Gå til innhold

Hva koster din bil i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hateridioter skrev (19 timer siden):

Toyota.

Aldri hatt lån på den.

Forsikring - ca. en tusenlapp

Service en gang i året og EU-kontroll annethvert år - opptil ti tusen

Bensin - rundt 500,- i måneden

Har også Toyota og har heller ikke lån på den. Betaler litt over 1000,- i forsikring, men har da 20000 i kjørelengde.  Hybrid og bruker ca 1000,- i måneden i bensin.  Bomutgifter  ca 800 i måneden. Har service 1 gang i året + EU kontroll annethvert år.  + nye dekk hvert fjerde år.  Dette er min femte Toyota og må si at det har vært lite reparasjoner på de, bortsett fra bremsene som må taes innimellom. 

Endret av emilie123
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart en tråd om hva man betaler på bil alltid skal ende opp med å bli en diskusjon rundt verditap 🙄 

Anonymkode: 46702...ba6

Hvis man skjeler mot «leasingtilbudene», får man en indikasjon på hva de reelle kostnadene er. 10-12000 i måneden inkl startleie er ikke uvanlig. Bilhold i Norge er svindyrt og en grådig melkeku for staten hvis man skal holde seg med en nyere bil.

Anonymkode: acdeb...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Verdifall er enkelt å beregne og må selvsagt gjøres. Det blir noe annet enn å spekulere i om boligprisen skal opp eller ned.

Anonymkode: 345a3...73c

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bilen taper seg innlysende nok nøyaktig like mye i verdi uavhengig av om du har fått den eller kjøpt den selv. 

Hvilket verditap skal jeg regne med som kostnad på en bil som kjøpes og selges for samme sum?

Anonymkode: b9b9e...fab

Skrevet

Min bil koster meg ca 3000 kr mnd.  Dette inkluderer driftskostnader, forsikring, og sparing til dekk/service/reparasjoner.

Angående verditap.  Den eneste verdien denne bilen har er bruksverdi, derfor er verditap irrelevant.

Anonymkode: 1a538...b3a

Skrevet

Tesla Y, ett år gammel. med verditap og det hele så tipper jeg 7-8000 kr / mnd.

Anonymkode: df8d2...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min bil koster meg ca 3000 kr mnd.  Dette inkluderer driftskostnader, forsikring, og sparing til dekk/service/reparasjoner.

Angående verditap.  Den eneste verdien denne bilen har er bruksverdi, derfor er verditap irrelevant.

Det første vanlige folk strammer inn på hvis det er nedgangstider, er naturlig nok bilhold.
Det ser man i dagens bilmarked hvor mange sliter og hvor mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet med sine gamle «dieselpurker» og venter.
Tesla var først ute med prisdumping. Mange av de andre store bilfirmaene markedsfører nå leasing for å overleve. 
En ordning hvor verditapet er tydelig, men som frister for Luksusfellekandidater og firmabilbrukere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilket verditap skal jeg regne med som kostnad på en bil som kjøpes og selges for samme sum?

Magisk bil som aldri blir gammel eller taper seg i verdi? :) Du har funnet gull ved regnbuen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Verditapet baseres på gjennomsnittlig statistikk av hva den aktuelle bilen taper seg med i verdi over tid. Om du får/stjeler/vinner bilen eller betaler for den gjennom lån eller egenkapital, spiller selvsagt ingen rolle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Den største bilutgiften er vanligvis verdifall, men den regner ingen med 😄 

Anonymkode: e6ad2...b29

Jeg gjør. Kjøpte den for 20k for 4 år siden :) 

Anonymkode: 195f0...471

Skrevet

Peugeot 4008 

ikke lån. 5000,- i året på forsikringen 

ca 1000,- på diesel i mnd. 

Kommer Ann på hvor mye jeg kjører. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det første vanlige folk strammer inn på hvis det er nedgangstider, er naturlig nok bilhold.
Det ser man i dagens bilmarked hvor mange sliter og hvor mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet med sine gamle «dieselpurker» og venter.
Tesla var først ute med prisdumping. Mange av de andre store bilfirmaene markedsfører nå leasing for å overleve. 
En ordning hvor verditapet er tydelig, men som frister for Luksusfellekandidater og firmabilbrukere.

Dette var et lang kommentar på noe jeg ikke hadde spurt om, og jeg klarer ikke for alt i verden å se relevansen mellom min kommentar til ts, og di kommentar til meg.

Kan du forklare meg relevansen?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tviler på at den koster 1.2 mill på 3 år. Men hvis så skulle være må en nesten slutte å ramponere bilen. Eksempler i dette tilfellet må være som å fylle spylervæske der det ikke skal annet enn motorolje og fylle feil drivstoff. Samt kanskje også tatt feil av rodeo og mondeo?  

Regner selvfølgelig at det var på årsbasis 😀

Anonymkode: 4b30a...b5d

Mener per år. 

Anonymkode: 43b70...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var et lang kommentar på noe jeg ikke hadde spurt om, og jeg klarer ikke for alt i verden å se relevansen mellom min kommentar til ts, og di kommentar til meg.

Kan du forklare meg relevansen?

Relevansen er at bilhold i Norge enten er dyrt eller svindyrt, avhengig av fremgangsmåte.
Å kjøpe en god bruktbil til under 100 kkr og eie denne i 10 år før skroting er vesentlig billigere enn å kjøpe ny bil i et elbilmarked i rivende utvikling. «Gulrøttene» mhp bompenger og andre avgifter er også på vei ut.

Jeg tipper at elbilmarkedet stopper opp inntil faststoffbatteriene blir enerådende….

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Relevansen er at bilhold i Norge enten er dyrt eller svindyrt, avhengig av fremgangsmåte.
Å kjøpe en god bruktbil til under 100 kkr og eie denne i 10 år før skroting er vesentlig billigere enn å kjøpe ny bil i et elbilmarked i rivende utvikling. «Gulrøttene» mhp bompenger og andre avgifter er også på vei ut.

Jeg tipper at elbilmarkedet stopper opp inntil faststoffbatteriene blir enerådende….

Ok, da skjønner jeg bedre hva du ville frem til, takk for oppklaringen.

Men angående at det å eie bil enten er dyrt eller svindyrt:

Nå har jeg aldri kjøpt nybil, og alltid kjørt bilene mine til de står, og jeg synes faktisk ikke at bilholdet mitt er så dyrt sammenlignet med hva det å eie bil tilfører livet mitt.

Jeg hadde brukt mye mer enn 3000 kr mnd på kollektivtransport og taxi i mnd hvis jeg ikke hadde hatt bil.

Og el-bildebatten skal jeg ikke blande meg inn i.  

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym1002 skrev (3 timer siden):

Magisk bil som aldri blir gammel eller taper seg i verdi? :) Du har funnet gull ved regnbuen.

Ikke noe problem å kjøpe en bil som ikke taper seg i verdi. Bare å kjøpe en til vrakpantpris det. Regn dog med en del rep-kostnader ;)

Annonse
Skrevet

Toyota fra 96', bmw fra 80 tallet, opel commodore fra tidlig 80' og en stygg skamsenka bæsjbrun hiace bruksbil med rosa tak og gule felger.

Ergo alt for mye. 13k for alt i mnd sommerhalvåret. Noe billigere vinterhalvåret da toyotaen fra 96' og bmw står på lagring avregistrert.

Alt handler om hva man prioriterer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bilen taper seg innlysende nok nøyaktig like mye i verdi uavhengig av om du har fått den eller kjøpt den selv. 

Verditapet er ikke relevant da den ikke skal vidreselges og jeg betalte heller ikke for å få den. Det er kun de faktiske driftskostnadene som betyr noe + vrakpanten når den tid kommer.

Anonymkode: 14556...8a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Verditapet er ikke relevant da den ikke skal vidreselges og jeg betalte heller ikke for å få den. Det er kun de faktiske driftskostnadene som betyr noe + vrakpanten når den tid kommer.

Anonymkode: 14556...8a8

Du virker usedvanlig treig. Du har en verdigjenstand som taper seg i verdi, uavhengig av forholdene du nevner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Verditapet baseres på gjennomsnittlig statistikk av hva den aktuelle bilen taper seg med i verdi over tid. Om du får/stjeler/vinner bilen eller betaler for den gjennom lån eller egenkapital, spiller selvsagt ingen rolle. 

Hvor finner man denne statistikken? Jeg prøver å finne ut hva verditapet på bilen min er, men forstår lite selv om det blir sagt at det er enkelt. Så hvis du kan hjelpe meg så setter jeg stor pris på det. 

Anonymkode: ef0ad...5e6

Skrevet

I usa har man funnet ut at de fleste bruker ca. 10.000,- pr mnd på bilkostnader. Forsikring, avskrivning, lån, forsikring, bompenger, vask, oljeskift, dekk, service, deler etc.

Tviler veldig på at er billigere her.

Anonymkode: 66d38...153

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...