Anonymkode: 54efa...e45
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #10 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper formen din er bedre nå! Men hvis den ikke er det og du ikke har vært hos lege igjen, så følg nøye med på at du ikke får feber (og kontakt legevakt hvis du får det). Og uansett, gå til lege i morgen med mindre du våkner og er bra igjen. Jeg tenker også kurene fort kan være for korte, og at det kan ha blusset opp igjen enda en gang. Basert på de tydelige symptomene, virker det sannsynlig. Smerter i korsryggen skal du absolutt ta alvorlig når du har hatt/har UVI. Det har vært nyrebekkenbetennelse de gangene jeg har opplevd det. Jeg har vært plaget med tilbakevendende UVI'er i perioder siden jeg var barn, så jeg får aldri bare 3-dagers kurer mer. Men jeg har i hvert fall opplevd at det har blusset opp igjen og igjen mange ganger, også etter 7-dagers kurer. I de tilfellene har jeg også opplevd at det har blitt nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: beb3d...ae2 TS her. Ja nyrebekkenbetennelse har jeg skrekken for så derfor er jeg så bekymret når det ikke går over. De gangene det har blusset opp igjen hos deg, har du også hatt positiv urinprøve ( testet for bakterier) ? Jeg var hos legen på fredag og urinprøven var negativ men jeg har allikevel alle symptomene på UVI, syns det er litt rart. Urinprøven ble heldigvis sendt til dyrking uansett, håper jeg får noe svar der. Kan jeg spørre hvilken antibiotika du har gått på da det har blusset opp igjen? Mulig at de ikke har truffet med rett antibiotika enda. Anonymkode: 37e8d...b1b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #11 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det kronisk i barndommen og var til mye undersøkelser. Hadde en tante og flere jevngamle kusiner som slet med det samme. Vi ble på den tiden (tidlig 00-tall) behandlet med lange antibiotikakurer der vi hadde 10-dager med 3 piller om dagen og så 20 dager med en om dagen. Vi er i voksen alder resistent mot de mest vanlige uvi-kurene. Har bare hatt to runder i voksen alder. Jeg fikk en vanlig 7-dagers kur fra en turnuslege. Kjente igjen merket som en av de jeg ikke har effekt av så kontaktet fastlege. Fikk da 10 dager på en sterkere, mer bredspektret type. Anonymkode: 54efa...e45 TS her. Dette er min første UVI i voksen alder og jeg er 49 år. Kan jeg spørre hvilken antibiotika du fikk og eventuelt hvilken bakterie som var opphavet til infeksjonen? I den første urinprøven ble det påvist e.coli, trodde det var greit å behandle og at man ikke må over på bredspektret antibiotika? Jeg er litt engstelig for bredspektret antibiotika pga bivirkninger ( har ikke mye erfaring med antibiotika da jeg omtrent ikke har hatt noen infeksjoner). Tålte du kuren greit eller? Anonymkode: 37e8d...b1b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #12 Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg må alltid ha 7 dagers kur, med bredspektret antibiotika. 3 eller 5 dager tar aldri knekken på min og da blomstrer den fort opp igjen. Anonymkode: 14626...e3f TS her. Hmm høres ut som det kanskje også er tilfelle med meg. Har du hatt utslag på bakterier i urinen også da? Kan jeg spørre hvilken antibiotika du har fått? Anonymkode: 37e8d...b1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå