Gå til innhold

Hva koster din bil i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

-jk- skrev (3 minutter siden):

Hvis du har lån på bilen og regner inn den kostnaden så ligger selvfølgelig verdifallet i den beregningen. Riktignok er det ikke like lineært som lånekostnaden, men har man bilen noen år så blir det sjelden veldig feil. 

Du verden, så hvis du ikke har lån på en ny bil så er det ikke verdifall? Verdifallet kommer selvsagt i tillegg til eventuelle låneutgifter, disse har ingenting med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 345a3...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

1500 ca, da er 1k bensin. Ingen bom eller parkering

Anonymkode: 195f0...471

Det kan jeg garantere deg er en altfor lav sum. Du har veiavgift, forsikring, vedlikehold, service, skifte av slitedeler som dekk, vindusviskere etc, vask, verditap og eventuelle låneutgifter.

Du må legge sammen alle summene. Og om du har kjøpt en bil med egne oppsparte midler bør du legge til tap av renter på investeringene du heller kunne ha foretatt.

Om dere spør dere selv «har jeg råd til x» så må alle summene med, ikke abre de løpende daglige. Ikke rart så mange påstår seg «ha dårlig råd» når dere velger å bare t med halvparten av de helt åpenbare utgiftene til å drifte noe. 
 

Og en bil er ganske så billig i drift - om dere så kjøper et hus og regner «betjene lånet» som eneste budsjettpost så går det ordentlig galt. For et hus er skikkelig dyrt i drift.

Anonymkode: 1efe0...94f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet at man ikke kan sette bakseter i en varebil etter 10 år avgiftsfritt lenger?

Anonymkode: 345a3...73c

Stemmer, det var derfor vi kjøpte den årsmodellen som vi gjorde den gangen. 

Anonymkode: 7d33f...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 4000 i mnd med alt. Har ikke lån på den. Skoda. 2018 modell. 

Anonymkode: 7d8d4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 time siden):

Toyota.

Aldri hatt lån på den.

Forsikring - ca. en tusenlapp

Service en gang i året og EU-kontroll annethvert år - opptil ti tusen

Bensin - rundt 500,- i måneden

Da er kostnaden din det du ville fått i avkastning av beløpet du kjøpte bilen for samt verdifallet på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg varierer det, men mellom 4000 og 4500 kr mnd. Og jeg har ikke lån😬Synes det er dyrt, og vurderer elbil. En liten rotte.

Anonymkode: b5951...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan jeg garantere deg er en altfor lav sum. Du har veiavgift, forsikring, vedlikehold, service, skifte av slitedeler som dekk, vindusviskere etc, vask, verditap og eventuelle låneutgifter.

Du må legge sammen alle summene. Og om du har kjøpt en bil med egne oppsparte midler bør du legge til tap av renter på investeringene du heller kunne ha foretatt.

Om dere spør dere selv «har jeg råd til x» så må alle summene med, ikke abre de løpende daglige. Ikke rart så mange påstår seg «ha dårlig råd» når dere velger å bare t med halvparten av de helt åpenbare utgiftene til å drifte noe. 
 

Og en bil er ganske så billig i drift - om dere så kjøper et hus og regner «betjene lånet» som eneste budsjettpost så går det ordentlig galt. For et hus er skikkelig dyrt i drift.

Anonymkode: 1efe0...94f

Nå stiller du vel strenge krav til hva kvinneguidens jevne bruker skal forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken bil har du og hva koster den i måneden? Inkludert lån, forsikring, vedlikehold og alt annet.

 

Anonymkode: 04676...5ab

Elbil, kjøpt ny i 2021, så 3 år gammel.

Ca 3000 kr i billån

Ca 1000 kr i strøm

Ca 1000 kr vedlikehold (service, eu, vindusviskere, dekk, bilvask osv)

Ca 1000 kr i bom/parkering

Så 6000 kr i mnd pluss forsikring

(Aner ikke hvor mye forsikring er på, samboer betaler det)

 

Anonymkode: f12bf...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Mondeo 2011 diesel

Delkasko m veiavgift pr mnd 600kr

Drivstoff, parkering, vedlikehold osv 1500-2000 i måneden. 
 

Så under 3000 i måneden i snitt. 

Anonymkode: 14556...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken bil har du og hva koster den i måneden? Inkludert lån, forsikring, vedlikehold og alt annet.

 

Anonymkode: 04676...5ab

Du skal ikke ha skiltnummeret og :dåne:

Den koster ca en tusenlapp i forsikring, og ca 400 i lading, og litt for vask.

 Og en noen hundringser i dekkhotell. Nye biler har service inkludert i kjøpe prisen. Parkering og bom; gratis. 

Anonymkode: 8ddf4...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1500 kr inkl bom, bensin og forsikring. Eier bilen min og kjører manuell bensinbil. Kommer aldri til å kjøpe El-bil. 

Anonymkode: 3d260...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ford Mondeo 2011 diesel

Delkasko m veiavgift pr mnd 600kr

Drivstoff, parkering, vedlikehold osv 1500-2000 i måneden. 
 

Så under 3000 i måneden i snitt. 

Anonymkode: 14556...8a8

Verksted, dekk og olje kommer i snitt på 1300 i mnd for den bilen, så det  kan sikkert stemme. Legger du på verditap så er du ganske nøyaktig oppe på kr 3200,- i måneden, som er SIFO-satsen

Anonymkode: 345a3...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil, kjøpt ny i 2022 kontant. Kjører 12000 km i året

Forsikring, dekkhotell, service 1400 pr mnd

Strøm og bompenger 400 pr mnd. Lader stort sett hjemme. 

Verditap snitt pr mnd ca 2700. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etron 2023.

Har ikke regnet på det. Relativt billig forsikring i KLP.

ikke belånt.

Ladekostnader 100-200 i mnd. Lader for det meste gratis på jobb. Lading langs veien har jeg bare gjort 2-3 ganger på et år. Da for 180-190 kr gangen.

Anonymkode: 3f101...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Verksted, dekk og olje kommer i snitt på 1300 i mnd for den bilen, så det  kan sikkert stemme. Legger du på verditap så er du ganske nøyaktig oppe på kr 3200,- i måneden, som er SIFO-satsen

Anonymkode: 345a3...73c

Hva med oss som ikke bruker verksted for annet enn pkk? Eller meg som får dekk av annen? Da gjelder jo ikke den utgiften meg. 

Anonymkode: 43b70...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forsikring, vedlikehold, drivstoff, bom - samlet 33 000.

Ford mondeo. 

Anonymkode: 43b70...873

Tviler på at den koster 1.2 mill på 3 år. Men hvis så skulle være må en nesten slutte å ramponere bilen. Eksempler i dette tilfellet må være som å fylle spylervæske der det ikke skal annet enn motorolje og fylle feil drivstoff. Samt kanskje også tatt feil av rodeo og mondeo?  
 

Regner selvfølgelig at det var på årsbasis 😀

Anonymkode: 4b30a...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (1 time siden):

Da er kostnaden din det du ville fått i avkastning av beløpet du kjøpte bilen for samt verdifallet på bilen. 

Jada, jeg har fått med meg maset om verdifall og avkastning på egenkapital for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva med oss som ikke bruker verksted for annet enn pkk? Eller meg som får dekk av annen? Da gjelder jo ikke den utgiften meg. 

Anonymkode: 43b70...873

Da har du sikkert verktøy, utstyr og fasiliteter som uansett koster langt mer enn dette.

Anonymkode: 345a3...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 kr i forsikring. Kasko +.

600 ca. i bom (må kjøre inn og ut av bomringen til kontor 3 ganger uka, 2 dager på hjemmekontor).

Ca. 1000 kr i drivstoff. 

Vurderer å begynne å ta buss til jobb da det er definitivt er billigere med tanke på at det både går drivstoff og mye bompenger. En månedskort coster nok ca. 1000 kr, så ville sikkert spart en 500 lapp, men så er det jo friheten med å kjøre da. 

Da jeg hadde fullt hjemmekontor gikk det ca. bare 500 kr i drivstoff i mnd og brukte kanskje maks 100 kr på bom i måneden.

Ikke billån.

Service, EU-kontroll og dekk kommer utenom. Ca. 6000 - 10 000 kr årleg igjennomsnitt alt ettersom.

Anonymkode: 9357a...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo s60

Utgifter jeg har i mnd

2700 i lån 

ca 3000 i diesel 

Forsikring inkl trafikkforsikringsavgift 1080 

Vedlikehold varierer, men hittill i år har jeg måtte bytte bremser, dempere bak, tatt service og eu kontroll. Har ikke en egen buffer kun til bil, går fra en større buffer jeg har. Håper den holder seg fin ut neste år, for nå har det vært litt utgifter på den 😅
 

 

Anonymkode: 46702...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...