emilie123 Skrevet 7. oktober 2024 #61 Skrevet 7. oktober 2024 (endret) Hateridioter skrev (19 timer siden): Toyota. Aldri hatt lån på den. Forsikring - ca. en tusenlapp Service en gang i året og EU-kontroll annethvert år - opptil ti tusen Bensin - rundt 500,- i måneden Har også Toyota og har heller ikke lån på den. Betaler litt over 1000,- i forsikring, men har da 20000 i kjørelengde. Hybrid og bruker ca 1000,- i måneden i bensin. Bomutgifter ca 800 i måneden. Har service 1 gang i året + EU kontroll annethvert år. + nye dekk hvert fjerde år. Dette er min femte Toyota og må si at det har vært lite reparasjoner på de, bortsett fra bremsene som må taes innimellom. Endret 7. oktober 2024 av emilie123
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #62 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart en tråd om hva man betaler på bil alltid skal ende opp med å bli en diskusjon rundt verditap 🙄 Anonymkode: 46702...ba6 Hvis man skjeler mot «leasingtilbudene», får man en indikasjon på hva de reelle kostnadene er. 10-12000 i måneden inkl startleie er ikke uvanlig. Bilhold i Norge er svindyrt og en grådig melkeku for staten hvis man skal holde seg med en nyere bil. Anonymkode: acdeb...857
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #63 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Verdifall er enkelt å beregne og må selvsagt gjøres. Det blir noe annet enn å spekulere i om boligprisen skal opp eller ned. Anonymkode: 345a3...73c AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bilen taper seg innlysende nok nøyaktig like mye i verdi uavhengig av om du har fått den eller kjøpt den selv. Anonymkode: 345a3...73c Hvilket verditap skal jeg regne med som kostnad på en bil som kjøpes og selges for samme sum? Anonymkode: b9b9e...fab
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #64 Skrevet 7. oktober 2024 Min bil koster meg ca 3000 kr mnd. Dette inkluderer driftskostnader, forsikring, og sparing til dekk/service/reparasjoner. Angående verditap. Den eneste verdien denne bilen har er bruksverdi, derfor er verditap irrelevant. Anonymkode: 1a538...b3a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #65 Skrevet 7. oktober 2024 Tesla Y, ett år gammel. med verditap og det hele så tipper jeg 7-8000 kr / mnd. Anonymkode: df8d2...90d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #66 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min bil koster meg ca 3000 kr mnd. Dette inkluderer driftskostnader, forsikring, og sparing til dekk/service/reparasjoner. Angående verditap. Den eneste verdien denne bilen har er bruksverdi, derfor er verditap irrelevant. Anonymkode: 1a538...b3a Det første vanlige folk strammer inn på hvis det er nedgangstider, er naturlig nok bilhold. Det ser man i dagens bilmarked hvor mange sliter og hvor mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet med sine gamle «dieselpurker» og venter. Tesla var først ute med prisdumping. Mange av de andre store bilfirmaene markedsfører nå leasing for å overleve. En ordning hvor verditapet er tydelig, men som frister for Luksusfellekandidater og firmabilbrukere. Anonymkode: acdeb...857
Anonym1002 Skrevet 7. oktober 2024 #67 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvilket verditap skal jeg regne med som kostnad på en bil som kjøpes og selges for samme sum? Anonymkode: b9b9e...fab Magisk bil som aldri blir gammel eller taper seg i verdi? Du har funnet gull ved regnbuen.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #68 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvilket verditap skal jeg regne med som kostnad på en bil som kjøpes og selges for samme sum? Anonymkode: b9b9e...fab Verditapet baseres på gjennomsnittlig statistikk av hva den aktuelle bilen taper seg med i verdi over tid. Om du får/stjeler/vinner bilen eller betaler for den gjennom lån eller egenkapital, spiller selvsagt ingen rolle. Anonymkode: 345a3...73c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #69 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Den største bilutgiften er vanligvis verdifall, men den regner ingen med 😄 Anonymkode: e6ad2...b29 Jeg gjør. Kjøpte den for 20k for 4 år siden Anonymkode: 195f0...471
Lille39 Skrevet 7. oktober 2024 #70 Skrevet 7. oktober 2024 Peugeot 4008 ikke lån. 5000,- i året på forsikringen ca 1000,- på diesel i mnd. Kommer Ann på hvor mye jeg kjører.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #71 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det første vanlige folk strammer inn på hvis det er nedgangstider, er naturlig nok bilhold. Det ser man i dagens bilmarked hvor mange sliter og hvor mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet med sine gamle «dieselpurker» og venter. Tesla var først ute med prisdumping. Mange av de andre store bilfirmaene markedsfører nå leasing for å overleve. En ordning hvor verditapet er tydelig, men som frister for Luksusfellekandidater og firmabilbrukere. Anonymkode: acdeb...857 Dette var et lang kommentar på noe jeg ikke hadde spurt om, og jeg klarer ikke for alt i verden å se relevansen mellom min kommentar til ts, og di kommentar til meg. Kan du forklare meg relevansen? Anonymkode: 1a538...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #72 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tviler på at den koster 1.2 mill på 3 år. Men hvis så skulle være må en nesten slutte å ramponere bilen. Eksempler i dette tilfellet må være som å fylle spylervæske der det ikke skal annet enn motorolje og fylle feil drivstoff. Samt kanskje også tatt feil av rodeo og mondeo? Regner selvfølgelig at det var på årsbasis 😀 Anonymkode: 4b30a...b5d Mener per år. Anonymkode: 43b70...873
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #73 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette var et lang kommentar på noe jeg ikke hadde spurt om, og jeg klarer ikke for alt i verden å se relevansen mellom min kommentar til ts, og di kommentar til meg. Kan du forklare meg relevansen? Anonymkode: 1a538...b3a Relevansen er at bilhold i Norge enten er dyrt eller svindyrt, avhengig av fremgangsmåte. Å kjøpe en god bruktbil til under 100 kkr og eie denne i 10 år før skroting er vesentlig billigere enn å kjøpe ny bil i et elbilmarked i rivende utvikling. «Gulrøttene» mhp bompenger og andre avgifter er også på vei ut. Jeg tipper at elbilmarkedet stopper opp inntil faststoffbatteriene blir enerådende…. Anonymkode: acdeb...857
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #74 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Relevansen er at bilhold i Norge enten er dyrt eller svindyrt, avhengig av fremgangsmåte. Å kjøpe en god bruktbil til under 100 kkr og eie denne i 10 år før skroting er vesentlig billigere enn å kjøpe ny bil i et elbilmarked i rivende utvikling. «Gulrøttene» mhp bompenger og andre avgifter er også på vei ut. Jeg tipper at elbilmarkedet stopper opp inntil faststoffbatteriene blir enerådende…. Anonymkode: acdeb...857 Ok, da skjønner jeg bedre hva du ville frem til, takk for oppklaringen. Men angående at det å eie bil enten er dyrt eller svindyrt: Nå har jeg aldri kjøpt nybil, og alltid kjørt bilene mine til de står, og jeg synes faktisk ikke at bilholdet mitt er så dyrt sammenlignet med hva det å eie bil tilfører livet mitt. Jeg hadde brukt mye mer enn 3000 kr mnd på kollektivtransport og taxi i mnd hvis jeg ikke hadde hatt bil. Og el-bildebatten skal jeg ikke blande meg inn i. Anonymkode: 1a538...b3a 1
-jk- Skrevet 7. oktober 2024 #75 Skrevet 7. oktober 2024 Anonym1002 skrev (3 timer siden): Magisk bil som aldri blir gammel eller taper seg i verdi? Du har funnet gull ved regnbuen. Ikke noe problem å kjøpe en bil som ikke taper seg i verdi. Bare å kjøpe en til vrakpantpris det. Regn dog med en del rep-kostnader
Ingar-André Skrevet 7. oktober 2024 #76 Skrevet 7. oktober 2024 Toyota fra 96', bmw fra 80 tallet, opel commodore fra tidlig 80' og en stygg skamsenka bæsjbrun hiace bruksbil med rosa tak og gule felger. Ergo alt for mye. 13k for alt i mnd sommerhalvåret. Noe billigere vinterhalvåret da toyotaen fra 96' og bmw står på lagring avregistrert. Alt handler om hva man prioriterer.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #77 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bilen taper seg innlysende nok nøyaktig like mye i verdi uavhengig av om du har fått den eller kjøpt den selv. Anonymkode: 345a3...73c Verditapet er ikke relevant da den ikke skal vidreselges og jeg betalte heller ikke for å få den. Det er kun de faktiske driftskostnadene som betyr noe + vrakpanten når den tid kommer. Anonymkode: 14556...8a8 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #78 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Verditapet er ikke relevant da den ikke skal vidreselges og jeg betalte heller ikke for å få den. Det er kun de faktiske driftskostnadene som betyr noe + vrakpanten når den tid kommer. Anonymkode: 14556...8a8 Du virker usedvanlig treig. Du har en verdigjenstand som taper seg i verdi, uavhengig av forholdene du nevner. Anonymkode: 345a3...73c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #79 Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Verditapet baseres på gjennomsnittlig statistikk av hva den aktuelle bilen taper seg med i verdi over tid. Om du får/stjeler/vinner bilen eller betaler for den gjennom lån eller egenkapital, spiller selvsagt ingen rolle. Anonymkode: 345a3...73c Hvor finner man denne statistikken? Jeg prøver å finne ut hva verditapet på bilen min er, men forstår lite selv om det blir sagt at det er enkelt. Så hvis du kan hjelpe meg så setter jeg stor pris på det. Anonymkode: ef0ad...5e6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #80 Skrevet 7. oktober 2024 I usa har man funnet ut at de fleste bruker ca. 10.000,- pr mnd på bilkostnader. Forsikring, avskrivning, lån, forsikring, bompenger, vask, oljeskift, dekk, service, deler etc. Tviler veldig på at er billigere her. Anonymkode: 66d38...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå